Legislatie->Ordonante
si Hotarari ...->Hotarari
de Guvern->Hotar�rea nr. 1049 din 9 august 2006
Hotar�rea nr. 1049 din 09/08/2006 privind cerinţele minime pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor din industria extractivă de suprafaţă sau subteran
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 727 din
25/08/2006
�n temeiul art. 108 din Constitutia Rom�niei, republicata, si al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securitatii si sanatatii �n munca nr. 319/2006,
Guvernul Rom�niei adopta prezenta hotar�re.
CAPITOLUL
I Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotăr�re stabileşte cerinţele minime de protecţie a
lucrătorilor �n domeniul securităţii şi sănătăţii �n muncă din ramurile
industriei extractive de suprafaţă sau subteran.
(2) Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii �n muncă nr. 319/2006 se
aplică �n �ntregime domeniului menţionat la alin. (1), fără a aduce atingere
prevederilor mai restrictive şi/sau specifice conţinute �n prezenta hotăr�re.
Art. 2. - Pentru aplicarea prezentei hotăr�ri, termenii şi expresiile
de mai jos semnifică după cum urmează:
a) industria extractivă de suprafaţă sau subteran - toate
ramurile industriei extractive �n care se desfăşoară activităţi de extracţie la
suprafaţă sau subteran a substanţelor minerale utile, �n sensul strict al
termenului, şi/sau prospecţiuni şi explorări �n vederea extracţiei, şi/sau
pregătirea materiilor prime extrase �n vederea comercializării, exclusiv
activităţile de prelucrare ori preparare a materiilor prime extrase, cu excepţia
ramurilor industriei extractive prin foraj definite prin prevederile legislaţiei
naţionale care transpun Directiva 92/91/CEE;
b) loc de muncă - ansamblul locurilor destinate amplasării
posturilor de lucru, �n cadrul activităţilor şi instalaţiilor legate direct sau
indirect de ramurile industriei extractive de suprafaţă sau subteran, inclusiv
haldele de steril ori alte zone de depozitare, precum şi locurile de cazare �n
care lucrătorii au acces �n cadrul activităţii lor.
Art. 3. - Prevederile prezentei hotăr�ri nu se aplică industriei
extractive prin dragare dacă se asigură protecţia lucrătorilor, �n conformitate
cu principiile generale de protecţie a sănătăţii şi securităţii lucrătorilor
cuprinse �n prezenta hotăr�re, av�ndu-se �n vedere riscurile specifice acestei
activităţi.
CAPITOLUL
II Obligaţiile angajatorilor
Art. 4. - Pentru a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor,
angajatorul trebuie să ia măsurile necesare, astfel �nc�t:
a) locurile de muncă să fie proiectate, construite, echipate,
date �n folosinţă, exploatate şi �ntreţinute �n aşa fel �nc�t să permită
lucrătorilor efectuarea sarcinilor de muncă fără a pune �n pericol securitatea
şi/sau sănătatea proprie şi/sau a celorlalţi lucrători;
b) exploatarea locurilor de muncă �n prezenţa lucrătorilor să se
facă sub supravegherea unei persoane responsabile;
c) activităţile care comportă un risc special să fie �ncredinţate
numai personalului competent şi să se execute conform instrucţiunilor date;
d) toate instrucţiunile de securitate să fie redactate astfel
�nc�t să poată fi �nţelese de către toţi lucrătorii la care se referă;
e) să fie prevăzute echipamente de prim ajutor adecvate;
f) toate exerciţiile de securitate necesare să se efectueze
periodic.
Art. 5. - Angajatorul trebuie să se asigure că este �ntocmit şi ţinut
la zi un document referitor la securitate şi sănătate, denumit �n continuare
document de securitate şi sănătate, care �ndeplineşte cerinţele prevăzute la
art. 7, 12, 16 şi 17 din Legea nr. 319/2006.
Art. 6. - Documentul de securitate şi sănătate face dovada �n special
că:
a) sunt determinate şi evaluate riscurile la care sunt expuşi
lucrătorii la locul de muncă;
b) se iau măsurile corespunzătoare pentru a se atinge obiectivele
prezentei hotăr�ri;
c) proiectarea, utilizarea şi �ntreţinerea locului de muncă şi
ale echipamentelor prezintă securitate.
Art. 7. - Documentul de securitate şi sănătate trebuie �ntocmit
�nainte de �nceperea lucrării şi trebuie revizuit dacă locul de muncă suferă
modificări majore, extinderi sau transformări.
Art. 8. - �n situaţia �n care la acelaşi loc de muncă sunt prezenţi
lucrători din diferite �ntreprinderi, fiecare angajator răspunde de toate
problemele care ţin de responsabilitatea sa.
Art. 9. - Angajatorul pe teritoriul căruia se desfăşoară activitatea
răspunde pentru acel loc de muncă �n care sunt prezenţi lucrători din diferite
�ntreprinderi, coordonează punerea �n aplicare a tuturor măsurilor privitoare la
securitatea şi sănătatea lucrătorilor şi �nscrie �n documentul de securitate şi
sănătate scopul, măsurile şi modalităţile de punere �n aplicare a acestei
coordonări.
Art. 10. - Dispoziţiile art. 9 nu aduc atingere prevederilor
referitoare la răspunderea individuală a angajatorilor din Legea nr. 319/2006.
Art. 11. - Angajatorul trebuie să raporteze c�t mai repede posibil
autorităţilor prevăzute la art. 27 alin. (1) din Legea nr. 319/2006 orice
accident de muncă grav şi/sau mortal, precum şi orice pericol grav.
Art. 12. - Angajatorul trebuie să ia măsurile corespunzătoare �n
funcţie de tipul şi metoda de exploatare:
a) pentru a evita, detecta şi combate declanşarea şi propagarea
incendiilor şi exploziilor;
b) pentru a evita formarea atmosferelor explozive şi/sau nocive
pentru sănătate.
Art. 13. - Angajatorul trebuie să prevadă, să procure şi să �ntreţină
mijloace corespunzătoare de evacuare şi salvare pentru a asigura, �n caz de
pericol, evacuarea lucrătorilor de la locurile de muncă, rapid şi �n deplină
securitate.
Art. 14. - Angajatorul trebuie să ia măsurile necesare pentru
prevederea sistemelor de alarmă şi a altor mijloace de comunicare necesare care
să permită, �n caz de nevoie, declanşarea imediată a operaţiunilor de acordare
de prim ajutor, evacuare şi salvare.
CAPITOLUL
III Informarea, consultarea şi
participarea lucrătorilor
Art. 15. - Lucrătorii şi/sau reprezentanţii lor trebuie să fie
informaţi asupra măsurilor luate cu privire la securitatea şi sănătatea la
locurile de muncă, �n mod deosebit asupra celor privind punerea �n aplicare a
prevederilor art. 4-14, fără a aduce atingere prevederilor art. 16 şi 17 din
Legea nr. 319/2006.
Art. 16. - Informaţiile trebuie să fie pe �nţelesul lucrătorilor
cărora le sunt adresate.
Art. 17. - Consultarea şi participarea lucrătorilor şi/sau a
reprezentanţilor acestora trebuie să se facă �n conformitate cu prevederile art.
18 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL
IV Supravegherea medicală
Art. 18. - Pentru a asigura supravegherea medicală corespunzătoare a
sănătăţii lucrătorilor, �n funcţie de riscurile privind securitatea şi sănătatea
lor la locul de muncă, se iau măsuri �n conformitate cu reglementările legale �n
domeniu.
Art. 19. - Măsurile prevăzute la art. 18 se stabilesc astfel �nc�t să
permită fiecărui lucrător să beneficieze sau să facă obiectul unei supravegheri
a sănătăţii, �nainte de �nceperea activităţilor prevăzute la art. 2 şi,
ulterior, �n mod periodic.
Art. 20. - Supravegherea medicală a lucrătorilor se asigură �n cadrul
structurilor medicale de medicina muncii care funcţionează potrivit
reglementărilor Ministerului Sănătăţii Publice.
CAPITOLUL
V Dispoziţii finale
Art. 21. - Locurile de muncă ce se vor crea după data intrării �n
vigoare a prezentei hotăr�ri trebuie să �ndeplinească cerinţele minime de
securitate şi sănătate prevăzute �n anexele nr. 1-3.
Art. 22. - Locurile de muncă existente la data intrării �n vigoare a
prezentei hotăr�ri trebuie să fie adaptate cerinţelor minime de securitate şi
sănătate prevăzute �n anexele nr. 1-3.
Art. 23. - �n situaţia �n care, după data intrării �n vigoare a
prezentei hotăr�ri, locurile de muncă sunt supuse unor modificări, extinderi
şi/sau transformări, angajatorul ia măsurile necesare pentru ca aceste
modificări, extinderi şi/sau transformări să fie �n conformitate cu cerinţele
minime corespunzătoare prevăzute �n anexe.
Art. 24. - Anexele nr. 1-3 se adaptează �n funcţie de evoluţia
aquis-ului comunitar şi a standardizării cu privire la industria extractivă de
suprafaţă sau subteran şi/sau progresul tehnic, evoluţia reglementărilor sau
specificaţiilor internaţionale ori a noilor descoperiri �n domeniul industriei
extractive de suprafaţă sau �n subteran.
Art. 25. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotăr�re.
Art. 26. - Dispoziţiile din anexe se aplică ori de c�te ori acestea
sunt cerute de caracteristicile locului de muncă, �n funcţie de activitate, de
�mprejurări sau de un risc specific.
Art. 27. - De la data aderării Rom�niei la Uniunea Europeană,
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei va raporta, la fiecare 5
ani, Comisiei Europene despre aplicarea prevederilor prezentei hotăr�ri,
prezent�nd totodată punctele de vedere ale partenerilor sociali.
Art. 28. - Prezenta hotăr�re intră �n vigoare la data de 1 octombrie
2006.
*
Prezenta hotăr�re transpune Directiva nr. 92/104/CEE privind
cerinţele minime pentru �mbunătăţirea securităţii şi protecţiei sănătăţii
lucrătorilor din industria extractivă de suprafaţă sau subteran, publicată �n
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 404/1992.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: ─────────────── Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu Ministrul economiei şi comerţului, Codruţ Ioan Şereş Ministrul sănătăţii publice, Gheorghe Eugen Nicolăescu p. Ministrul integrării europene, Adrian Ciocănea, secretar de stat
|
Bucureşti, 9 august 2006.
Nr. 1.049
ANEXA Nr. 1
CERINŢE MINIME COMUNE care se aplică industriei
extractive de suprafaţă sau subteran, precum şi instalaţiilor auxiliare de la
suprafaţă
1. Supraveghere şi organizare
1.1. Organizarea locurilor de muncă
1.1.1. Locurile de muncă trebuie să fie astfel organizate �nc�t să
asigure o protecţie adecvată �mpotriva riscurilor.
Ele trebuie menţinute �n stare corespunzătoare, iar
substanţele ori depunerile periculoase trebuie �ndepărtate sau ţinute sub
supraveghere, pentru a nu pune �n pericol securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
1.1.2. Posturile de lucru trebuie proiectate şi realizate după
principii ergonomice, ţin�ndu-se seama de necesitatea lucrătorilor de a urmări
derularea operaţiunilor de la postul lor de lucru.
1.1.3. Lucrătorii izolaţi din posturile de lucru trebuie să
beneficieze de supraveghere adecvată sau de mijloace de telecomunicaţie.
1.2. Persoana responsabilă
La orice loc de muncă ocupat de lucrători trebuie să existe
�n permanenţă o persoană responsabilă care să aibă calităţile şi competenţa
acestei funcţii, desemnată de angajator.
Angajatorul poate să �şi asume �nsuşi responsabilitatea
pentru locul de muncă la care se face referire �n paragraful anterior, dacă are
calităţile şi competenţa cerute.
1.3. Supravegherea
Pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor pe
parcursul desfăşurării tuturor activităţilor, trebuie asigurată supravegherea
prin persoane care au calităţile şi competenţa cerute de această funcţie,
desemnate de către angajator sau �n numele acestuia, acţion�nd �n interesul
acestuia.
Supraveghetorul trebuie să efectueze vizite de control la
posturile de muncă ocupate cel puţin o dată pe parcursul unui schimb, dacă
documentul de securitate şi sănătate prevede acest lucru.
Angajatorul poate să �şi asume personal responsabilitatea
supravegherii la care se face referire �n primul şi al doilea paragraf, dacă are
calităţile şi competenţa necesare.
1.4. Lucrători competenţi
La fiecare lot de muncă ocupat de lucrători trebuie să
existe �n permenenţă un număr suficient de lucrători care să aibă calităţile,
experienţa şi pregătirea necesare pentru a �ndeplini sarcinile ce le sunt
�ncredinţate.
1.5. Informare, instruire şi pregătire
Lucrătorii trebuie să beneficieze de informare, instruire şi
pregătire sau de reciclare profesională necesare pentru asigurarea securităţii
şi sănătăţii lor.
Angajatorul trebuie să se asigure că lucrătorii primesc
instrucţiuni pe �nţelesul lor, astfel �nc�t să nu pună �n pericol propria
securitate şi sănătate sau pe a celorlalţi lucrători.
1.6. Instrucţiuni scrise
Pentru fiecare loc de muncă trebuie elaborate instrucţiuni
scrise, care să cuprindă reguli ce trebuie respectate �n scopul asigurării
securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi al utilizării �n siguranţă a
utilajelor.
Aceste instrucţiuni trebuie să includă informaţii cu privire
la utilizarea echipamentelor de intervenţie, precum şi la măsurile ce trebuie
luate la locul de muncă sau �n apropierea acestuia, �n caz de urgenţă.
1.7. Metode sigure de lucru
La fiecare loc de muncă sau pentru fiecare activitate
trebuie aplicate metode sigure de lucru.
1.8. Permise de lucru
Atunci c�nd documentul de securitate şi sănătate prevede
acest lucru, trebuie introdus un sistem de permise de lucru pentru executarea
lucrărilor periculoase şi pentru executarea lucrărilor care �n mod normal nu
sunt periculoase, dar care, �n interacţiune cu alte activităţi, pot genera
pericole grave.
Permisele de lucru trebuie emise �nainte de �nceperea
lucrului de către persoana desemnată �n acest scop şi trebuie să specifice
condiţiile ce trebuie �ndeplinite şi măsurile ce trebuie luate �nainte, �n
timpul lucrului şi după lucru.
1.9. Revizuirea periodică a măsurilor de securitate şi de sănătate
Angajatorul are obligaţia să asigure revizuirea periodică a
măsurilor referitoare la securitatea şi sănătatea lucrătorilor, inclusiv a
sistemului de gestionare a securităţii şi sănătăţii.
2. Utilaje şi instalaţii mecanice şi electrice
2.1. Generalităţi
�n momentul alegerii, instalării, punerii �n funcţiune,
exploatării şi �ntreţinerii utilajelor mecanice şi electrice trebuie să se
acorde atenţia cuvenită securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, lu�ndu-se �n
considerare prevederi din prezenta hotăr�re, din Hotăr�rea Guvernului nr. 119/2004 privind
stabilirea condiţiilor pentru introducerea pe piaţă a maşinilor industriale,
precum şi ale legislaţiei naţionale care transpun Directiva 89/655/CEE.
Dacă instalaţiile sunt amplasate �ntr-o zonă �n care există
sau poate exista riscul de incendiu ori de explozie datorat aprinderii unor
gaze, vapori sau lichide volatile, atunci ele trebuie să corespundă utilizării
�ntr-o astfel de zonă.
Utilajele trebuie să fie prevăzute, dacă este necesar, cu
dispozitive de protecţie corespunzătoare şi sisteme de securitate �n caz de
avarie.
2.2. Dispoziţii specifice
Instalaţiile şi utilajele mecanice trebuie să prezinte o
rezistenţă suficientă, fără defecte evidente şi să corespundă scopului pentru
care au fost realizate.
Utilajele şi instalaţiile electrice trebuie să fie de
capacitatea şi puterea corespunzătoare scopului pentru care au fost realizate.
Utilajele şi instalaţiile mecanice şi electrice trebuie să
fie instalate şi protejate astfel �nc�t să prevină pericolele.
3. �ntreţinere
3.1. �ntreţinere generală
Verificarea sistematică, �ntreţinerea, precum şi testarea
utilajelor şi instalaţiilor mecanice şi electrice se fac �n baza unui program
(grafic) de revizii şi reparaţii stabilit conform reglementărilor tehnice.
�ntreţinerea, verificarea şi testarea oricărei părţi a
instalaţiei sau utilajului trebuie efectuate de către o persoană competentă.
Procesele-verbale de verificare şi testare trebuie �ntocmite
şi păstrate �n mod corespunzător.
3.2. �ntreţinerea echipamentului de protecţie
Echipamentul de protecţie trebuie să fie adecvat, pregătit
pentru utilizare şi �n stare de funcţionare �n orice moment.
�ntreţinerea trebuie efectuată ţin�ndu-se seama de
activităţile exercitate.
4. Protecţia �mpotriva riscului de explozie, a atmosferelor nocive
şi a riscului de incendiu
4.1. Generalităţi
4.1.1. Trebuie luate măsuri pentru evaluarea prezenţei substanţelor
nocive şi/sau potenţial explozive �n atmosferă şi pentru măsurarea concentraţiei
acestora.
Atunci c�nd documentul de securitate şi sănătate prevede
acest lucru, trebuie montate dispozitive de supraveghere care să �nregistreze şi
să măsoare concentraţiile de gaze, automat şi continuu, �n punctele menţionate,
dispozitive de alarmă automate, sisteme de decuplare automată a instalaţiilor
electrice şi sisteme de oprire automată a motoarelor cu ardere internă.
Dacă sunt prevăzute măsurători automate, valorile
determinate trebuie �nregistrate şi păstrate aşa cum este prevăzut �n documentul
de securitate şi sănătate.
4.1.2. Se interzice fumatul �n zonele care prezintă pericole specifice
de incendiu sau explozie.
Executarea unor lucrări cu flacără deschisă la locurile de
muncă care pot prezenta un risc de incendiu sau explozie este interzis, cu
excepţia cazurilor c�nd au fost luate măsurile de securitate corespunzătoare
pentru prevenirea declanşării incendiilor sau exploziilor, precum şi a
propagării acestora.
4.2. Protecţia �mpotriva riscului exploziilor
4.2.1. Trebuie luate toate măsurile necesare pentru combaterea
formării şi acumulării atmosferelor explozive.
4.2.2. �n interiorul zonelor care prezintă risc de explozie trebuie
luate toate măsurile necesare pentru a �mpiedica aprinderea atmosferei
explozive.
4.2.3. Pentru prevenirea exploziilor se stabileşte un plan detaliat cu
privire la echipamentele de lucru şi măsurile necesare ce trebuie luate.
4.3. Protecţia �mpotriva atmosferelor nocive
4.3.1. Acolo unde se acumulează sau există riscul să se acumuleze �n
atmosferă substanţe nocive, trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru a se
asigura:
a) reţinerea lor la sursă; sau
b) captarea la sursă ori eliminarea; sau
c) diminuarea acumulărilor acestor substanţe, astfel �nc�t să nu
existe riscuri pentru lucrători.
Sistemul trebuie să fie capabil să disperseze aceste
substanţe nocive astfel �nc�t să nu prezinte niciun risc pentru lucrători.
4.3.2. �n zonele �n care lucrătorii pot fi expuşi atmosferelor nocive
pentru sănătatea lor, pe l�ngă echipamentele individuale de protecţie
respiratorie, trebuie să existe un număr suficient de aparate respiratorii şi
echipamente de reanimare corespunzătoare.
�n asemenea cazuri, trebuie să fie prezent la locul de muncă
un număr suficient de lucrători instruiţi care să folosească asemenea
echipamente.
Aparatele respiratorii şi echipamentele de reanimare trebuie
să fie depozitate şi �ntreţinute corespunzător.
4.3.3. �n cazul �n care gazele toxice sunt sau pot apărea �n atmosfera
locului de muncă, trebuie să existe un plan de apărare care să precizeze
echipamentele disponibile şi măsurile preventive adoptate.
4.4. Protecţia �mpotriva incendiilor
4.4.1. Oriunde se proiectează, se construiesc, se dotează, se dau �n
folosinţă, se exploatează sau se �ntreţin locuri de muncă, trebuie luate
măsurile adecvate pentru prevenirea declanşării şi propagării incendiilor care
provin de la sursele identificate �n documentul de securitate şi sănătate.
Trebuie să fie stabilite prevederi pentru stingerea rapidă
şi eficientă a oricărui incendiu.
4.4.2. Locurile de muncă trebuie să fie dotate cu echipamente adecvate
pentru stingerea incendiului şi, dacă este necesar, cu detectoare de incendiu şi
sisteme de alarmă.
4.4.3. Echipamentele neautomate de stingere a incendiului trebuie să
fie accesibile şi simplu de manipulat şi, dacă este necesar, protejate contra
riscurilor de deteriorare.
4.4.4. La locul de muncă trebuie păstrat un plan de prevenire şi
stingere a incendiilor care să precizeze măsurile ce trebuie luate, �n
conformitate cu prevederile art. 4-14 din hotăr�re, pentru prevenirea
declanşării şi propagării, detectarea şi stingerea incendiilor.
4.4.5. Echipamentul pentru stingerea incendiilor trebuie să fie
semnalizat �n conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun
Directiva 92/58/CEE.
Aceste panouri de semnalizare trebuie să fie rezistente şi
amplasate �n puncte corespunzătoare.
5. Explozivi şi dispozitive de amorsare
Operaţiunile de depozitare, transport şi utilizare a
explozivilor şi dispozitivelor de amorsare trebuie să fie executate de către
persoane competente, autorizate corespunzător.
Aceste operaţiuni trebuie organizate şi efectuate astfel
�nc�t să nu constituie niciun pericol pentru lucrători.
6. Căi de circulaţie
6.1. La locul de muncă accesul trebuie să se facă fără pericol şi,
�n caz de urgenţă, evacuarea trebuie să se efectueze rapid şi �n condiţii de
siguranţă.
6.2. Căile de circulaţie, inclusiv scările, scările fixe, cheiurile
şi rampele de �ncărcare, trebuie să fie calculate, dimensionate şi amplasate
astfel �nc�t pietonii sau vehiculele să le poată utiliza uşor, �n deplină
securitate şi conform destinaţiei lor, iar lucrătorii aflaţi �n vecinătatea
acestor căi de circulaţie să nu fie periclitaţi de niciun pericol.
6.3. Căile utilizate pentru traficul pietonal şi/sau traficul de
mărfuri trebuie să fie dimensionate �n concordanţă cu numărul de utilizatori
potenţiali şi cu tipul de �ntreprindere.
Dacă pe căile de circulaţie sunt utilizate mijloace de
transport, trebuie prevăzută o distanţă de securitate corespunzătoare pentru
pietoni.
6.4. �ntre căile de circulaţie destinate vehiculelor şi porţi,
portaluri, pasaje pentru pietoni, coridoare şi scări trebuie să existe o
distanţă de securitate.
6.5. Traseul căilor de circulaţie şi acces pentru vehicule şi pentru
pietoni trebuie să fie semnalizat vizibil pentru a se asigura protecţia
lucrătorilor.
6.6. Atunci c�nd vehiculele sau maşinile intră la locurile de muncă,
trebuie stabilite regulile de circulaţie necesare.
7. Locuri de muncă �n aer liber
7.1. Posturile de lucru, căile de circulaţie şi alte amplasamente
sau instalaţii �n aer liber, care sunt ocupate ori utilizate de către lucrători
�n decursul activităţii lor, trebuie să fie astfel organizate �nc�t circulaţia
pietonilor sau a vehiculelor să se facă �n condiţii de securitate.
7.2. Locurile de muncă �n aer liber trebuie să fie iluminate
corespunzător prin lumină artificială, atunci c�nd lumina zilei este
insuficientă.
7.3. Atunci c�nd lucrătorii �şi desfăşoară activitatea la posturi de
lucru �n aer liber, acestea trebuie să fie amenajate astfel �nc�t lucrătorii:
a) să fie protejaţi contra condiţiilor atmosferice nefavorabile
şi, dacă este necesar, contra căderii de obiecte;
b) să nu fie expuşi la niveluri sonore nocive şi nici la
influenţe exterioare nocive;
c) să poată părăsi rapid locul de muncă şi să li se poată acorda
rapid ajutor �n caz de pericol;
d) să nu alunece sau să cadă.
8. Zone periculoase
8.1. Zonele periculoase trebuie semnalizate vizibil.
8.2. Atunci c�nd locurile de muncă cuprind zone periculoase �n care,
datorită naturii muncii, există riscuri, inclusiv de cădere a lucrătorilor sau a
obiectelor, locurile de muncă trebuie prevăzute cu dispozitive care să �mpiedice
intrarea �n zonă a lucrătorilor fără atribuţii de serviciu.
8.3. Trebuie luate măsuri corespunzătoare care să protejeze
lucrătorii care sunt autorizaţi să intre �n zonele de pericol.
9. Căi şi ieşiri de urgenţă
9.1. �n caz de pericol, lucrătorii trebuie să poate evacua rapid şi
�n condiţii de securitate maximă toate locurile de muncă.
9.2. Căile şi ieşirile de urgenţă trebuie să fie libere şi să
conducă �n modul cel mai direct spre exterior sau �ntr-o zonă de securitate, la
un punct de adunare ori la un post de evacuare sigur.
9.3. Numărul, distribuţia şi dimensiunile căilor şi ieşirilor de
urgenţă se fac �n funcţie de folosirea, dotarea şi dimensiunile locurilor de
muncă, precum şi de numărul maxim de persoane prezente.
9.4. Uşile de la ieşirile de urgenţă trebuie să se deschidă spre
exterior.
Uşile de la ieşirile de urgenţă trebuie să fie �nchise
astfel �nc�t să poată fi deschise uşor şi repede de către persoanele care ar
avea nevoie să le utilizeze �n caz de urgenţă.
9.5. Uşile de la ieşirile de urgenţă nu trebuie �ncuiate cu lacăt,
broască cu cheie sau alt sistem de zăvor�re.
Căile şi ieşirile de urgenţă, precum şi căile de circulaţie
şi uşile de acces către acestea trebuie să fie libere, astfel �nc�t să poată fi
utilizate �n orice moment, fără piedici.
9.6. Căile şi ieşirile de urgenţă care necesită iluminare trebuie
prevăzute şi cu iluminare de siguranţă de intensitate corespunzătoare, �n
eventualitatea unei �ntreruperi a alimentării cu energie electrică.
9.7. Căile şi ieşirile de urgenţă specifice trebuie semnalizate �n
conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun Directiva
92/58/CEE.
10. Mijloace de evacuare şi salvare
10.1. Lucrătorii trebuie să fie instruiţi cu privire la măsurile
corespunzătoare ce trebuie luate �n caz de urgenţă.
10.2. Echipamentele de salvare trebuie pregătite �n vederea
utilizării şi depozitate �n spaţii corespunzătoare, uşor accesibile. Aceste
spaţii trebuie să fie semnalizate �n conformitate cu prevederile legislaţiei
naţionale care transpun Directiva 92/58/CEE.
11. Exerciţii de securitate
La toate locurile de muncă ocupate �n mod obişnuit de
lucrători trebuie să se efectueze periodic exerciţii de securitate.
Scopul principal al acestor exerciţii este de a forma
deprinderile şi de a verifica aptitudinile lucrătorilor desemnaţi să utilizeze,
să manipuleze sau să exploateze echipamentul de salvare �n caz de pericol.
De asemenea, lucrătorii trebuie să exerseze asupra modului
de folosire, manipulare sau exploatare corectă a acestor echipamente.
12. Echipamente de prim ajutor
12.1. Echipamente de prim ajutor trebuie să se găsească �n permanenţă
acolo unde condiţiile de muncă impun acest lucru şi să fie corespunzătoare, �n
funcţie de activitatea desfăşurată.
Aceste echipamente trebuie să fie semnalizate corespunzător
şi uşor accesibile.
12.2. �n funcţie de importanţa locurilor de muncă, a tipului de
activitate care se desfăşoară şi de frecvenţa accidentelor presupuse a avea loc,
trebuie să fie prevăzute una sau mai multe �ncăperi de prim ajutor.
�n aceste �ncăperi instrucţiunile de prim ajutor trebuie să
fie lizibile şi afişate la loc vizibil.
12.3. �ncăperile de prim ajutor trebuie dotate cu instalaţii şi
echipamente de prim ajutor indispensabile şi uşor accesibile brancardierilor.
Acestea trebuie semnalizate �n conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale care transpun Directiva 92/58/CEE.
12.4. Materialele de prim ajutor trebuie să existe la locurile de
muncă unde condiţiile de muncă impun acest lucru.
Acestea trebuie să fie semnalizate corespunzător şi să fie
uşor accesibile.
12.5. Un număr suficient de lucrători trebuie să fie instruiţi cu
privire la utilizarea echipamentelor şi materialelor de prim ajutor prevăzute.
13. Iluminarea naturală şi artificială
13.1. Fiecare loc de muncă trebuie să dispună de o iluminare
suficientă care să asigure securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
13.2. Locurile de muncă trebuie să primească, pe c�t posibil, lumină
naturală suficientă şi, ţin�ndu-se seama de condiţiile climaterice, să fie
prevăzute cu dispozitive de iluminare artificială adecvată pentru a se asigura
securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
13.3. Instalaţiile de iluminat din �ncăperile de lucru şi de pe căile
de acces trebuie să fie amplasate astfel �nc�t tipul iluminării să nu prezinte
un risc de accidentare pentru lucrători.
13.4. Locurile de muncă �n care lucrătorii sunt expuşi �n mod
deosebit riscurilor �n caz de �ntrerupere a iluminării artificiale trebuie să
fie prevăzute cu iluminare de siguranţă cu o intensitate suficientă.
Dacă nu este posibil, lucrătorii trebuie să fie dotaţi cu
lămpi individuale.
14. Instalaţii sanitare
14.1. Vestiare şi dulapuri pentru �mbrăcăminte
14.1.1. Lucrătorii trebuie să aibă la dispoziţie vestiare
corespunzătoare, dacă aceştia trebuie să poarte �mbrăcăminte de lucru specială
şi dacă, din motive de sănătate sau de decenţă, nu li se poate cere să se
schimbe �n alte �ncăperi.
Vestiarele trebuie să fie uşor accesibile, să aibă o
capacitate suficientă şi să fie prevăzute cu scaune.
14.1.2. Vestiarele trebuie să fie de dimensiuni suficient de mari şi să
aibă dotările care să permită fiecărui lucrător să-şi ţină hainele �ncuiate �n
timpul lucrului.
Dacă �mprejurările o justifică (de exemplu, substanţe
periculoase, umiditate, murdărie), dulapurile pentru �mbrăcămintea de lucru
trebuie să fie separate de cele pentru �mbrăcămintea personală.
Trebuie să existe dotările necesare pentru ca fiecare
lucrător să poată să �şi pună la uscat hainele de lucru.
14.1.3. Trebuie prevăzute vestiare separate sau o utilizare separată a
vestiarelor pentru bărbaţi şi pentru femei.
14.1.4. Dacă nu sunt necesare vestiare, �n conformitate cu prevederile
pct. 14.1.1, atunci fiecare lucrător trebuie să dispună de un loc pentru
păstrarea �mbrăcămintei.
14.2. Duşuri şi chiuvete
14.2.1. La dispoziţia lucrătorilor trebuie puse duşuri corespunzătoare
�n număr suficient, ţin�ndu-se seama de tipul de activitate sau din raţiuni de
igienă.
Trebuie prevăzute săli de duşuri separate pentru bărbaţi şi
femei sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către bărbaţi şi
femei.
14.2.2. Sălile de duşuri trebuie să fie suficient de �ncăpătoare �nc�t
să permită fiecărui lucrător să �şi facă toaleta �n condiţii de igienă
corespunzătoare, fără să fie deranjat.
Duşurile trebuie să dispună de apă rece şi caldă.
14.2.3. Dacă, �n conformitate cu prevederile pct. 14.2.1 primul
paragraf, nu sunt necesare duşuri, trebuie să existe chiuvete corespunzătoare �n
număr suficient, cu apă rece şi caldă, plasate �n apropierea posturilor de lucru
şi a vestiarelor.
Dacă este necesar, din motive de decenţă, vor fi prevăzute
chiuvete separate pentru bărbaţi şi femei sau utilizarea acestora trebuie să se
facă separat de către bărbaţi şi femei.
14.3. Toalete şi chiuvete
�n apropierea posturilor de lucru lucrătorii trebuie să
dispună de camere de repaus, vestiare şi săli de duşuri sau chiuvete, precum şi
de �ncăperi dotate cu un număr suficient de toalete şi chiuvete.
Trebuie prevăzute toalete separate pentru femei şi bărbaţi
sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către femei şi bărbaţi.
�n cazul industriei extractive �n subteran, instalaţiile
sanitare la care se referă prezentul punct pot fi amplasate la suprafaţă.
15. Haldele de steril şi alte zone de descărcare a sterilului
Depozitele de steril, haldele şi alte zone de depozitare a
sterilului, precum şi bazinele de decantare trebuie să fie proiectate,
construite, exploatate şi �ntreţinute astfel �nc�t să se asigure stabilitatea
lor, precum şi securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
16. Instalaţii auxiliare de suprafaţă (dispoziţii suplimentare
speciale)
16.1. Stabilitate şi soliditate
Locurile de muncă trebuie să fie proiectate, construite,
instalate, exploatate, supravegheate şi �ntreţinute de o asemenea manieră pentru
a rezista forţelor exterioare la care ar putea fi supuse.
Ele trebuie să aibă o structură şi o rezistenţă
corespunzătoare destinaţiei lor.
16.2. Pardoselile, pereţii, plafoanele şi acoperişurile �ncăperilor
16.2.1. Pardoselile locurilor de muncă trebuie să fie lipsite de
proeminenţe, de găuri sau de planuri �nclinate periculoase; ele trebuie să fie
fixe, stabile şi nealunecoase.
Locurile de muncă �n care sunt instalate posturi de lucru
trebuie să prezinte o izolaţie termică suficientă, ţin�ndu-se seama de tipul
�ntreprinderii şi de efortul fizic al lucrătorilor.
16.2.2. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi plafoanelor din �ncăperi
trebuie să fie curăţate şi renovate ori de c�te ori este nevoie pentru a se
obţine condiţii de igienă corespunzătoare.
16.2.3. Pereţii transparenţi sau translucizi, �n special cei complet
din sticlă, din �ncăperile sau din apropierea locurilor de muncă şi a căilor de
acces trebuie să fie semnalizaţi vizibil şi confecţionaţi din material securizat
sau separaţi de aceste locuri de muncă şi de căile de acces, astfel �nc�t
lucrătorii să nu vină �n contact cu glasvandurile sau să fie răniţi �n cazul
spargerii lor.
16.2.4. Accesul pe acoperişurile din materiale insuficient de
rezistente este permis numai dacă se realizează dotarea cu echipamente care să
asigure desfăşurarea lucrului �n deplină securitate.
16.3. Dimensiunile şi volumul de aer al �ncăperilor libertatea de
mişcare la posturile de lucru
16.3.1. �ncăperile de lucru trebuie să aibă o suprafaţă, �nălţime şi un
volum de aer corespunzătoare, permiţ�nd lucrătorilor să �şi execute sarcinile
fără risc pentru securitatea, sănătatea sau confortul lor.
16.3.2. Dimensiunile suprafeţei neocupate a postului de lucru trebuie
să permită lucrătorilor suficientă libertate de mişcare şi să le dea
posibilitatea să �şi desfăşoare munca �n deplină securitate.
16.4. Ferestre şi luminatoare
16.4.1. Ferestrele, luminatoarele şi sistemele de ventilaţie prevăzute
cu dispozitive de deschidere, reglare şi blocare trebuie proiectate astfel �nc�t
funcţionarea acestora să se facă �n deplină siguranţă.
Amplasarea lor trebuie să nu constituie un risc pentru
lucrători atunci c�nd sunt deschise.
16.4.2. Ferestrele şi luminatoarele trebuie să fie curăţate fără
riscuri pentru personalul care efectuează astfel de lucrări.
16.5. Uşi şi porţi
16.5.1. Poziţia, numărul şi dimensiunile uşilor şi porţilor, precum şi
materialele din care sunt confecţionate sunt prevăzute �n funcţie de natura şi
utilizarea �ncăperilor sau incintelor.
16.5.2. Uşile transparente trebuie semnalizate corespunzător la nivelul
vederii.
16.5.3. Uşile şi porţile batante trebuie să fie transparente sau să fie
prevăzute cu panouri transparente.
16.5.4. Dacă suprafeţele transparente sau translucide ale uşilor şi
porţilor nu sunt din materiale securizate şi dacă există posibilitatea ca
lucrătorii să fie răniţi prin spargerea lor, suprafeţele trebuie protejate
�mpotriva spargerii.
16.5.5. Uşile glisante trebuie să fie prevăzute cu un sistem de
siguranţă care să �mpiedice ieşirea acestora de pe şine şi căderea �n mod
neaşteptat.
16.5.6. Uşile şi porţile care se deschid �n sus trebuie să fie
prevăzute cu un sistem de siguranţă care să �mpiedice căderea acestora �n mod
neaşteptat.
16.5.7. Uşile şi porţile situate de-a lungul căilor de salvare trebuie
semnalizate corespunzător.
Trebuie să existe posibilitatea de a fi deschise �n orice
moment, cu uşurinţă, din interior şi fără ajutor special.
Atunci c�nd locurile de muncă sunt ocupate de lucrători
trebuie să existe posibilitatea de a fi deschise.
16.5.8. �n imediata apropiere a porţilor destinate �n principal
traficului de vehicule, dacă acestea nu sunt sigure pentru pietoni, trebuie să
fie prevăzute porţi pentru pietoni semnalizate vizibil şi libere �n permanenţă.
16.5.9. Uşile şi porţile mecanice trebuie să funcţioneze fără risc de
accidentare a lucrătorilor. Ele trebuie prevăzute cu dispozitive de oprire de
urgenţă uşor de identificat şi accesibile, să se deschidă automat �n caz de
�ntrerupere a alimentării cu energie sau să poată fi deschise manual.
16.6. Aerisirea locurilor de muncă �nchise.
16.6.1. �n locurile de muncă �nchise trebuie să se asigure o cantitate
suficientă de aer proaspăt, av�ndu-se �n vedere metodele de lucru folosite şi
eforturile fizice ale lucrătorilor.
Dacă se utilizează o instalaţie de ventilaţie, ea trebuie
menţinută �n stare de funcţionare.
Un sistem de control trebuie să semnalizeze orice
defecţiune, dacă acest lucru poate afecta sănătatea lucrătorilor.
16.6.2. Dacă sunt utilizate instalaţiile de aer condiţionat sau de
ventilaţie mecanică, ele trebuie să funcţioneze astfel �nc�t lucrătorii să nu
fie expuşi la curenţi de aer care să le creeze disconfort.
Orice depunere sau murdărie care poate antrena un risc
imediat pentru sănătatea lucrătorilor prin poluarea atmosferei trebuie eliminată
fără �nt�rziere.
16.7. Temperatura din �ncăperi
16.7.1. �n timpul lucrului temperatura din �ncăperile unde există
posturi de lucru trebuie să fie adecvată pentru organismul uman, av�ndu-se �n
vedere metodele de lucru aplicate şi eforturile fizice impuse lucrătorilor.
16.7.2. Temperatura din camerele de repaus, din �ncăperile pentru
personalul de serviciu permanent, din grupurile sanitare, din cantine şi din
camerele de prim ajutor trebuie să corespundă destinaţiilor specifice ale
acestor �ncăperi.
16.7.3. Ferestrele, luminatoarele şi glasvandurile trebuie să permită
evitarea unor efecte excesive ale luminii solare la locurile de muncă, �n
funcţie de tipul activităţii şi de natura locului de muncă.
16.8. Camerele de repaus
16.8.1. Atunci c�nd securitatea şi sănătatea lucrătorilor o cer,
ţin�ndu-se seama de tipul activităţii sau de efectivele care depăşesc un anumit
număr de persoane, lucrătorii trebuie să dispună de o cameră de repaus uşor
accesibilă.
Această dispoziţie nu se aplică dacă lucrătorii �şi
desfăşoară activitatea �n birouri sau �n camere de lucru similare, care oferă
posibilitatea de relaxare �n timpul pauzelor.
16.8.2. Camerele de repaus trebuie să fie suficient de mari şi să fie
dotate cu un număr corespunzător de mese şi scaune cu spătar, �n funcţie de
numărul lucrătorilor.
16.8.3. �n camerele de repaus trebuie luate măsuri pentru protecţia
nefumătorilor �mpotriva disconfortului creat de fumul de ţigară.
16.8.4. Atunci c�nd �n timpul programului de lucru se produc
�ntreruperi cu regularitate şi �n mod frecvent şi nu există cameră de repaus,
trebuie puse la dispoziţie alte alte camere �n care lucrătorii să poată sta �n
timpul �ntreruperilor, ori de c�te ori securitatea şi sănătatea lucrătorilor o
justifică.
Trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru protecţia
nefumătorilor �mpotriva disconfortului provocat de fumul de ţigară.
17. Femei gravide şi mame care alăptează
Femeile gravide şi mamele care alăptează trebuie să aibă
posibilitatea de a se odihni �n poziţie orizontală, �n condiţii corespunzătoare.
18. Lucrători cu handicap
La organizarea locurilor de muncă trebuie să se ţină seama
de lucrătorii cu handicap, dacă este cazul.
Această dispoziţie se referă, �n special, la uşile, căile de
comunicaţie, scările, duşurile, chiuvetele, toaletele şi posturile de lucru
utilizate sau ocupate direct de lucrătorii cu handicap.
ANEXA Nr. 2
CERINŢE MINIME SPECIALE aplicabile industriei extractive
de suprafaţă
1. Generalităţi
1.1. Fără a aduce atingere prevederilor art. 5-7 din hotăr�re,
angajatorul care răspunde de locul de muncă trebuie să se asigure că documentul
de securitate şi sănătate precizează că s-au luat toate măsurile necesare pentru
protecţia sănătăţii şi securităţii lucrătorilor at�t �n situaţii normale, c�t şi
�n situaţii critice.
1.2. Documentul de securitate şi sănătate trebuie actualizat
periodic şi ori de c�te ori este nevoie şi prezentat la inspecţia locului de
muncă.
Lucrările trebuie executate �n conformitate cu documentul de
securitate şi sănătate.
2. Exploatarea
2.1. Lucrările trebuie planificate ţin�ndu-se seama de prevederile
din documentul de securitate şi sănătate referitoare la riscurile de surpare şi
alunecare de teren.
Ca măsură preventivă, trebuie să se definească �nălţimea şi
panta fronturilor de descopertă şi de extracţie �n funcţie de natura şi
stabilitatea terenului, precum şi de metodele de exploatare.
2.2. Treptele şi căile de circulaţie trebuie să prezinte stabilitate
adaptată utilajelor utilizate.
Ele trebuie să fie amenajate şi �ntreţinute astfel �nc�t
deplasarea utilajelor să se facă �n condiţii de securitate.
2.3. �nainte de �nceperea sau reluarea lucrărilor, fronturile de
descopertă şi extracţie de deasupra suprafeţelor de lucru sau căilor de
circulaţie trebuie controlate pentru a se asigura că nu există blocuri sau roci
dislocate.
�n cazul �n care este necesar, trebuie efectuată
�ndepărtarea acestora.
2.4. Exploatarea fronturilor şi zonelor de descărcare a sterilului
trebuie efectuată astfel �nc�t să nu creeze instabilitate.
ANEXA Nr. 3
CERINŢE MINIME SPECIALE aplicabile industriei extractive
de subteran
1. Generalităţi
1.1. Fără a aduce atingere prevederilor art. 5-7 din hotăr�re,
angajatorul care răspunde de locul de muncă trebuie să se asigure că documentul
de securitate şi sănătate precizează că au fost luate toate măsurile necesare
pentru protecţia securităţii şi sănătăţii lucrătorilor at�t �n situaţii normale,
c�t şi �n situaţii critice.
Documentul de securitate şi sănătate trebuie actualizat
periodic şi ori de c�te ori este nevoie şi prezentat la inspecţia locului de
muncă.
Lucrările trebuie executate �n conformitate cu documentul de
securitate şi sănătate.
2. Planul abatajelor din subteran
2.1. Planurile lucrărilor miniere subterane trebuie să fie �ntocmite
la o scară care să ofere o reprezentare clară, �n conformitate cu Ordinul
ministrului economiei şi comerţului şi al preşedintelui Agenţiei Naţionale
pentru Resurse Minerale nr. 65/133/2003 privind aprobarea
Regulamentului de topografie
minieră.
�n afară de galerii şi zonele de extracţie, trebuie
reprezentate toate lucrările miniere cunoscute, care pot influenţa exploatarea
şi securitatea.
Ele trebuie să fie uşor accesibile şi să fie păstrate at�t
timp c�t este necesar, din motive de securitate.
2.2. Planurile şi desenele abatajelor, precum şi ale altor lucrări
miniere subterane trebuie să fie actualizate periodic şi ori de c�te ori este
nevoie şi să se găsească �n permanenţă la locul de muncă.
3. Ieşiri
Orice exploatare subterană trebuie să aibă acces la
suprafaţă prin cel puţin două ieşiri separate, construite solid şi uşor
accesibile lucrătorilor din subteran.
C�nd circulaţia prin aceste ieşiri necesită un efort
important din partea lucrătorilor, ele trebuie să fie prevăzute cu mijloace
mecanice pentru transportul lucrătorilor.
4. Lucrări miniere
Lucrările miniere subterane �n care se execută diverse
activităţi trebuie să fie construite, exploatate, echipate şi �ntreţinute astfel
�nc�t lucrătorii să poată lucra şi circula �n ele cu riscuri minime.
Galeriile trebuie să fie prevăzute cu panouri indicatoare
pentru a permite orientarea lucrătorilor.
5. Transport
5.1. Instalaţiile sau mijloacele de transport trebuie să fie
instalate, amenajate, exploatate şi �ntreţinute astfel �nc�t să se asigure
securitatea şi sănătatea lucrătorilor care le conduc, le utilizează sau se află
�n vecinătatea lor.
5.2. Transportul cu ajutorul instalaţiilor mecanice trebuie să facă
obiectul unei montări corespunzătoare şi al unor instrucţiuni scrise, afişate la
locul de exploatare.
6. Susţinerea şi stabilitatea lucrărilor miniere
Susţinerea lucrărilor miniere trebuie efectuată c�t mai
repede posibil după excavare, �n afara cazurilor �n care stabilitatea lucrării
nu condiţionează securitatea lucrătorilor. Această susţinere trebuie să fie
realizată �n conformitate cu monografiile de armare şi instrucţiunile scrise şi
elaborate �n acest sens.
Lucrările miniere �n care este permis accesul lucrătorilor
trebuie să fie controlate periodic din punctul de vedere al susţinerii şi
stabilităţii lucrării şi �ntreţinute �n mod corespunzător.
7. Aeraj
7.1. Toate lucrările din subteran la care este permis accesul
trebuie să fie aerisite �n mod corespunzător.
Trebuie prevăzut un aeraj permanent pentru a se menţine cu o
marjă suficientă de securitate:
a) o atmosferă sănătoasă;
b) o atmosferă �n care riscurile de explozie şi de prafuri
respirabile sunt sub control;
c) o atmosferă �n care condiţiile de muncă sunt corespunzătoare
�n timpul lucrului, ţin�ndu-se seama de metodele de lucru aplicate şi de
eforturile fizice impuse lucrătorilor.
7.2. C�nd aerajul natural nu permite �ndeplinirea prevederilor pct.
7.1, aerajul principal trebuie să fie asigurat cu una sau mai multe staţii de
ventilatoare principale.
Trebuie luate măsuri pentru asigurarea stabilităţii şi
continuităţii aerajului.
Depresiunea ventilatoarelor principale trebuie să fie
supravegheată �n mod continuu şi pentru semnalizarea opririlor intempestive
trebuie prevăzut un dispozitiv automat de alarmă.
7.3. Parametrii de aeraj trebuie măsuraţi şi �nregistraţi periodic.
Proiectul de aeraj, care să indice parametrii caracteristici
utili ai sistemului de aeraj, trebuie elaborat, actualizat periodic şi să fie
disponibil la locul de muncă.
8. Mine grizutoase
8.1. Se consideră grizutoasă orice exploatare subterană �n care
există posibilitatea degajării de metan �ntr-o cantitate care nu exclude riscul
formării unei atmosfere explozive.
8.2. Aerajul principal trebuie să fie asigurat prin una sau mai
multe staţii de ventilatoare mecanice.
8.3. Exploatarea trebuie să se facă ţin�ndu-se seama de degajările
de metan.
Trebuie luate măsuri pentru eliminarea sau diminuarea
riscurilor generate de metan.
8.4. Aerajul parţial trebuie să fie limitat la lucrările de
pregătire şi de salvare, precum şi la locurile de muncă legate direct la
curentul principal de aeraj.
Abatajele aflate �n exploatare pot fi aerisite cu instalaţii
de aeraj parţial numai dacă au fost luate măsuri corespunzătoare pentru
asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.
8.5. Parametrii de aeraj prevăzuţi la pct. 7.3 trebuie să fie
completaţi prin determinări ale concentraţiei de metan.
Dacă documentul de securitate şi sănătate prevede,
concentraţia de metan trebuie să fie măsurată continuu �n curentul de ieşire al
aerului din abatajele la care depilarea substanţei minerale utile se face
mecanizat, precum şi la lucrările de pregătire �n fund de sac, la care avansarea
se face, de asemenea, mecanizat.
8.6. �n minele grizutoase se pot folosi numai explozivi şi mijloace
de iniţiere de siguranţă.
8.7. Prevederile pct. 4.1.2 din anexa nr. 1 se �nlocuiesc după cum
urmează:
a) sunt interzise fumatul, deţinerea de tutun pentru fumat şi
orice obiect care poate fi folosit la producerea flăcării;
b) lucrările de tăiere cu flacără, de sudură sau alte activităţi
similare la care se impune folosirea flăcării deschise sunt permise numai �n
�mprejurări excepţionale şi �n condiţiile unor măsuri specifice care să
garanteze securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
9. Mine sau cariere care conţin praf inflamabil
9.1. Minele de cărbuni sunt considerate mine cu praf inflamabil dacă
documentul de securitate şi sănătate precizează că orice strat exploatat poate
produce praf astfel �nc�t să propage o explozie.
9.2. �n minele cu praf inflamabil, prevederile prevăzute la pct. 8.6
şi 8.7 se aplică mutatis mutandis.
9.3. Pentru reducerea depunerilor de praf inflamabil, �ndepărtarea
şi neutralizarea sau fixarea acestora se iau măsuri corespunzătoare.
9.4. Propagarea exploziilor de praf inflamabil şi/sau metan, care
pot declanşa alte explozii de praf inflamabil, trebuie să fie limitată prin
instalarea unui sistem de baraje pentru limitarea exploziilor.
Amplasarea acestor baraje trebuie să fie precizată �ntr-un
document actualizat periodic şi disponibil la locul de muncă.
10. Degajări instantanee de gaz, lovituri de acoperiş şi erupţii de
apă
10.1. �n zonele �n care se pot produce degajări instantanee de gaz cu
sau fără erupţii de material mărunt, lovituri de acoperiş sau erupţii de apă,
trebuie conceput şi pus �n aplicare un program de exploatare astfel �nc�t să se
asigure, pe c�t posibil, un sistem de muncă sigur, precum şi protecţia
lucrătorilor.
10.2. Trebuie luate măsuri pentru identificarea zonelor de risc,
pentru protejarea lucrătorilor �n lucrările miniere care se află �n apropiere
sau traversează aceste zone, precum şi pentru controlarea acestor riscuri.
11. Incendii, arderi şi �ncălzire
11.1. Trebuie luate măsuri pentru prevenirea şi detectarea la timp a
aprinderilor spontane.
11.2. Introducerea materialelor inflamabile �n lucrările miniere
subterane trebuie să fie limitată la cantitatea strict necesară.
11.3. Atunci c�nd este necesară utilizarea fluidelor hidraulice
(fluide pentru transmiterea energiei mecanice hidrostatice şi/sau hidrocinetice)
trebuie utilizate numai fluide greu inflamabile, �n scopul evitării riscului de
incendiu şi propagării sale.
Fluidele hidraulice trebuie să corespundă specificaţiilor şi
condiţiilor de testare referitoare la rezistenţa la foc, precum şi criteriilor
de igienă.
C�nd se utilizează fluide hidraulice care nu corespund
specificaţiilor, condiţiilor şi criteriilor prevăzute la al doilea paragraf,
trebuie luate măsuri suplimentare pentru evitarea riscului sporit de incendiu şi
propagarea sa.
12. Măsuri de precauţie privind evacuarea lucrătorilor
Pentru a se putea retrage �n siguranţă atunci c�nd este
necesar, fiecare lucrător trebuie să dispună de o mască de autosalvare pentru
protecţia respiratorie pe care trebuie să o aibă permanent la �ndem�nă.
Ei trebuie să fie instruiţi cu privire la utilizarea acestor
măşti de autosalvare.
Aceste măşti de autosalvare trebuie să răm�nă permanent la
locul de muncă, iar starea lor de funcţionare trebuie să fie controlată cu
regularitate.
13. Iluminare
Prevederile pct. 13 din anexa nr. 1 se �nlocuiesc după cum
urmează:
a) lucrătorii trebuie să dispună de o lampă individuală, adaptată
utilizării;
b) pe c�t posibil, posturile de lucru trebuie să fie prevăzute cu
dispozitive care să permită o iluminare artificială corespunzătoare, �n scopul
protejării securităţii şi sănătăţii lucrătorilor;
c) instalaţiile de iluminat trebuie să fie astfel plasate �nc�t
tipul de iluminare prevăzut să nu antreneze riscuri de accidentare pentru
lucrători.
14. Controlul prezenţei �n subteran
�n orice moment trebuie să fie posibilă cunoaşterea cu
exactitate a persoanelor aflate �n subteran.
15. Organizarea salvării
Pentru a permite desfăşurarea unei acţiuni rapide şi
eficiente �n eventualitatea unui incident major, trebuie să fie organizată o
echipă de salvare corespunzătoare.
Această echipă de salvare trebuie să dispună de un număr
suficient de salvatori antrenaţi şi dotaţi cu echipament de salvare
corespunzător, pentru a putea interveni �n toate locurile exploatării subterane
sau a lucrărilor de exploatare �n curs.
[sus]
|