Legislatie->Ordonante
si Hotarari ...->Hotarari
de Guvern->Hotar�rea nr. 1135 din 30 august 2006
Hotar�rea nr. 1135 din 30/08/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate �n muncă la bordul navelor de pescuit
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 772 din
12/09/2006
�n temeiul art. 108 din Constitutia Rom�niei, republicata, si al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securitatii si sanatatii �n munca nr. 319/2006,
Guvernul Rom�niei adopta prezenta hotar�re.
CAPITOLUL
I Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotăr�re stabileşte cerinţele minime de securitate
şi sănătate �n muncă la bordul navelor de pescuit definite la art. 2.
(2) Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii �n muncă nr. 319/2006 se
aplică �n �ntregime domeniului prevăzut la alin. (1), fără a aduce atingere
prevederilor mai restrictive şi/sau specifice conţinute �n Directiva nr.
93/103/CEE transpusă prin prezenta hotăr�re.
Art. 2. - (1) �n sensul prezentei hotăr�ri, termenii şi expresiile de mai
jos au următoarele semnificaţii:
a) navă de pescuit - orice navă care arborează pavilion rom�n
aflată �n proprietate publică ori privată şi care este folosită �n scopuri
comerciale fie pentru prinderea, fie pentru prinderea şi prelucrarea peştelui
sau a altor resurse vii ale mării;
b) navă de pescuit existentă - orice navă de pescuit a cărei
lungime �ntre perpendiculare este mai mare sau egală cu 18 m şi care nu este o
navă de pescuit nouă;
c) navă - orice navă de pescuit nouă sau existentă;
d) lucrător - orice persoană, membru al echipajului, care
desfăşoară o activitate profesională la bordul unei nave, inclusiv stagiarii şi
ucenicii, cu excepţia piloţilor portuari şi a personalului de la uscat care
exercită o activitate la bordul unei nave acostate la cheu;
e) armator - proprietarul navei, cu excepţia cazului �n care nava
a fost �nchiriată fără echipaj şi materiale sau al cărei management este
asigurat, �n totalitate sau parţial, de către o persoană fizică sau juridică,
alta dec�t proprietarul, �n baza unui contract de management; �n aceste cazuri,
persoana care a �nchiriat nava fără echipaj şi materiale sau cea care asigură
managementul navei este considerată armator;
f) comandantul navei - lucrătorul care deţine comanda navei sau
are responsabilitatea acesteia.
(2) Navă de pescuit nouă este orice navă de pescuit a cărei
lungime �ntre perpendiculare este de 15 m sau mai mare şi:
a) pentru care contractul de construcţie sau de transformare
majoră s-a �ncheiat la data intrării �n vigoare a prezentei hotăr�ri sau după
această dată;
b) pentru care contractul de construcţie sau de transformare
majoră s-a �ncheiat �nainte de data intrării �n vigoare a prezentei hotăr�ri şi
aceasta este livrată la 3 sau mai mulţi ani după această dată; ori
c) la care, �n lipsa unui contract de construcţie �ncheiat la
data intrării �n vigoare a prezentei hotăr�ri sau după această dată, a fost pusă
chila sau construcţia �ncepe să fie identificată cu o navă specifică ori
asamblarea navei respective a �nceput, cuprinz�nd cel puţin 50 de tone sau 1%
din masa totală estimată a �ntregului material structural, lu�ndu-se �n
considerare valoarea cea mai mică dintre acestea.
Art. 3. - Armatorii trebuie să se asigure că navele pot fi utilizate
fără a pune �n pericol securitatea şi sănătatea lucrătorilor, �n special �n
condiţii meteorologice previzibile, fără a aduce atingere responsabilităţii
comandantului navei.
Art. 4. - Armatorii trebuie să ţină seama de eventualele riscuri la
care pot fi supuşi lucrătorii de la bordul navelor de pescuit �n situaţiile
prevăzute la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 319/2006.
Art. 5. - (1) Orice eveniment care are loc pe mare şi care are efect sau ar
putea să aibă un efect asupra securităţii şi sănătăţii lucrătorilor de la bord
va fi menţionat �n detaliu �ntr-un raport care este transmis Autorităţii Navale
Rom�ne şi va fi, de asemenea, menţionat �n detaliu �n jurnalul de bord sau, �n
lipsa acestuia, �ntr-un document similar.
(2) Verificarea respectării de către navele de pescuit a
prevederilor prezentei hotăr�ri se face de către Autoritatea Navală Rom�nă şi
Inspecţia Muncii.
(3) Unele controale privind respectarea prezentei hotăr�ri pot fi
efectuate pe mare.
CAPITOLUL
II Nave de pescuit noi şi existente
Art. 6. - Navele de pescuit noi trebuie să �ndeplinească cerinţele
minime de securitate şi sănătate prevăzute �n anexa nr. 1.
Art. 7. - Navele de pescuit existente trebuie să �ndeplinească
cerinţele minime de securitate şi sănătate prevăzute �n anexa nr. 2.
Art. 8. - C�nd navele sunt supuse transformărilor, modificărilor sau
reparaţiilor capitale, aceste transformări, modificări sau reparaţii capitale
trebuie să fie conforme cu cerinţele minime prevăzute �n anexa nr. 1.
CAPITOLUL
III Echipamente de �ntreţinere
Art. 9. - �n vederea asigurării securităţii şi sănătăţii
lucrătorilor, fără a aduce atingere responsabilităţii comandantului navei,
armatorul este obligat să ia măsurile necesare pentru ca:
a) să asigure �ntreţinerea tehnică a navelor, instalaţiilor şi
dispozitivelor şi �n special a celor prevăzute �n anexele nr. 1 şi 2, iar
defecţiunile constatate, dacă acestea ar putea să afecteze securitatea şi
sănătatea lucrătorilor, să fie remediate c�t mai cur�nd posibil;
b) să ia măsuri pentru a asigura curăţarea periodică a navelor şi
a ansamblului instalaţiilor şi dispozitivelor pentru a menţine condiţii adecvate
de igienă;
c) să aibă la bordul navei o cantitate suficientă de echipament
de salvare şi supravieţuire, �n stare corespunzătoare de funcţionare;
d) să ţină seama de cerinţele minime de securitate şi sănătate
privind echipamentul de salvare şi supravieţuire prevăzute �n anexa nr. 3.
Art. 10. - Fără a aduce atingere prevederilor Hotăr�rii Guvernului
nr.
1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru
utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul
de muncă, armatorul trebuie să ţină seama de cerinţele minime de securitate şi
sănătate privind echipamentele individuale de protecţie, prevăzute �n anexa nr.
4 la prezenta hotăr�re.
Art. 11. - �n vederea asigurării securităţii şi sănătăţii
lucrătorilor, armatorul trebuie să pună la dispoziţia comandantului navei
mijloacele de care acesta are nevoie pentru a �ndeplini obligaţiile stabilite
prin prezenta hotăr�re.
CAPITOLUL
IV Informarea, pregătirea, consultarea
şi participarea lucrătorilor
Art. 12. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 16 şi 17 din Legea
nr.
319/2006, lucrătorii şi/sau reprezentanţii acestora trebuie să fie
informaţi asupra măsurilor care urmează a fi luate cu privire la securitatea şi
sănătatea la bordul navelor.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie să fie pe
�nţelesul lucrătorilor de la bordul navelor.
Art. 13. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 20 şi 21 din Legea
nr. 319/2006, lucrătorii trebuie să primească o pregătire corespunzătoare, �n
special instrucţiuni precise şi uşor de �nţeles �n ceea ce priveşte securitatea
şi sănătatea la bordul navelor, �n mod deosebit pentru prevenirea accidentelor.
(2) Pregătirea prevăzută la alin. (1) se referă, �n particular,
la stingerea incendiilor, utilizarea echipamentelor de salvare şi supravieţuire
şi, pentru lucrătorii respectivi, la utilizarea instalaţiilor de pescuit şi a
echipamentelor de tracţiune, precum şi a diferitelor metode de semnalizare, �n
special prin gestică.
(3) Pregătirea prevăzută la alin. (1) şi (2) se actualizează �n
raport cu schimbările intervenite �n activitatea de la bordul navei.
Art. 14. - Fără a aduce atingere prevederilor Hotăr�rii Guvernului
nr.
1.007/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate
referitoare la asistenţa medicală la bordul navelor, persoanele care pot comanda
o navă trebuie să primească o pregătire detaliată privind:
a) prevenirea bolilor şi a accidentelor de muncă la bord şi
măsurile ce trebuie luate �n caz de accidente;
b) stabilitatea şi mentenanţa navei �n condiţiile previzibile de
�ncărcare şi �n timpul operaţiunilor de pescuit;
c) navigaţia şi comunicaţiile prin radio, inclusiv procedurile.
Art. 15. - Consultarea şi participarea lucrătorilor şi/sau
reprezentanţilor acestora la activităţile care au ca obiect prevederile
prezentei hotăr�ri se fac conform prevederilor art. 18 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL
V Dispoziţii finale
Art. 16. - Anexele se adaptează numai din punct de vedere tehnic, �n
funcţie de:
a) elaborarea de reglementări �n materie de armonizare tehnică şi
standardizare privind anumite aspecte din domeniul securităţii şi sănătăţii de
la bordul navelor; şi/sau
b) progresul tehnic, evoluţia reglementărilor sau a
specificaţiilor internaţionale şi cunoştinţele �n domeniul securităţii şi
sănătăţii la bordul navelor de pescuit.
Art. 17. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotăr�re.
Art. 18. - Prezenta hotăr�re intră �n vigoare la data de 1 octombrie
2006.
Art. 19. - Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, la
fiecare 4 ani, raportează Comisiei Europene despre aplicarea prevederilor
prezentei hotăr�ri, indic�nd punctele de vedere ale partenerilor sociali.
*
Prezenta hotăr�re transpune Directiva nr. 93/103/CEE privind
cerinţele minime de securitate şi sănătate �n muncă la bordul navelor de
pescuit, publicată �n Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L
307/1993.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: ─────────────── Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu p. Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, Nicolae Flaviu Lazin, secretar de stat Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, Radu Mircea Berceanu p. Ministrul integrării europene, Adrian Ciocănea, secretar de stat
|
Bucureşti, 30 august 2006.
Nr. 1.135.
ANEXA Nr. 1
CERINŢE MINIME de securitate şi sănătate pentru navele de
pescuit noi
Observaţie preliminară
Obligaţiile stabilite �n prezenta anexă se aplică de fiecare
dată c�nd caracteristicile locului de muncă sau de activitate, circumstanţele
sau existenţa unui risc la bordul unei nave de pescuit noi necesită acest lucru.
1. Navigabilitate şi stabilitate
1.1. Nava trebuie să fie păstrată �ntr-o bună stare de
navigabilitate şi dotată cu echipamente corespunzătoare destinaţiei şi
utilizării sale.
1.2. Informaţiile asupra caracteristicilor de stabilitate ale navei
trebuie să fie disponibile la bord şi să fie accesibile personalului de cart.
1.3. Toate navele �n stare intactă trebuie să-şi păstreze
stabilitatea �n condiţiile de exploatare prevăzute.
1.4. Comandantul este obligat să ia măsurile necesare pentru a
menţine nava �n stare de stabilitate intactă.
1.5. Instrucţiunile cu privire la stabilitatea navei trebuie
respectate cu rigurozitate.
2. Instalaţii mecanice şi electrice
2.1. Instalaţia electrică trebuie să fie proiectată şi realizată
astfel �nc�t să nu reprezinte un pericol şi să asigure:
a) protecţia echipajului şi a navei �mpotriva riscurilor
electrice;
b) buna funcţionare, fără a se recurge la o sursă de energie de
avarie, a tuturor echipamentelor necesare pentru a menţine nava �n condiţii
normale de exploatare şi de locuire;
c) funcţionarea, �n situaţii de urgenţă, a aparatelor electrice
esenţiale pentru securitate.
2.2. Trebuie prevăzută o sursă de energie electrică de avarie. Cu
excepţia navelor deschise, această sursă trebuie situată �n afara sălii
maşinilor şi, �n toate cazurile, trebuie să fie concepută astfel �nc�t să
asigure, �n caz de incendiu sau de defecţiune a instalaţiei electrice
principale, funcţionarea simultană pe o perioadă de cel puţin 3 ore a:
a) sistemului de comunicaţii intern, a detectoarelor de incendiu
şi a semnalelor necesare �n caz de urgenţă;
b) luminilor de navigaţie şi a iluminatului de avarie;
c) sistemului de radiocomunicaţie;
d) pompei de incendiu de avarie, dacă nava este echipată cu
aceasta.
2.3. C�nd sursa de energie electrică de avarie este un acumulator şi
c�nd sursa de energie electrică principală este defectă, acumulatorul trebuie să
fie conectat �n mod automat la tabloul de distribuţie a energiei electrice de
avarie şi trebuie să asigure alimentarea ne�ntreruptă pe o perioadă de 3 ore a
sistemelor prevăzute la prima, a doua şi a treia liniuţă din paragraful al
doilea.
2.4. Tabloul principal de distribuţie a electricităţii şi tabloul de
avarie trebuie, �n măsura �n care este posibil, să fie instalate astfel �nc�t să
nu poată fi expuse simultan la apă sau la foc.
2.5. Tablourile trebuie prevăzute cu indicaţii clare; tablourile cu
siguranţe şi portsiguranţele trebuie controlate periodic pentru a se asigura că
sunt corect calibrate.
2.6. �ncăperile �n care sunt situate acumulatoarele electrice
trebuie să fie ventilate corespunzător.
2.7. Instalaţiile electronice de navigaţie trebuie să fie menţinute
�n stare de funcţionare şi testate frecvent.
2.8. Toate echipamentele de ridicat trebuie să fie testate şi
examinate periodic.
2.9. Toate piesele echipamentelor de tracţiune, de ridicat şi ale
altor echipamente de acest tip trebuie să fie bine �ntreţinute şi verificate
periodic.
2.10. C�nd există la bord instalaţii de răcire şi sisteme cu aer
comprimat, acestea trebuie să fie bine �ntreţinute şi verificate periodic.
2.11. Cuptoarele şi aparatele casnice care utilizează gaze grele nu
trebuie să fie utilizate dec�t �n �ncăperi bine ventilate, iar orice acumulare
periculoasă de gaze trebuie să fie evitată cu grijă.
2.12. Buteliile metalice care conţin gaze inflamabile şi alte gaze
periculoase trebuie să fie marcate clar, preciz�ndu-li-se conţinutul, şi să fie
aşezate pe punţi deschise.
2.13. Toate supapele, regulatoarele de presiune şi conductele acestor
butelii trebuie să fie protejate �mpotriva deteriorării.
3. Instalaţii de radiocomunicaţii
Instalaţia de radiocomunicaţii trebuie să permită �n orice
moment stabilirea legăturii cu cel puţin o staţie de la uscat, ţin�ndu-se seama
de condiţiile normale de propagare a undelor radioelectrice.
4. Căi şi ieşiri de evacuare
4.1. Pentru a permite evacuarea de către lucrători a locurilor de
muncă şi a �ncăperilor de locuit rapid şi �n condiţii de securitate maximă,
căile şi ieşirile care pot fi utilizate ca ieşiri şi căi de evacuare trebuie să
fie totdeauna degajate şi uşor accesibile şi să conducă pe c�t posibil direct la
puntea deschisă sau la o zonă de securitate şi, de aici, ambarcaţiunile de
salvare.
4.2. Numărul, distribuţia şi dimensiunile căilor şi ieşirilor care
pot fi utilizate ca ieşiri şi căi de evacuare trebuie adaptate la utilizarea,
echipamentul şi dimensiunile locurilor de muncă şi a �ncăperilor de locuit şi la
numărul maxim posibil de persoane prezente. Ieşirile care pot fi utilizate ca
ieşiri de evacuare şi care sunt �nchise trebuie să poată fi deschise uşor şi
imediat de orice lucrător sau de echipele de salvare �n caz de urgenţă.
4.3. Etanşeitatea la intemperii sau la apă a uşilor de siguranţă şi
a celorlalte ieşiri de evacuare trebuie să fie adaptată la amplasamentul şi la
funcţia lor specifică.
4.4. Uşile de evacuare şi celelalte ieşiri de evacuare trebuie să
aibă o capacitate de a rezista la foc egală cu cea a pereţilor despărţitori.
4.5. Căile şi ieşirile de evacuare trebuie să fie semnalizate �n
conformitate cu Hotăr�rea Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele
minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă.
Aceste semnalizări trebuie să fie plasate �n locuri corespunzătoare şi să fie
durabile.
4.6. Căile, mijloacele de evacuare şi ieşirile de siguranţă care
necesită iluminat trebuie să fie prevăzute cu un iluminat de avarie de
intensitate suficientă, �n cazul unei �ntreruperi a alimentării cu energie
electrică.
5. Detectarea şi stingerea incendiilor
5.1. �n funcţie de dimensiunile şi de utilizarea navei, de
echipamentele existente, de caracteristicile fizice şi chimice ale substanţelor
prezente, precum şi de numărul maxim posibil de persoane prezente, �ncăperile de
locuit, locurile de muncă �nchise, inclusiv �ncăperile de maşini, precum şi cala
de peşte, dacă este necesar, trebuie să fie echipate cu dispozitive
corespunzătoare pentru stingerea incendiilor şi, �n măsura �n care este nevoie,
cu detectoare de incendiu şi cu sisteme de alarmă.
5.2. Materialul pentru stingerea incendiului trebuie să se găsească
�ntotdeauna la locul special amenajat pentru aceasta, să fie menţinut �n stare
bună şi să poată fi utilizat imediat.
5.3. Lucrătorii trebuie să cunoască bine locul materialului de
stingere a incendiului, modul de funcţionare şi de utilizare a acestuia.
5.4. Prezenţa extinctoarelor şi a celorlalte echipamente portabile
de stingere a incendiului trebuie verificate �nainte de plecarea navei.
5.5. Echipamentele manuale de stingere a incendiilor trebuie să fie
uşor accesibile şi uşor de manipulat şi să fie marcate �n conformitate cu
Hotăr�rea Guvernului nr. 971/2006. Aceste marcaje
trebuie să fie durabile şi aplicate �n locuri corespunzătoare.
5.6. Sistemele de detectare şi de alarmare a incendiului trebuie să
fie testate periodic şi menţinute �n stare bună de funcţionare.
5.7. Exerciţiile de stingere a incendiului trebuie să fie efectuate
�n mod regulat.
6. Ventilaţia locurilor de muncă �nchise
6.1. �n locurile de muncă �nchise trebuie să se urmărească,
ţin�ndu-se seama de metodele de muncă şi de condiţiile fizice speciale de lucru
impuse lucrătorilor, ca aceştia să beneficieze de aer curat �n cantitate
suficientă.
6.2. Dacă se foloseşte o instalaţie de ventilaţie mecanică, aceasta
trebuie menţinută �n stare corespunzătoare de funcţionare.
7. Temperatura �ncăperilor
7.1. Temperatura la locul de muncă trebuie să fie adecvată pentru
organismul uman �n timpul lucrului, ţin�ndu-se seama de metodele de lucru
folosite, de condiţiile fizice impuse lucrătorilor, precum şi de condiţiile
meteorologice existente sau potenţiale �n regiunea unde operează nava.
7.2. Temperatura �n �ncăperile de locuit, grupuri sanitare, cantine
şi �ncăperile de prim ajutor trebuie, dacă aceste �ncăperi există, să răspundă
destinaţiei specifice a acestor �ncăperi.
8. Iluminat natural şi artificial al locurilor de muncă
8.1. Locurile de muncă trebuie, �n măsura �n care este posibil, să
dispună de lumină naturală suficientă şi să fie prevăzute cu dispozitive care să
permită un iluminat artificial corespunzător operaţiilor specifice pescuitului,
fără a pune �n pericol securitatea şi sănătatea lucrătorilor sau alte nave.
8.2. Instalaţiile de iluminat ale �ncăperilor de lucru, scărilor şi
căilor de trecere trebuie să fie astfel amplasate �nc�t tipul de iluminat
prevăzut să nu prezinte risc de accidentare pentru lucrători, iar pentru
navigaţia navei să nu constituie un pericol.
8.3. Locurile de muncă �n care lucrătorii sunt �n special expuşi la
riscuri de accidentare, �n caz de �ntrerupere a alimentării cu energie electrică
a iluminatului artificial, trebuie să fie prevăzute cu un iluminat de avarie de
o intensitate corespunzătoare.
8.4. Luminile de avarie trebuie menţinute �n stare bună de
funcţionare şi testate periodic.
9. Pardoseli, pereţi şi tavane
9.1. Locurile accesibile lucrătorilor trebuie să nu fie alunecoase,
ci antiderapante sau să fie prevăzute cu dispozitive �mpotriva căderii şi, �n
măsura �n care este posibil, să nu aibă obstacole.
9.2. Locurile de muncă �n care se găsesc posturi de lucru trebuie să
fie suficient izolate din punct de vedere fonic şi termic, ţin�ndu-se seama de
sarcinile şi activitatea fizică a lucrătorilor.
9.3. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi tavanelor trebuie să
poată fi curăţate şi renovate pentru a crea condiţii de igienă corespunzătoare.
10. Uşi
10.1. Uşile trebuie �ntotdeauna să poată fi deschise din interior,
fără echipament special. C�nd locurile de muncă sunt ocupate, uşile trebuie să
poată fi deschise de ambele părţi.
10.2. Uşile, �n special uşile culisante, dacă acestea sunt necesare,
trebuie să funcţioneze c�t mai sigur pentru lucrători, �n special pe vreme rea
sau pe furtună pe mare.
11. Căi de circulaţie - zone de pericol
11.1. Căile de trecere, tambuchiurile, părţile exterioare ale
punţilor şi, �n general, toate căile de circulaţie trebuie prevăzute cu
balustrade, cu saulă "ţin-te bine" şi at�rnător de gruie sau cu alte mijloace
care să asigure securitatea lucrătorilor �n timpul activităţilor care se execută
la bord.
11.2. Dacă există riscul căderii unui lucrător �n deschiderea punţii
sau de pe o punte pe alta, trebuie asigurată o protecţie adecvată acolo unde
este posibil. C�nd această protecţie este asigurată cu balustrade, �nălţimea
acestora va fi de cel puţin un metru.
11.3. Accesul la instalaţiile de pe punte �n vederea utilizării sau
�ntreţinerii instalaţiilor trebuie să garanteze securitatea lucrătorilor. Se vor
amplasa balustrade sau dispozitive de protecţie similare, cu o �nălţime
corespunzătoare pentru a �mpiedica căderea.
11.4. Parapeţii şi alte mijloace de protecţie �mpotriva căderii peste
bord trebuie să fie menţinute �n stare bună. �n parapeţi trebuie prevăzute
saborduri de furtună sau alte dispozitive similare pentru scurgerea rapidă a
apei.
11.5. La navele de pescuit prevăzute cu rampă �n pupă, partea
superioară trebuie să aibă o uşă sau un alt mijloc care să �mpiedice accesul şi
care să fie de aceeaşi �nălţime cu parapetul sau cu alte mijloace adiacente
pentru a proteja lucrătorii �mpotriva riscurilor de a cădea pe rampă. Această
uşă sau orice alt dispozitiv trebuie să fie uşor de deschis şi de �nchis, de
preferinţă prin comandă la distanţă, şi nu trebuie deschisă dec�t pentru
�ntinderea şi str�ngerea plasei.
12. Amenajarea posturilor de lucru
12.1. Zonele de lucru trebuie degajate şi, �n măsura �n care este
posibil, ferite de apele mării şi trebuie să ofere o protecţie adecvată
�mpotriva căderii lucrătorilor pe vas sau peste bord. Zonele de prelucrare a
peştelui trebuie să fie suficient de spaţioase, at�t ca �nălţime, c�t şi ca
suprafaţă.
12.2. C�nd motoarele sunt controlate din compartimentul motoarelor,
controlul trebuie făcut dintr-o zonă separată, izolată fonic şi termic de
compartimentul motoarelor şi accesibilă fără a-l traversa. Puntea de comandă
este considerată zona care satisface cerinţele prevăzute la primul paragraf.
12.3. Comenzile echipamentelor de tracţiune trebuie instalate �ntr-o
zonă suficient de mare pentru a permite operatorilor să lucreze comod. �n plus,
echipamentele de tracţiune trebuie prevăzute cu dispozitive de securitate pentru
cazuri de urgenţă, inclusiv dispozitive de oprire de urgenţă.
12.4. Operatorul comenzilor echipamentelor de tracţiune trebuie să
aibă �n c�mpul vizual at�t echipamentele, c�t şi oamenii la lucru. C�nd
echipamentele de tracţiune sunt comandate de pe punte, operatorul trebuie să
aibă, de asemenea, o vedere clară a oamenilor la lucru fie direct, fie prin
intermediul unor mijloace corespunzătoare.
12.5. Un sistem de comunicaţii fiabil trebuie utilizat �ntre puntea
de comandă şi puntea de lucru.
12.6. Trebuie �ntotdeauna dat dovadă de vigilenţă, iar echipajul
trebuie avertizat de pericolul iminent al mării agitate �n timpul pescuitului
sau al altor lucrări efectuate pe punte.
12.7. Contactul cu fr�nghiile, odgoanele şi piesele mobile ale
echipamentelor trebuie să fie redus la minimum prin prevederea unor dispozitive
de protecţie.
12.8. Trebuie să fie instalate sisteme de control al maselor �n
deplasare şi �n special al plaselor de pescuit:
a) dispozitive de blocaj al panourilor divergente;
b) dispozitive de control al balansului fundului plasei de
pescuit.
13. �ncăperi de locuit
13.1. Localizarea, structura, izolarea fonică şi termică şi
amplasamentul spaţiilor şi �ncăperilor de locuit ale lucrătorilor, dacă există,
precum şi mijloacele de acces la acestea trebuie să fie de aşa natură �nc�t să
asigure o protecţie adecvată �mpotriva intemperiilor şi a mării, vibraţiilor,
zgomotului şi mirosurilor neplăcute care pot emana din alte �ncăperi şi pot
deranja lucrătorii �n timpul odihnei.
13.2. C�nd concepţia, dimensiunile şi/sau specificul navei permit
acest lucru, �ncăperile de locuit ale lucrătorilor trebuie amplasate astfel
�nc�t să minimalizeze efectele mişcărilor şi acceleraţiilor.
13.3. Trebuie să se ia pe c�t posibil măsuri de protecţie a
nefumătorilor �mpotriva disconfortului creat de fumul de ţigară.
13.4. �ncăperile de locuit ale lucrătorilor trebuie să fie corect
aerisite pentru a garanta un aport permanent de aer proaspăt şi a �mpiedica
condensul. �n �ncăperile de locuit trebuie prevăzut un iluminat corespunzător
care să implice:
a) un iluminat general normal adecvat;
b) un iluminat general atenuat, pentru a nu deranja lucrătorii
care se odihnesc;
c) un iluminat individual �n fiecare cabină sau �ncăpere de
locuit.
13.5. Bucătăria şi sala de mese, acolo unde există, trebuie să aibă
dimensiuni adecvate, să fie bine iluminate, aerisite şi uşor de curăţat. Trebuie
prevăzute frigidere şi alte mijloace de conservare a alimentelor la temperatură
joasă.
14. Echipamente sanitare
14.1. Pe navele cu �ncăperi de locuit, duşurile alimentate cu apă
curentă caldă şi rece, lavabourile şi grupurile sanitare trebuie să fie
convenabil echipate şi instalate, iar �ncăperile respective, bine aerisite.
14.2. Fiecare lucrător trebuie să aibă la dispoziţie un spaţiu �n
care să �şi aşeze �mbrăcămintea.
15. Prim ajutor
Toate navele trebuie să dispună de materiale de prim ajutor
�n conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun anexa II a
Directivei 92/29/CEE privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru
�mbunătăţirea asistenţei medicale la bordul navelor.
16. Scări şi pasarele de �mbarcare
Trebuie să existe o scară, o pasarelă de �mbarcare sau un
alt dispozitiv similar care să asigure accesul corespunzător la bord.
17. Zgomot
Trebuie luate toate măsurile tehnice adecvate pentru ca
nivelul sonor de la locurile de muncă şi �n �ncăperile de locuit să fie redus pe
c�t posibil, ţin�ndu-se seama de dimensiunea navei.
ANEXA Nr. 2
CERINŢE MINIME de securitate şi sănătate pentru navele de
pescuit existente
Observaţie preliminară
Obligaţiile stabilite �n prezenta anexă se aplică �n măsura
�n care caracteristicile structurale ale navei existente permit, de fiecare dată
c�nd caracteristicile locului de muncă, activitatea, circumstanţele sau
existenţa unui risc la bordul unei nave de pescuit existente necesită acest
lucru.
1. Navigabilitate şi stabilitate
1.1. Nava trebuie menţinută �n stare bună de navigabilitate şi
dotată cu echipament care să fie corespunzător destinaţiei şi utilizării sale.
1.2. Informaţiile privind caracteristicile de stabilitate a navei,
atunci c�nd acestea există, trebuie să fie disponibile la bord şi accesibile
oamenilor/personalului de cart.
1.3. Toate navele trebuie să-şi păstreze stabilitatea intactă �n
condiţiile de exploatare prevăzute.
1.4. Comandantul trebuie să ia măsurile necesare pentru a menţine
nava �n stare de stabilitate intactă.
1.5. Instrucţiunile referitoare la stabilitatea navei trebuie să fie
respectate cu rigurozitate.
2. Instalaţia mecanică şi electrică
2.1. Instalaţia electrică trebuie să fie proiectată şi realizată
astfel �nc�t să nu reprezinte un pericol şi să asigure:
a) protecţia echipajului şi a navei �mpotriva riscurilor
electrice;
b) buna funcţionare, fără să se recurgă la o sursă de energie de
avarie, a tuturor echipamentelor necesare pentru a menţine nava �n condiţii
normale de exploatare şi de locuire corespunzătoare;
c) funcţionarea, �n situaţii de urgenţă, a aparatelor electrice
esenţiale pentru securitate.
2.2. Trebuie prevăzută o sursă de energie electrică de avarie. Cu
excepţia navelor deschise, această sursă trebuie să fie situată �n afara sălii
maşinilor şi, �n toate cazurile, trebuie să fie realizată astfel �nc�t să
asigure, �n caz de incendiu sau de defecţiune a instalaţiei electrice
principale, funcţionarea simultană, pe o perioadă de cel puţin trei ore, a:
a) sistemului de comunicaţii intern, a detectoarelor de incendiu
şi a semnalelor necesare �n caz de urgenţă;
b) luminilor de navigaţie şi a iluminatului de avarie;
c) sistemului de radiocomunicaţii;
d) pompei de incendiu de avarie, dacă nava este echipată cu
aceasta.
2.3. C�nd sursa de energie electrică de avarie este un acumulator şi
c�nd sursa de energie electrică principală este defectă, acumulatorul trebuie să
fie conectat �n mod automat la tabloul de distribuţie a energiei electrice de
avarie şi trebuie să asigure alimentarea ne�ntreruptă timp de trei ore a
sistemelor menţionate la pct. 2.2 lit. a), b) şi c).
2.4. Tabloul principal de distribuţie a electricităţii şi tabloul de
avarie trebuie, �n măsura �n care este posibil, să fie instalate astfel �nc�t să
nu fie expuse simultan la apă şi la foc.
2.5. Tablourile trebuie prevăzute cu indicaţii clare; tablourile de
siguranţe şi portsiguranţele trebuie controlate periodic pentru a se asigura că
se folosesc siguranţe calibrate corect.
2.6. Compartimentele �n care sunt amplasate acumulatoarele electrice
trebuie să fie ventilate corespunzător.
2.7. Instalaţiile electronice de navigaţie trebuie să fie bine
�ntreţinute şi testate frecvent.
2.8. Toate echipamentele de ridicat trebuie să fie testate şi
verificate periodic.
2.9. Toate piesele echipamentelor de tracţiune, de ridicat, precum
şi alte echipamente de acest tip trebuie menţinute �n stare corespunzătoare de
funcţionare.
2.10. C�nd există la bord instalaţii de răcire şi sisteme cu aer
comprimat, acestea trebuie să fie bine �ntreţinute şi verificate periodic.
2.11. Cuptoarele şi aparatele casnice care utilizează gaze grele
trebuie folosite numai �n �ncăperi bine ventilate, iar acumulările periculoase
de gaze trebuie evitate cu grijă.
2.12. Buteliile metalice care conţin gaze inflamabile şi alte gaze
periculoase trebuie să fie marcate clar, preciz�ndu-li-se conţinutul, şi să fie
aranjate pe punţi deschise.
2.13. Toate supapele, regulatoarele de presiune şi conductele care
pleacă de la butelii trebuie să fie protejate �mpotriva deteriorării.
3. Instalaţie de radiocomunicaţii
Instalaţia de radiocomunicaţii trebuie să permită �n orice
moment stabilirea legăturii cu cel puţin o staţie de pe uscat, ţin�ndu-se seama
de condiţiile normale de propagare a undelor radioelectrice.
4. Căi şi ieşiri de evacuare
4.1. Pentru a permite evacuarea de către lucrători a locurilor de
muncă şi a �ncăperilor de locuit rapid şi �n condiţii de securitate maximă,
căile şi ieşirile care pot fi utilizate ca ieşiri şi căi de evacuare trebuie să
fie totdeauna degajate şi uşor accesibile şi să conducă pe c�t posibil direct la
puntea deschisă sau cu o zonă de securitate şi, de aici, către ambarcaţiunile de
salvare.
4.2. Numărul, distribuţia şi dimensiunile căilor şi ieşirilor care
pot fi utilizate ca ieşiri şi căi de evacuare trebuie adaptate la utilizarea, la
echipamentul şi la dimensiunile locurilor de muncă şi a �ncăperilor de locuit şi
la numărul maxim posibil de persoane prezente.
4.3. Ieşirile care pot fi utilizate ca ieşiri şi căi de evacuare şi
care sunt �nchise trebuie să poată fi uşor şi imediat deschise de către
lucrători sau de către echipele de salvare, �n caz de urgenţă.
4.4. Căile şi ieşirile de evacuare trebuie să fie semnalizate �n
conformitate cu Hotăr�rea Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele
minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă.
Aceste semnalizări trebuie să fie plasate �n locuri corespunzătoare şi să fie
durabile.
4.5. Căile, mijloacele de evacuare şi ieşirile de evacuare care
necesită iluminat artificial trebuie să fie prevăzute cu iluminat de avarie de
intensitate suficientă, �n cazul unei �ntreruperi a alimentării cu energie
electrică.
5. Detectarea şi stingerea incendiilor
5.1. �n funcţie de dimensiunile şi de folosirea navei, de
echipamentele existente, de caracteristicile fizice şi chimice ale substanţelor
existente, precum şi de numărul maxim posibil de persoane prezente, �ncăperile
de locuit, locurile de muncă �nchise, inclusiv �ncăperile de maşini, precum şi
cala de peşte, dacă e necesar, trebuie să fie echipate cu dispozitive
corespunzătoare pentru stingerea incendiilor şi, �n măsura �n care este nevoie,
cu detectoare de incendiu şi cu sisteme de alarmă.
5.2. Materialul de stingere a incendiului trebuie să se găsească
�ntotdeauna la locul special amenajat pentru aceasta, să fie menţinut �n stare
bună şi să poată fi utilizat imediat.
5.3. Lucrătorii trebuie să cunoască bine amplasamentul
echipamentului de stingere a incendiului, funcţionarea şi utilizarea sa.
5.4. Prezenţa extinctoarelor şi a celorlalte echipamente portabile
de stingere a incendiului trebuie verificată �nainte de plecarea navei.
5.5. Echipamentele manuale de stingere a incendiilor trebuie să fie
uşor accesibile şi uşor de manipulat şi să fie marcate �n conformitate cu
Hotăr�rea Guvernului nr. 971/2006. Aceste marcaje trebuie să fie durabile şi
aplicate �n locuri corespunzătoare.
5.6. Sistemele de detectare şi de alarmare a incendiului trebuie să
fie testate periodic şi menţinute �n stare bună de funcţionare.
5.7. Exerciţiile de stingere a incendiilor trebuie să fie efectuate
�n mod periodic.
6. Ventilarea locurilor de muncă �nchise
6.1. Trebuie luate măsuri pentru ca �n locurile de muncă �nchise să
existe suficient aer proaspăt, �n funcţie de metodele de muncă şi de cerinţele
fizice impuse lucrătorilor.
6.2. Dacă se foloseşte o instalaţie de ventilaţie mecanică, aceasta
trebuie să fie păstrată �n stare bună.
7. Temperatura �n �ncăperi
7.1. Temperatura �n �ncăperile de lucru trebuie să fie adecvată
organismului uman �n timpul lucrului, �n funcţie de metodele de lucru aplicate,
de cerinţele fizice impuse lucrătorilor şi de condiţiile meteorologice specifice
zonei sau care pot apărea �n regiunea unde operează nava.
7.2. Temperatura �n �ncăperile de locuit, grupuri sanitare, cantine
şi �n �ncăperile de prim ajutor, dacă aceste �ncăperi există, trebuie să fie
conformă destinaţiei specifice acestor �ncăperi.
8. Iluminat natural şi artificial al locurilor de muncă
8.1. �n măsura �n care este posibil, locurile de muncă trebuie să
dispună de lumină naturală suficientă şi să fie echipate cu dispozitive care să
permită un iluminat artificial corespunzător condiţiilor de pescuit, fără să
pună �n pericol securitatea şi sănătatea lucrătorilor, precum şi navigaţia altor
nave.
8.2. Instalaţiile de iluminat ale �ncăperilor de lucru, scărilor şi
culoarelor trebuie să fie plasate astfel �nc�t tipul de iluminat prevăzut să nu
prezinte risc de accidentare pentru lucrători sau să �mpiedice navigaţia navei.
8.3. Locurile de muncă �n care lucrătorii sunt expuşi riscurilor, �n
caz de �ntrerupere a alimentării cu energie electrică, trebuie să fie prevăzute
cu un iluminat de siguranţă de intensitate suficientă.
8.4. Luminile de avarie trebuie menţinute �n stare corespunzătoare
de funcţionare şi testate periodic.
9. Pardoseli, pereţi şi tavane
9.1. Locurile accesibile lucrătorilor trebuie să fie nealunecoase şi
antiderapante sau să fie prevăzute cu dispozitive �mpotriva căderii şi, �n
măsura �n care este posibil, să fie degajate.
9.2. �n măsura �n care este posibil, locurile unde sunt instalate
posturi de lucru trebuie să fie suficient izolate din punct de vedere fonic şi
termic, �n funcţie de sarcinile şi activitatea fizică a lucrătorilor.
9.3. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi tavanelor din �ncăperi
trebuie să poată fi curăţate şi renovate pentru a se obţine condiţii de igienă
corespunzătoare.
10. Uşi
10.1. Uşile trebuie �ntotdeauna să poată fi deschise din interior,
fără echipament special.
C�nd locurile de muncă sunt ocupate, uşile trebuie să poată
fi deschise de ambele părţi.
10.2. Uşile, �n special uşile culisante, c�nd acestea sunt necesare,
trebuie să funcţioneze �n condiţii de siguranţă pentru lucrători, �n special pe
timp nefavorabil sau pe furtună pe mare.
11. Căi de circulaţie - zone de pericol
11.1. Căile de trecere, tambuchiurile, părţile exterioare ale
punţilor şi, �n general, toate căile de circulaţie trebuie să fie prevăzute cu
balustrade, saulă "ţin-te bine" şi at�rnător de gruie sau cu alte mijloace care
să asigure securitatea lucrătorilor �n timpul activităţilor care se execută la
bord.
11.2. Dacă există riscul căderii unui lucrător �n deschiderea punţii
sau de pe o punte pe alta, se va asigura o protecţie adecvată acolo unde este
posibil.
11.3. Accesul la instalaţiile de pe punte �n vederea utilizării şi
�ntreţinerii instalaţiilor trebuie să garanteze securitatea lucrătorilor. Se vor
amplasa balustrade sau dispozitive de protecţie similare, cu o �nălţime
corespunzătoare, pentru a �mpiedica căderea.
11.4. Parapeţii şi alte mijloace de protecţie �mpotriva căderii peste
bord trebuie să fie menţinute �n stare bună. �n parapeţi trebuie prevăzute
saborduri de furtună sau alte dispozitive similare pentru scurgerea rapidă a
apei.
11.5. La navele de pescuit prevăzute cu rampă �n pupă, partea
superioară trebuie să aibă o uşă sau un alt mijloc care să oprească accesul şi
care să fie de aceeaşi �nălţime cu parapetul sau cu alte mijloace adiacente
pentru a proteja lucrătorii �mpotriva riscurilor de a cădea �n rampă. Această
uşă sau orice alt dispozitiv trebuie să fie uşor de deschis şi de �nchis şi nu
trebuie deschise dec�t pentru �ntinderea şi str�ngerea plasei.
12. Amenajarea posturilor de lucru
12.1. Zonele de lucru trebuie să fie degajate şi, �n măsura �n care
este posibil, ferite de apele mării şi să ofere o protecţie adecvată �mpotriva
căderii lucrătorilor pe vas sau peste bord. Zonele de prelucrare a peştelui
trebuie să fie suficient de spaţioase at�t ca �nălţime, c�t şi ca suprafaţă.
12.2. C�nd controlul motoarelor este efectuat din compartimentul
motoarelor, acesta trebuie făcut dintr-o zonă separată, izolată fonic şi termic
de acest compartiment şi accesibilă fără a-l traversa. Puntea de comandă este
considerată ca o �ncăpere care satisface exigenţele prevăzute la primul
paragraf.
12.3. Comenzile echipamentelor de tracţiune trebuie instalate �ntr-o
zonă suficient de mare pentru a permite operatorilor să lucreze comod. �n plus,
echipamentele de tracţiune trebuie prevăzute cu dispozitive de securitate pentru
cazuri de urgenţă, inclusiv dispozitive de oprire de urgenţă.
12.4. Operatorul comenzilor echipamentelor de tracţiune trebuie să
aibă �n c�mpul vizual at�t echipamentele, c�t şi oamenii la lucru. C�nd
echipamentele de tracţiune sunt comandate de la pasarelă, operatorul trebuie să
aibă, de asemenea, o vedere clară a oamenilor la lucru fie direct, fie prin
intermediul unor mijloace corespunzătoare.
12.5. �ntre puntea de comandă şi puntea de lucru trebuie utilizat un
sistem de comunicaţii fiabil.
12.6. Trebuie păstrat un grad ridicat de vigilenţă, iar echipajul
trebuie avertizat de pericolul iminent al mării agitate �n timpul pescuitului
sau al altor lucrări efectuate pe punte.
12.7. Contactul cu fr�nghiile, odgoanele şi piesele mobile ale
echipamentelor trebuie să fie redus la minimum prin prevederea unor dispozitive
de protecţie.
12.8. Trebuie să fie instalate sisteme de control al maselor �n
deplasare, �n special pe vasele de pescuit:
a) dispozitive de blocaj al panourilor divergente;
b) dispozitive de control al balansului fundului plasei de
pescuit.
13. �ncăperi de locuit
13.1. �n �ncăperile de locuit ale lucrătorilor, dacă acestea există,
trebuie minimizate zgomotul, vibraţiile, efectele mişcărilor şi ale
acceleraţiilor, precum şi mirosurile neplăcute care emană din alte �ncăperi. �n
�ncăperile de locuit trebuie să fie instalat un iluminat corespunzător.
13.2. Bucătăria şi sala de mese, dacă există, trebuie să aibă
dimensiuni corespunzătoare, să fie bine iluminate şi ventilate şi uşor de
curăţat. Trebuie să fie prevăzute frigidere şi alte mijloace de conservare a
alimentelor la temperatură scăzută.
14. Echipamente sanitare
Pe navele care au �ncăperi de locuit trebuie să fie
instalate toalete, chiuvete şi, dacă este posibil, un duş, iar �ncăperile
respective trebuie să fie ventilate.
15. Prim ajutor
Toate navele trebuie să dispună de materiale de prim ajutor,
�n conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la Hotăr�rea Guvernului nr. 1.007/2006
privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la asistenţa
medicală la bordul navelor.
16. Scări şi pasarele de �mbarcare
Trebuie să existe o scară, o pasarelă de �mbarcare sau un
alt dispozitiv similar care să asigure accesul corespunzător la bord.
ANEXA Nr. 3
CERINŢE MINIME de securitate şi sănătate privind
echipamentul de salvare şi supravieţuire
Observaţie preliminară
Obligaţiile stabilite �n prezenta anexă se aplică de fiecare
dată c�nd caracteristicile locului de muncă, activitatea, circumstanţele sau un
risc la bordul unei nave necesită/impun acest lucru.
1. Navele trebuie să dispună de echipament adecvat de salvare şi
supravieţuire şi de echipament adecvat care să permită scoaterea lucrătorilor
din apă, precum şi de echipament radio, �n special o radiobaliză de localizare a
catastrofelor, echipată cu un dispozitiv de declanşare hidrostatică, �n funcţie
de numărul de persoane �mbarcate şi de zona �n care operează nava.
2. Tot echipamentul de salvare şi supravieţuire trebuie păstrat la
locul indicat pentru acesta, �n bună stare de funcţionare şi pregătit pentru
utilizare imediată. Acest echipament trebuie controlat de către lucrători
�nainte de plecarea navei şi �n timpul navigaţiei.
3. Echipamentul de salvare şi supravieţuire trebuie verificat la
intervale regulate.
4. Toţi lucrătorii trebuie să fie instruiţi corespunzător,
anticip�ndu-se toate situaţiile de urgenţă.
5. Dacă lungimea navei este mai mare de 45 m ori dacă echipajul
este format din 5 sau mai mulţi lucrători, trebuie să existe o listă cu
instrucţiuni de supravieţuire care să precizeze rolul fiecărui lucrător �n caz
de urgenţă.
6. �n fiecare lună trebuie să aibă loc o adunare a lucrătorilor �n
vederea efectuării unui exerciţiu de salvare �n port şi/sau pe mare. Aceste
exerciţii trebuie să asigure lucrătorilor o stăp�nire perfectă a operaţiunilor
pe care le au de efectuat şi pe care le-au exersat �n vederea manevrării şi
funcţionării echipamentului de salvare şi supravieţuire.
7. Lucrătorii trebuie să fie instruiţi cu privire la instalarea şi
funcţionarea echipamentului radio portabil, dacă acesta există.
ANEXA Nr. 4
CERINŢE MINIME de securitate şi sănătate privind
echipamentele individuale de protecţie
Observaţie preliminară
Obligaţiile stabilite �n prezenta anexă se aplică de fiecare
dată c�nd caracteristicile locului de muncă, activitatea, circumstanţele sau un
risc la bordul navei necesită acest lucru.
1. �n cazul �n care nu este posibil să se excludă sau să se
limiteze suficient riscurile pentru securitatea sau sănătatea lucrătorilor prin
mijloace colective sau tehnice de protecţie, trebuie prevăzut un echipament
individual de protecţie.
2. Echipamentul individual de protecţie purtat ca �mbrăcăminte sau
peste aceasta trebuie să fie viu colorat, �n contrast puternic cu mediul marin,
şi să fie vizibil.
[sus]
|