Legislatie->Legi->Legi
in domeniul asigurarilor...->Legea
nr. 346 din 5 ...
Legea nr. 346 din 5 iunie 2002
privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I
nr. 454 din 27 iunie 2002, modificata prin OUG
107/24.10.2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Asigurarea pentru
accidente de munca si boli profesionale face parte din sistemul
de asigurari sociale, este garantata de stat si cuprinde raporturi
specifice prin care se asigura protectia sociala impotriva urmatoarelor
categorii de riscuri profesionale: pierderea, diminuarea capacitatii
de munca si decesul ca urmare a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale.
Art. 2. - Asigurarea pentru
accidente de munca si boli profesionale garanteaza un ansamblu
de servicii si prestatii in beneficiul persoanelor asigurate,
in vederea:
a) promovarii sanatatii si a securitatii in munca si prevenirii
accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
b) diminuarii si compensarii consecintelor accidentelor de munca
si ale bolilor profesionale.
Art. 3. - Asigurarea pentru
accidente de munca si boli profesionale se fundamenteaza pe
urmatoarele principii:
a) asigurarea este obligatorie pentru toti cei ce utilizeaza
forta de munca angajata cu contract individual de munca;
b) riscul profesional este asumat de cei ce beneficiaza de rezultatul
muncii prestate;
c) fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
se constituie din contributii diferentiate in functie de risc,
suportate de angajatori sau de persoanele fizice care incheie
asigurarea, potrivit prevederilor prezentei legi;
d) cresterea rolului activitatii de prevenire in vederea reducerii
numarului accidentelor de munca si al bolilor profesionale;
e) solidaritatea sociala, prin care participantii la sistemul
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
isi asuma reciproc obligatii si beneficiaza de drepturi pentru
prevenirea, diminuarea sau eliminarea riscurilor prevazute de
lege;
f) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu pentru beneficiarii
drepturilor prevazute de lege;
g) asigurarea transparentei in utilizarea fondurilor;
h) repartitia fondurilor in conformitate cu obligatiile ce revin
sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
prin prezenta lege.
Art. 4. - (1) Prin asigurarea
pentru accidente de munca si boli profesionale raspunderea civila
a persoanei fizice sau juridice pentru prestatiile prevazute
in prezenta lege si pentru care s-a platit contributia de asigurare
este preluata de asigurator.
(2) In situatia in care se face dovada unor prejudicii care
nu sunt acoperite prin prevederile prezentei legi, in mod subsidiar
si complementar, intra in functiune raspunderea civila, potrivit
dreptului comun.
CAPITOLUL II
Raporturile de asigurare si riscurile asigurate
Art. 5. - Sunt asigurate obligatoriu
prin efectul prezentei legi:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza unui contract
individual de munca, indiferent de durata acestuia, inclusiv
functionarii publici;
b) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective
sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative
ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori
dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror
drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei
legi, cu ale persoanelor prevazute la lit. a);
c) somerii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale
in cadrul cursurilor organizate potrivit legii;
d) persoanele care desfasoara activitati exclusiv pe baza de
conventii civile de prestari de servicii si care realizeaza
un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin 3
salarii medii brute pe economia nationala;
e) ucenicii, elevii si studentii, pe toata durata efectuarii
practicii profesionale.
Art. 6. - (1) Se pot asigura
in conditiile prezentei legi, pe baza de contract de asigurare,
persoanele asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii
si care se afla in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b) administratori sau manageri;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
e) persoane angajate in institutii internationale;
f) proprietari de bunuri si/sau arendasi de suprafete agricole
si forestiere;
g) persoane care desfasoara activitati agricole in cadrul gospodariilor
individuale sau activitati private in domeniul forestier;
h) membri ai societatilor agricole sau ai altor forme de asociere
din agricultura;
i) persoane care desfasoara activitati in unitati de cult recunoscute
potrivit legii;
j) alte persoane interesate, care isi desfasoara activitatea
pe baza altor raporturi juridice decat cele mentionate anterior.
(2) Continutul contractului de asigurare se stabileste in normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 7. - (1) Prevederile
art. 5 sunt aplicabile si angajatilor romani care presteaza
munca in strainatate din dispozitia angajatorilor romani, in
conditiile legii.
(2) Au calitatea de asigurat si cetatenii straini sau apatrizii
care presteaza munca pentru angajatori romani, pe perioada in
care au, potrivit legii, domiciliul sau resedinta in Romania.
Art. 8. - (1) Are calitatea
de asigurator, potrivit prezentei legi, Fondul National de Asigurare
pentru Accidente de Munca si Boli Profesionale, denumit in continuare
Fondul National.
(2) Fondul National isi exercita atributiile prin fondurile
teritoriale de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
sau prin asociatiile de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale, denumite in continuare fonduri teritoriale
si, respectiv, asociatii profesionale de asigurare.
Art. 9. - (1) Raporturile
de asigurare, rezultate in temeiul prezentei legi si din contractele
de asigurare, se stabilesc intre:
a) angajatori si asigurator, pentru persoanele asigurate prevazute
la art. 5 si 7;
b) asigurati si asigurator, pentru persoanele asigurate prevazute
la art. 6.
(2) Calitatea de asigurat se dobandeste, iar raporturile de
asigurare se stabilesc la data incheierii contractului individual
de munca, a conventiei civile, a inceperii practicii profesionale
sau a contractului de asigurare individual, dupa caz.
Art. 10. - (1) In vederea
realizarii asigurarii pentru accidente de munca si boli profesionale
si stabilirii cuantumului contributiei datorate, angajatorul
are obligatia de a comunica asiguratorului, printr-o declaratie
pe propria raspundere, numarul de angajati, domeniul de activitate
conform Clasificarii Activitatilor din Economia Nationala, fondul
de salarii, precum si orice alte informatii solicitate in acest
scop.
(2) Declaratia scrisa va fi depusa la sediul asiguratorului
cu minimum 15 zile inainte de incheierea contractului de asigurare,
pentru stabilirea contributiei in conditiile legii.
Art. 11. - (1) In cazul punerii
in functiune a unei noi unitati angajatorul are obligatia sa
depuna declaratia in termen de 15 zile de la inceperea activitatii.
(2) In cazul oricarei modificari privind nivelul fondului de
salarii sau al activitatilor desfasurate, angajatorul are obligatia
sa anunte asiguratorul in termen de 15 zile.
(3) Contractul de asigurare incheiat intre angajator si asigurator
se reinnoieste la fiecare modificare notificata.
Art. 12. - Persoanele asigurate
potrivit art. 6 au obligatia de a depune declaratia de venituri
in termenul prevazut la art. 10 alin. (2) si de a comunica asiguratorului
orice modificare intervenita cu privire la venitul asigurat,
in termen de 15 zile de la data acesteia.
Art. 13. - Dreptul la prestatiile
si serviciile de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale se naste de la data stabilirii raporturilor de
asigurare si inceteaza o data cu aceste raporturi.
Art. 14. - In cazul in care
din culpa angajatorului nu s-a platit contributia de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale, costul prestatiilor
si al serviciilor de asigurare prevazute de prezenta lege se
suporta de angajator.
Art. 15. - (1) In cazul bolilor
profesionale, declarate in conditiile legii, in timpul activitatii
profesionale, dreptul la prestatiile si serviciile de asigurare
se mentine si ulterior incetarii raporturilor de munca si a
contractelor de asigurare.
(2) In cazul bolilor profesionale, declarate in conditiile legii,
ulterior incetarii raporturilor de munca si a contractelor de
asigurare, dreptul la prestatiile si serviciile de asigurare
se acorda daca fostul asigurat face dovada, cu acte medicale
eliberate conform legii, ca boala a fost cauzata de factori
profesionali specifici locului de munca.
Art. 16. - Riscurile asigurate
in conditiile prezentei legi sunt accidentele de munca si bolile
profesionale cercetate, declarate, inregistrate si evidentiate
potrivit prevederilor Legii protectiei muncii nr. 90/1996, republicata.
CAPITOLUL III
Obiectivele asigurarii
Art. 17. - Asigurarea pentru
accidente de munca si boli profesionale are urmatoarele obiective:
a) prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
b) reabilitarea medicala si socioprofesionala a asiguratilor,
victime ale accidentelor de munca si ale bolilor profesionale,
precum si recuperarea capacitatii de munca a acestora;
c) acordarea de prestatii in bani pe termen lung si scurt, sub
forma de indemnizatii si alte ajutoare, in conditiile prevazute
de prezenta lege.
Art. 18. - Asiguratorul are
obligatia de a-si organiza activitatea pentru realizarea obiectivelor
prevazute la art. 17, precum si de a pastra confidentialitatea
tuturor informatiilor la care are acces in scopul realizarii
acestor obiective.
CAPITOLUL IV
Prestatii si servicii de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale
Art. 19. - Asiguratii sistemului
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
au dreptul la urmatoarele prestatii si servicii:
a) reabilitare medicala si recuperarea capacitatii de munca;
b) reabilitare si reconversie profesionala;
c) indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca;
d) indemnizatie pentru trecerea temporara in alt loc de munca;
e) compensatii pentru atingerea integritatii;
f) despagubiri in caz de deces;
g) rambursari de cheltuieli.
Art. 20. - (1) Baza de calcul
a indemnizatiilor de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale este media veniturilor salariale brute ale
asiguratului din ultimele 6 luni, pe baza carora s-a stabilit
contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
in lunile respective.
(2) In cazul in care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni,
baza de calcul a indemnizatiilor de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale o constituie venitul salarial
brut din ultima luna de activitate si care a fost luat in calcul
la stabilirea contributiei de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale.
(3) Pentru calculul indemnizatiilor de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale se utilizeaza numarul de zile
lucratoare din luna in care se acorda concediul medical sau,
dupa caz, se solicita alte drepturi de asigurari sociale.
(4) La stabilirea numarului de zile lucratoare din luna in care
se acorda dreptul de asigurari pentru accidente de munca si
boli profesionale se vor avea in vedere prevederile legale cu
privire la zilele de sarbatori legale in care nu se lucreaza.
SECTIUNEA 1
Prestatii si servicii pentru reabilitare medicala
si recuperarea capacitatii de munca
Art. 21. - Asiguratii au dreptul
la tratament medical, precum si la prestatii si servicii pentru
reabilitare medicala si recuperarea capacitatii de munca.
Art. 22. - (1) Asiguratorul
are obligatia de a achita contravaloarea serviciilor medicale
acordate pana cand se realizeaza:
a) restabilirea starii de sanatate sau ameliorarea deficientelor
de sanatate survenite in urma unui risc asigurat;
b) prevenirea diminuarii ori a pierderii capacitatii de munca
si a necesitatii de ingrijire permanenta.
(2) Contravaloarea biletelor pentru tratament balnear prescris
de medicul asiguratorului celor care se afla in incapacitate
temporara de munca, ca urmare in exclusivitate a unui accident
de munca sau a unei boli profesionale, se suporta integral din
bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale.
Art. 23. - Asiguratii au dreptul
la tratament medical corespunzator leziunilor si afectiunilor
cauzate prin accidente de munca sau boli profesionale, dupa
cum urmeaza:
a) asistenta medicala de urgenta la locul accidentului, in mijloace
de transport specializate si in unitati sanitare;
b) tratament medical ambulatoriu, prescris de medic;
c) analize medicale si medicamente;
d) servicii medicale, cu prioritate in spitale sau clinici specializate
pentru boli profesionale;
e) tratament de recuperare functionala in unitati speciale;
f) servicii de chirurgie plastica si reparatorie;
g) servicii de fizioterapie;
h) cure balneoclimaterice prescrise de medicul asiguratorului.
Art. 24. - In vederea diminuarii
sau compensarii urmarilor deficientelor de sanatate suferite
prin accidente de munca si boli profesionale, asiguratii au
dreptul la:
a) materiale sanitare pentru corectarea auzului si vazului;
b) proteze, orteze si aparate ortopedice;
c) mijloace auxiliare: scaun, carucior cu rotile, precum si
alte asemenea mijloace;
d) orice alte materiale, produse sau mijloace destinate unui
asemenea scop, a caror lista se stabileste de asigurator, la
propunerea medicului asiguratorului.
Art. 25. - (1) Pentru recuperarea
capacitatii de munca asiguratii beneficiaza de programe individuale
de recuperare, stabilite de medicul specialist al asiguratorului,
in functie de natura si de pronosticul bolii.
(2) Programul individual de recuperare poate include tratament
balnear, in functie de tipul bolii.
(3) Durata tratamentului balnear este de 15-21 de zile si se
stabileste de medicul asiguratorului, in functie de tipul afectiunii
si de natura tratamentului.
(4) Criteriile pe baza carora se acorda biletele pentru tratament
balnear se aproba anual de Fondul National.
Art. 26. - (1) Asiguratii
au obligatia sa urmeze si sa respecte programele individuale
de recuperare stabilite de medicul specialist al asiguratorului.
(2) Dreptul la prestatii de asigurari pentru accidente de munca
si boli profesionale se suspenda in cazul in care asiguratii
nu urmeaza sau nu respecta programul individual de recuperare.
Art. 27. - Tratamentul medical
in perioada programului individual de recuperare, precum si
cazarea si masa in unitatile medicale se suporta de catre asigurator.
Art. 28. - (1) Personalul
medical si unitatile prestatoare de servicii medicale se stabilesc
de asigurator in colaborare cu casele de asigurari de sanatate
sau, dupa caz, direct cu unitati specializate, precum si cu
unitati medicale proprii.
(2) Tarifele serviciilor medicale se stabilesc intre partile
contractante pe baza prevederilor contractului-cadru ce se va
stabili prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
SECTIUNEA a 2-a
Prestatii si servicii pentru reabilitare si reconversie
profesionala
Art. 29. - Prestatiile si
serviciile pentru reabilitare si reconversie profesionala se
acorda de catre asigurator la solicitarea asiguratilor care,
desi nu si-au pierdut complet capacitatea de munca, nu mai pot
desfasura activitatea pentru care s-au calificat, ca urmare
a unui accident de munca sau a unei boli profesionale.
Art. 30. - Asiguratorul preia
in sarcina sa cheltuielile pentru urmatoarele prestatii si servicii
de reabilitare si reconversie profesionala:
a) cheltuielile privind serviciile medicale si psihologice pentru
aprecierea starii fizice, mentale si aptitudinale in vederea
reconversiei profesionale;
b) costul cursurilor de calificare sau de reconversie;
c) plata unei indemnizatii pe durata cursurilor de calificare
si de reconversie.
Art. 31. - (1) Indemnizatia
pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie se acorda
lunar si reprezinta 70% din salariul de baza brut al persoanei
asigurate, avut la data survenirii accidentului de munca sau
a bolii profesionale.
(2) Indemnizatia se acorda numai daca persoana asigurata nu
beneficiaza, pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie,
de indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca sau de
pensie de invaliditate gradul III, acordata potrivit legii.
Art. 32. - Indemnizatia pe
durata cursurilor de calificare sau de reconversie se acorda
numai daca persoana asigurata respecta dispozitiile asiguratorului
cu privire la:
a) institutia la care urmeaza sa se desfasoare cursul;
b) programul de instruire;
c) modalitatea de absolvire.
SECTIUNEA a 3-a
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca
Art. 33. - (1) Asiguratii
beneficiaza de o indemnizatie pe perioada in care se afla in
incapacitate temporara de munca datorita unui accident de munca
sau unei boli profesionale.
(2) In cazul bolilor profesionale sau al accidentelor de munca
certificatul medical se vizeaza in mod obligatoriu, prin grija
angajatorului, de catre directiile de sanatate publica judetene
si a municipiului Bucuresti, respectiv de inspectoratul teritorial
de munca in a carui raza se afla sediul angajatorului sau domiciliul
asiguratului.
Art. 34. - (1) Cuantumul indemnizatiei
pentru incapacitate temporara de munca reprezinta 100% din media
veniturilor salariale brute realizate in ultimele 6 luni.
(2) In cazul asiguratilor prevazuti la art. 6 cuantumul indemnizatiei
pentru incapacitate temporara de munca reprezinta 100% din venitul
lunar asigurat.
Art. 35. - IIndemnizatia pentru
incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca
sau al bolii profesionale se suporta pentru primele 3 zile de
incapacitate de catre angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate,
din fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
Art. 36. - Durata de acordare
a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este
de 180 de zile in intervalul de un an, socotita din prima zi
de concediu medical.
Art. 37. - (1) In situatii
temeinic motivate de posibilitatea recuperarii medicale si profesionale
a asiguratului medicul curant poate propune prelungirea concediului
medical peste 180 de zile.
(2) Medicul asiguratorului poate decide, dupa caz, prelungirea
concediului medical pentru continuarea programului recuperator,
reluarea activitatii in acelasi loc de munca sau in alt loc
de munca ori poate propune pensionarea de invaliditate.
(3) Prelungirea concediului medical peste 180 de zile se face
pentru cel mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de
Fondul National, in raport cu evolutia cazului si cu rezultatele
actiunilor de recuperare.
Art. 38. - Indemnizatia pentru
incapacitate temporara de munca datorata accidentelor de munca
si bolilor profesionale se acorda pe baza certificatului medical
eliberat conform dispozitiilor legale.
Art. 39. - In situatia in care
mediul expert al asigurarilor sociale din sistemul public de
pensii decide incadrarea intr-un grad de invaliditate, indemnizatia
se va acorda pana la sfarsitul lunii urmatoare celei in care
s-a dat avizul de pensionare, fara a se depasi durata maxima
de acordare a concediului medical, prevazuta la art. 37.
SECTIUNEA a 4-a
Indemnizatia pentru trecerea temporara in alt loc de munca
Art. 40. - (1) Asiguratii
care, datorita unei boli profesionale sau unui accident de munca,
nu isi mai pot desfasura activitatea la locul de munca anterior
manifestarii riscului asigurat pot trece temporar in alt loc
de munca.
(2) Indemnizatia pentru trecerea temporara in alt loc de munca
se acorda in conditiile in care venitul salarial brut lunar
realizat de asigurat la noul loc de munca este inferior mediei
veniturilor sale lunare din ultimele 6 luni, calculate de la
momentul depistarii afectiunii.
Art. 41. - Indemnizatia pentru
reducerea timpului de lucru cu o patrime din durata normala,
ca urmare a unor afectiuni cauzate de accidente de munca sau
boli profesionale, se acorda asiguratilor care, in aceste conditii,
nu mai pot realiza durata normala de munca.
Art. 42. - (1) Indemnizatiile
prevazute la art. 40 alin. (2) si la art. 41 se acorda la propunerea
medicului curant, cu avizul medicului asiguratorului, pentru
cel mult 90 de zile intr-un an calendaristic, in una sau mai
multe etape.
(2) Cuantumul lunar al indemnizatiilor prevazute la alin. (1)
este egal cu diferenta dintre media veniturilor salariale din
ultimele 6 luni si venitul salarial brut realizat de asigurat
la noul loc de munca sau prin reducerea timpului normal de munca,
fara a se depasi 25% din baza de calcul.
SECTIUNEA a 5-a
Compensatii pentru atingerea integritatii
Art. 43. - Au dreptul la o
compensatie pentru atingerea integritatii asiguratii care, in
urma accidentelor de munca sau a bolilor profesionale, raman
cu leziuni permanente, daca acestea:
a) reduc capacitatea de munca sub nivelul de 50%; sau
b) nu reduc capacitatea de munca, dar constituie o mutilare.
Art. 44. - Compensatia se
acorda la solicitarea persoanei indreptatite, pe baza deciziei
medicului asiguratorului, cu indeplinirea conditiilor prevazute
la art. 43.
Art. 45. - (1) Compensatia
reprezinta o suma fixa in bani si se acorda integral, o singura
data, fara a afecta celelalte drepturi sau indemnizatii la care
este indreptatit asiguratul.
(2) Cuantumul compensatiei se stabileste in functie de gravitatea
leziunii, in limita unui plafon maxim de 12 salarii medii brute
pe economia nationala.
(3) Criteriile si grilele pe baza carora se acorda compensatia
se stabilesc de Fondul National, prin norme metodologice, cu
acordul Ministerului Sanatatii si Familiei.
SECTIUNEA a 6-a
Despagubiri in caz de deces
Art. 46. - (1) In cazul decesului
asiguratului ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli
profesionale, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana,
care poate fi, dupa caz: sotul supravietuitor, copilul, parintele,
tutorele, curatorul, mostenitorul, in conditiile dreptului comun,
sau, in lipsa acesteia, persoana care dovedeste ca a suportat
cheltuielile ocazionate de deces.
(2) Cuantumul ajutorului de deces acordat este de 4 salarii
medii brute pe economia nationala.
Art. 47. - Cererea pentru
obtinerea ajutorului de deces se depune la sediul asiguratorului,
insotita de actele din care rezulta dreptul solicitantului,
potrivit legii.
Art. 48. - (1) Admiterea sau
respingerea cererii se face prin decizie emisa de asigurator
in termen de 20 de zile de la data depunerii cererii.
(2) Decizia se comunica in scris solicitantului in termen de
5 zile de la data emiterii ei.
Art. 49. - Plata ajutorului
de deces se face in termen de 15 zile de la data comunicarii
deciziei.
SECTIUNEA a 7-a
Rambursari de cheltuieli
Art. 50. - (1) Asiguratorul
acorda rambursari de cheltuieli in urmatoarele situatii:
a) transportul de urgenta, in cazuri temeinic justificate, cand
salvarea victimei impune utilizarea altor mijloace decat cele
uzuale;
b) confectionarea ochelarilor, a aparatelor acustice, a protezelor
oculare si dentare, in situatia in care acestea au fost deteriorate
datorita unui accident de munca soldat cu vatamari corporale.
(2) Costurile suportate de asigurator sunt destinate sa asigure
recuperarea functionalitatii organismului celui asigurat, iar
cuantumul acestora se va stabili anual de Fondul National, prin
Regulamentul privind acordarea rambursarii de cheltuieli, elaborat
de Fondul National si care se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
CAPITOLUL V
Comunicarea si constatarea accidentelor de munca
si a bolilor profesionale
Art. 51. - (1) Angajatorii
au obligatia de a comunica asiguratorului accidentele soldate
cu incapacitate de munca sau cu decesul asiguratilor.
(2) Comunicarea trebuie realizata de indata ce angajatorul a
luat cunostinta despre accident.
(3) Obligatia privind comunicarea revine si persoanelor asigurate
conform art. 6 sau urmasilor acestora, in cazul in care accidentul
de munca s-a soldat cu decesul asiguratului.
Art. 52. - Daca in urma controalelor
medicale periodice personalul serviciilor medicale de intreprindere
constata ca exista riscul unei imbolnaviri profesionale, acesta
are obligatia de a semnala de indata cazul asiguratorului.
Art. 53. - (1) Pentru constatarea
cazului asigurat si stabilirea drepturilor de asigurare asiguratorul
are acces si recurge la procesul-verbal de cercetare, intocmit,
potrivit legii, de autoritatea competenta care efectueaza cercetarea
accidentelor soldate cu invaliditate si deces.
(2) Pentru constatarea cazului asigurat si stabilirea drepturilor
de asigurare in cazul accidentelor soldate cu incapacitate temporara
de munca, asiguratorul participa in echipa de cercetare a accidentului
sau poate efectua o ancheta proprie, la solicitarea angajatorului.
Art. 54. - Drepturile de asigurare
prevazute de prezenta lege se acorda astfel:
a) pentru accidente de munca, in baza procesului-verbal de cercetare
a accidentului de munca, intocmit, potrivit legii, de autoritatea
competenta;
b) pentru boli profesionale, in baza formularului de declarare
finala a bolii profesionale, intocmit, potrivit legii, de autoritatea
competenta.
CAPITOLUL VI
Prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale
Art. 55. - Raspunderea pentru
asigurarea conditiilor de securitate si sanatate la locurile
de munca revine angajatorilor sau, dupa caz, persoanelor asigurate
conform art. 6.
Art. 56. - (1) Angajatorii
au obligatia de a asigura informarea, participarea si colaborarea
angajatilor pentru adoptarea si aplicarea masurilor de prevenire
a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
(2) Angajatii au obligatia de a participa la actiuni privind
adoptarea unor masuri de securitate si sanatate in munca, atunci
cand sunt solicitati in acest scop de catre angajatori.
Art. 57. - Angajatii nu suporta
in nici o situatie costul masurilor de prevenire aplicate in
conditiile art. 56.
Art. 58. - Angajatorii au
obligatia de a furniza toate informatiile solicitate de asigurator
in legatura cu riscurile de la locurile de munca.
Art. 59. - Angajatii sunt
obligati sa cunoasca si sa respecte masurile tehnice si organizatorice
luate de angajatori pentru prevenirea accidentelor de munca
si a bolilor profesionale, aduse la cunostinta in cadrul instructajului
de protectie a muncii.
Art. 60. - Angajatii au dreptul,
fara ca acest lucru sa atraga consecinte asupra lor, de a sesiza
autoritatea de stat competenta, asiguratorul sau comitetele
de sanatate si securitate in munca, constituite conform art.
31 din Normele generale de protectie a muncii, aprobate prin
Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului
sanatatii nr. 578/DB/5.840/1996, asupra neluarii de catre angajator
a unor masuri de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale.
Art. 61. - Asiguratorul are
obligatia de a promova si de a stimula activitatea de prevenire
a accidentelor de munca si a bolilor profesionale, in scopul:
a) mentinerii integritatii fizice si psihice a persoanelor asigurate;
b) imbunatatirii conditiilor de munca;
c) eliminarii sau reducerii riscurilor de accidente de munca
si boli profesionale.
Art. 62. - Asiguratorul realizeaza
obiectivele din domeniul prevenirii accidentelor de munca si
a bolilor profesionale prin servicii proprii, cu personal specializat,
dimensionat corespunzator numarului de asigurati.
Art. 63. - Personalul tehnic
al asiguratorului, care desfasoara activitati de prevenire a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale, atestat de
autoritatea de stat competenta potrivit legii, precum si personalul
medical specializat in medicina muncii au urmatoarele atributii:
a) acorda consultanta si asistenta tehnica si medicala de medicina
muncii cu privire la masurile si mijloacele de prevenire;
b) initiaza si elaboreaza studii si analize si asigura documentatia
privind riscurile si conditiile de munca din unitati, in vederea
fundamentarii unor masuri de prevenire;
c) propun finantarea, din fondul de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale, a unor proiecte sau programe
de cercetare pentru fundamentarea stiintifica a masurilor de
prevenire necesare;
d) elaboreaza si propun angajatorilor instructiuni de prevenire
si proceduri de lucru specifice unor locuri de munca;
e) participa la cercetarea accidentelor de munca ce au ca urmare
incapacitatea temporara de munca, in comisiile de cercetare
numite de angajatori;
f) controleaza aplicarea si respectarea masurilor de prevenire
convenite cu angajatorii;
g) elaboreaza si propun forme si mijloace de educare si informare
pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
h) tin evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
i) propun asiguratorului majorari sau reduceri ale contributiei,
pentru stimularea activitatii de prevenire;
j) acolo unde este cazul, pot propune asiguratorului incheierea
unor conventii cu angajatorii, in scopul imbunatatirii activitatii
de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Art. 64. - In exercitarea
atributiilor sale personalul tehnic si medical specializat este
autorizat:
a) sa dispuna de acces liber in sediile angajatorilor sau la
locurile de munca organizate de acestia si sa fie insotit de
persoanele desemnate de angajator;
b) sa beneficieze de concluziile cercetarii accidentelor de
munca sau a bolilor profesionale, efectuata de autoritatile
de stat competente;
c) sa sesizeze autoritatile de stat cand constata incalcari
ale legislatiei in vigoare privind protectia muncii;
d) sa propuna angajatorilor dimensionarea compartimentelor de
protectie a muncii in functie de riscurile de la locurile de
munca;
e) sa consulte rezultatele examenelor medicale la angajare si
ale examenelor medicale periodice ale persoanelor asigurate;
f) sa solicite orice informatii si documente necesare realizarii
sarcinilor de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale;
g) sa recomande angajatorului masuri de prevenire a accidentelor
de munca si a bolilor profesionale.
Art. 65. - In activitatea
exercitata personalul de prevenire a accidentelor de munca si
a bolilor profesionale este obligat sa pastreze confidentialitatea
datelor primite de la angajator cu privire la aspectele organizatorice,
tehnologice si de fabricatie din unitatea controlata, precum
si a celorlalte date furnizate de autoritatile de stat competente
sau de orice alt organism ori persoana interesata in activitatea
de prevenire, precum si confidentialitatea datelor medicale
ale angajatilor.
Art. 66. - (1) Cheltuielile
asiguratorului pentru activitatea de prevenire a accidentelor
de munca si a bolilor profesionale se evidentiaza intr-un cont
analitic separat.
(2) Cuantumul maxim alocat in acest scop nu poate depasi 10%
din sumele incasate cu titlu de contributie pe parcursul unui
an calendaristic.
Art. 67. - Sumele reinvestite
de angajatori din profit, in scopul prevenirii accidentelor
de munca si a bolilor profesionale, sunt scutite de impozit
pe profit.
CAPITOLUL VII
Organizarea sistemului de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale
Art. 68. - (1) Fondul National
se constituie ca institutie publica de interes national, cu
personalitate juridica, in subordinea Guvernului.
(2) Fondul National administreaza, gestioneaza, coordoneaza
si controleaza intreaga activitate de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale.
(3) Sediul Fondului National este in municipiul Bucuresti.
Art. 69. - (1) Fondurile teritoriale
sunt servicii publice cu personalitate juridica, in subordinea
Fondului National.
(2) Atributiile specifice de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale se exercita de fondurile teritoriale.
Art. 70. - (1) Atributiile
specifice de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
in calitate de prestatori de servicii, pot fi realizate, in
conditiile prezentei legi, si de asociatii profesionale de asigurare,
constituite in acest scop pe sectoare de activitate ale economiei
nationale.
(2) Asociatiile profesionale de asigurare functioneaza pe baza
de statut propriu, cu respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si ale prezentei
legi.
Art. 71. - Angajatorii sau,
dupa caz, persoanele prevazute la art. 6 pot incheia asigurarea,
in functie de propria optiune, fie cu fondurile teritoriale,
fie cu asociatiile profesionale de asigurare.
Art. 72. - Pentru realizarea
obiectului sau de activitate Fondul National are urmatoarele
atributii:
a) coordoneaza si controleaza activitatea fondurilor teritoriale;
b) indruma si controleaza activitatea asociatiilor profesionale
de asigurare;
c) garanteaza executarea prestatiilor de asigurare in cazul
insolvabilitatii asociatiilor profesionale de asigurare;
d) poate subventiona programe si proiecte de prevenire a accidentelor
de munca si a bolilor profesionale, la propunerea fondurilor
teritoriale sau a asociatiilor profesionale de asigurare;
e) aplica masuri pentru imbunatatirea serviciilor si prestatiilor
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
f) elaboreaza criteriile si metodologia care stau la baza calculului
contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale;
g) indruma si controleaza activitatea de prevenire a accidentelor
de munca si a bolilor profesionale, desfasurata de fondurile
teritoriale sau de asociatiile profesionale de asigurare;
h) controleaza modul de acordare a prestatiilor de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazute de
prezenta lege;
i) controleaza modul de acordare a stimulentelor pentru incurajarea
aplicarii masurilor de prevenire si reducere a nivelului de
risc, stabilit prin normele metodologice de aplicare a prezentei
legi;
j) poate organiza la nivel national, la propunerea fondurilor
teritoriale sau a asociatiilor profesionale de asigurare, activitatea
de recuperare functionala, protezare, reorientare si reconversie,
in vederea reintegrarii profesionale pentru persoanele care
au suferit accidente de munca si boli profesionale;
k) tine evidenta cazurilor asigurate si a costurilor de asigurare
la nivel national;
l) emite si retrage autorizatia de functionare a asociatiilor
profesionale de asigurare;
m) finanteaza la nivel national studii de cercetare aplicativa
in vederea elaborarii de solutii, dispozitive si metode de prevenire
a accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
n) organizeaza instruirea, formarea si perfectionarea personalului
din domeniul asigurarii pentru accidente de munca si boli profesionale;
o) face propuneri privind elaborarea proiectului bugetului asigurarilor
pentru accidente de munca si boli profesionale;
p) administreaza bugetul asigurarilor pentru accidente de munca
si boli profesionale si prezinta Guvernului raportul sau de
executie bugetara.
Art. 73. - Conducerea Fondului
National este asigurata de presedinte si de consiliul de administratie.
Art. 74. - (1) Presedintele
Fondului National este numit de ministrul muncii si solidaritatii
sociale pentru un mandat de 4 ani, are rang de secretar de stat
si reprezinta Fondul National in relatiile cu tertii.
(2) Presedintele Fondului National este ordonator principal
de credite pentru bugetul asigurarilor pentru accidente de munca
si boli profesionale. Realizarea atributiilor ce revin Fondului
National, potrivit legii, este supusa controlului Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 75. - Mandatul presedintelui
Fondului National inceteaza prin demisie, revocare de catre
ministrul muncii si solidaritatii sociale sau din alte cauze
prevazute de lege.
Art. 76. - (1) Consiliul
de administratie al Fondului National este format din 15 membri,
dintre care:
a) 5 reprezentanti ai Guvernului, numiti de prim-ministru;
b) 5 reprezentanti ai salariatilor, desemnati prin consens de
confederatiile sindicale reprezentative la nivel national, conform
Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata;
c) 5 reprezentanti ai patronilor, desemnati prin consens de
confederatiile patronale reprezentative la nivel national, conform
Legii nr. 130/1996, republicata;
(2) Membrii consiliului de administratie isi desfasoara activitatea
in baza unui mandat pe o durata de 4 ani.
Art. 77. - (1) Conducerea
operativa a activitatii Fondului National se exercita de catre
un director general executiv, numit de presedinte.
(2) Ocuparea postului de director general executiv se face prin
concurs, in conditiile legii.
Art. 78. - (1) Sedintele
consiliului de administratie al Fondului National se desfasoara
lunar sau ori de cate ori este nevoie si sunt conduse pe principiul
tripartitismului, prin rotatie, de catre unul dintre membri.
(2) Consiliul de administratie functioneaza in mod legal in
prezenta a doua treimi din numarul membrilor sai, cu conditia
ca fiecare parte - Guvern, salariati si patronat - sa fie reprezentata.
Art. 79. - In indeplinirea
atributiilor sale Fondul National isi constituie servicii specializate
pentru urmarirea si asigurarea:
a) activitatii de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale;
b) activitatii de reabilitare medicala si socioprofesionala
si tratament medical;
c) evidentei contributiilor, prestatiilor si serviciilor acordate
si a costurilor de asigurare.
Art. 80. - (1) Fondul National
elaboreaza un statut propriu care se aproba prin hotarare a
Guvernului.
(2) Prin statut se stabilesc atributiile consiliului de administratie,
ale presedintelui, precum si modul de organizare si functionare
a Fondului National si a fondurilor teritoriale.
Art. 81. - (1) Conducerea
operativa a activitatii fondurilor teritoriale este asigurata
de catre un director executiv, numit de presedintele Fondului
National.
(2) Ocuparea postului de director executiv se face prin concurs,
in conditiile legii.
Art. 82. - Atributiile serviciilor
specializate se stabilesc prin statutul Fondului National.
Art. 83. - Fondurile teritoriale
au urmatoarele atributii principale:
a) presteaza servicii in scopul prevenirii accidentelor de munca
si a bolilor profesionale;
b) elaboreaza studii si evaluari privind riscul de accidentare
si imbolnavire profesionala, la nivel local;
c) acorda prestatiile de asigurare prevazute in prezenta lege
si intocmesc documentatia necesara in vederea acordarii acestora;
d) inainteaza Fondului National spre aprobare documentatia si
propunerile privind acordarea stimulentelor pentru incurajarea
aplicarii masurilor de prevenire la nivel local;
e) controleaza modul de aplicare a stimulentelor economice,
in vederea imbunatatirii activitatii de prevenire la nivel local;
f) tin evidenta accidentelor de munca, a bolilor profesionale
si a costurilor aferente la nivel local;
g) asigura acordarea de prestatii medicale prin servicii proprii
sau pe baza de contract incheiat cu furnizorii de servicii medicale,
potrivit legii;
h) verifica modul in care sunt utilizate prestatiile banesti
acordate pentru serviciile de reabilitare medicala si socioprofesionala.
Art. 84. - (1) Persoanele
care datoreaza contributii de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale pot constitui asociatii la nivelul
sectoarelor de activitate ale economiei nationale.
(2) Asociatiile profesionale de asigurare sunt organisme paritare,
care se constituie si functioneaza ca persoane juridice in conditiile
prezentei legi si ale Ordonantei Guvernului nr. 26/2000.
(3) Asociatiile profesionale de asigurare isi pot elabora regulamente
si instructiuni proprii.
(4) In vederea functionarii asociatiile profesionale de asigurare
sunt obligate sa solicite autorizarea de catre Fondul National.
Art. 85. - Solicitarea in
vederea obtinerii autorizatiei de functionare se depune la sediul
Fondului National, insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv, un memoriu de fundamentare cuprinzand
obiectul, scopul activitatii, precum si orice alte elemente
necesare, potrivit cerintelor prevazute de normele metodologice
de aplicare a prezentei legi;
b) statutul asociatiei profesionale de asigurare.
Art. 86. - Fondul National
analizeaza solicitarea, luand in considerare criteriile de oportunitate,
urmand ca in termen de 30 de zile de la data depunerii cererii
sa emita autorizatia sau sa respinga, prin decizie motivata,
solicitarea de autorizare.
Art. 87. - Cererea de acordare
a personalitatii juridice pentru o asociatie profesionala de
asigurare se adreseaza instantei judecatoresti competente teritorial,
insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv al asociatiei;
b) statutul asociatiei;
c) actele doveditoare ale sediului si patrimoniului;
d) avizul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 88. - Asociatiile profesionale
de asigurare exercita urmatoarele atributii:
a) presteaza servicii in scopul prevenirii accidentelor de munca
si a bolilor profesionale;
b) acorda prestatiile de asigurare prevazute in prezenta lege
si intocmesc documentatia necesara in vederea acordarii acestora;
c) elaboreaza studii si evaluari privind riscul de accidentare
si imbolnavire profesionala;
d) tin evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale,
a prestatiilor acordate si a costurilor aferente;
e) asigura acordarea de prestatii medicale prin servicii proprii
sau pe baza de contract incheiat cu furnizorii de servicii medicale,
potrivit legii;
f) verifica modul in care sunt utilizate prestatiile banesti
acordate pentru serviciile de reabilitare medicala si socioprofesionala.
Art. 89. - Patrimoniul asociatiei
profesionale de asigurare se constituie din:
a) cotizatii de membru, stabilite de comun acord de catre membrii
asociati;
b) donatii si alte liberalitati;
c) subventii acordate de la bugetul de stat pentru indeplinirea
atributiilor prevazute la art. 88 lit. b);
d) orice alte surse legale.
Art. 90. - Asociatiile profesionale
de asigurare pot desfasura si activitati cu scop lucrativ, potrivit
legii.
Art. 91. - La sedintele organului
de conducere al asociatiilor profesionale de asigurare participa
un delegat al Fondului National, fara drept de vot.
Art. 92. - Asociatiile profesionale
de asigurare au obligatia de a supune anual aprobarii Fondului
National bilantul contabil si bugetul de venituri si cheltuieli.
Art. 93. - (1) In cazul incetarii
activitatii asociatiei profesionale de asigurare, destinatia
bunurilor ramase dupa lichidare si care au fost dobandite din
subventii de stat se hotaraste de catre Fondul National, daca
dispozitiile statutului nu prevad altfel.
(2) Sumele existente in conturile asociatiilor profesionale
de asigurare in momentul lichidarii se preiau de catre Fondul
National.
(3) In toate cazurile bunurile nu se pot atribui decat unui
fond teritorial.
Art. 94. - (1) Salarizarea
si alte drepturi ale presedintelui si ale personalului din aparatul
propriu al Fondului National si indemnizatiile membrilor consiliului
de administratie al acestuia, precum si salarizarea si alte
drepturi ale personalului fondurilor teritoriale si indemnizatiile
membrilor consiliilor consultative ale acestora se stabilesc
prin lege, al carei proiect va fi elaborat in termen de 60 de
zile de la data infiintarii Fondului National.
(2) Pana la intrarea in vigoare a legii salarizarii prevazute
la alin. (1) salarizarea presedintelui Fondului National, a
membrilor consiliilor de administratie, precum si a personalului
angajat al Fondului National si al fondurilor teritoriale se
stabileste dupa cum urmeaza:
a) salariul presedintelui, la nivelul indemnizatiei prevazute
de lege pentru functia de secretar de stat;
b) indemnizatia de sedinta pentru membrii consiliului de administratie,
cu exceptia presedintelui, la nivelul de 10% din salariul presedintelui;
c) salariile personalului angajat al Fondului National si al
fondurilor teritoriale se asigura intre limitele prevazute in
anexele la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire
a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor
pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(3) Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului de administratie
ca urmare a participarii la sedinte nu poate depasi, intr-o
luna, 20% din salariul lunar al presedintelui.
Art. 95. - Cheltuielile privind
salarizarea presedintelui, a membrilor consiliului de administratie,
precum si a personalului angajat al Fondului National si fondurilor
teritoriale se suporta din bugetul asigurarilor pentru accidente
de munca si boli profesionale.
CAPITOLUL VIII
Contributiile de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale
Art. 96. - (1) Datoreaza contributii
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
urmatorii:
a) angajatorii, pentru asiguratii prevazuti la art. 5 si 7;
b) persoanele fizice, pentru asiguratii prevazuti la art. 6.
(2) Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale in cazul somerilor se suporta integral din bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj, la nivelul cotei
de 1% aplicate asupra venitului lunar asigurat, dar numai pentru
fondul destinat somerilor pe perioada in care acestia urmeaza
cursuri de calificare si de reconversie profesionala.
(3) Baza lunara de calcul a contributiei de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale pentru someri o constituie
cuantumul ajutorului de somaj si al ajutorului de integrare
profesionala.
Art. 97. - Contributia se
stabileste astfel incat sa acopere costul prestatiilor si serviciilor
pentru cazurile asigurate, cheltuielile pentru prevenirea accidentelor
de munca si a bolilor profesionale, precum si cheltuielile administrative.
Art. 98. - (1) Contributiile
se stabilesc in functie de tarife si clase de risc.
(2) Tariful de risc se determina pentru fiecare sector de activitate
in functie de riscul de accidentare si de imbolnavire profesionala
din cadrul sectorului respectiv.
(3) In cadrul tarifelor de risc diferentierea pe categorii de
activitati se realizeaza prin clase de risc.
Art. 99. - (1) Tarifele si
clasele de risc se stabilesc potrivit normelor metodologice
de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale, elaborate de Fondul National si aprobate
prin hotarare a Guvernului.
(2) Tarifele si clasele de risc se revizuiesc o data la 4 ani.
(3) Pentru prima perioada de functionare a Fondului National
tarifele si clasele de risc se pot modifica si la un interval
de timp mai scurt de 4 ani, dar numai o singura data.
Art. 100. - Incadrarea in
clasele de risc se face de catre asigurator, corespunzator activitatilor
desfasurate in fiecare unitate.
Art. 101. - (1) Baza de calcul
pentru contributia datorata de persoanele prevazute la art.
5 si 7 o reprezinta fondul brut anual de salarii realizat.
(2) In situatia in care intr-o unitate exista activitati incadrate
in mai multe clase de risc, baza de calcul o reprezinta fondul
de salarii corespunzator activitatilor incadrate in fiecare
clasa de risc.
(3) Cotele de contributie datorate de angajatori in functie
de clasa de risc se vor situa in limita unui procent minim de
0,5% si a unui procent maxim de 4% aplicat asupra fondului brut
de salarii.
(4) Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale nu se aplica asupra sumelor reprezentand:
a) prestatii de asigurari sociale care se suporta din fondurile
asigurarilor sociale sau din fondurile angajatorului si care
se platesc direct de catre acesta, potrivit legii;
b) drepturile platite potrivit dispozitiilor legale in cazul
desfacerii contractelor individuale de munca, al incetarii calitatii
de functionar public sau de membru cooperator;
c) diurnele de deplasare, detasare si indemnizatiile de transfer
si drepturile de autor;
d) sumele obtinute in baza unei conventii de prestari de servicii
sau executari de lucrari de catre persoanele care au incheiat
contracte individuale de munca;
e) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit;
f) premii si alte drepturi exceptate prin legi speciale.
Art. 102. - (1) Contributia
datorata de persoanele fizice prevazute la art. 6 este unica,
indiferent de activitatea prestata, si se aproba prin hotarare
a Guvernului, la propunerea Fondului National, de la 0,5% la
1% aplicata asupra venitului lunar asigurat.
(2) Baza de calcul pentru aceste contributii o reprezinta venitul
lunar asigurat prevazut in contractul de asigurare, care nu
poate fi mai mic de o patrime din salariul mediu brut lunar
pe economia nationala.
Art. 103. - Clasa de risc
si cota de contributie datorata pentru fiecare categorie de
activitati se comunica de catre asigurator angajatorului anual
sau ori de cate ori este nevoie.
Art. 104. - Asiguratorul
are dreptul de a verifica, prin serviciile proprii de control,
datele comunicate de angajator pentru incadrarea in clasele
de risc.
Art. 105. - Contributiile
se colecteaza de fondurile teritoriale si se vireaza catre Fondul
National.
Art. 106. - Termenele de
plata a contributiilor de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale sunt:
a) data stabilita pentru plata drepturilor salariale pentru
luna in curs, in cazul angajatorilor care efectueaza plata drepturilor
salariale lunar;
b) data stabilita pentru plata chenzinei a doua, in cazul angajatorilor
care efectueaza plata drepturilor salariale chenzinal;
c) pana la sfarsitul lunii pentru luna in curs, in cazul asiguratilor
prevazuti la art. 6.
Art. 107. - Modificarea termenelor
de plata prevazute la art. 106 lit. a) si b) se comunica de
catre angajator fondului teritorial in ziua modificarii.
Art. 108. - (1) Neplata contributiei
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
la termenele stabilite conform art. 106 genereaza plata unor
majorari calculate pentru fiecare zi de intarziere, pana la
data achitarii sumei datorate inclusiv.
(2) Cota majorarilor de intarziere prevazuta la alin. (1) se
stabileste conform reglementarilor privind executarea creantelor
bugetare.
(3) Sumele reprezentand majorarile de intarziere se fac venit
la bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale.
(4) Calculul majorarilor de intarziere, precum si urmarirea
platii acestora se fac de catre Fondul National prin intermediul
fondurilor teritoriale.
Art. 109. - In cazul neachitarii
in termenele prevazute la art. 106 a contributiilor datorate,
Fondul National, prin intermediul fondurilor teritoriale, procedeaza
la aplicarea masurilor de executare silita, conform dispozitiilor
legale privind executarea creantelor bugetare.
Art. 110. - In cazul reorganizarii
judiciare sau al falimentului angajatorului, sumele datorate
de acesta pentru asigurare vor fi recuperate potrivit legii.
Art. 111. - Neplata contributiei
de asigurare de catre asiguratii prevazuti la art. 6 la termenele
stabilite atrage neacordarea drepturilor la prestatii, pana
la achitarea contributiilor datorate si a majorarilor de intarziere
aferente.
Art. 112. - (1) Fondul National
vireaza fiecarui fond teritorial sumele necesare constituirii
bugetelor acestora.
(2) Asociatiile profesionale de asigurare presteaza servicii
conform prevederilor prezentei legi, urmand ca decontarea acestora
sa se efectueze de catre fondurile teritoriale pe baza documentelor
justificative prezentate de aceste asociatii.
Art. 113. - (1) Asiguratorul
poate sa aprobe majorari sau reduceri ale contributiilor.
(2) Valoarea majorarilor sau a reducerilor se stabileste in
principal dupa urmatoarele criterii:
a) numarul accidentelor de munca si al bolilor profesionale
pe o perioada de referinta;
b) gravitatea consecintelor accidentelor de munca si ale bolilor
profesionale;
c) volumul cheltuielilor pentru prestatii si servicii.
CAPITOLUL IX
Bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale
Art. 114. - (1) Bugetul asigurarilor
pentru accidente de munca si boli profesionale cuprinde veniturile,
cheltuielile si rezultatele financiare.
(2) Guvernul elaboreaza anual, pe baza propunerilor Fondului
National, proiectul bugetului asigurarilor pentru accidente
de munca si boli profesionale, pe care il supune spre aprobare
Parlamentului.
Art. 115. - Veniturile bugetului
asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale
se constituie din:
a) contributiile persoanelor juridice si fizice care incheie
asigurarea;
b) dobanzi si majorari pentru plata cu intarziere a contributiilor;
c) alte venituri, potrivit legii.
Art. 116. - (1) Din veniturile
bugetului asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale
se preleva o cota de pana la 5% pentru constituirea unui fond
de rezerva.
(2) Fondul de rezerva se poate utiliza, in cazuri temeinic motivate,
numai pentru acoperirea prestatiilor si serviciilor de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale.
(3) Fondul de rezerva se completeaza pe masura ce apar venituri,
astfel incat sa se reintregeasca pana la 5%.
Art. 117. - Cheltuielile bugetului
asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale
se constituie din:
a) cheltuieli necesare pentru acoperirea contravalorii prestatiilor
si serviciilor de asigurare si a serviciilor de prevenire a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
b) cheltuieli de organizare si functionare a sistemului de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale, in limita unui
procent de 3% aplicat veniturilor anuale totale prevazute in
bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale;
c) cheltuieli pentru finantarea unor investitii proprii, cu
respectarea dispozitiilor legale in domeniu.
Art. 118. - Excedentele anuale
ale bugetului asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale se utilizeaza in anul urmator astfel:
a) pentru fondul de rezerva, pana la reintregirea acestuia;
b) pentru prevenire-reabilitare;
c) pentru prestatii suplimentare;
d) pentru acoperirea deficitului anului urmator.
Art. 119. - Deficitul bugetului
asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale
se acopera, in ordine, din:
a) disponibilitatile bugetului din anii precedenti;
b) fondul de rezerva;
c) bugetul de stat.
Art. 120. - La nivelul fondurilor
teritoriale se constituie bugete de venituri si cheltuieli anuale,
aprobate de Fondul National.
CAPITOLUL X
Raspunderea juridica
Art. 121. - Incalcarea dispozitiilor prezentei
legi atrage raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala
sau penala, dupa caz, potrivit legii.
Art. 122. - Fapta persoanei
care utilizeaza sumele destinate asigurarii pentru accidente
de munca si boli profesionale in alte scopuri decat cele prevazute
de lege constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare
de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.
Art. 123. - Furnizarea de
informatii false la stabilirea contributiilor datorate sau a
prestatiilor cuvenite potrivit prezentei legi constituie infractiunea
de fals intelectual si se pedepseste potrivit dispozitiilor
Codului penal.
Art. 124. - (1) Constituie
contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel
de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni,
si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000
lei:
a) nedepunerea la termen a declaratiei prevazute la art. 10,
art. 11 alin. (1) si la art. 12;
b) nerespectarea obligatiei de comunicare prevazute la art.
11 alin. (2) si la art. 51;
c) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control informatiile
solicitate potrivit art. 58 si 104;
d) nerespectarea metodologiei de incadrare in clasele de risc
prevazute la art. 99 si 100;
e) nerespectarea prevederilor art. 101 alin. (1) si (3) si ale
art. 102 alin. (2) privind baza de calcul a contributiilor;
f) nerespectarea prevederilor art. 98, art. 101 alin. (4) si
ale art. 102 alin. (1) privind stabilirea contributiei de asigurare
si a cotelor acestei contributii;
g) furnizarea de informatii eronate la stabilirea contributiilor
datorate sau a prestatiilor cuvenite, daca fapta nu este savarsita
cu intentie;
h) nerespectarea obligatiei de plata prevazute la art. 14.
(2) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (1) se actualizeaza
in raport cu rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului.
Art. 125. - (1) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac prin proces-verbal
de catre persoanele abilitate in acest scop de Fondul National.
(2) In caz de constatare a unei situatii care se incadreaza
la art. 122 si 123, persoanele abilitate prevazute la alin.
(1) vor sesiza de indata organele de urmarire penala competente,
potrivit legii.
Art. 126. - (1) Procesul-verbal
de constatare a contraventiilor si de aplicare a sanctiunii
se comunica contravenientului in termen de 15 zile de la intocmire
si constituie titlu executoriu de la data comunicarii.
(2) Impotriva procesului-verbal se poate face plangere, in termen
de 15 zile de la comunicare, la instanta judecatoreasca in a
carei raza teritoriala a fost savarsita contraventia.
Art. 127. - Amenzile contraventionale,
aplicate conform prevederilor prezentei legi, se fac venit la
bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale.
CAPITOLUL XI
Jurisdictia asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale
Art. 128. - Jurisdictia asigurarilor
pentru accidente de munca si boli profesionale se realizeaza
prin sectiile de asigurari sociale sau, dupa caz, prin completele
specializate pentru asigurari sociale, constituite la nivelul
tribunalelor si curtilor de apel, cu respectarea conditiilor
prevazute de Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 129. - In prima instanta
tribunalele solutioneaza litigii privind:
a) modul de calcul al contributiei de asigurari pentru accidente
de munca si boli profesionale, precum si majorarea sau micsorarea
contributiei;
b) inregistrarea si evidenta contributiei de accidente de munca
si boli profesionale;
c) incadrarea intr-o clasa de risc a angajatorului;
d) refuzul nejustificat de rezolvare a unei cereri privind drepturile
la asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale;
e) modul de stabilire si de plata a prestatiilor cuvenite beneficiarilor
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
f) plangerile impotriva proceselor-verbale de constatare a contraventiilor,
incheiate conform prezentei legi;
g) orice alte decizii ale asiguratorului, in conformitate cu
prevederile prezentei legi.
Art. 130. - (1) Sunt competente
teritorial tribunalele in a caror raza se afla domiciliul paratului.
(2) In cazul in care, prin exceptii, obiectul litigiului il
formeaza o contestatie impotriva Fondului National sau fondurilor
teritoriale, competenta teritoriala revine tribunalului in a
carui raza se afla domiciliul sau sediul reclamantului.
Art. 131. - Impotriva hotararii
tribunalului se poate face recurs la curtea de apel competenta.
Art. 132. - Prevederile prezentei
legi referitoare la jurisdictia asigurarilor pentru accidente
de munca si boli profesionale se completeaza cu dispozitiile
Codului de procedura civila, ale Legii nr. 92/1992, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu orice
alte dispozitii in materie.
Art. 133. - Actiunile in
instanta si toate actele procedurale in legatura cu litigiile
avand ca obiect drepturi sau obligatii de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale sunt scutite de taxa judiciara
de timbru.
CAPITOLUL XII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 134. - In intelesul prezentei
legi, salariul mediu pe economie reprezinta salariul mediu comunicat
de Institutul National de Statistica, in vigoare la data de
1 ianuarie a anului respectiv.
Art. 135. - Prezenta lege
intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004, cu exceptia prevederilor
referitoare la constituirea fondului initial de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale, care intra in vigoare
la data de 1 ianuarie 2003.
Art. 136. - (1) In termen
de 12 luni de la data aprobarii statutului, prin hotarare a
Guvernului, Fondul National preia de la Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale activitatile corespunzatoare functionarii
si organizarii sistemului public de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale.
(2) Personalul care va fi preluat de Fondul National si de fondurile
teritoriale va fi transferat in interesul serviciului de la
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si de la unitatile
sale subordonate.
Art. 137. - (1) Fondul National
se organizeaza si functioneaza in baza statutului aprobat prin
hotarare a Guvernului, emisa in termen de 60 de zile de la data
de 1 ianuarie 2003.
(2) Fondul National se constituie in termen de 12 luni de la
data de 1 ianuarie 2003.
(3) Pana la constituirea Fondului National Ministerul Muncii
si Solidaritatii Sociale, prin structurile proprii, va asigura
logistic si organizatoric desfasurarea activitatilor necesare
colectarii contributiilor si gestionarii fondului initial.
(4) In perioada 1 ianuarie 2003 - 1 ianuarie 2004 contributiile
se colecteaza de casele de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, si
se vireaza Fondului National.
Art. 138. - Fondurile teritoriale
se constituie in termen de 12 luni de la data de 1 ianuarie
2003.
Art. 139. - In primii 3 ani
de functionare a Fondului National cheltuielile de organizare
si functionare a sistemului de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale, prin exceptie de la prevederile
art. 117 lit. b), vor fi stabilite in valori de: 5% pentru primul
an de functionare, 4,5% pentru cel de-al doilea an si, respectiv,
4% pentru cel de-al treilea an de functionare.
Art. 140. - (1) In perioada
1 ianuarie 2003 - 1 ianuarie 2004 angajatorii datoreaza o contributie
fixa de 0,5% raportat la fondul de salarii, destinata exclusiv
finantarii organizarii activitatii Fondului National si constituirii
fondului initial pentru functionarea sistemului de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale.
(2) Pana la data de 1 ianuarie 2003 Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale si Ministerul Finantelor Publice vor elabora instructiuni
pentru colectarea fondului initial pentru aplicarea prevederilor
alin. (1). Instructiunile se vor publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
Art. 141. - In termen de
6 luni de la data de 1 ianuarie 2003 Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Sanatatii
si Familiei vor elabora normele metodologice de aplicare a prezentei
legi, care se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 142. - Prezenta lege
se completeaza cu dispozitiile Legii protectiei muncii nr. 90/1996,
republicata, ale Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale, ale legislatiei privitoare la regimul contraventiilor,
precum si cu dispozitiile legislatiei de asigurari sociale.
Art. 143. - (1) La data intrarii
in vigoare a dispozitiilor prezentei legi se abroga art. 100
alin. (2), art. 102 si 110 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei
legi.
(2) Dispozitiile art. 98 alin. (1) lit. a), b) si e) si alin.
(4), art. 104, art. 108 alin. (2), art. 109 alin. (1) lit. a),
b), d), e) si f) si alin. (2), ale art. 111, 112, 114 si 115
din Legea nr. 19/2000, cu modificarile ulterioare, isi vor mentine
aplicabilitatea pentru toate situatiile prevazute in legea sus-mentionata,
cu exceptia celor generate de accidente de munca si boli profesionale,
care sunt preluate prin prezenta lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta
din 18 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta
din 9 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1)
din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 5 iunie 2002.
Nr. 346.
PRESEDINTELE ROMANIEI
DECRET
pentru promulgarea Legii privind asigurarea
pentru accidente de munca si boli profesionale
In temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si
ale art. 99 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Presedintele Romaniei decreteaza:
Articol unic: - Se promulga Legea privind asigurarea
pentru accidente de munca si boli profesionale si se dispune
publicarea acestei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 4 iunie 2002.
Nr. 490.
[sus]
|