Legislatie->Ordonante
si Hotarari ...->Hotarari
de Guvern->Hotar�rea nr. 1091 din 16 august 2006
Hotar�rea nr. 1091 din 16/08/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru locul de muncă
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 739 din
30/08/2006
�n temeiul art. 108 din Constitutia Rom�niei, republicata,
Guvernul Rom�niei adopta prezenta hotar�re.
CAPITOLUL
I Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotăr�re stabileşte cerinţele minime de securitate
şi sănătate pentru locul de muncă, aşa cum este definit la art. 4.
Art. 2. - Prevederile prezentei hotăr�ri nu se aplică:
a) mijloacelor de transport utilizate �n afara �ntreprinderii
şi/sau unităţii sau locurilor de muncă din interiorul mijloacelor de transport;
b) şantierelor temporare sau mobile;
c) industriilor extractive;
d) vaselor de pescuit;
e) c�mpurilor, pădurilor şi altor terenuri care aparţin unei
�ntreprinderi agricole sau forestiere, dar sunt situate �n afara ariei
clădirilor �ntreprinderii.
Art. 3. - Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii �n muncă
nr.
319/2006 se aplică �n totalitate domeniului prevăzut la art. 1, fără
a aduce atingere prevederilor mai restrictive şi/sau specifice din prezenta
hotăr�re.
Art. 4. - �n sensul prezentei hotăr�ri, prin loc de muncă se �nţelege
locul destinat să cuprindă posturi de lucru, situat �n clădirile �ntreprinderii
şi/sau unităţii, inclusiv orice alt loc din aria �ntreprinderii şi/sau a
unităţii la care lucrătorul are acces �n cadrul desfăşurării activităţii.
Art. 5. - Se consideră că un lucrător lucrează �n condiţii de izolare
atunci c�nd nu are contact vizual şi comunicare verbală directă cu alţi
lucrători, �n cele mai multe cazuri pentru o perioadă de timp mai mare de o oră,
şi c�nd nu este posibil să i se acorde ajutor imediat �n caz de accident sau
c�nd se află �ntr-o situaţie critică.
Art. 6. - Locurile de muncă utilizate pentru prima dată după data
intrării �n vigoare a prezentei hotăr�ri trebuie să �ndeplinească cerinţele
minime de securitate şi sănătate prevăzute �n anexa nr. 1.
Art. 7. - Locurile de muncă aflate deja �n folosinţă �nainte de data
intrării �n vigoare a prezentei hotăr�ri trebuie să �ndeplinească cerinţele
minime de securitate şi sănătate prevăzute �n anexa nr. 2.
CAPITOLUL
II Obligaţii generale
Art. 8. - �n scopul asigurării securităţii şi sănătăţii lucrătorilor,
angajatorul trebuie să ia toate măsurile ca:
a) să fie păstrate �n permanenţă libere căile de acces ce conduc
spre ieşirile de urgenţă şi ieşirile propriu-zise;
b) să fie realizată �ntreţinerea tehnică a locului de muncă şi a
echipamentelor şi dispozitivelor, �n special a celor menţionate �n anexele nr. 1
şi 2, iar orice neconformităţi constatate şi susceptibile de a afecta
securitatea şi sănătatea lucrătorilor să fie corectate c�t mai cur�nd posibil;
c) să fie curăţate cu regularitate, pentru a se asigura un nivel
de igienă corespunzător locului de muncă, echipamentele şi dispozitivele, �n
special cele menţionate la pct. 6 din anexa nr. 1 şi la pct. 6 din anexa nr. 2;
d) să fie cu regularitate �ntreţinute şi verificate echipamentele
şi dispozitivele de securitate destinate prevenirii sau eliminării pericolelor,
�n special cele prevăzute �n anexele nr. 1 şi 2.
Art. 9. - Atunci c�nd locurile de muncă suferă modificări, extinderi
şi/sau transformări după data intrării �n vigoare a prezentei hotăr�ri,
angajatorul trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că aceste
modificări, extinderi şi/sau transformări sunt �n concordanţă cu cerinţele
minime corespunzătoare prevăzute �n anexa nr. 1.
CAPITOLUL
III Informarea, consultarea şi
participarea lucrătorilor
Art. 10. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 16 şi 17 din Legea
nr.
319/2006, referitoare la informarea lucrătorilor, lucrătorii şi/sau
reprezentanţii acestora trebuie să fie informaţi cu privire la toate măsurile ce
trebuie luate �n domeniul securităţii şi sănătăţii la locul de muncă.
Art. 11. - Personalul care lucrează �n condiţii de izolare trebuie să
fie informat cu privire la:
a) manevrarea echipamentului de muncă, starea acestuia
(fiabilitate şi accesibilitate);
b) riscurile de accidentare şi modul de acţiune �n caz de
apariţie a acestora;
c) comportamentul adecvat �n cazul producerii unei avarii sau al
apariţiei unei situaţii critice;
d) utilizarea echipamentului individual de protecţie;
e) primul ajutor;
f) utilizarea sistemului de supraveghere şi de legătură cu
exteriorul.
Art. 12. - Consultarea şi participarea lucrătorilor şi/sau a
reprezentanţilor acestora cu privire la problemele la care se face referire �n
prezenta hotăr�re trebuie să se desfăşoare �n conformitate cu prevederile art.
18 şi 19 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL
IV Sancţiuni
Art. 13. - �ncălcarea prevederilor prezentei hotăr�ri atrage
răspunderea contravenţională, civilă sau penală, potrivit Legii nr. 319/2006.
Art. 14. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se
fac de către inspectorii de muncă din cadrul Inspecţiei Muncii şi de către
inspectorii de sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice.
CAPITOLUL
V Dispoziţii finale
Art. 15. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta
hotăr�re.
Art. 16. - Prezenta hotăr�re intră �n vigoare la data de 1 octombrie
2006.
*
Prezenta hotăr�re transpune Directiva 1989/654/CEE privind
cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru locuri de muncă, publicată �n
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 393/1989.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: ─────────────── Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu Ministrul economiei şi comerţului, Codruţ Ioan Şereş Ministrul sănătăţii publice, Gheorghe Eugen Nicolăescu Ministrul mediului şi gospodăririi apelor, Sulfina Barbu p. Ministrul integrării europene, Adrian Ciocănea, secretar de stat
|
Bucureşti, 16 august 2006.
Nr. 1.091.
ANEXA Nr. 1
CERINŢE MINIME de securitate şi sănătate pentru locurile
de muncă utilizate pentru prima dată conform art. 6 din hotăr�re
1. Observaţie preliminară
Obligaţiile menţionate �n prezenta anexă se aplică ori de
c�te ori caracteristicile locului de muncă, activitatea, �mprejurările sau un
risc impun acest lucru.
2. Stabilitate şi rezistenţă
Clădirile care adăpostesc locuri de muncă trebuie să aibă o
structură şi o rezistenţă corespunzătoare naturii utilizării lor.
3. Instalaţii electrice
Instalaţiile electrice trebuie să fie proiectate şi
construite astfel �nc�t să nu prezinte un pericol de incendiu sau explozie.
Lucrătorii trebuie să fie protejaţi �mpotriva riscului de
accidentare prin atingere directă şi/sau atingere indirectă.
Proiectarea, construcţia şi alegerea materialului şi
dispozitivelor de protecţie trebuie să ţină seama de tensiunea nominală,
influenţa condiţiilor externe şi de competenţa lucrătorilor care au acces la
părţile componente ale instalaţiei.
4. Căi şi ieşiri de urgenţă
4.1. Căile şi ieşirile de urgenţă trebuie să răm�nă �n permanenţă
libere şi să conducă �n mod c�t mai direct posibil �n aer liber sau �n spaţii
sigure.
4.2. �n caz de pericol, trebuie să fie posibilă evacuarea rapidă şi
�n condiţii c�t mai sigure a lucrătorilor de la toate posturile de lucru.
4.3. Numărul, amplasarea şi dimensiunile căilor şi ieşirilor de
urgenţă depind de utilizare, de echipament şi de dimensiunile locurilor de
muncă, precum şi de numărul maxim de persoane care pot fi prezente.
4.4. Uşile de ieşire �n caz de urgenţă trebuie să se deschidă spre
exterior.
Uşile de ieşire de urgenţă nu trebuie să fie �ncuiate sau
fixate astfel �nc�t să nu poată fi deschise imediat şi cu uşurinţă de către
orice persoană care ar avea nevoie să le utilizeze �n caz de urgenţă. Uşile
glisante sau turnante nu sunt permise �n cazul �n care acestea au destinaţia de
ieşiri de urgenţă.
4.5. Căile şi ieşirile de urgenţă speciale trebuie semnalizate �n
conformitate cu prevederile Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele
minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă.
Această semnalizare trebuie să fie suficient de rezistentă
şi să fie plasată �n locurile corespunzătoare.
4.6. Uşile de ieşire de urgenţă nu trebuie să fie �ncuiate.
Căile şi ieşirile de urgenţă, precum şi căile de circulaţie
şi uşile de acces spre acestea trebuie să fie eliberate de orice obstacole,
astfel �nc�t să poată fi utilizate �n orice moment fără dificultate.
4.7. Căile şi ieşirile de urgenţă care necesită iluminare trebuie
prevăzute cu iluminat de siguranţă/urgenţă de intensitate suficientă, �n cazul
�n care se �ntrerupe alimentarea cu energie electrică.
5. Detectarea şi prevenirea incendiilor
5.1. �n funcţie de dimensiunile şi destinaţia clădirilor, de
echipamentele pe care acestea le conţin, de proprietăţile fizice şi chimice ale
substanţelor prezente şi de numărul maxim potenţial de persoane prezente,
locurile de muncă trebuie prevăzute cu dispozitive corespunzătoare pentru
stingerea incendiilor şi, dacă este cazul, cu detectoare de incendii şi sisteme
de alarmă.
5.2. Dispozitivele neautomatizate de stingere a incendiilor trebuie
să fie uşor accesibile şi simplu de manevrat.
Acestea trebuie să fie semnalizate �n conformitate cu
prevederile Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006.
Aceste semnalizări trebuie să fie suficient de rezistente şi
amplasate �n locuri corespunzătoare.
6. Ventilaţia locurilor de muncă �n spaţii �nchise
6.1. La locurile de muncă �n spaţii �nchise trebuie luate măsuri
pentru a asigura suficient aer proaspăt, av�ndu-se �n vedere metodele de lucru
utilizate şi cerinţele fizice impuse lucrătorilor.
�n cazul utilizării unui sistem de ventilare forţată, acesta
trebuie să fie menţinut �n stare de funcţionare.
Orice avarie trebuie semnalizată de un sistem de control,
dacă acest lucru este necesar pentru sănătatea lucrătorilor.
6.2. Dacă se utilizează instalaţii de ventilare mecanică sau de aer
condiţionat, acestea trebuie să funcţioneze astfel �nc�t să nu creeze disconfort
prin expunerea lucrătorilor la curenţi de aer.
Orice depunere sau impuritate ce poate crea un risc imediat
pentru sănătatea lucrătorilor prin poluarea atmosferei trebuie eliminată fără
�nt�rziere.
7. Temperatura �n �ncăperi
7.1. �n timpul programului de lucru, temperatura din �ncăperile ce
cuprind posturi de lucru trebuie să fie adecvată organismului uman, ţin�ndu-se
seama de metodele de lucru utilizate şi de cerinţele fizice impuse lucrătorilor.
7.2. Temperatura �n camerele de odihnă, �n �ncăperile pentru
personalul de serviciu permanent, �n grupurile sanitare, �n cantine şi �n
�ncăperile pentru acordarea primului ajutor trebuie să corespundă destinaţiei
specifice a acestor �ncăperi.
7.3. Ferestrele, luminatoarele şi glasvandurile trebuie să permită
evitarea luminii solare excesive la locurile de muncă, �n funcţie de natura
muncii şi de locul de muncă.
8. Iluminatul natural şi artificial
8.1. �n măsura �n care este posibil, locurile de muncă trebuie să
aibă iluminat natural suficient şi să fie prevăzut un iluminat artificial
adecvat pentru sănătatea şi securitatea lucrătorilor.
8.2. Instalaţiile de iluminat din �ncăperile cu posturi de lucru şi
de pe căile de acces şi de circulaţie trebuie amplasate �n aşa fel �nc�t să nu
existe riscul de accidentare a lucrătorilor ca rezultat al tipului de iluminat
montat.
8.3. Locurile de muncă �n care lucrătorii sunt �n mod deosebit
expuşi riscurilor �n caz de �ntrerupere a iluminatului artificial trebuie să fie
prevăzute cu iluminat de siguranţă/urgenţă de o intensitate suficientă.
9. Pardoseli, pereţi, plafoane şi acoperişuri ale �ncăperilor
9.1. Pardoselile locurilor de muncă trebuie să fie lipsite de
proeminenţe, de găuri sau de planuri �nclinate periculoase şi trebuie să fie
fixe, stabile şi nealunecoase.
�ncăperile care cuprind posturi de lucru trebuie să fie
izolate termic �n mod corespunzător, ţin�ndu-se seama de tipul de �ntreprindere
şi de activitatea fizică a lucrătorilor.
9.2. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi plafoanelor din �ncăperi
trebuie să fie curăţate şi renovate pentru a se obţine condiţii de igienă
corespunzătoare.
9.3. Pereţii transparenţi sau translucizi, �n special pereţii
despărţitori realizaţi integral din sticlă, din �ncăperi sau din vecinătatea
posturilor de lucru şi a căilor de circulaţie trebuie să fie semnalizaţi clar şi
construiţi din materiale securizate sau să fie separaţi de aceste posturi de
lucru şi căi de circulaţie, pentru a preveni intrarea �n contact a lucrătorilor
cu pereţii şi rănirea cauzată de spargerea lor �n bucăţi.
9.4. Accesul pe acoperişurile construite din materiale cu rezistenţă
insuficientă trebuie permis numai dacă există echipamente care să asigure
executarea lucrării �n condiţii de securitate.
10. Ferestre şi luminatoare
10.1. Lucrătorii trebuie să aibă posibilitatea să deschidă, să
�nchidă, să regleze sau să fixeze ferestrele, luminatoarele şi ventilatoarele �n
condiţii de securitate. C�nd sunt deschise, acestea trebuie poziţionate şi
fixate astfel �nc�t să nu constituie un pericol pentru lucrători.
10.2. Ferestrele şi luminatoarele trebuie să fie concepute �n raport
cu echipamentul sau trebuie prevăzute cu dispozitive care să permită curăţarea
lor fără riscuri pentru lucrătorii care execută această muncă sau pentru
lucrătorii prezenţi �n clădire sau �n jurul acesteia.
11. Uşi şi porţi
11.1. Poziţia, numărul şi dimensiunile uşilor şi porţilor, precum şi
materialele care se folosesc la construcţia acestora sunt determinate de natura
şi ulilizarea �ncăperilor sau incintelor.
11.2. Uşile transparente trebuie să fie marcate corespunzător, la
�nălţimea vederii.
11.3. Uşile şi porţile batante trebuie să fie transparente sau să
aibă un panou transparent.
11.4. Dacă suprafeţele transparente sau translucide ale uşilor şi
porţilor nu sunt construite dintr-un material securizat şi dacă există pericolul
ca lucrătorii să fie răniţi �n cazul spargerii unei uşi sau porţi, suprafeţele
trebuie să fie protejate �mpotriva spargerii.
11.5. Uşile glisante trebuie să fie prevăzute cu un sistem de
siguranţă care să �mpiedice ieşirea de pe şine şi căderea lor.
11.6. Uşile şi porţile care se deschid �n sus trebuie să fie
prevăzute cu un sistem de siguranţă care să �mpiedice căderea lor.
11.7. Uşile şi porţile situate de-a lungul căilor de salvare trebuie
să fie marcate corespunzător.
Trebuie să fie posibilă deschiderea lor din interior �n
orice moment, fără ajutor special.
Trebuie să fie posibilă deschiderea uşilor atunci c�nd
locurile de muncă sunt ocupate.
11.8. �n vecinătatea imediată a oricăror porţi destinate �n principal
circulaţiei vehiculelor trebuie să existe uşi pentru pietoni, cu excepţia
cazului �n care ulilizarea de către pietoni a acestor porţi nu prezintă un
pericol; astfel de uşi trebuie să fie marcate clar şi degajate �n permanenţă.
11.9. Uşile şi porţile mecanice trebuie să funcţioneze fără să
prezinte un risc de accidentare pentru lucrători.
Acestea trebuie să fie prevăzute cu dispozitive de oprire de
urgenţă accesibile şi uşor de identificat şi, dacă nu se deschid automat �n
cazul �ntreruperii alimentării cu energie electrică, să poată fi deschise
manual.
12. Căile de circulaţie - zone periculoase
12.1. Căile de circulaţie, inclusiv treptele, scările fixe, cheiurile
şi rampele de �ncărcare trebuie să fie amplasate şi dimensionate astfel �nc�t să
asigure un acces uşor, sigur şi adecvat pentru pietoni şi vehicule fără a pune
�n pericol lucrătorii aflaţi �n vecinătatea acestor căi de circulaţie.
12.2. Căile utilizate pentru circulaţia pietonală şi/sau pentru
transportul intern trebuie să fie dimensionate �n concordanţă cu numărul
potenţial de utilizatori şi tipul de activitate.
Dacă pe căile de circulaţie sunt utilizate mijloace de
transport, trebuie să fie asigurate distanţele minime de securitate pentru
pietoni.
12.3. Căile de circulaţie destinate vehiculelor trebuie amplasate
astfel �nc�t să existe o distanţă suficientă faţă de uşi, porţi, treceri pentru
pietoni, culoare şi scări.
12.4. Atunci c�nd echipamentele din �ncăperi şi ulilizarea acestora
impun protecţia lucrătorilor, căile de circulaţie trebuie să fie marcate clar.
12.5. Dacă locurile de muncă includ zone periculoase �n care, dată
fiind natura activităţii, există riscul căderii lucrătorului sau a unor obiecte,
aceste locuri trebuie să fie prevăzute cu dispozitive care să evite pătrunderea
lucrătorilor neautorizaţi �n aceste zone.
Trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru a proteja
lucrătorii care sunt autorizaţi să pătrundă �n zonele periculoase.
Zonele periculoase trebuie marcate clar.
13. Măsuri specifice pentru scări rulante şi transportoare
Scările rulante şi transportoarele trebuie să funcţioneze �n
condiţii de securitate.
Acestea trebuie prevăzute cu dispozitive de securitate
necesare şi dotate cu dispozitive de oprire de urgenţă accesibile şi uşor de
identificat.
14. Cheiuri şi rampe de �ncărcare
14.1. Cheiurile şi rampele de �ncărcare trebuie să corespundă
dimensiunilor �ncărcăturilor care se transportă.
14.2. Cheiurile de �ncărcare trebuie să aibă cel puţin un punct de
ieşire.
Dacă este posibil din punct de vedere tehnic, docurile care
depăşesc o anumită lungime trebuie să aibă c�te un punct de ieşire la fiecare
capăt.
14.3. Rampele de �ncărcare trebuie să fie sigure pentru a preveni
căderile lucrătorilor.
15. Dimensiunile �ncăperilor şi volumul de aer �n �ncăperi -
libertatea de mişcare la postul de lucru
15.1. �ncăperile de lucru trebuie să aibă o suprafaţă, o �nălţime şi
un volum de aer suficiente, care să permită lucrătorilor să �şi �ndeplinească
sarcinile de muncă fără riscuri pentru securitatea, sănătatea sau confortul
acestora.
15.2. Dimensiunile zonei neocupate a postului de lucru trebuie să fie
calculate astfel �nc�t să permită lucrătorilor să aibă suficientă libertate de
mişcare pentru a-şi �ndeplini sarcinile de muncă.
Dacă acest lucru nu este posibil din motive specifice
postului de lucru, lucrătorul trebuie să aibă suficientă libertate de mişcare �n
apropierea postului său de lucru.
16. �ncăperi pentru odihnă
16.1. Dacă securitatea sau sănătatea lucrătorilor, �n special
datorită tipului activităţii sau prezenţei unui număr mare de angajaţi, impun
acest lucru, lucrătorilor trebuie să li se pună la dispoziţie �ncăperi pentru
odihnă uşor accesibile.
Această prevedere nu se aplică dacă lucrătorii sunt angajaţi
�n birouri sau �n �ncăperi de lucru similare care oferă posibilităţi echivalente
de relaxare �n timpul pauzelor.
16.2. �ncăperile pentru odihnă trebuie să fie suficient de mari şi
prevăzute cu un număr de mese şi scaune cu spătar corespunzător numărului de
lucrători.
16.3. �n �ncăperile pentru odihnă trebuie luate măsuri
corespunzătoare pentru protecţia nefumătorilor �mpotriva disconfortului cauzat
de fumul de tutun.
16.4. Dacă orele de lucru sunt cu regularitate şi frecvent �ntrerupte
şi nu există o �ncăpere pentru odihnă, trebuie să fie asigurate alte �ncăperi �n
care lucrătorii să poată sta �n timpul unor astfel de �ntreruperi, ori de c�te
ori este necesar pentru securitatea sau sănătatea lor.
Trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru protecţia
nefumătorilor �mpotriva disconfortului cauzat de fumul de tutun.
17. Femei gravide şi mame care alăptează
Femeile gravide şi mamele care alăptează trebuie să aibă
posibilitatea de a se odihni �n poziţie culcat �n condiţii corespunzătoare.
18. Instalaţii sanitare
18.1. Vestiare şi dulapuri pentru �mbrăcăminte
18.1.1. Lucrătorilor trebuie să li se pună la dispoziţie vestiare
corespunzătoare dacă aceştia trebuie să poarte �mbrăcăminte de lucru specială şi
dacă, din motive de sănătate sau de decenţă, nu li se poate cere să se schimbe
�ntr-un alt spaţiu.
Vestiarele trebuie să fie uşor accesibile, să aibă o
capacitate suficientă şi să fie prevăzute cu scaune.
18.1.2. Vestiarele trebuie să aibă dimensiuni suficiente şi să aibă
dotări care să permită fiecărui lucrător să �şi �ncuie �mbrăcămintea �n timpul
programului de lucru.
Dacă este cazul (de exemplu, existenţa substanţelor
periculoase, umiditate, murdărie), dulapurile pentru �mbrăcămintea de lucru
trebuie să fie separate de cele pentru vestimentaţia şi efectele personale.
18.1.3. Trebuie să existe vestiare separate sau o utilizare separată a
vestiarelor pentru bărbaţi şi femei.
18.1.4. Dacă vestiarele nu sunt necesare �n sensul primului paragraf al
pct. 18.1.1, trebuie prevăzut pentru fiecare lucrător un loc �n care să �şi ţină
�mbrăcămintea personală sub cheie.
18.2. Duşuri şi chiuvete
18.2.1. Trebuie prevăzute pentru lucrători duşuri corespunzătoare şi �n
număr suficient, dacă acest lucru este impus de natura activităţii sau din
motive de sănătate.
Trebuie prevăzute săli de duşuri separate sau o utilizare
separată a sălilor de duşuri pentru bărbaţi şi pentru femei.
18.2.2. Sălile de duşuri trebuie să fie suficient de �ncăpătoare �nc�t
să permită fiecărui lucrător să �şi facă toaleta fără să fie deranjat şi �n
condiţii de igienă corespunzătoare.
Duşurile trebuie prevăzute cu apă curentă rece şi caldă.
18.2.3. Atunci c�nd duşurile nu sunt necesare �n sensul primului
paragraf al pct. 18.2.1, trebuie să fie prevăzute chiuvete cu apă curentă (şi cu
apă caldă, dacă este necesar) adecvate şi �n număr suficient şi care să fie
amplasate �n apropierea posturilor de lucru şi a vestiarelor.
Din motive de decenţă, trebuie să existe chiuvete separate
sau să fie asigurată utilizarea separată a acestora pentru bărbaţi şi pentru
femei.
18.2.4. Dacă �ncăperile cu duşuri sau chiuvete sunt separate de
vestiare, trebuie să existe o cale uşoară de comunicare �ntre ele.
18.3. Cabine de WC-uri şi chiuvete
�n apropierea posturilor de lucru, a �ncăperilor de odihnă,
a vestiarelor şi a sălilor de duşuri sau chiuvete, lucrătorii trebuie să dispună
de locuri speciale, dotate cu un număr suficient de WC-uri şi de chiuvete.
Trebuie prevăzute cabine de WC-uri separate pentru bărbaţi
şi pentru femei sau utilizarea separată a acestora.
19. �ncăperi pentru acordarea primului ajutor
19.1. �n funcţie de dimensiunile spaţiilor de lucru, de tipul de
activitate desfăşurată şi de frecvenţa accidentelor, trebuie să fie asigurate
una sau mai multe �ncăperi pentru acordarea primului ajutor.
19.2. �ncăperile pentru acordarea primului ajutor trebuie echipate cu
instalaţii şi dispozitive indispensabile pentru primul ajutor şi trebuie să
permită accesul cu brancarde.
Acestea trebuie să fie semnalizate �n conformitate cu
prevederile Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006.
19.3. De asemenea, echipamentul de prim ajutor trebuie să fie
disponibil �n toate locurile unde condiţiile de lucru o cer.
Acest echipament trebuie să fie marcat corespunzător şi să
fie uşor accesibil.
20. Lucrători cu dizabilităţi
La organizarea locurilor de muncă trebuie să se ţină seama
de lucrătorii cu dizabilităţi, dacă este necesar.
Această prevedere se aplică �n special �n ceea ce priveşte
uşile, căile de comunicaţie, scările, duşurile, chiuvetele, WC-urile şi
posturile de lucru utilizate sau ocupate direct de persoanele cu dizabilităţi.
21. Locuri de muncă �n aer liber (dispoziţii speciale)
21.1. Posturile de lucru, căile de circulaţie şi alte zone sau
instalaţii �n aer liber, utilizate sau ocupate de lucrători �n cursul
activităţii lor, trebuie să fie organizate astfel �nc�t pietonii sau vehiculele
să circule �n condiţii de securitate.
Prevederile pct. 12, 13 şi 14 se aplică, de asemenea, căilor
de circulaţie principale aflate �n perimetrul �ntreprinderii (căi de circulaţie
care conduc la posturi de lucru fixe), căilor de circulaţie utilizate pentru
�ntreţinerea curentă şi supravegherea instalaţiilor �ntreprinderii şi spaţiilor
de �ncărcare. Prevederile pct. 12 se aplică, de asemenea, locurilor de muncă �n
aer liber.
21.2. Locurile de muncă �n aer liber trebuie să fie iluminate
corespunzător cu un sistem de iluminat artificial, dacă lumina naturală nu este
suficientă.
21.3. C�nd lucrătorii sunt angajaţi la posturi de lucru �n aer liber,
astfel de posturi de lucru trebuie să fie amenajate pe c�t posibil astfel �nc�t
aceştia:
a) să fie protejaţi �mpotriva condiţiilor meteorologice
nefavorabile şi, dacă este necesar, �mpotriva căderii obiectelor;
b) să nu fie expuşi unui nivel de zgomot dăunător, nici unor
influenţe exterioare vătămătoare, cum ar fi gaze, vapori sau praf;
c) să �şi poată părăsi posturile de lucru rapid �n eventualitatea
vreunui pericol sau să poată primi rapid asistenţă;
d) să nu poată aluneca sau cădea.
22. Locuri de muncă �n condiţii de izolare (dispoziţii speciale)
22.1. Angajatorul va numi prin decizie o persoană cu atribuţii
concrete care să supravegheze lucrătorii care lucrează �n condiţii de izolare.
22.2. Pentru a se putea interveni �n timp util �n caz de accident sau
avarie la locurile de muncă �n condiţii de izolare, acestea vor fi dotate cu
mijloace tehnice care permit legătura cu persoana care asigură supravegherea:
a) constant automat (centrale de supraveghere, dispozitive de
alarmare prin unde radio);
b) periodic automat (radio-telefon, telefon);
c) periodic prin intermediul unei persoane (apeluri telefonice,
radio-telefon, cameră de luat vederi şi monitor).
23. Principii ergonomice
23.1. Dimensiunea locului de muncă se realizează �n funcţie de
particularităţile anatomice, fiziologice, psihologice ale organismului uman,
precum şi de dimensiunile şi caracteristicile echipamentului de muncă, ale
mobilierului de lucru, de mişcările şi deplasările lucrătorului �n timpul
activităţii, de distanţele de securitate, de dispozitivele ajutătoare pentru
manipularea maselor, ca şi de necesitatea asigurării confortului psihofizic.
23.2. Eliminarea poziţiilor forţate, nenaturale, ale corpului
lucrătorului şi asigurarea posibilităţilor de modificare a poziţiei �n timpul
lucrului se realizează prin amenajarea locului de muncă, prin optimizarea
fluxului tehnologic şi prin utilizarea echipamentelor de muncă care respectă
prevederile reglementărilor �n vigoare.
23.3. Locurile de muncă la care se lucrează �n poziţie aşezat se
dotează cu scaune concepute corespunzător caracteristicilor antropometrice şi
funcţionale ale organismului uman, precum şi activităţii care se desfăşoară,
corel�ndu-se �nălţimea scaunului cu cea a planului de lucru.
23.4. La locurile de muncă unde se lucrează �n poziţie ortostatică
trebuie asigurate, de regulă, mijloace pentru aşezarea lucrătorului cel puţin
pentru perioade scurte de timp (de exemplu, scaune, bănci).
23.5. Echipamentele de muncă, mesele şi bancurile de lucru trebuie să
asigure spaţiu suficient pentru sprijinirea comodă şi stabilă a membrelor
inferioare �n timpul activităţii, cu posibilitatea mişcării acestora.
23.6. �nălţimea planului de lucru pentru poziţia aşezat sau
ortostatică se stabileşte �n funcţie de distanţa optimă de vedere, de precizia
lucrării, de caracteristicile antropometrice ale lucrătorului şi de mărimea
efortului membrelor superioare.
23.7. Pentru evitarea mişcărilor de răsucire şi aplecare ale
corpului, precum şi a mişcărilor foarte ample ale braţelor, trebuie luate măsuri
de organizare corespunzătoare a fluxului tehnologic, de manipulare corectă a
materiilor prime şi a produselor la echipamentele de muncă la care lucrătorul
intervine direct.
ANEXA Nr. 2
CERINŢE MINIME de securitate şi sănătate pentru locurile
de muncă aflate deja �n folosinţă, după cum se menţionează �n art. 7 din
hotăr�re
1. Observaţie preliminară
Obligaţiile menţionate �n prezenta anexă se aplică ori de
c�te ori caracteristicile locului de muncă, activitatea, �mprejurările sau un
risc impun acest lucru.
2. Stabilitate şi rezistenţă
Clădirile care adăpostesc locuri de muncă trebuie să aibă o
structură şi o rezistenţă corespunzătoare naturii utilizării lor.
3. Instalaţii electrice
Instalaţiile electrice trebuie să fie proiectate şi
construite astfel �nc�t să nu prezinte pericol de incendiu sau explozie;
lucrătorii trebuie să fie protejaţi �n mod adecvat �mpotriva riscului de
accidentare prin atingere directă şi/sau atingere indirectă.
Instalaţiile electrice şi dispozitivele de proiecţie trebuie
să corespundă tensiunii nominale, condiţiilor exterioare şi competenţei
persoanelor care au acces la părţi ale instalaţiei.
4. Căi şi ieşiri de urgenţă
4.1. Căile şi ieşirile de urgenţă trebuie să răm�nă �n permanenţă
libere şi să conducă �n mod c�t mai direct posibil �n aer liber sau �n spaţii
sigure.
4.2. �n caz de pericol, trebuie să fie posibilă evacuarea rapidă şi
�n condiţii c�t mai sigure a lucrătorilor de la toate posturile de lucru.
4.3. Trebuie să existe un număr corespunzător de căi de salvare şi
ieşiri de urgenţă.
4.4. Uşile de ieşire �n caz de urgenţă trebuie să se deschidă spre
exterior.
Uşile glisante sau turnante nu sunt permise �n cazul �n care
acestea au destinaţia de ieşiri de urgenţă.
Uşile de ieşire de urgenţă nu trebuie să fie �ncuiate sau
fixate astfel �nc�t să nu poată fi deschise imediat şi cu uşurinţă de către
orice lucrător care ar avea nevoie să le utilizeze �n caz de urgenţă.
4.5. Căile şi ieşirile de urgenţă speciale trebuie semnalizate �n
conformitate cu prevederile Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006.
Această semnalizare trebuie să fie suficient de rezistentă
şi să fie amplasată �n locurile corespunzătoare.
4.6. Uşile de ieşire de urgenţă nu trebuie să fie �ncuiate.
Căile şi ieşirile de urgenţă, precum şi căile de circulaţie
şi uşile de acces spre acestea trebuie să fie eliberate de orice obstacole,
astfel �nc�t să poată fi utilizate �n orice moment fără dificultate.
4.7. Căile şi ieşirile de urgenţă care necesită iluminare trebuie
prevăzute cu iluminat de siguranţă/urgenţă de intensitate suficientă �n cazul �n
care se �ntrerupe alimentarea cu energie electrică.
5. Detectarea şi prevenirea incendiilor
5.1. �n funcţie de dimensiunile şi destinaţia clădirilor, de
echipamentele pe care acestea le conţin, de proprietăţile fizice şi chimice ale
substanţelor prezente şi de numărul maxim potenţial de persoane prezente,
locurile de muncă trebuie prevăzute cu dispozitive corespunzătoare pentru
stingerea incendiilor şi, dacă este necesar, cu detectoare de incendii şi
sisteme de alarmă.
5.2. Dispozitivele neautomatizate de stingere a incendiilor trebuie
să fie uşor accesibile şi uşor de manevrat.
Acestea trebuie să fie semnalizate �n conformitate cu
prevederile Hotăr�rii Guvernului nr. 971/2006.
Aceste semnalizări trebuie să fie suficient de rezistente şi
amplasate �n locuri corespunzătoare.
6. Ventilaţia locurilor de muncă �n spaţii �nchise
Trebuie luate măsuri pentru a asigura suficient aer proaspăt
la locurile de muncă �n spaţii �nchise, av�ndu-se �n vedere metodele de lucru
utilizate şi cerinţele fizice impuse lucrătorilor.
�n cazul utilizării unui sistem de ventilare forţată, acesta
trebuie să fie menţinut �n stare de funcţionare.
Orice avarie trebuie semnalizată de un sistem de control,
dacă acest lucru este necesar pentru sănătatea lucrătorilor.
7. Temperatura �n �ncăperi
7.1. �n timpul programului de lucru, temperatura din �ncăperile ce
conţin posturi de lucru trebuie să fie adecvată organismului uman, ţin�ndu-se
seama de metodele de lucru utilizate şi de cerinţele fizice impuse lucrătorilor.
7.2. Temperatura �n camerele de odihnă, �ncăperile pentru personalul
de serviciu permanent, �n �ncăperile sanitare, �n cantine şi �n �ncăperile
pentru acordarea primului ajutor trebuie să corespundă destinaţiei specifice a
acestor �ncăperi.
8. Iluminatul natural şi artificial
8.1. �n măsura �n care este posibil, locurile de muncă trebuie să
aibă iluminat natural suficient şi să fie prevăzut un iluminat artificial
adecvat pentru sănătatea şi securitatea lucrătorilor.
8.2. Locurile de muncă �n care lucrătorii sunt �n mod deosebit
expuşi riscurilor �n caz de defecţiune la iluminatul artificial trebuie să fie
prevăzute cu iluminat de siguranţă/urgenţă de intensitate suficientă.
9. Uşi şi porţi
9.1. Uşile transparente trebuie să fie marcate corespunzător, la
�nălţimea vederii.
9.2. Uşile şi porţile batante trebuie să fie transparente sau să
aibă un panou transparent.
10. Zone periculoase
Dacă locurile de muncă includ zone periculoase �n care, dată
fiind natura activităţii, există riscul căderii lucrătorului sau a unor obiecte,
aceste zone trebuie să fie prevăzute, �n măsura �n care este posibil, cu
dispozitive care să evite pătrunderea lucrătorilor neautorizaţi �n aceste zone.
Trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru a proteja
lucrătorii care sunt autorizaţi să pătrundă �n zonele periculoase.
Zonele periculoase trebuie marcate clar.
11. �ncăperi şi zone pentru odihnă
11.1. Dacă securitatea sau sănătatea lucrătorilor, �n special
datorită tipului activităţii sau prezenţei unui număr mai mare de angajaţi dec�t
cel prevăzut, impun acest lucru, lucrătorilor trebuie să li se pună la
dispoziţie �ncăperi pentru odihnă uşor accesibile sau zone pentru odihnă
corespunzătoare.
Această prevedere nu se aplică dacă lucrătorii sunt angajaţi
�n birouri sau �n �ncăperi de lucru similare care oferă posibilităţi echivalente
de relaxare �n timpul pauzelor.
11.2. �ncăperile şi zonele pentru odihnă trebuie prevăzute cu mese şi
scaune cu spătar.
11.3. �n �ncăperile şi zonele pentru odihnă trebuie luate măsuri
corespunzătoare pentru proiecţia nefumătorilor �mpotriva disconfortului cauzal
de fumul de tutun.
12. Femei gravide şi mame care alăptează
Femeile gravide şi mamele care alăptează trebuie să aibă
posibilitatea de a se odihni �n poziţie culcat �n condiţii corespunzătoare.
13. Instalaţii sanitare
13.1. Vestiare şi dulapuri pentru �mbrăcăminte
13.1.1. Lucrătorilor trebuie să li se pună la dispoziţie vestiare
corespunzătoare dacă aceştia trebuie să poarte �mbrăcăminte de lucru specială şi
dacă, din motive de sănătate sau de decenţă, nu li se poate cere să se schimbe
�ntr-un alt spaţiu.
Vestiarele trebuie să fie uşor accesibile şi să aibă
capacitate suficientă.
13.1.2. Vestiarele trebuie să aibă dotări care să permită fiecărui
lucrător să �şi �ncuie �mbrăcămintea personală �n timpul programului de lucru.
Dacă este cazul (de exemplu, existenţa substanţelor
periculoase, umiditate, murdărie), vestiarele pentru �mbrăcămintea de lucru
trebuie să fie separate de vestiarele pentru vestimentaţia şi efectele
personale.
13.1.3. Trebuie să existe vestiare separate sau o utilizare separată a
vestiarelor pentru bărbaţi şi pentru femei.
13.2. Duşuri, cabine de WC-uri şi chiuvete
13.2.1. Locurile de muncă trebuie dotate astfel �nc�t lucrătorii să
aibă �n apropierea lor:
- duşuri, dacă natura activităţii lor impune acest lucru;
- locuri speciale prevăzute cu un număr corespunzător de cabine
de WC-uri şi chiuvete.
13.2.2. Duşurile şi chiuvetele trebuie prevăzute cu apă curentă rece
(şi apă caldă, dacă este necesar).
13.2.3. Trebuie prevăzute duşuri separate sau trebuie asigurată
utilizarea separată a duşurilor pentru bărbaţi şi pentru femei.
Trebuie prevăzute cabine de WC-uri separate sau trebuie
asigurată utilizarea separată a cabinelor de WC-uri pentru bărbaţi şi pentru
femei.
14. Echipamente de prim ajutor
Locurile de muncă trebuie dotate cu echipamente de prim
ajutor.
Echipamentele trebuie să fie marcate corespunzător şi să fie
uşor accesibile.
15. Lucrători cu dizabilităţi
La organizarea locurilor de muncă trebuie să se ţină seama
de lucrătorii cu dizabilităţi, dacă este necesar.
Această prevedere se aplică �n special �n ceea ce priveşte
uşile, căile de comunicaţie, scările, duşurile, chiuvetele, WC-urile şi
posturile de lucru utilizate sau ocupate direct de lucrătorii cu dizabilităţi.
16. Circulaţia pietonilor şi vehiculelor
Locurile de muncă �n spaţii �nchise sau �n aer liber trebuie
organizate astfel �nc�t pietonii şi vehiculele să poată circula �n condiţii de
securitate.
17. Locuri de muncă �n aer liber (dispoziţii speciale)
C�nd lucrătorii sunt angajaţi la posturi de lucru �n aer
liber, astfel de posturi de lucru trebuie să fie amenajate pe c�t posibil astfel
�nc�t aceştia:
a) să fie protejaţi �mpotriva condiţiilor meteorologice
nefavorabile şi, dacă este necesar, �mpotriva căderii obiectelor;
b) să nu fie expuşi unui nivel de zgomot dăunător, nici unor
influenţe exterioare vătămătoare, cum ar fi gaze, vapori sau praf;
c) să �şi poată părăsi posturile de lucru rapid �n eventualitatea
unui pericol sau să poată primi rapid asistenţă;
d) să nu poată aluneca sau cădea.
18. Locuri de muncă �n condiţii de izolare (dispoziţii speciale)
18.1. Angajatorul va numi prin decizie o persoană cu atribuţii
concrete care să supravegheze lucrătorii care lucrează �n condiţii de izolare.
18.2. Pentru a se putea interveni �n timp util �n caz de accident sau
avarie la locurile de muncă �n condiţii de izolare, acestea vor fi dotate cu
mijloace tehnice care permit legătura cu persoana care asigură supravegherea:
a) constant automat (centrale de supraveghere, dispozitive de
alarmare prin unde radio);
b) periodic automat (radio-telefon, telefon);
c) periodic prin intermediul unei persoane (apeluri telefonice,
radio-telefon, cameră de luat vederi şi monitor).
19. Principii ergonomice
19.1. Dimensionarea locului de muncă se realizează �n funcţie de
particularităţile anatomice, fiziologice, psihologice ale organismului uman,
precum şi de dimensiunile şi caracteristicile echipamentului de muncă, ale
mobilierului de lucru, de mişcările şi deplasările lucrătorului �n timpul
activităţii, de distanţele de securitate, de dispozitivele ajutătoare pentru
manipularea maselor, ca şi de necesitatea asigurării confortului psihofizic.
19.2. Eliminarea poziţiilor forţate, nenaturale, ale corpului
lucrătorului şi asigurarea posibilităţilor de modificare a poziţiei �n timpul
lucrului se realizează prin amenajarea locului de muncă, prin optimizarea
fluxului tehnologic şi prin utilizarea echipamentelor de muncă care respectă
prevederile reglementărilor �n vigoare.
19.3. Locurile de muncă la care se lucrează �n poziţie aşezat se
dotează cu scaune concepute corespunzător caracteristicilor antropometrice şi
funcţionale ale organismului uman, precum şi activităţii care se desfăşoară,
corel�ndu-se �nălţimea scaunului cu cea a planului de lucru.
19.4. La locurile de muncă unde se lucrează �n poziţie ortostatică
trebuie asigurate, de regulă, mijloace pentru aşezarea lucrătorului cel puţin
pentru perioade scurte de timp (de exemplu, scaune, bănci).
19.5. Echipamentele de muncă, mesele şi bancurile de lucru trebuie să
asigure spaţiu suficient pentru sprijinirea comodă şi stabilă a membrelor
inferioare �n timpul activităţii, cu posibilitatea mişcării acestora.
19.6. �nălţimea planului de lucru pentru poziţia aşezat sau
ortostatică se stabileşte �n funcţie de distanţa optimă de vedere, de precizia
lucrării, de caracteristicile antropometrice ale lucrătorului şi de mărimea
efortului membrelor superioare.
19.7. Pentru evitarea mişcărilor de răsucire şi aplecare ale
corpului, precum şi a mişcărilor foarte ample ale braţelor, trebuie luate măsuri
de organizare corespunzătoare a fluxului tehnologic, de manipulare corectă a
materiilor prime şi a produselor la echipamentele de muncă la care lucrătorul
intervine direct.
[sus]
|