Legislatie->Ordonante
si Hotarari ...->Hotarari
de Guvern->Hotar�rea nr. 1028 din 9 august 2006
Hotar�rea nr. 1028 din 09/08/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate �n muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 710 din
18/08/2006
�n temeiul art. 108 din Constitutia Rom�niei, republicata,
Guvernul Rom�niei adopta prezenta hotar�re.
CAPITOLUL
I Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotăr�re stabileşte cerinţele minime de securitate
şi sănătate �n muncă privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare
definite la art. 4.
Art. 2. - Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii �n muncă
nr.
319/2006 se aplică �n �ntregime domeniului prevăzut la art. 1, fără a
aduce atingere prevederilor mai restrictive şi/sau specifice cuprinse �n
prezenta hotăr�re.
Art. 3. - Prezenta hotăr�re nu se aplică:
a) cabinei şoferului sau cabinei de comandă �n cazul vehiculelor
şi maşinilor;
b) sistemelor informatice de la bordul mijloacelor de transport;
c) sistemelor informatice destinate �n principal utilizării
publice;
d) sistemelor portabile care nu se utilizează �n mod prelungit la
postul de lucru;
e) maşinilor de calculat, caselor de marcat şi oricărui
echipament prevăzut cu un mic dispozitiv de afişare sau de măsurare a datelor,
necesar pentru utilizarea directă a acestui echipament;
f) maşinilor de scris de concepţie clasică, de tipul "maşini de
scris cu fereastră".
Art. 4. - �n sensul prezentei hotăr�ri, termenii şi expresiile de mai
jos se definesc după cum urmează:
a) echipament cu ecran de vizualizare - ecran de vizualizare
grafic sau alfanumeric, indiferent de procedeul de afişare folosit;
b) post de lucru - ansamblu care cuprinde un echipament cu ecran
de vizualizare, prevăzut cu tastatură, sau un dispozitiv de introducere a
datelor şi/sau un program care stabileşte interfaţa operator/maşină, accesorii
opţionale, periferice, inclusiv unitate de dischetă şi/sau unitate optică,
telefon, modem, imprimantă, suport pentru documente, scaun, masă sau suprafaţă
de lucru, precum şi mediul de muncă �nconjurător;
c) lucrător - orice persoană angajată, definită conform
prevederilor art. 5 lit. a) din Legea nr. 319/2006, care foloseşte �n mod
obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a
timpului normal de lucru.
CAPITOLUL
II Obligaţiile angajatorilor
Art. 5. - Angajatorii au obligaţia de a face o analiză a posturilor
de lucru pentru a evalua condiţiile de securitate şi sănătate oferite
lucrătorilor, �n special �n ceea ce priveşte eventualele riscuri pentru vedere,
probleme fizice şi solicitare mentală.
Art. 6. - Angajatorii trebuie să ia măsuri corespunzătoare pentru a
remedia riscurile constatate pe baza analizei care face obiectul art. 5, ţin�nd
seama de efectele suplimentare şi/sau combinate ale riscurilor identificate.
Art. 7. - Angajatorii trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru
ca posturile de lucru să �ndeplinească cerinţele minime prevăzute �n anexa care
face parte integrantă din prezenta hotăr�re.
Art. 8. - Angajatorul trebuie să planifice sarcinile lucrătorului
astfel �nc�t folosirea zilnică a ecranului de vizualizare să fie �ntreruptă
periodic prin pauze sau schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea
�n faţa ecranului de vizualizare.
CAPITOLUL
III Informarea, instruirea, consultarea
şi participarea lucrătorilor
Art. 9. - (1) Cu respectarea dispoziţiilor art. 16 şi 17 din Legea nr.
319/2006, lucrătorii trebuie să fie informaţi asupra tuturor aspectelor legate
de securitatea şi sănătatea la postul de lucru, �n special asupra măsurilor
aplicabile posturilor de lucru, măsuri implementate conform art. 5, 6, 8 şi
12-16.
(2) Lucrătorii sau reprezentanţii lor trebuie să fie informaţi cu
privire la toate măsurile de securitate şi sănătate luate potrivit prezentei
hotăr�ri.
Art. 10. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 20 şi 21 din Legea
nr. 319/2006, fiecare lucrător trebuie să fie instruit cu privire la
modalităţile de utilizare a postului de lucru �nainte de a �ncepe acest tip de
activitate şi ori de c�te ori organizarea postului de lucru se modifică
semnificativ.
Art. 11. - Consultarea şi participarea lucrătorilor şi/sau a
reprezentanţilor acestora privind problemele la care se face referire �n
prezenta hotăr�re se desfăşoară �n conformitate cu prevederile art. 18 şi 19 din
Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL
IV Protecţia ochilor şi a vederii
Art. 12. - Lucrătorii trebuie să beneficieze de un examen
corespunzător al ochilor şi al vederii, efectuat de o persoană care are
competenţa necesară:
a) �nainte de �nceperea activităţii la ecranul de vizualizare,
prin examenul medical la angajare;
b) ulterior, la intervale regulate;
c) ori de c�te ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate
de activitatea la ecranul de vizualizare.
Art. 13. - Lucrătorii beneficiază de un examen oftalmologic, dacă
rezultatele examenului prevăzut la art. 12 arată că acesta este necesar.
Art. 14. - Dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 sau ale
examenului la care face referire art. 13 arată că este necesar şi dacă nu se pot
utiliza dispozitive normale de corecţie, lucrătorilor trebuie să li se furnizeze
dispozitive de corecţie speciale, care să corespundă activităţii respective.
Art. 15. - Măsurile luate potrivit art. 12-14 nu trebuie să implice �n
nici un caz costuri financiare pentru lucrători.
Art. 16. - Protecţia ochilor şi a vederii lucrătorilor poate fi
asigurată din punctul de vedere al costurilor �n cadrul sistemului naţional de
sănătate, �n conformitate cu legislaţia �n vigoare.
CAPITOLUL
V Sancţiuni
Art. 17. - �ncălcarea prevederilor prezentei hotăr�ri atrage
răspunderea contravenţională, civilă sau penală, după caz.
CAPITOLUL
VI Dispoziţii finale
Art. 18. - Prezenta hotăr�re intră �n vigoare la data de 1 octombrie
2006.
*
Prezenta hotăr�re transpune Directiva 1990/270/CEE privind
cerinţele minime de securitate şi sănătate �n muncă referitoare la utilizarea
echipamentelor cu ecran de vizualizare, publicată �n Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 156/1990.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: ─────────────── Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu p. Ministrul economiei şi comerţului, Eugen Ţapu-Nazare, secretar de stat Ministrul sănătăţii publice, Gheorghe Eugen Nicolăescu Ministrul integrării europene, Anca Daniela Boagiu p. Ministrul finanţelor publice, Doina-Elena Dascălu, secretar de stat
|
Bucureşti, 9 august 2006.
Nr. 1.028.
ANEXĂ
CERINŢE MINIME
OBSERVAŢIE PRELIMINARĂ
Obligaţiile prevăzute �n prezenta anexă se aplică �n vederea
realizării obiectivelor prezentei hotăr�ri şi �n măsura �n care, pe de o parte,
elementele avute �n vedere sunt prezente la postul de lucru şi, pe de altă
parte, cerinţele sau caracteristicile intrinseci ale sarcinii de muncă nu
�mpiedică acest lucru.
1. Echipament
a) Comentarii generale
Utilizarea acestui echipament nu trebuie să prezinte riscuri
pentru lucrători.
b) Ecran de vizualizare
Caracterele de pe ecran trebuie să fie bine definite şi
distincte, de dimensiuni corespunzătoare şi cu spaţiu suficient �ntre caractere
şi �ntre r�nduri.
Imaginea de pe ecran trebuie să fie stabilă, fără fenomene
de sc�nteiere sau alte forme de instabilitate.
Strălucirea şi/sau contrastul dintre caractere şi fondul
ecranului trebuie să poată fi uşor de reglat de către operator şi uşor de
adaptat condiţiilor ambiante.
Pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul trebuie să
poată fi orientat şi �nclinat cu uşurinţă.
Trebuie să fie posibilă utilizarea unui postament separat
sau a unei mese reglabile pentru ecran.
Ecranul nu trebuie să prezinte străluciri supărătoare sau
reflexii care ar putea deranja utilizatorul.
c) Tastatură
Tastatura trebuie să fie �nclinabilă şi separată de ecran,
astfel �nc�t să permită lucrătorului găsirea unei poziţii de lucru confortabile,
care să evite oboseala braţelor şi m�inilor.
Spaţiul din faţa tastaturii trebuie să fie suficient pentru
a permite sprijinirea m�inilor şi braţelor operatorului.
Pentru a evita reflexiile, suprafaţa tastaturii trebuie să
fie mată.
Poziţia tastaturii şi caracteristicile tastelor trebuie să
faciliteze utilizarea tastaturii.
Simbolurile tastelor trebuie să prezinte contrast suficient
şi să fie lizibile din poziţia normală de lucru.
d) Masă sau suprafaţă de lucru
Masa sau suprafaţa de lucru trebuie să aibă o suprafaţă
puţin reflectantă, să aibă dimensiuni suficiente şi să permită o amplasare
flexibilă a ecranului, tastaturii, documentelor şi echipamentului auxiliar.
Suportul pentru documente trebuie să fie stabil şi uşor de
reglat şi trebuie poziţionat astfel �nc�t să diminueze mişcările incomode ale
capului şi ochilor.
Trebuie să existe spaţiu suficient pentru a permite
lucrătorilor o poziţie confortabilă.
e) Scaun de lucru
Scaunul de lucru trebuie să fie stabil şi să asigure
operatorului libertate de mişcare şi o poziţie confortabilă.
Scaunul trebuie să poată fi reglat pe verticală.
Spătarul scaunului trebuie să poată fi �nclinat şi reglat pe
verticală.
Un reazem pentru picioare trebuie pus la dispoziţie celor
care �l doresc.
2. Mediu de muncă
a) Spaţiu
Prin dimensiunile şi amenajarea sa, postul de lucru trebuie
să asigure utilizatorului un spaţiu suficient, care să �i permită să �şi schimbe
poziţia şi să varieze mişcările.
b) Iluminat
Iluminatul general şi iluminatul local (lămpi de lucru)
trebuie să asigure condiţii de iluminat satisfăcătoare şi un contrast
corespunzător �ntre ecran şi mediul �nconjurător, ţin�nd seama de tipul de
activitate şi de necesităţile vizuale ale utilizatorului.
Strălucirile şi reflexiile supărătoare pe ecran sau pe orice
alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de muncă şi a postului
de lucru �n funcţie de amplasarea şi caracteristicile tehnice ale surselor de
lumină artificială.
c) Reflexii şi străluciri
Posturile de lucru trebuie să fie amenajate astfel �nc�t
sursele de lumină, cum ar fi ferestrele şi alte deschideri, pereţii transparenţi
sau translucizi, precum şi echipamentele şi pereţii de culori deschise, să nu
provoace străluciri orbitoare directe şi să antreneze c�t mai puţin posibil
reflexii pe ecran.
Ferestrele trebuie prevăzute cu un sistem adecvat de
acoperire, cu posibilităţi de reglare pentru a atenua lumina naturală la postul
de lucru.
d) Zgomot
La amenajarea postului/posturilor de lucru trebuie să se
ţină seama de zgomotul emis de echipamentul care aparţine postului/posturilor de
lucru, �n special pentru a se evita distragerea atenţiei sau perturbarea
comunicării verbale.
e) Căldură
Echipamentele care aparţin postului/posturilor de lucru nu
trebuie să creeze disconfort lucrătorilor prin producerea de căldură �n exces.
f) Radiaţii
Toate radiaţiile, cu excepţia părţii vizibile a spectrului
electromagnetic, trebuie reduse la niveluri neglijabile �n ceea ce priveşte
protecţia sănătăţii şi securitatea lucrătorilor.
g) Umiditate
Trebuie să fie atins şi menţinut un nivel de umiditate
corespunzător.
3. Interfaţa operator/computer
La elaborarea, alegerea, achiziţionarea şi modificarea
programelor, precum şi pentru definirea sarcinilor care implică utilizarea
echipamentelor cu ecran de vizualizare, angajatorul trebuie să ţină seama de
următoarele principii:
a) programul trebuie adaptat sarcinii de muncă;
b) programul trebuie să fie uşor de folosit şi, dacă este cazul,
să poată fi adaptat nivelului de cunoştinţe sau experienţei operatorului; niciun
dispozitiv de verificare calitativă sau cantitativă nu poate fi folosit fără
ştirea lucrătorilor;
c) sistemele trebuie să furnizeze lucrătorilor indicaţii cu
privire la derularea operaţiunilor;
d) sistemele trebuie să afişeze informaţiile �ntr-un format şi
�ntr-un ritm adaptate operatorilor;
e) trebuie aplicate principii de ergonomie informatică, �n
special �n cazul operaţiilor de prelucrare a datelor de către operator.
[sus]
|