Legislatie->Ordonante
si Hotarari ...->Hotarari
de Guvern->Hotar�rea nr. 1050 din 9 august 2006
Hotar�rea nr. 1050 din 09/08/2006 privind cerinţele minime pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor din industria extractivă de foraj
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 737 din
29/08/2006
�n temeiul art. 108 din Constitutia Rom�niei, republicata, si al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securitatii si sanatatii �n munca nr. 319/2006,
Guvernul Rom�niei adopta prezenta hotar�re.
CAPITOLUL
I Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotăr�re stabileşte cerinţele minime de protecţie �n
domeniul securităţii şi sănătăţii �n muncă a lucrătorilor din industria
extractivă de foraj.
(2) Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii �n muncă nr. 319/2006 se
aplică �n �ntregime domeniului prevăzut la alin. (1), fără a aduce atingere
prevederilor mai restrictive şi/sau specifice conţinute �n prezenta hotăr�re.
Art. 2. - Pentru aplicarea prezentei hotăr�ri, termenii şi expresiile
de mai jos semnifică, după cum urmează:
a) industrie extractivă de foraj - toate ramurile industriei �n
care se desfăşoară activităţile de extracţie, �n sensul strict al termenului, de
substanţe minerale utile prin forare de puţuri de sonde şi/sau prospecţiuni
pentru asemenea extracţii şi/sau pregătirea pentru v�nzarea materiilor prime
extrase;
b) loc de muncă - ansamblul locurilor destinate amplasării de
posturi de lucru �n cadrul activităţilor şi instalaţiilor legate direct sau
indirect de industriile extractive de foraj, inclusiv locurile de cazare la care
lucrătorii au acces �n cadrul activităţii lor.
Art. 3. - Prevederile prezentei hotăr�ri nu se aplică activităţilor
de prelucrare a materiilor prime extrase.
CAPITOLUL
II Obligaţiile angajatorilor
Art. 4. - Pentru a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor,
angajatorul este obligat să ia măsurile necesare pentru ca:
a) locurile de muncă să fie proiectate, construite, echipate,
date �n folosinţă, exploatate şi �ntreţinute astfel �nc�t să permită
lucrătorilor efectuarea sarcinilor de muncă fără a pune �n pericol securitatea
şi/sau sănătatea proprie şi/sau a celorlalţi lucrători;
b) exploatarea locurilor de muncă �n prezenţa lucrătorilor să se
facă sub supravegherea unei persoane responsabile;
c) activităţile care comportă un risc special să fie �ncredinţate
numai personalului competent şi să se execute conform instrucţiunilor date;
d) toate instrucţiunile de securitate să fie redactate astfel
�nc�t să poată fi �nţelese de către toţi lucrătorii la care se referă;
e) locurile de muncă să fie dotate cu instalaţii de prim ajutor
adecvate;
f) toate exerciţiile de securitate necesare să se efectueze
periodic.
Art. 5. - Angajatorul trebuie să se asigure că este �ntocmit şi ţinut
la zi un document referitor la securitate şi sănătate, denumit �n continuare
document de securitate şi sănătate, care �ndeplineşte cerinţele prevăzute la
art. 7, 12, 16 şi 17 din Legea nr. 319/2006.
Art. 6. - Documentul de securitate şi sănătate face dovada �n special
că:
a) sunt determinate şi evaluate riscurile la care sunt expuşi
lucrătorii la locul de muncă;
b) se iau măsurile corespunzătoare pentru a se atinge obiectivele
prezentei hotăr�ri;
c) proiectarea, utilizarea şi �ntreţinerea locului de muncă şi
ale echipamentelor prezintă securitate.
Art. 7. - Documentul de securitate şi sănătate se �ntocmeşte �nainte
de �nceperea lucrării şi trebuie revizuit dacă locul de muncă suferă modificări
majore, extinderi sau transformări.
Art. 8. - �n situaţia �n care la acelaşi loc de muncă sunt prezenţi
lucrători din diferite �ntreprinderi, fiecare angajator răspunde de toate
problemele care ţin de responsabilitatea sa.
Art. 9. - Angajatorul care are responsabilitatea locului de muncă
coordonează punerea �n aplicare a tuturor măsurilor privitoare la securitatea şi
sănătatea lucrătorilor şi �nscrie �n documentul de securitate şi sănătate
scopul, măsurile şi modalităţile de punere �n aplicare a acestei coordonări.
Art. 10. - Dispoziţiile art. 9 nu aduc atingere răspunderii
individuale a angajatorilor prevăzute de Legea nr. 319/2006.
Art. 11. - (1) Angajatorul trebuie să raporteze fără �nt�rziere
autorităţilor prevăzute la art. 27 alin. (1) din Legea nr. 319/2006 orice
accident de muncă grav şi/sau mortal, precum şi orice pericol grav.
(2) Dacă este necesar, angajatorul actualizează documentul de
securitate şi sănătate, �nregistr�nd măsurile luate pentru evitarea
evenimentelor prevăzute la alin. (1).
Art. 12. - Angajatorul trebuie să ia măsurile de precauţie
corespunzătoare �n funcţie de metoda de exploatare:
a) pentru a evita, detecta şi combate declanşarea şi propagarea
incendiilor şi exploziilor; şi
b) pentru a evita formarea atmosferelor explozive şi/sau nocive
pentru sănătate.
Art. 13. - Angajatorul trebuie să prevadă şi să �ntreţină mijloace
corespunzătoare de evacuare şi salvare pentru a asigura, �n caz de pericol,
evacuarea lucrătorilor de la locurile de muncă, rapid şi �n deplină securitate.
Art. 14. - Angajatorul trebuie să ia măsurile necesare pentru
asigurarea sistemelor de alarmă şi a altor mijloace de comunicare necesare care
să permită, �n caz de nevoie, declanşarea imediată a operaţiilor de asistenţă,
prim ajutor, de evacuare şi salvare.
CAPITOLUL
III Informarea, consultarea şi
participarea lucrătorilor
Art. 15. - Lucrătorii şi/sau reprezentanţii lor trebuie să fie
informaţi asupra tuturor măsurilor luate cu privire la securitatea şi sănătatea
la locurile de muncă şi, �n special, asupra celor privind punerea �n aplicare a
prevederilor art. 4-14, fără a se aduce atingere prevederilor art. 16 şi 17 din
Legea nr. 319/2006.
Art. 16. - Informaţiile trebuie să fie pe �nţelesul lucrătorilor
vizaţi.
Art. 17. - Consultarea şi participarea lucrătorilor şi/sau a
reprezentanţilor acestora trebuie să se facă �n conformitate cu prevederile art.
18 din Legea nr.
319/2006.
CAPITOLUL
IV Supravegherea medicală
Art. 18. - Pentru a asigura supravegherea medicală corespunzătoare a
lucrătorilor, �n funcţie de riscurile privind securitatea şi sănătatea lor la
locul de muncă, se iau măsuri �n conformitate cu reglementările legale �n
domeniu.
Art. 19. - Măsurile menţionate la art. 18 se stabilesc astfel �nc�t să
permită fiecărui lucrător să beneficieze sau să fie supus unui examen medical
�nainte de �nceperea activităţilor prevăzute la art. 2 şi, ulterior, �n mod
periodic.
Art. 20. - Supravegherea medicală a lucrătorilor �n cadrul sistemului
naţional de sănătate se asigură prin structurile medicale de medicină a muncii
care funcţionează potrivit reglementărilor Ministerului Sănătăţii Publice.
CAPITOLUL
V Dispoziţii finale
Art. 21. - Locurile de muncă ce se vor crea după data intrării �n
vigoare a prezentei hotăr�ri trebuie să �ndeplinească cerinţele minime de
securitate şi sănătate prevăzute �n anexele nr. 1-3.
Art. 22. - Locurile de muncă existente la data intrării �n vigoare a
prezentei hotăr�ri trebuie să �ndeplinească cerinţele minime de securitate şi
sănătate prevăzute �n anexe, p�nă cel t�rziu la data aderării Rom�niei la
Uniunea Europeană.
Art. 23. - Dacă, după data intrării �n vigoare a prezentei hotăr�ri,
locurile de muncă sunt supuse unor modificări, extinderi şi/sau transformări,
angajatorul ia măsurile necesare pentru ca aceste modificări, extinderi şi/sau
de transformări să fie �n conformitate cu cerinţele minime corespunzătoare
prevăzute �n anexe.
Art. 24. - Prevederile anexelor nr. 1-3 se adaptează �n funcţie de
evoluţia acquis-ului comunitar şi a standardizării cu privire la industria
extractivă de foraj şi/sau de progresul tehnic, evoluţia reglementărilor sau
specificaţiilor internaţionale ori a noilor descoperiri �n domeniul industriei
extractive de foraj.
Art. 25. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotăr�re.
Art. 26. - Dispoziţiile prevederilor din anexe se aplică ori de c�te
ori acestea sunt necesare datorită caracteristicilor locului de muncă, �n
funcţie de activitate, de �mprejurări sau de un risc specific.
Art. 27. - Prezenta hotăr�re intră �n vigoare la data de 1 octombrie
2006.
Art. 28. - De la data aderării Rom�niei la Uniunea Europeană,
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei va raporta Comisiei
Europene, la fiecare 5 ani, despre aplicarea prevederilor prezentei hotăr�ri,
prezent�nd totodată punctele de vedere ale partenerilor sociali.
*
Prezenta hotăr�re transpune Directiva 92/91/CEE privind
cerinţele minime pentru �mbunătăţirea securităţii şi protecţiei sănătăţii
lucrătorilor din industria extractivă de foraj, publicată �n Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 348/1992.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: ─────────────── Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu Ministrul economiei şi comerţului, Codruţ Ioan Şereş Ministrul sănătăţii publice, Gheorghe Eugen Nicolăescu p. Ministrul integrării europene, Adrian Ciocănea, secretar de stat
|
Bucureşti, 9 august 2006.
Nr. 1.050.
ANEXA Nr. 1
CERINŢE MINIME COMUNE aplicabile sectoarelor de foraj
terestru şi marin
1. Stabilitate şi soliditate
Locurile de muncă trebuie proiectate, construite, instalate,
exploatate, supravegheate şi �ntreţinute pentru a putea rezista forţelor
exterioare la care pot fi supuse.
Ele trebuie să aibă structura şi soliditatea corespunzătoare
�n funcţie de utilizare.
2. Supraveghere şi organizare
2.1. Organizarea locurilor de muncă
2.1.1. Locurile de muncă trebuie să fie astfel organizate �nc�t să
asigure o protecţie adecvată �mpotriva riscurilor. Acestea trebuie menţinute
curate, iar substanţele sau depunerile periculoase trebuie �ndepărtate ori
ţinute sub supraveghere, pentru a nu pune �n pericol securitatea şi sănătatea
lucrătorilor.
2.1.2. Posturile de lucru trebuie să fie proiectate şi construite după
principii ergonomice, ţin�ndu-se seama de necesitatea lucrătorilor de a putea
urmări derularea operaţiunilor de la postul lor de lucru.
2.1.3. Zonele �n care există riscuri specifice trebuie delimitate şi
semnalizate.
2.2. Persoană responsabilă
La orice loc de muncă ocupat de lucrători trebuie să existe
�n permanenţă o persoană responsabilă desemnată de angajator, care să aibă
calităţile şi competenţa necesare acestei funcţii.
Angajatorul poate să �şi asume el �nsuşi responsabilitatea
pentru locul de muncă la care se face referire �n paragraful anterior, dacă are
calităţile şi competenţa necesare.
2.3. Supravegherea
Pentru asigurarea securităţii şi protecţiei sănătăţii
lucrătorilor pe parcursul tuturor operaţiilor, trebuie asigurată supravegherea
de către persoane care au calităţile şi competenţa cerute de această funcţie,
desemnate de către angajator sau �n numele acestuia, şi care acţionează �n
interesul acestuia.
Angajatorul poate să �şi asume personal supravegherea la
care se face referire �n primul paragraf, dacă are calităţile şi competenţa
necesare.
2.4. Lucrători competenţi
La fiecare loc de muncă ocupat de lucrători trebuie să se
găsească un număr suficient de lucrători care să aibă calităţile, experienţa şi
pregătirea necesare pentru a �ndeplini sarcinile ce le sunt �ncredinţate.
2.5. Informare, instruire şi pregătire
Lucrătorii trebuie să beneficieze de informare, instruire şi
pregătire sau perfecţionare profesională, necesare pentru asigurarea securităţii
şi protecţia sănătăţii lor.
Angajatorul trebuie să se asigure că lucrătorii primesc
instrucţiuni pe �nţelesul lor, astfel �nc�t să nu pună �n pericol propria
securitate şi sănătate sau pe a celorlalţi lucrători.
2.6. Instrucţiuni scrise
Pentru fiecare loc de muncă trebuie elaborate instrucţiuni
scrise, care să cuprindă reguli ce trebuie respectate �n scopul asigurării
securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi al utilizării �n siguranţă a
utilajelor.
Aceste instrucţiuni trebuie să includă informaţii cu privire
la utilizarea echipamentelor de intervenţie, precum şi la măsurile ce trebuie
luate la locul de muncă sau �n apropierea acestuia, �n caz de urgenţă.
2.7. Metode sigure de lucru
La fiecare loc de muncă sau pentru fiecare activitate
trebuie aplicate metode sigure de lucru.
2.8. Permise de lucru
�n cazul �n care documentul de securitate şi sănătate
prevede acest lucru, trebuie introdus un sistem de permise de lucru pentru
executarea lucrărilor periculoase şi pentru executarea lucrărilor care nu sunt,
�n mod normal, periculoase, dar care, �n interacţiune cu alte activităţi, pot
genera pericole grave.
Permisele de lucru trebuie emise �nainte de �nceperea
lucrului de persoana desemnată �n acest scop şi trebuie să conţină condiţiile ce
trebuie �ndeplinite şi măsurile ce trebuie luate �nainte, �n timpul lucrului şi
după lucru.
2.9. Revizuirea periodică a măsurilor de securitate şi de sănătate
Angajatorul trebuie să asigure revizuirea periodică a
măsurilor referitoare la securitatea şi sănătatea lucrătorilor, inclusiv a
sistemului de gestionare a securităţii şi sănătăţii, pentru a fi �n concordanţă
cu prevederile prezentei hotăr�ri.
3. Utilaje şi instalaţii mecanice şi electrice
3.1. Generalităţi
�n momentul alegerii, instalării, punerii �n funcţiune,
exploatării şi �ntreţinerii utilajelor mecanice şi electrice trebuie să se
acorde atenţia cuvenită securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, lu�ndu-se �n
considerare prevederile prezentei hotăr�ri, ale Hotăr�rii Guvernului nr. 119/2004 privind
stabilirea condiţiilor pentru introducerea pe piaţă a maşinilor industriale,
precum şi ale legislaţiei naţionale care transpun Directiva 89/655 CEE.
Dacă utilajele sunt amplasate �ntr-o zonă �n care există sau
pot să existe riscuri de incendiu ori de explozie datorate aprinderii unor gaze,
vapori sau lichide volatile, atunci acestea trebuie să corespundă utilizării
�ntr-o astfel de zonă.
Utilajele trebuie să fie prevăzute, dacă este necesar, cu
dispozitive de protecţie adecvată şi sisteme de securitate �n caz de avarie.
3.2. Dispoziţii specifice
Utilajele şi instalaţiile mecanice trebuie să prezinte o
rezistenţă suficientă, să nu prezinte defecte evidente şi să corespundă scopului
�n care au fost realizate.
Utilajele şi instalaţiile electrice trebuie să aibă o
capacitate şi o putere corespunzătoare scopului �n care au fost destinate.
4. �ntreţinere
4.1. �ntreţinere generală
Este necesară stabilirea unui program adecvat privind
verificarea sistematică, �ntreţinerea şi, dacă este cazul, testarea utilajelor
şi instalaţiilor mecanice şi electrice.
�ntreţinerea, verificarea şi testarea oricărei părţi a
instalaţiei sau a utilajului trebuie efectuate de către o persoană competentă.
Procesele-verbale de verificare şi testare trebuie �ntocmite
şi păstrate �n mod corespunzător.
4.2. �ntreţinerea echipamentului de protecţie
Echipamentul de protecţie trebuie să fie corespunzător,
pregătit pentru utilizare şi �n perfectă stare de funcţionare �n orice moment.
�ntreţinerea trebuie făcută ţin�ndu-se seama de activităţile
exercitate.
5. Controlul puţurilor
�n timpul operaţiilor de foraj trebuie să fie prevăzute
echipamente corespunzătoare pentru controlul puţurilor, �n scopul prevenirii
riscurilor de erupţie.
La amplasarea acestor echipamente trebuie să se ţină seama
de caracteristicile puţului forat şi de condiţiile de exploatare.
6. Protecţia �mpotriva atmosferelor nocive şi riscurilor de
explozie
6.1. Trebuie luate măsuri pentru evaluarea prezenţei substanţelor
nocive şi/sau potenţial explozive �n atmosferă şi pentru măsurarea concentraţiei
acestor substanţe.
Dacă documentul de securitate şi sănătate prevede acest
lucru, trebuie montate dispozitive de supraveghere care să �nregistreze şi să
măsoare concentraţiile de gaz, automat şi continuu, �n punctele menţionate,
dispozitive de alarmă automate, sisteme de decuplare automată a instalaţiilor
electrice şi sisteme de oprire automată a motoarelor cu ardere internă.
Dacă sunt prevăzute măsurători automate, valorile
determinate trebuie �nregistrate şi păstrate �n documentul de securitate şi
sănătate.
6.2. Protecţia �mpotriva atmosferelor nocive
6.2.1. Dacă se acumulează sau există riscul să se acumuleze �n
atmosferă substanţe nocive, trebuie luate măsuri adecvate pentru a se asigura
reţinerea lor la sursă şi �ndepărtarea lor.
Sistemul trebuie să fie capabil să disperseze aceste
substanţe nocive, astfel �nc�t să nu prezinte niciun risc pentru lucrători.
6.2.2. Fără a aduce atingere prevederilor Hotăr�rii Guvernului
nr.
1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru
utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul
de muncă, �n zonele �n care lucrătorii pot fi expuşi atmosferelor nocive pentru
sănătatea lor, trebuie să existe un număr suficient de aparate respiratorii şi
echipamente de reanimare corespunzătoare.
�n asemenea cazuri, trebuie să fie prezent la locul de muncă
un număr suficient de lucrători instruiţi să folosească asemenea echipamente.
Echipamentul trebuie să fie depozitat şi �ntreţinut
corespunzător.
6.2.3. �n cazul �n care �n atmosferă există sau poate exista hidrogen
sulfurat ori alte gaze toxice, trebuie să existe şi să fie pus la dispoziţia
organelor de control un plan de protecţie care să precizeze echipamentele
disponibile şi măsurile preventive adoptate.
6.3. Prevenirea riscurilor de explozie
6.3.1. Trebuie luate toate măsurile necesare pentru prevenirea
apariţiei şi formării atmosferelor explozive.
6.3.2. �n interiorul zonelor care prezintă riscuri de explozie,
trebuie luate toate măsurile pentru a �mpiedica aprinderea atmosferei explozive.
6.3.3. Trebuie stabilit un plan de prevenire a exploziilor,
preciz�ndu-se echipamentele şi măsurile ce trebuie luate.
7. Căi şi ieşiri de urgenţă
7.1. Căile şi ieşirile de urgenţă trebuie să fie libere şi să
conducă �n modul cel mai direct spre exterior sau �ntr-o zonă de securitate, la
un punct de adunare ori la un post de evacuare sigur.
7.2. �n caz de pericol, lucrătorii trebuie să poată evacua rapid şi
�n condiţii de securitate maximă toate locurile de muncă.
7.3. Numărul, distribuţia şi dimensiunile căilor şi ieşirilor de
urgenţă se fac �n funcţie de folosirea, dotarea şi dimensiunile locurilor de
muncă, precum şi de numărul maxim de persoane prezente.
�ncăperile de cazare şi de repaus trebuie să aibă cel puţin
două ieşiri de urgenţă separate, situate c�t mai departe posibil una de cealaltă
şi care să conducă spre o zonă sigură, un punct de adunare sigur sau un punct de
evacuare sigur.
7.4. Uşile de urgenţă trebuie să se deschidă spre exterior sau, dacă
acest lucru nu este posibil de realizat, atunci trebuie să fie glisante.
Uşile de urgenţă nu trebuie să fie �ncuiate sau blocate,
astfel �nc�t să nu poată fi deschise uşor şi imediat de către persoanele care ar
avea nevoie să le utilizeze �n caz de urgenţă.
7.5. Căile şi ieşirile de urgenţă speciale trebuie semnalizate �n
conformitate cu prevederile Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele
minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă.
7.6. Uşile de urgenţă nu trebuie �ncuiate.
Căile şi ieşirile de urgenţă, precum şi căile de circulaţie
şi uşile de acces către acestea trebuie să fie libere, astfel �nc�t să poată fi
utilizate �n orice moment, fără oprelişti.
7.7. Căile şi ieşirile de urgenţă, care necesită iluminare, trebuie
prevăzute şi cu iluminare de siguranţă de intensitate corespunzătoare, �n
eventualitatea unei �ntreruperi a alimentării cu energie electrică.
8. Aerisirea locurilor de muncă �nchise
8.1. �n locurile de muncă �nchise trebuie să se asigure suficient
aer proaspăt, av�ndu-se �n vedere metodele de lucru folosite şi eforturile
fizice impuse lucrătorilor.
Dacă se utilizează o instalaţie de ventilaţie, ea trebuie
menţinută �n stare de funcţionare.
Orice defecţiune �n funcţionarea instalaţiei trebuie
semnalizată de un sistem de control, dacă acest lucru este necesar pentru
sănătatea lucrătorilor.
8.2. Dacă sunt folosite instalaţii de aer condiţionat sau ventilaţie
mecanică, acestea trebuie să funcţioneze astfel �nc�t lucrătorii să nu fie
expuşi curenţilor de aer care i-ar putea deranja.
Orice depunere sau impuritate ce poate crea un risc imediat
pentru sănătatea lucrătorilor prin poluarea aerului respirat trebuie eliminată
rapid.
9. Temperatura din �ncăperi
9.1. Temperatura din �ncăperile de lucru trebuie să fie adecvată
organismului uman �n timpul lucrului, ţin�ndu-se seama de metodele de lucru
folosite şi de eforturile fizice impuse lucrătorilor.
9.2. Temperatura din �ncăperile de repaus, din �ncăperile pentru
personalul de serviciu permanent, din grupurile sanitare, din cantine şi din
�ncăperile de prim ajutor trebuie să corespundă destinaţiei specifice acestor
�ncăperi.
9.3. Ferestrele, luminatoarele şi glasvandurile trebuie să permită
evitarea luminii solare excesive asupra locurilor de muncă, �n funcţie de natura
muncii şi de locul de muncă.
10. Pardoselile, pereţii, plafoanele şi acoperişurile �ncăperilor
10.1. Pardoselile locurilor de muncă trebuie să fie lipsite de
proeminenţe, de găuri sau de planuri �nclinate periculoase; ele trebuie să fie
fixe, stabile şi nealunecoase.
Locurile de muncă �n care sunt instalate posturi de lucru
trebuie să prezinte o izolaţie din punct de vedere termic, ţin�ndu-se seama de
tipul �ntreprinderii şi de activitatea fizică a lucrătorilor.
10.2. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi plafoanelor din �ncăperi
trebuie să poată fi curăţate şi renovate la un nivel de igienă adecvat.
10.3. Pereţii transparenţi sau translucizi, �n special cei integral
din sticlă, din �ncăperile ori din apropierea locurilor de muncă şi a căilor de
acces trebuie să fie clar semnalizaţi şi confecţionaţi din material securizat
sau separaţi de aceste locuri de muncă şi de căile de acces, astfel �nc�t
lucrătorii să nu vină �n contact cu aceste glasvanduri ori să fie răniţi �n
cazul spargerii lor.
10.4. Accesul pe acoperişurile din materiale insuficient de
rezistente trebuie permis numai �n situaţia �n care se realizează dotarea cu
echipamente care să asigure desfăşurarea lucrului �n deplină securitate.
11. Iluminarea naturală şi artificială
11.1. Fiecare loc de muncă trebuie să dispună de o iluminare
suficientă care să asigure securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
11.2. Locurile de muncă trebuie să primească suficientă lumină
naturală şi trebuie să fie prevăzute, ţin�ndu-se cont de condiţiile de climă, cu
dispozitive de iluminare artificială adecvate pentru a asigura securitatea şi
sănătatea lucrătorilor.
11.3. Instalaţiile de iluminat din �ncăperile de lucru şi din căile
de acces trebuie să fie amplasate astfel �nc�t tipul iluminării să nu prezinte
un risc de accidentare pentru lucrători.
11.4. Locurile de muncă �n care lucrătorii sunt �n mod deosebit
expuşi riscurilor �n caz de �ntrerupere a alimentării cu energie electrică
trebuie să fie prevăzute cu iluminat de siguranţă cu o intensitate adecvată.
11.5. Instalaţiile de iluminat trebuie să fie proiectate astfel �nc�t
să asigure o iluminare permanentă a locurilor de control operaţional, căilor de
ieşire, locurilor de �mbarcare, zonelor periculoase.
Dacă locurile de muncă nu sunt ocupate dec�t ocazional,
obligaţia la care se referă primul paragraf se limitează la perioada �n care
lucrătorii sunt prezenţi.
12. Ferestre şi luminatoare
12.1. Ferestrele, luminatoarele şi sistemele de ventilaţie prevăzute
cu dispozitive de deschidere, reglare şi blocare trebuie proiectate astfel �nc�t
funcţionarea acestora să fie sigură.
Amplasarea lor trebuie să nu constituie un risc pentru
lucrători atunci c�nd sunt deschise.
12.2. Ferestrele şi luminatoarele trebuie să poată fi curăţate fără
riscuri.
13. Uşi şi porţi
13.1. Poziţia, numărul şi dimensiunile uşilor şi porţilor, precum şi
materialele din care sunt confecţionate sunt determinate de natura şi utilizarea
�ncăperilor sau incintelor.
13.2. Uşile transparente trebuie marcate adecvat la nivelul privirii.
13.3. Uşile şi porţile batante trebuie să fi transparente sau să
posede panouri transparente.
13.4. Dacă suprafeţele transparente sau translucide ale uşilor şi
porţilor nu sunt din materiale securizate şi dacă există posibilitatea ca
lucrătorii să se rănească dacă acestea se sparg, suprafeţele trebuie protejate
�mpotriva spargerii.
13.5. Uşile glisante trebuie să fie prevăzute cu un sistem de
securitate care să �mpiedice ieşirea acestora de pe şine şi căderea �n mod
neaşteptat.
13.6. Uşile şi porţile care se deschid �n sus trebuie prevăzute cu un
sistem de siguranţă care să �mpiedice căderea lor.
13.7. Uşile şi porţile situate de-a lungul căilor de salvare trebuie
marcate adecvat.
Ele trebuie să poată fi deschise din interior oric�nd, cu
uşurinţă, fără ajutor special.
Ele trebuie să poată fi deschise c�nd locurile de muncă sunt
ocupate.
13.8. �n apropierea imediată a porţilor destinate �n special
traficului de vehicule, dacă acestea nu sunt sigure pentru pietoni, trebuie să
existe uşi sau porţi destinate acestora care să fie semnalizate vizibil şi
degajate �n permanenţă.
13.9. Uşile şi porţile mecanice trebuie să funcţioneze fără să
prezinte un pericol de accidentare pentru lucrători.
Ele trebuie să fie prevăzute cu sistem de oprire de
siguranţă accesibile şi uşor de identificat şi dacă nu se deschid automat �n
cazul �ntreruperii alimentării cu energie electrică, să poată fi deschise
manual.
13.10. Dacă accesul �ntr-un loc este oprit de lanţuri sau dispozitive
similare, acestea trebuie să fie vizibile şi semnalizate prin panouri de
interdicţie ori avertizare adecvate.
14. Căi de circulaţie
14.1. �n caz de urgenţă, trebuie să fie posibile accesul fără pericol
la locul de muncă şi evacuarea rapidă şi �n siguranţă.
14.2. Căile de circulaţie, inclusiv scările, scările fixe, cheiurile
şi rampele de �ncărcare, trebuie să fie calculate, dimensionate şi amplasate
astfel �nc�t pietonii sau vehiculele să le poată utiliza uşor, �n deplină
securitate şi �n conformitate cu destinaţia lor, iar lucrătorii aflaţi �n
vecinătatea acestor căi de circulaţie să nu fie ameninţaţi de niciun pericol.
14.3. Căile utilizate pentru traficul pietonal şi/sau traficul de
mărfuri trebuie să fie dimensionate �n concordanţă cu numărul de utilizatori
potenţiali şi cu tipul de �ntreprindere.
Dacă pe căile de circulaţie sunt utilizate mijloace de
transport, trebuie prevăzută o distanţă de securitate corespunzătoare pentru
pietoni.
14.4. �ntre căile de circulaţie destinate vehiculelor şi porţi,
portaluri, pasaje pentru pietoni, coridoare şi scări trebuie să existe o
distanţă suficientă.
14.5. Traseul căilor de circulaţie şi acces trebuie să fie semnalizat
clar pentru a asigura protecţia lucrătorilor.
15. Zone periculoase
15.1. Dacă locurile de muncă cuprind zone periculoase �n care,
datorită naturii muncii, există riscuri, inclusiv de cădere a lucrătorilor şi a
obiectelor, locurile de muncă trebuie prevăzute, �n măsura posibilităţilor, cu
dispozitive care să �mpiedice intrarea �n zonă a lucrătorilor neautorizaţi.
15.2. Trebuie luate măsuri adecvate de protecţie a lucrătorilor
autorizaţi să intre �n zonele periculoase.
15.3. Zonele periculoase trebuie semnalizate �n mod vizibil.
16. Dimensiunile şi volumul de aer al �ncăperilor libertatea de
mişcare la posturile de lucru
16.1. �ncăperile de lucru trebuie să aibă o suprafaţă, �nălţime şi un
volum de aer corespunzătoare, care să permită lucrătorilor să �şi desfăşoare
munca fără riscuri pentru securitatea, sănătatea sau confortul lor.
16.2. Dimensiunile suprafeţei neocupate de la postul de lucru trebuie
să asigure lucrătorilor suficientă libertate de mişcare şi să le permită să �şi
desfăşoare munca �n deplină securitate.
17. �ncăperile de repaus
17.1. Dacă securitatea şi sănătatea lucrătorilor necesită acest
lucru, �n funcţie de tipul de activitate sau de efectivele care depăşesc un
anumit număr de persoane, lucrătorii trebuie să dispună de o cameră de repaus
uşor accesibilă.
Această dispoziţie nu este aplicabilă dacă lucrătorii �şi
desfăşoară activitatea �n birouri sau �n camere de lucru similare, care oferă
posibilitatea de relaxare �n timpul pauzelor.
17.2. �ncăperile de repaus trebuie să fie destul de mari şi să fie
dotate cu un număr corespunzător de mese şi scaune cu spătar, �n funcţie de
numărul lucrătorilor.
17.3. �n �ncăperile de repaus trebuie luate măsuri pentru protecţia
nefumătorilor faţă de disconfortul creat de fumul de ţigară.
17.4. Dacă timpul de muncă este �ntrerupt cu regularitate şi �n mod
frecvent şi nu există cameră de repaus, trebuie puse la dispoziţia personalului
alte camere �n care lucrătorii să poată sta �n timpul �ntreruperilor, ori de
c�te ori securitatea şi sănătatea lucrătorilor o justifică.
Trebuie luate măsuri adecvate pentru protecţia nefumătorilor
�mpotriva disconfortului provocat de fumul de ţigară.
18. Locuri de muncă �n aer liber
18.1. Posturile de lucru, căile de circulaţie şi alte amplasamente
sau instalaţii �n aer liber, care sunt ocupate ori utilizate de către lucrători
�n decursul activităţii lor, trebuie să fie astfel organizate ca circulaţia
pietonală sau a vehiculelor să se facă �n condiţii de securitate.
18.2. Locurile de muncă �n aer liber trebuie să fie iluminate
corespunzător cu lumină artificială, �n condiţiile �n care lumina zilei este
insuficientă.
18.3. Dacă lucrătorii sunt angajaţi la posturi de lucru �n aer liber,
acestea trebuie să fie, dacă este posibil, amenajate astfel �nc�t lucrătorii:
a) să fie protejaţi �mpotriva influenţelor atmosferice şi, dacă
este necesar, �mpotriva căderii de obiecte;
b) să nu fie expuşi la niveluri sonore nocive, nici la influenţe
exterioare nocive;
c) �n caz de pericol, să poată părăsi rapid locul de muncă şi să
poată fi ajutaţi rapid;
d) să nu alunece sau să cadă.
19. Femei gravide şi mame care alăptează
Femeile gravide şi mamele care alăptează trebuie să aibă
posibilitatea de a se odihni �n poziţie culcată, �n condiţii adecvate.
20. Lucrători cu handicap
La organizarea locurilor de muncă trebuie să se ţină seama
de lucrătorii cu handicap, dacă este necesar.
Această dispoziţie se referă, mai ales, la uşile, căile de
comunicaţie, scările, duşurile, chiuvetele, toaletele şi posturile de lucru
utilizate sau ocupate direct de lucrătorii cu handicap.
ANEXA Nr. 2
CERINŢE MINIME aplicabile sectorului de foraj terestru
1. Detectarea şi prevenirea incendiilor
1.1. Oriunde se proiectează, se construiesc, se dotează, se dau �n
folosinţă, se exploatează sau se �ntreţin locuri de muncă, trebuie luate
măsurile adecvate pentru prevenirea declanşării şi propagării incendiilor care
provin de la sursele identificate �n documentul de securitate şi sănătate.
Trebuie să fie stabilite prevederi pentru ca orice incendiu
să fie stins rapid şi eficient.
1.2. Locurile de muncă trebuie să fie prevăzute cu dispozitive
adecvate pentru combaterea incendiului şi, �n măsura �n care este necesar, cu
detectoare de incendiu şi sisteme de alarmă.
1.3. Dispozitivele neautomate de stingere a incendiilor trebuie să
fie accesibile şi uşor de manipulat şi, dacă este necesar, protejate �mpotriva
riscurilor de deteriorare.
1.4. La locul de muncă trebuie păstrat un plan de pază contra
incendiului care să precizeze măsurile de luat, conform prevederilor art. 4-14
din hotăr�re, pentru prevenirea, detectarea şi combaterea declanşării şi
propagării incendiilor.
1.5. Echipamentul pentru stingerea incendiilor trebuie să fie
semnalizat �n conformitate cu prevederile Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006
privind cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la
locul de muncă.
Aceste semne trebuie să fie amplasate �n puncte
corespunzătoare şi trebuie să fie durabile.
2. Comanda de la distanţă �n caz de urgenţă
Dacă documentul de securitate şi sănătate prevede acest
lucru, anumite echipamente trebuie, �n caz de urgenţă, să poată fi comandate de
la distanţă din locuri corect alese.
Asemenea echipament trebuie să includă sisteme de izolare şi
purjare a puţurilor, instalaţiilor şi conductelor.
3. Mijloace de comunicare �n situaţii normale şi critice
3.1. Dacă documentul de securitate şi sănătate prevede acest lucru,
fiecare loc de muncă ocupat de lucrători trebuie să dispună de:
a) un sistem acustic şi optic capabil să transmită, �n caz de
nevoie, un semnal de alarmă oricărui post de lucru;
b) un sistem acustic capabil să fie auzit clar �n toate punctele
instalaţiei ocupate frecvent de lucrători.
3.2. Dispozitivele de declanşare a alarmei trebuie amplasate �n
locuri adecvate.
3.3. Dacă lucrătorii sunt prezenţi �n locuri de muncă care nu sunt
ocupate �n mod obişnuit, trebuie amplasate sisteme de comunicare la �ndem�nă.
4. Puncte de adunare şi registru de apel
Dacă documentul de securitate şi sănătate prevede acest
lucru, trebuie specificate punctele de adunare şi trebuie ţinut un registru de
apel şi luate măsurile necesare �n acest sens.
5. Mijloace de evacuare şi salvare
5.1. Lucrătorii trebuie instruiţi �n acţiuni adecvate �n caz de
urgenţă.
5.2. Echipamentele de salvare trebuie plasate �n locuri adecvate şi
accesibile, gata de utilizare.
5.3. Dacă evacuarea urmează un itinerar dificil sau dacă trece
printr-o zonă cu atmosferă irespirabilă ori care poate deveni irespirabilă,
lucrătorii trebuie să dispună la postul lor de lucru de aparate de autosalvare
pentru folosirea imediată.
6. Exerciţii de securitate
La toate locurile de muncă ocupate �n mod obişnuit de
lucrători trebuie să se efectueze periodic exerciţii de securitate.
Scopul principal al acestor exerciţii este de a forma şi
verifica aptitudinile lucrătorilor desemnaţi să utilizeze, să manipuleze sau să
exploateze echipamentul de salvare �n caz de pericol, ţin�ndu-se seama de
criteriile stipulate �n documentul de securitate şi sănătate arătat la pct. 1.1.
Dacă este necesar, lucrătorii trebuie, de asemenea, să
exerseze folosirea, manipularea sau exploatarea corectă a acestor echipamente.
7. Instalaţii sanitare
7.1. Vestiare şi dulapuri pentru �mbrăcăminte
7.1.1. Lucrătorilor trebuie să li se pună la dispoziţie vestiare
corespunzătoare, dacă aceştia trebuie să poarte echipament de lucru special şi
dacă, din motive de sănătate sau de decenţă, nu li se poate cere să se schimbe
�ntr-un alt spaţiu.
Vestiarele trebuie să fie uşor accesibile, să aibă o
capacitate suficientă şi să fie prevăzute cu scaune.
7.1.2. Vestiarele trebuie să fie de dimensiuni suficient de mari şi să
aibă dotările care să permită fiecărui lucrător să �şi ţină �ncuiată
�mbrăcămintea �n timpul lucrului.
Dacă �mprejurările o justifică (de exemplu, substanţe
periculoase, umiditate, murdărie), dulapurile pentru echipamentul de lucru
trebuie separate de cele pentru �mbrăcămintea personală.
Trebuie să existe dotările necesare pentru ca fiecare
lucrător să �şi poată pune la uscat echipamentul de lucru.
7.1.3. Trebuie prevăzute vestiare separate sau o utilizare separată a
vestiarelor de către bărbaţi şi femei.
7.1.4. Dacă vestiarele nu sunt necesare conform prevederilor pct.
7.1.1, fiecare lucrător trebuie să poată dispune de un loc pentru păstrarea
�mbrăcămintei.
7.2. Duşuri şi chiuvete
7.2.1. Trebuie puse la dispoziţia lucrătorilor duşuri suficiente şi
corespunzătoare, ţin�ndu-se seama de tipul de activitate sau din raţiuni de
igienă.
Trebuie prevăzute săli de duşuri separate sau utilizarea
separată a duşurilor de către bărbaţi şi femei.
7.2.2. Sălile de duşuri trebuie să fie suficient de �ncăpătoare �nc�t
să permită fiecărui lucrător să �şi facă toaleta fără să fie deranjat şi �n
condiţii adecvate de igienă.
Duşurile trebuie prevăzute cu apă curentă rece şi caldă.
7.2.3. Dacă, conform prevederilor pct. 7.2.1 primul paragraf, nu sunt
necesare duşuri, trebuie să existe chiuvete adecvate şi suficiente, cu apă
curentă rece şi caldă, plasate �n apropierea posturilor de lucru şi a
vestiarelor.
Dacă este necesar, din motive de decenţă, trebuie prevăzute
chiuvete separate sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către
bărbaţi şi femei.
7.2.4. Dacă �ncăperile cu duşuri sau chiuvete sunt separate de
vestiare, trebuie să existe o cale uşoară de comunicare �ntre ele.
7.3. Toalete şi chiuvete
�n apropierea posturilor de lucru trebuie prevăzute camere
de repaus, vestiare şi camere cu duşuri sau chiuvete dotate cu un număr
suficient de toalete şi chiuvete.
Trebuie prevăzute toalete separate pentru femei şi bărbaţi
sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către femei şi bărbaţi.
8. �ncăperi şi echipamente de prim ajutor
8.1. Echipamentul de prim ajutor trebuie să fie adecvat tipului de
activitate desfăşurată.
Trebuie să existe una sau două �ncăperi de prim ajutor.
�n aceste camere trebuie afişate clar şi vizibil
instrucţiuni de prim ajutor �n caz de accidente.
8.2. �ncăperile de prim ajutor trebuie dotate cu instalaţii şi
echipamente de prim ajutor indispensabile şi trebuie să fie uşor accesibile
brancardierilor.
Ele trebuie semnalizate �n conformitate cu prevederile
Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006.
8.3. De asemenea, echipamentul de prim ajutor trebuie să fie
disponibil �n toate locurile de muncă unde condiţiile de muncă necesită acest
lucru.
Acest echipament trebuie să fie semnalizat corespunzător şi
uşor accesibil.
8.4. Un număr suficient de lucrători trebuie să fie instruit cu
privire la utilizarea echipamentului de prim ajutor prevăzut.
9. Căi de comunicaţie
Dacă vehiculele rutiere au acces la locurile de muncă,
trebuie stabilite regulile de circulaţie necesare.
ANEXA Nr. 3
CERINŢE SPECIALE MINIME aplicabile sectorului de foraj
marin
1. Observaţie preliminară
1.1. Fără a aduce atingere prevederilor art. 5-7, angajatorul care
răspunde de locul de muncă la care se face referire �n prezenta anexă trebuie să
se asigure că documentul de securitate şi sănătate arată că au fost luate toate
măsurile necesare pentru protecţia securităţii şi sănătăţii lucrătorilor at�t �n
situaţii normale, c�t şi �n situaţii critice.
�n acest sens, documentul de securitate şi sănătate trebuie:
a) să identifice sursele de pericol specifice locului de muncă,
inclusiv orice activitate concomitentă care poate cauza accidente ce pot avea
consecinţe grave pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor afectaţi;
b) să evalueze riscurile rezult�nd din sursele speciale de
pericol arătate la lit. a);
c) să dovedească faptul că au fost luate măsurile adecvate pentru
evitarea accidentelor vizate la lit. a), pentru limitarea propagării
accidentelor şi pentru a permite o evacuare eficientă şi controlată a locului de
muncă �n situaţii de urgenţă;
d) să dovedească faptul că sistemul de gestionare respectă
prevederile Legii securităţii şi sănătăţii �n muncă nr. 319/2006 şi ale prezentei
hotăr�ri �n situaţiile normale şi critice.
1.2. Angajatorul trebuie să respecte procedurile şi modalităţile
prevăzute �n documentul de securitate şi sănătate �n timpul planificării şi
punerii �n practică a tuturor fazelor relevante reglementate de prezenta
hotăr�re.
1.3. Diferiţii angajatori care răspund de diferitele locuri de muncă
trebuie să coopereze, dacă este cazul, la �ntocmirea documentelor de securitate
şi sănătate şi la luarea măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii şi
sănătăţii lucrătorilor.
2. Detectarea şi stingerea incendiilor
2.1. Trebuie luate măsuri adecvate, definite de documentul de
securitate şi sănătate prevăzut la pct. 1.1, pentru prevenirea, detectarea şi
stingerea incendiilor şi pentru prevenirea extinderii lor.
Dacă este necesar, trebuie prevăzute dispozitive contra
focului pentru a izola zonele cu risc de incendiu.
2.2. Trebuie prevăzute sisteme adecvate de detectare a focului şi de
protecţie, precum şi sisteme de stingere a incendiilor şi alarme, la toate
locurile de muncă, �n conformitate cu riscurile definite �n documentul de
securitate şi sănătate prevăzut la pct. 1.1.
Aceste sisteme pot include, dar nu se limitează la:
a) sisteme de detectare a incendiilor;
b) sisteme de alarmă �n caz de incendiu;
c) conducte de apă pentru stingerea incendiilor;
d) hidranţi şi furtunuri;
e) sisteme cu jet de apă şi monitoare de apă;
f) aspersoare automate;
g) sisteme pentru stingerea flăcărilor de gaz;
h) sisteme pentru stingere cu spumă;
i) stingătoare portabile;
j) echipament pentru pompieri.
2.3. Dispozitivele neautomate de stingere a incendiilor trebuie să
fie uşor accesibile, uşor de manipulat şi, dacă este necesar, trebuie să fie
protejate �mpotriva deteriorării.
2.4. La locul de muncă trebuie ţinut un plan de protecţie contra
incendiilor, care să precizeze măsurile ce trebuie luate pentru prevenirea,
detectarea şi stingerea incendiilor.
2.5. Sistemele de urgenţă trebuie izolate şi protejate �mpotriva
accidentelor, astfel �nc�t funcţiile lor să răm�nă operaţionale �n caz de
urgenţă.
Dacă este cazul, aceste sisteme trebuie dublate.
2.6. Echipamentele trebuie semnalizate conform prevederilor
Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele
minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă.
Aceste semnalizări trebuie amplaste �n puncte adecvate şi
trebuie să fie durabile.
3. Control la distanţă �n caz de urgenţă
3.1. Dacă documentul de securitate şi sănătate menţionat la pct. 1.1
prevede acest lucru, trebuie stabilit un sistem de control la distanţă. Acest
sistem trebuie să dispună de staţii de control situate �n locuri adecvate şi
care să poată fi utilizate �n caz de urgenţă av�nd, dacă este necesar, staţii de
control �n puncte de adunare sigure şi �n staţii de evacuare.
3.2. Echipamentele de control la distanţă, menţionate la pct. 3.1,
trebuie să includă cel puţin sisteme de ventilaţie, dispozitive de oprire
urgentă a echipamentelor care pot provoca aprinderi, un sistem de prevenire a
scurgerii lichidelor şi gazelor inflamabile, sisteme de protecţie contra
incendiilor şi de control al puţurilor.
4. Mijloace de comunicare �n situaţii normale şi �n situaţii de
urgenţă
4.1. Dacă documentul de securitate şi sănătate menţionat la pct. 1.1
prevede acest lucru, fiecare loc de muncă ocupat de lucrători trebuie să dispună
de:
a) un sistem acustic şi optic capabil să transmită un semnal de
alarmă �n caz de nevoie, �n oricare post de lucru ocupat de lucrători;
b) un sistem acustic capabil să fie auzit distinct �n toate
părţile instalaţiei unde lucrătorii sunt prezenţi frecvent;
c) un sistem capabil să menţină comunicarea cu ţărmul şi cu
serviciile de urgenţă.
4.2. Aceste sisteme trebuie să răm�nă operaţionale �n situaţie de
urgenţă.
Sistemul acustic trebuie să fie completat de sisteme de
comunicaţie care să fie independente de o instalaţie electrică ce nu prezintă
siguranţă.
4.3. Dispozitivele de declanşare a alarmei trebuie plasate �n locuri
adecvate.
Dacă lucrătorii sunt prezenţi �n locuri de muncă ce nu sunt
ocupate �n mod obişnuit, trebuie pus la dispoziţia lor un sistem de comunicaţii
adecvat.
5. Puncte sigure de adunare şi registru de apel
5.1. Trebuie luate măsurile adecvate pentru protejarea punctelor de
evacuare şi a punctelor sigure de adunare �mpotriva căldurii, fumului şi, �n
măsura posibilităţilor, �mpotriva efectelor unei explozii şi pentru a se asigura
că drumurile de ieşire spre şi dinspre punctele de evacuare şi punctele sigure
de adunare răm�n accesibile.
Aceste măsuri trebuie să ofere protecţie lucrătorilor o
perioadă suficientă pentru a permite, �n caz de nevoie, organizarea şi
executarea fără risc a operaţiunii de evacuare şi salvare.
5.2. Dacă documentul de securitate şi sănătate menţionat la pct. 1.1
prevede acest lucru, unul dintre locurile protejate prevăzute la pct. 5.1
trebuie să fie dotat cu instalaţii adecvate pentru a permite comanda de la
distanţă a echipamentelor prevăzute la pct. 3 şi pentru a comunica cu ţărmul şi
cu serviciile de salvare.
5.3. Punctele sigure de adunare şi punctele de evacuare trebuie să
fie uşor accesibile din locurile de cazare şi de muncă.
5.4. La fiecare punct sigur de adunare este obligatoriu să se ţină
la zi şi să se afişeze o listă cu numele lucrătorilor repartizaţi la punctul
respectiv de adunare.
5.5. O listă a lucrătorilor cu răspundere specială �n caz de alertă
trebuie �ntocmită şi afişată �n puncte corespunzătoare la locul de muncă.
Numele lor trebuie să figureze �n instrucţiunile scrise
prevăzute la pct. 2.6 din anexa nr. 1.
6. Mijloace de evacuare şi salvare
6.1. Lucrătorii trebuie instruiţi cu privire la măsurile adecvate ce
trebuie luate �n caz de urgenţă.
Pe l�ngă exerciţiul general de salvare, lucrătorii trebuie
să primească instrucţia specifică locului de muncă, indicată �n documentul de
securitate şi sănătate prevăzut la pct. 1.1.
6.2. Lucrătorii trebuie să urmeze un antrenament corespunzător �n
tehnici de salvare, ţin�nd seama de criteriile stabilite �n documentul de
securitate şi sănătate prevăzut la pct. 1.1.
6.3. Fiecare loc de muncă trebuie prevăzut cu un număr suficient de
mijloace de salvare care să permită, �n caz de urgenţă, evacuarea directă pe
mare.
6.4. Trebuie stabilit un plan de salvare pe mare şi de evacuare a
locurilor de muncă.
Planul, care trebuie să se bazeze pe documentul de
securitate şi sănătate prevăzut la pct. 1.1, trebuie să prevadă utilizarea de
ambarcaţiuni de salvare şi elicoptere şi să conţină criterii privitoare la
capacitatea şi viteza de reacţie a vaselor şi elicopterelor de salvare.
Viteza de reacţie necesară fiecărei instalaţii trebuie să
fie consemnată �n documentul de securitate şi sănătate.
Vasele de salvare trebuie să fie proiectate şi echipate
pentru a satisface cerinţele de evacuare şi salvare.
6.5. Cerinţele minime pentru fiecare ambarcaţiune (barcă), plută,
colac, vestă de salvare din dotare sunt următoarele:
a) trebuie să fie adaptate şi dotate pentru a asigura
supravieţuirea un timp suficient;
b) trebuie să fie �n număr suficient pentru toţi lucrătorii care
pot fi prezenţi;
c) trebuie să fie adecvate locului de muncă;
d) trebuie să fie din materiale fiabile, av�ndu-se �n vedere
funcţia lor de a salva vieţi şi circumstanţele �n care pot fi utilizate şi
depozitate gata pentru a fi folosite;
e) trebuie să aibă o culoare care să le facă vizibile la folosire
şi să fie dotate cu echipamente care să-i permită utilizatorului să atragă
atenţia salvatorilor.
6.6. Echipamentul de salvare adecvat trebuie să fie gata oric�nd
pentru a fi folosit.
7. Exerciţii de securitate
La locurile de muncă �n care lucrătorii sunt de obicei
prezenţi, trebuie organizate periodic exerciţii de salvare �n cadrul cărora:
- toţi lucrătorii, �nsărcinaţi cu misiuni precise �n caz de
pericol necesit�nd utilizarea, �ntreţinerea şi funcţionarea echipamentelor de
salvare, trebuie instruiţi şi trebuie verificată aptitudinea lor de a executa
sarcinile, conform criteriilor stabilite �n documentul de securitate şi sănătate
prevăzut la pct. 1.1. Dacă este cazul, lucrătorii trebuie antrenaţi �n folosirea
şi m�nuirea echipamentelor;
- toate echipamentele de salvare folosite �n timpul exerciţiilor
trebuie examinate, curăţate şi, după caz, re�ncărcate sau �nlocuite şi puse la
locul lor;
- funcţionarea ambarcaţiunilor de salvare trebuie verificată.
8. Echipamente sanitare
8.1. Vestiare şi dulapuri pentru �mbrăcăminte
8.1.1. Dacă lucrătorii trebuie să poarte �mbrăcăminte de lucru
specială şi dacă din motive de sănătate şi decenţă nu li se poate cere să se
schimbe �n alte camere, aceştia trebuie să aibă la dispoziţie vestiare
corespunzătoare.
Vestiarele trebuie să fie uşor accesibile, să aibă o
capacitate suficientă şi să fie dotate cu scaune.
8.1.2. Vestiarele trebuie să fie suficient de mari şi să posede
echipamente care să permită fiecărui lucrător să �şi ţină �ncuiată �mbrăcămintea
�n timpul lucrului.
�n funcţie de �mprejurări (de exemplu, substanţe
periculoase, umiditate, murdărie), dulapurile pentru echipamentul de lucru
trebuie să fie separate de cele pentru �mbrăcămintea personală.
Trebuie să existe dotările necesare pentru ca fiecare
lucrător să �şi poată pune la uscat echipamentul de lucru.
8.1.3. Trebuie prevăzute vestiare separate sau utilizarea separată a
vestiarelor de către bărbaţi şi femei.
8.1.4. Dacă nu sunt necesare vestiare �n sensul pct. 8.1.1, fiecare
lucrător trebuie să poată dispune de un loc pentru a-şi păstra �mbrăcămintea.
8.2. Duşuri şi chiuvete
Dacă este necesar, pe l�ngă echipamentele prevăzute �n
locurile de cazare, trebuie puse la dispoziţia lucrătorilor duşuri şi chiuvete
adecvate, situate �n apropierea locurilor de muncă.
8.3. Toalete şi chiuvete
Dacă este necesar, pe l�ngă echipamentele prevăzute �n
locurile de cazare, trebuie puse la dispoziţia lucrătorilor toalete şi chiuvete
adecvate, situate �n apropierea locurilor de muncă.
Trebuie prevăzute toalete separate sau utilizarea separată a
toaletelor de către femei şi bărbaţi.
9. �ncăperi şi echipament de prim ajutor
9.1. Trebuie prevăzute una sau mai multe �ncăperi destinate
acordării primului ajutor, �n funcţie de dimensiunea instalaţiei şi de tipul
activităţii desfăşurate.
9.2. �ncăperile destinate acordării primului ajutor trebuie dotate
cu echipamente, instalaţii, medicamente adecvate şi cu un număr suficient de
lucrători instruiţi, �n funcţie de �mprejurări, care să acorde primul ajutor
sau, c�nd este cazul, să acorde tratament sub �ndrumarea unui medic (care poate
să fie sau să nu fie de faţă).
�ncăperile trebuie semnalizate �n conformitate cu
prevederile Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele minime pentru
semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă.
9.3. �n plus, echipamentul de prim ajutor trebuie să fie disponibil
�n toate locurile unde condiţiile de muncă necesită acest lucru.
Acest echipament trebuie să fie uşor accesibil şi semnalizat
�n mod corespunzător.
10. Loc de cazare
10.1. Dacă natura, importanţa şi durata operaţiilor fac necesar acest
lucru, angajatorul trebuie să pună la dispoziţia lucrătorilor un loc de cazare
care trebuie să fie:
a) protejat adecvat �mpotriva efectelor unei explozii, precum şi
�mpotriva infiltrării de fum şi gaz, �mpotriva declanşării şi propagării unui
incendiu, �n conformitate cu documentul de securitate şi sănătate prevăzut la
pct. 1.1;
b) echipat adecvat cu ventilaţie, �ncălzire şi iluminat;
c) prevăzut la fiecare nivel cu cel puţin două ieşiri
independente duc�nd spre căi de urgenţă;
d) protejat �mpotriva zgomotului, mirosurilor şi fumului
provenite din alte zone, care pot fi periculoase pentru sănătate, precum şi
�mpotriva intemperiilor;
e) separat de orice post de lucru şi situat departe de zonele
periculoase.
10.2. Aceste locuri de cazare trebuie să conţină suficiente paturi
sau locuri �n paturi supraetajate pentru numărul de persoane preconizat să
doarmă.
Orice �ncăpere destinată dormitului trebuie să conţină un
spaţiu adecvat pentru păstrarea �mbrăcămintei ocupanţilor.
Trebuie asigurate dormitoare separate pentru bărbaţi şi
femei.
10.3. Aceste locuri de cazare trebuie să includă un număr suficient
de duşuri şi de chiuvete cu apă curentă caldă şi rece.
Trebuie prevăzute �ncăperi de duş separate sau folosirea
separată a �ncăperilor de duş de către femei şi bărbaţi.
�ncăperile de duş trebuie să fie suficient de spaţioase
pentru a permite fiecărui lucrător şi �şi facă toaleta nederanjat şi �n condiţii
igienice.
10.4. Locul de cazare trebuie prevăzut cu un număr suficient de
toalete şi chiuvete.
Trebuie prevăzute toalete separate sau utilizarea separată a
toaletelor de către bărbaţi şi femei.
10.5. Locurile de cazare şi instalaţiile lor trebuie menţinute la un
nivel adecvat de igienă.
11. Funcţionarea elicopterelor
11.1. Dimensiunile şi amplasarea punţilor pentru elicoptere prevăzute
la locurile de muncă trebuie să garanteze o accesibilitate optimă, astfel ca cel
mai mare elicopter să poată folosi puntea �n cele mai severe condiţii.
Puntea pentru elicoptere trebuie să fie proiectată şi
construită �n mod corespunzător.
11.2. �n vecinătatea imediată a zonei de aterizare trebuie să fie
pregătit şi depozitat echipamentul necesar de folosire �n caz de accident de
elicopter.
11.3. �n cazul instalaţiilor unde locuiesc lucrătorii, pe heliport,
�n timpul manevrelor elicopterelor, trebuie să fie prezent un număr suficient de
persoane instruite pentru intervenţii de urgenţă.
12. Amplasarea instalaţiilor pe mare - Securitate şi stabilitate
12.1. Trebuie luate toate măsurile necesare pentru a asigura
securitatea şi sănătatea lucrătorilor �n industria extractivă de foraj, �n cazul
amplasării instalaţiilor de foraj pe mare.
12.2. Activităţile de pregătire a amplasării instalaţiilor pe mare
trebuie executate astfel �nc�t să asigure securitatea şi stabilitatea lor.
12.3. Echipamentele şi procedurile folosite la activităţile prevăzute
la pct. 12.1 trebuie să aibă capacitatea de a reduce orice risc pentru
lucrătorii din industria extractivă de foraj, ţin�ndu-se seama de condiţiile
normale şi de cele critice.
[sus]
|