Legislatie->Legi->Legi
in domeniul materialelor...->Lege
nr. 360 din 18 ...
Legea nr. 360/02.09.2003 privind regimul substantelor
si preparatelor chimice periculoase
Parlamentul Romaniei
Legea nr. 360/02.09.2003 privind regimul substantelor si preparatelor
chimice periculoase
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 635 din 05/09/2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1. - Prezenta lege stabileste
cadrul normativ general pentru controlul efectiv si supravegherea
eficienta a regimului substantelor si preparatelor chimice periculoase,
în vederea protejarii sanatatii populatiei si a mediului
împotriva actiunii negative a substantelor si preparatelor
chimice periculoase.
Art. 2. - Principiile care stau la baza activitatilor
ce implica substante si preparate chimice periculoase sunt:
a) principiul precautiei în gestionarea substantelor si
a preparatelor chimice periculoase, în vederea prevenirii
pagubelor fata de sanatatea populatiei si de mediu;
b) principiul transparentei fata de consumatori, asigurandu-se
accesul la informatii privind efectele negative pe care le pot
genera substantele si preparatele chimice periculoase;
c) principiul securitatii operatiunilor de gestionare a substantelor
si preparatelor chimice periculoase.
Art. 3. - Prevederile prezentei legi se refera
la:
a) evaluarea si controlul riscului pe care substantele si preparatele
chimice periculoase îl reprezinta pentru sanatatea populatiei
si pentru mediu;
b) restrictii privind introducerea pe piata si utilizarea anumitor
substante si preparate chimice periculoase;
c) controlul importului si exportului anumitor substante si
preparate chimice periculoase;
d) substantele care epuizeaza stratul de ozon;
e) introducerea pe piata a biocidelor;
f) aplicarea principiilor bunei practici de laborator (B.P.L.).
Art. 4. - În conformitate cu prevederile
legale în vigoare, Agentia Nationala pentru Substante
si Preparate Chimice Periculoase are atributii în urmatoarele
domenii: clasificarea, ambalarea si etichetarea substantelor
si preparatelor chimice periculoase, notificarea substantelor
chimice periculoase si aplicarea principiilor bunei practici
de laborator (B.P.L.).
Art. 5. - (1) În scopul asigurarii protectiei
mediului si a sanatatii populatiei, anumite substante si preparate
chimice periculoase se restrictioneaza la introducerea pe piata
si la utilizare.
(2) Substantele si preparatele chimice periculoase care sunt
restrictionate la introducerea pe piata si la utilizare se stabilesc
prin hotarare a Guvernului.
(3) Producatorii, importatorii, distribuitorii si utilizatorii
sunt obligati sa respecte toate restrictiile privind introducerea
pe piata si utilizarea substantelor si a preparatelor chimice
periculoase prevazute în actele normative specifice acestui
domeniu.
Art. 6. - Principiile evaluarii riscului pe
care substantele si preparatele chimice periculoase existente
îl reprezinta pentru sanatatea populatiei si pentru mediu,
evaluarea riscului acestor substante, raportarea datelor privind
evaluarea riscului, controlul riscului, autoritatile responsabile
de evaluarea si controlul riscului si atributiile acestora se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 7. - Testele experimentale care se fac
pentru evaluarea riscului pe care substantele si preparatele
chimice periculoase îl reprezinta pentru sanatatea populatiei
si pentru mediu se efectueaza cu respectarea principiilor bunei
practici de laborator (B.P.L.).
Art. 8. - În scopul protectiei mediului
si a sanatatii populatiei, unele substante si preparate chimice
periculoase care sunt interzise la producere si utilizare sau
a caror utilizare este sever restrictionata de catre unele tari
sunt supuse unui control special atunci cand sunt importate
sau exportate de Romania.
Art. 9. - (1) Controlul importului si exportului
anumitor substante si preparate chimice periculoase se face
în conformitate cu prevederile Conventiei privind procedura
de consimtamant prealabil în cunostinta de cauza, aplicabila
anumitor produsi chimici periculosi si pesticide care fac obiectul
comertului international, adoptata la Rotterdam la 10 septembrie
1998, la care Romania a aderat prin Legea nr. 91/2003, precum
si cu prevederile comunitare din acest domeniu.
(2) Procedura de consimtamant prealabil în cunostinta
de cauza pentru controlul importului si exportului anumitor
substante si preparate chimice periculoase, denumita în
continuare procedura PIC, se aproba prin hotarare a Guvernului,
în termen de un an de la data intrarii în vigoare
a prezentei legi.
[sus]
Art. 10. - Productia, importul,
exportul, introducerea pe piata, utilizarea, recuperarea, distrugerea
si prevenirea emisiilor în atmosfera ale substantelor
care epuizeaza stratul de ozon se supun prevederilor legale
specifice acestui domeniu.
Art. 11. - Cerintele care trebuie îndeplinite
pentru autorizarea introducerii pe piata a biocidelor si recunoasterea
mutuala a acestei autorizari se stabilesc prin hotarare a Guvernului,
în termen de 2 ani de la data intrarii în vigoare
a prezentei legi.
Art. 12. - În domeniul reglementarii
regimului substantelor si preparatelor chimice periculoase au
responsabilitati urmatoarele ministere si institutii:
a) Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
b) Ministerul Sanatatii;
c) Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
d) Ministerul Economiei si Comertului, prin Agentia Nationala
pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase.
Art. 13. - Pentru evaluarea efectelor pe care
substantele si preparatele chimice periculoase le au asupra
sanatatii populatiei si mediului, se înfiinteaza Comitetul
interministerial stiintific consultativ pentru evaluarea toxicitatii
si ecotoxicitatii substantelor chimice periculoase, prin hotarare
a Guvernului, în termen de un an de la data intrarii în
vigoare a prezentei legi.
Art. 14. - Ministerul Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului are urmatoarele atributii:
a) este autoritatea nationala competenta pentru aplicarea procedurii
PIC pentru controlul importului si exportului anumitor substante
si preparate chimice periculoase;
b) initiaza, împreuna cu celelalte autoritati competente,
acte normative specifice referitoare la restrictionarea introducerii
pe piata a anumitor substante si preparate chimice periculoase;
evalueaza controlul riscului pentru om si mediu, reprezentat
de substantele chimice existente, controlul importului si exportului
anumitor substante si preparate chimice periculoase; evalueaza
introducerea pe piata a biocidelor, cu exceptia produselor utilizate
în profilaxia sanitar-umana si la activitatile referitoare
la substantele care epuizeaza stratul de ozon;
c) depoziteaza, detine si difuzeaza informatiile specifice referitoare
la substantele care epuizeaza stratul de ozon; controleaza si
supravegheaza modul de aplicare pe teritoriul Romaniei a prevederilor
Conventiei privind protectia stratului de ozon, adoptata la
Viena la 22 martie 1985, ale Protocolului privind substantele
care epuizeaza stratul de ozon, adoptat la Montreal la 16 septembrie
1987, si ale Amendamentului la Protocolul de la Montreal, adoptat
la Londra la 27-29 iunie 1990, la care Romania a aderat prin
Legea nr. 84/1993, cu modificarile ulterioare, precum si aplicarea
legislatiei interne specifice acestui domeniu;
d) inspecteaza, prin personalul împuternicit din subordinea
sa, modul în care sunt aplicate si respectate prevederile
legale referitoare la substantele si preparatele chimice periculoase,
în vederea prevenirii si combaterii poluarii mediului;
e) constata si sanctioneaza nerespectarea prevederilor referitoare
la regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase;
f) organizeaza, separat sau împreuna cu alte autoritati
competente, pregatirea personalului din subordine sau din alte
ministere si institutii, implicat în aplicarea prevederilor
legale privind substantele si preparatele chimice periculoase.
Art. 15. - Ministerul Sanatatii are urmatoarele
atributii:
a) este autoritatea nationala competenta în colectarea
datelor, stabilirea prioritatilor si estimarea riscului substantelor
si preparatelor chimice periculoase în relatie cu sanatatea
omului;
b) stabileste strategiile prin care se îndeplinesc masurile
de limitare a riscurilor pentru populatia expusa la substante
si preparate chimice periculoase care afecteaza ireversibil
sanatatea omului;
c) monitorizeaza starea de sanatate a populatiei expuse la substante
si preparate chimice periculoase din mediul înconjurator
sau profesional;
d) realizeaza baza de date privind proprietatile toxicologice
ale substantelor si preparatelor chimice periculoase;
e) identifica si evalueaza substantele si preparatele chimice
periculoase care afecteaza sanatatea umana;
f) asigura secretariatul Comitetului interministerial stiintific
consultativ pentru evaluarea toxicitatii si ecotoxicitatii substantelor
chimice periculoase, înfiintat în temeiul prevederilor
art. 13;
g) participa la stabilirea principiilor de evaluare a riscului
pe care îl reprezinta substantele si preparatele chimice
periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediu;
h) participa la elaborarea si promovarea actelor normative referitoare
la evaluarea efectelor pe care substantele si preparatele chimice
periculoase le au asupra sanatatii populatiei si mediului;
i) exercita controlul respectarii regimului substantelor si
preparatelor chimice periculoase, în scopul prevenirii
afectarii sanatatii populatiei;
j) participa la stabilirea concentratiilor maxime admise de
substante chimice periculoase în sol, apa, aer si produse
alimentare;
k) coordoneaza, împreuna cu Ministerul Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului, formarea specialistilor care realizeaza
evaluarea de risc pentru sanatate în relatie cu substantele
si preparatele chimice periculoase;
l) inspecteaza respectarea principiilor bunei practici de laborator
(B.P.L.) în cazul testarii aditivilor alimentari, a celor
pentru hrana animalelor si a pesticidelor, a produselor biologice,
contaminantilor si a biocidelor;
m) initiaza, împreuna cu celelalte autoritati competente,
norme specifice pentru reglementarea introducerii pe piata a
biocidelor din categoria celor utilizate în profilaxia
sanitar-umana, dezinfectante si sanitizante, microbiocide si
prezervative.
[sus]
Art. 16. - Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei are urmatoarele atributii:
a) initiaza si promoveaza, împreuna cu celelalte autoritati
competente, acte normative specifice referitoare la protectia
sanatatii si securitatea angajatilor care desfasoara activitati
sau se afla în locurile de munca în care sunt prezente
substante ori preparate chimice periculoase, precum si la evaluarea
si controlul riscului pe care îl reprezinta pentru om
si mediu substantele si preparatele chimice periculoase;
b) stabileste, împreuna cu celelalte autoritati competente,
reglementari în domeniul securitatii si sanatatii în
munca, politicile de prevenire a accidentelor de munca si bolilor
profesionale datorate substantelor si preparatelor chimice periculoase;
c) controleaza, prin Inspectia Muncii, modul în care angajatorii
aplica si respecta masurile de prevenire necesare în cazul
prezentei în mediul de munca a substantelor si preparatelor
chimice periculoase.
Art. 17. - Producatorii si importatorii au,
în principal, urmatoarele atributii si raspunderi:
a) se documenteaza si/sau efectueaza testari privind proprietatile
substantelor si preparatelor chimice periculoase existente,
în vederea evaluarii riscului pe care aceste substante
îl reprezinta pentru sanatatea populatiei si pentru mediu;
b) clasifica, eticheteaza si ambaleaza substantele si preparatele
chimice periculoase existente, în conformitate cu prevederile
actelor normative specifice care reglementeaza aceste activitati;
c) furnizeaza Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si
Mediului, Ministerului Sanatatii si Agentiei Nationale pentru
Substante si Preparate Chimice Periculoase toate informatiile
despre proprietatile substantelor si preparatelor chimice periculoase
care pot pune în pericol sanatatea populatiei si mediul.
Art. 18. - Producatorii si importatorii care
introduc pe piata substante si preparate chimice periculoase,
restrictionate la producere si utilizare în conformitate
cu prevederile actelor normative specifice, au urmatoarele obligatii:
a) sa nu produca sau sa nu importe, în vederea introducerii
pe piata si a utilizarii, substantele si preparatele chimice
periculoase interzise pe baza actelor normative specifice;
b) sa nu produca substante si preparate chimice periculoase,
ale caror introducere pe piata si utilizare sunt restrictionate,
decat pentru acele utilizari pentru care sunt prevazute conditiile
de restrictionare în actele normative specifice.
Art. 19. - Introducerea pe piata a substantelor
si preparatelor chimice periculoase care îndeplinesc prevederile
legale privind clasificarea, ambalarea, etichetarea si procedura
de notificare nu poate fi interzisa, restrictionata sau împiedicata.
Art. 20. - Utilizatorii au obligatia sa foloseasca
substantele si preparatele chimice periculoase restrictionate
la utilizare numai cu respectarea conditiilor de restrictionare
stabilite de actele normative specifice.
Art. 21. - Importatorii si exportatorii de
substante si preparate chimice periculoase al caror import/export
este controlat prin procedura PIC sunt obligati sa efectueze
importul/exportul numai pe baza de notificare, conform acestei
proceduri.
Art. 22. - (1) Producatorii, distribuitorii,
utilizatorii, importatorii si exportatorii au obligatia sa permita
personalului împuternicit conform prezentei legi sa efectueze
inspectii asupra modului în care aplica si respecta reglementarile
privind regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase.
(2) Producatorii, distribuitorii, utilizatorii, importatorii
si exportatorii au obligatia de a furniza inspectoratului teritorial
de munca pe raza caruia îsi desfasoara activitatea, înainte
de începerea acesteia, lista cu substantele si preparatele
chimice periculoase pe care le vor detine si care pot pune în
pericol sanatatea angajatilor în mediul de munca.
Art. 23. - Activitatea de inspectie pentru
respectarea prevederilor legale privind regimul substantelor
si preparatelor chimice periculoase se face de catre personalul
împuternicit din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului, al Ministerului Sanatatii, al Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si al Agentiei Nationale
pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase, inclusiv
de personalul împuternicit din cadrul structurilor teritoriale
ale acestora.
Art. 24. - Modul în care se realizeaza
activitatea de inspectie la nivel teritorial si prezentarea
rezultatelor inspectiilor se stabilesc prin ordin comun al ministrului
agriculturii, padurilor, apelor si mediului, al ministrului
sanatatii, al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei
si al ministrului economiei si comertului.
[sus]
Art. 25. - (1) Constituie
contraventii urmatoarele fapte ale persoanelor fizice sau juridice
care desfasoara activitati în domeniul substantelor si
preparatelor chimice periculoase:
a) furnizarea de catre producatori, importatori, distribuitori
si utilizatori a unor date nereale sau incomplete despre substantele
si preparatele chimice periculoase care sunt avute în
vedere pentru evaluarea riscului pe care acestea îl reprezinta
pentru sanatatea populatiei si pentru mediu sau a caror introducere
pe piata ori utilizare este interzisa sau restrictionata;
b) netransmiterea sau transmiterea cu întarziere de catre
producatori, distribuitori si utilizatori a datelor necesare
pentru evaluarea riscului pe care substantele si preparatele
chimice periculoase îl reprezinta pentru sanatatea populatiei
si pentru mediu;
c) introducerea pe piata si utilizarea unor substante si preparate
chimice periculoase fara respectarea conditiilor de restrictionare.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
a) pentru persoanele fizice, cu amenda de la 50.000.000 lei
la 100.000.000 lei;
b) pentru persoanele juridice, cu amenda de la 200.000.000 lei
la 600.000.000 lei.
Art. 26. - (1) Constatarea contraventiilor
si aplicarea amenzilor prevazute la art. 25 se fac de catre
personalul împuternicit din cadrul Ministerului Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului, prin inspectoratele pentru protectia
mediului, precum si din cadrul Ministerului Sanatatii si al
structurilor sale teritoriale, din cadrul Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, prin Inspectia Muncii si
inspectoratele teritoriale de munca, din cadrul Agentiei Nationale
pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase si de catre
ofiterii de politie.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 25 le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat în sedinta din 22
mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor în
sedinta din 25 august 2003, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 2 septembrie 2003.
Nr. 360.
[sus]
|