Legislatie->Legi->Legi
in domeniul materialelor...->Lege
nr. 426 din 18 ...
Legea nr. 426 din 18 iulie 2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 78/2000 privind regimul deseurilor
Parlamentul Romaniei
Legea nr. 426
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000
privind regimul deseurilor
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 411 din 25 iulie
2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I. - Se aproba Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 78 din 16 iunie 2000 privind regimul
deseurilor, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 283 din 22 iunie 2000, cu urmatoarele modificari
si completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Obiectul prezentei ordonante de urgenta
îl constituie reglementarea activitatilor de gestionare
a deseurilor în conditii de protectie a sanatatii populatiei
si a mediului.
(2) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica:
a) deseurilor menajere;
b) deseurilor de productie;
c) deseurilor de constructie si demolari;
d) deseurilor periculoase.
(3) Categoriile de deseuri sunt cele cuprinse în anexa
nr. IB."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta
nu se aplica:
a) deseurilor radioactive;
b) rocilor si deponiilor de sol, precum si depozitelor de resurse
minerale rezultate de la foraje, din prospectiuni geologice
si operatiuni de exploatare subterana a bogatiilor subsolului,
inclusiv din cariere de suprafata;
c) carcaselor animalelor si urmatoarelor deseuri din agricultura:
dejectii si alte materiale naturale, substante nepericuloase
utilizate în agricultura;
d) efluentilor gazosi emisi în atmosfera;
e) apelor uzate, mai putin deseurilor în stare lichida;
f) deseurilor de explozibili expirati.
(2) Gestiunea deseurilor care sunt generate în urma operatiunilor
care au loc în sectorul administrativ al Ministerului
Apararii Nationale poate fi realizata fara a se supune prevederilor
prezentei ordonante de urgenta în cazul în care
aplicarea legii ar putea periclita secretul securitatii nationale.
În aceste cazuri Ministerul Apararii Nationale va recomanda
masuri pentru gestiunea deseurilor, în acord cu îndrumarile
elaborate de autoritatea publica centrala de protectie a mediului.
(3) Deseurile mentionate la alin. (1) sunt sau vor fi reglementate
de alte acte normative."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3. - La baza gestionarii deseurilor stau urmatoarele
principii generale:
a) principiul utilizarii cu exclusivitate a acelor activitati
de gestionare a deseurilor care nu aduc prejudicii sanatatii
si mediului;
b) principiul «poluatorul plateste»;
c) principiul responsabilitatii producatorului;
d) principiul utilizarii celor mai bune tehnici disponibile,
fara antrenarea unor costuri excesive;
e) principiul proximitatii, care presupune ca deseurile sa fie
valorificate si eliminate cât mai aproape de locul de
generare;
f) principiile nediscriminarii, consimtamântului si permisiunii
transportului de deseuri periculoase numai în acele tari
care dispun de tehnologii adecvate de eliminare, care trebuie
respectate în comertul international cu deseuri."
4. Titlul capitolului II va avea urmatorul
cuprins:
"CAPITOLUL II
Administrarea deseurilor"
5. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Gestionarea deseurilor are în vedere
utilizarea proceselor si metodelor care nu pun în pericol
sanatatea populatiei si a mediului, iar autoritatile competente
autorizeaza si controleaza activitatile de valorificare si eliminare
a deseurilor, urmarind ca acestea:
a) sa nu prezinte riscuri pentru sanatatea populatiei si pentru
apa, aer, sol, fauna sau vegetatie;
b) sa nu produca poluare fonica sau miros neplacut;
c) sa nu afecteze peisajele sau zonele protejate.
(2) Se interzice persoanelor fizice si juridice abandonarea,
înlaturarea sau eliminarea necontrolata a deseurilor,
precum si orice alte operatiuni neautorizate, efectuate cu acestea."
[sus]
6. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6. - Autoritatile competente stabilesc norme, standarde
si reguli si adopta masuri stimulative economice si financiare
corespunzatoare pentru:
1. prevenirea generarii deseurilor si a efectelor nocive ale
acestora prin:
a) dezvoltarea de tehnologii curate si economice în utilizarea
resurselor naturale;
b) dezvoltarea tehnologiei în vederea obtinerii de produse
astfel proiectate încât prin caracteristicile lor
de fabricatie, prin comercializarea acestora pentru utilizare
si prin eliminarea lor dupa utilizare sa nu contribuie sau sa
contribuie în masura cât mai mica la cresterea riscului
de poluare si a gradului de nocivitate a deseurilor;
c) dezvoltarea de tehnici adecvate pentru eliminarea sau neutralizarea
substantelor periculoase continute în deseurile destinate
valorificarii;
2. valorificarea deseurilor prin reciclare, reutilizare sau
prin orice alt proces care vizeaza obtinerea de materii prime
secundare sau utilizarea unor categorii de deseuri ca sursa
de energie."
7. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Autoritatea publica centrala de protectie
a mediului va initia si va realiza, pe baza consultarii cu celelalte
autoritati publice centrale si locale mentionate la cap. VI,
un sistem adecvat si integrat la nivel national al instalatiilor
de eliminare a deseurilor, tinând seama de cele mai bune
tehnologii disponibile, care nu implica costuri excesive. Acest
sistem trebuie sa asigure eliminarea deseurilor la nivel national
si sa îsi îndeplineasca scopul la nivel local, tinând
seama de conditiile geografice si de necesitatea unor instalatii
specifice pentru anumite tipuri de deseuri.
(2) Sistemul mentionat la alin. (1) trebuie sa permita eliminarea
deseurilor prin instalatii specifice si prin intermediul celor
mai adecvate metode si tehnologii, care sa asigure un nivel
ridicat de protectie a sanatatii populatiei si a mediului."
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8. - (1) În vederea diminuarii impactului negativ
al deseurilor asupra mediului si sanatatii autoritatea publica
centrala de protectie a mediului, care este cea mai înalta
autoritate de decizie si control al gestiunii deseurilor, va
elabora Planul national de gestionare a deseurilor. La elaborarea
Planului national de gestionare a deseurilor se are în
vedere ca acesta sa contina:
a) în mod obligatoriu, informatii referitoare la:
- tipurile, cantitatile si originea deseurilor care urmeaza
sa fie valorificate sau eliminate;
- masuri specifice pentru categorii speciale de deseuri;
- zone si instalatii de valorificare sau de eliminare a deseurilor;
b) dupa caz, informatii cu privire la:
- persoanele fizice si juridice autorizate sa desfasoare activitati
de gestionare a deseurilor;
- costurile estimative ale operatiunilor de valorificare si
eliminare a deseurilor;
- masuri pentru încurajarea colectarii, valorificarii
si tratarii deseurilor.
(2) Actele normative privind gestionarea deseurilor urmeaza
sa fie elaborate sau modificate în conformitate cu Planul
national de gestionare a deseurilor.
(3) Planul national de etapa trebuie sa fie supus spre aprobare
Guvernului în termen de un an de la data publicarii legii
de aprobare a prezentei ordonante de urgenta în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(4) Planul national definitiv trebuie finalizat în termen
de 2 ani de la data intrarii în vigoare a legii de aprobare
a prezentei ordonante de urgenta si supus spre aprobare Guvernului."
9. Dupa articolul 8 se introduc articolele
81 si 82 cu urmatorul cuprins:
"Art. 81. - (1) Planul national de gestionare a deseurilor
se întocmeste pe baza planurilor judetene elaborate de
autoritatile teritoriale de protectie a mediului.
(2) Planurile judetene se elaboreaza în termen de 6 luni
de la data intrarii în vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante de urgenta, pe baza planurilor întocmite de
consiliile locale si a planurilor întocmite de producatorii
de deseuri din fiecare judet, în termen de 3 luni de la
data intrarii în vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante de urgenta. Planurile întocmite de consiliile
locale si de producatorii de deseuri au acelasi continut si
aceeasi forma ca ale celui national.
(3) Autoritatea teritoriala de protectie a mediului solicita
completarea si/sau modificarea planurilor întocmite de
consiliile locale si de producatorii de deseuri, daca acestea
nu sunt elaborate în conformitate cu prevederile art.
8 alin. (1).
(4) Consiliile judetene coordoneaza elaborarea planurilor consiliilor
locale.
(5) Consiliul judetean adopta planul judetean elaborat de autoritatea
teritoriala de protectie a mediului.
(6) Planul judetean adoptat de consiliul judetean este transmis
de autoritatea teritoriala de protectie a mediului autoritatii
publice centrale de protectie a mediului, în vederea elaborarii
Planului national de gestionare a deseurilor.
(7) Planul national de gestionare a deseurilor trebuie revizuit
periodic, avându-se în vedere progresul tehnic si
cerintele de protectie a mediului, fara sa se depaseasca însa
5 ani. Planurile sunt publice.
Art. 82. - (1) Planurile pentru deseuri vor furniza masuri pentru
urmatoarele obiective:
a) diminuarea sau limitarea generarii de deseuri si a gradului
de periculozitate a acestora;
b) reciclarea, regenerarea sau alte forme de utilizare a deseurilor;
c) neutralizarea din punct de vedere ecologic a deseurilor;
d) remedierea siturilor poluate.
(2) Programele pentru managementul activitatilor legate de deseuri,
prevazute în planuri, vor cuprinde:
a) analiza situatiei si prognozarea tipului, proprietatilor
si cantitatilor de deseuri generate si a celor supuse valorificarii
si eliminarii;
b) obiectivele, etapele si termenele pentru implementarea programelor;
c) metodele, tehnologiile si instalatiile pentru tratarea, valorificarea
si eliminarea deseurilor;
d) descrierea metodelor, tehnologiilor si instalatiilor de tratare,
valorificare si eliminare a deseurilor, precum si a amplasamentelor
destinate acestora;
e) deciziile legate de amenajarea amplasamentelor, aplicarea
tehnologiilor si exploatarea instalatiilor de tratare, valorificare
si eliminare a deseurilor;
f) resursele pentru implementarea programului;
g) masuri pentru sprijinirea, încurajarea si rationalizarea
activitatilor de gestiune legate de deseuri;
h) coordonarea cu alte programe legate de aceasta activitate;
i) implementarea unui sistem de raportare si control, de interventie
imediata, de evaluare a rezultatelor si de aducere la zi a Planului
national de gestionare a deseurilor.
(3) Planificarea dezvoltarii zonelor, cu mentionarea amplasamentelor
pentru instalatiile de tratare, valorificare si eliminare a
deseurilor specificate la alin. (2) lit. c) si d).
(4) Implicarea publicului si a organizatiilor neguvernamentale."
10. Articolul 9 se abroga.
[sus]
11. Dupa articolul 9 se introduce sectiunea
11 cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA 11
Autorizarea activitatilor legate de deseuri
Art. 91. - (1) În termen de 90 de zile de la data intrarii
în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de
urgenta autoritatile competente completeaza procedura de autorizare
pentru activitatile sociale si economice cu impact asupra mediului
cu procedura specifica activitatilor de valorificare si eliminare
a deseurilor.
(2) Operatorii care desfasoara activitati de valorificare sau
de eliminare a deseurilor enumerate în anexa nr. IIA si,
respectiv, nr. IIB trebuie sa se supuna procedurii de autorizare
de mediu, specifica pentru aceste activitati.
(3) Autorizatiile pentru activitati care implica colectarea
deseurilor, depozitarea si tratarea lor vor fi eliberate de:
a) autoritatile teritoriale de protectie a mediului, pentru
deseuri menajere, deseuri de productie si deseuri periculoase;
b) autoritatea publica centrala de protectie a mediului, pentru
deseuri menajere, deseuri de productie si deseuri periculoase,
în cazul în care activitatile se desfasoara pe un
teritoriu mai mare decât un judet;
c) consiliile locale în a caror raza teritoriala se desfasoara
activitatea pentru deseurile de constructie si demolari. Consiliile
locale pot decide, daca organizarea gestiunii deseurilor o cere,
ca actele normative care guverneaza gestiunea deseurilor din
zona construibila sa poata fi aplicate si altor zone sau sa
nu fie aplicate acolo unde schema de transport nu poate fi organizata
fara dificultati, din pricina cailor de comunicatii necorespunzatoare,
ori acolo unde transportul este impracticabil sau unde numarul
de locuinte implicat este foarte redus. Prefecturile pot recomanda
ca actele normative care guverneaza gestiunea deseurilor din
zona construibila sa fie aplicate si altor zone aflate în
raza de autoritate locala, în cazul în care este
necesara remedierea unei deficiente majore.
(4) Acordul de mediu pentru realizarea de noi investitii si/sau
modificarea celor existente pentru selectarea si amenajarea
unor noi amplasamente, construirea instalatiilor si aplicarea
tehnologiilor, în vederea valorificarii si eliminarii
deseurilor, se emite de:
a) autoritatea teritoriala de protectie a mediului, pentru:
- deseuri menajere;
- deseuri de productie;
- deseuri de constructie si demolari;
- deseuri periculoase, în cazul în care capacitatea
de procesare a acestora este de pâna la 750 kg/h;
b) autoritatea centrala de protectie a mediului, pentru deseuri
menajere, deseuri de productie si deseuri de constructie si
demolari, pentru activitati ce se desfasoara pe un teritoriu
mai mare decât un judet, si pentru deseuri periculoase,
în cazul în care capacitatea de procesare a acestora
este mai mare de 750 kg/h.
(5) Acordurile si autorizatiile de mediu pentru desfasurarea
activitatilor de valorificare si eliminare a deseurilor se emit
conform prevederilor Legii protectiei mediului nr. 137/1995,
republicata.
(6) Acordul si/sau autorizatia de mediu pentru activitatile
mentionate la alin. (2), (3) si (4) se elibereaza la cerere
si contin în mod obligatoriu:
a) activitatile pentru care se solicita autorizarea;
b) tipurile, compozitia, proprietatile, cantitatile si originea
deseurilor;
c) cerintele tehnice;
d) masurile de siguranta care trebuie sa fie luate;
e) amplasamentele de valorificare sau de eliminare a deseurilor;
f) metodele de tratare, valorificare si eliminare a deseurilor.
(7) Conditiile de timp, comunicare, refuz, amendare, completare
si suspendare ale autorizatiei sunt cele stipulate la art. 8
din Legea nr. 137/1995, republicata."
12. Articolul 10 se abroga.
13. Articolul 11 se abroga.
14. La articolul 12, partea introductiva a
alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Sunt exceptate de la cerinta autorizarii
specifice a activitatilor de valorificare si eliminare a deseurilor
urmatoarele unitati:"
15. Dupa articolul 13 se introduce articolul
131 cu urmatorul cuprins:
"Art. 131. - (1) Costurile aferente activitatilor de colectare,
transport, depozitare, valorificare sau eliminare a deseurilor
se suporta de:
a) detinatorul de deseuri care încredinteaza deseurile
unei unitati specializate;
b) detinatorul anterior al deseurilor sau producatorul de produse
care genereaza deseuri.
(2) Costurile prevazute la alin. (1) se acopera:
a) direct sau printr-un contract încheiat cu unitati specializate
în colectarea, transportul, depozitarea, valorificarea
sau eliminarea deseurilor;
b) printr-un sistem fiscal de taxe prevazut în Legea nr.
73/2000 privind Fondul pentru mediu.
(3) Cheltuielile legate de analizarea deseurilor, de monitorizarea
tehnologica proprie si a factorilor de mediu si de verificare
a datelor declarate se suporta de detinatorii deseurilor.
(4) Daca generatorii de deseuri sunt necunoscuti, cheltuielile
legate de curatarea si refacerea mediului vor fi asumate de
persoanele care sunt identificate ca actuali detinatori, pâna
la aflarea savârsitorului; acesta din urma va acoperi
si cheltuielile legate de actiunile actualului detinator pentru
a-l identifica.
(5) Daca generatorul deseurilor nu poate fi identificat, persoanele
fizice sau juridice ale caror proprietati sunt afectate pot
primi sprijin financiar din partea autoritatilor locale, iar
în cazul în care sunt implicate deseuri periculoase,
din partea Fondului pentru mediu."
16. Dupa articolul 131 se introduce sectiunea
12 cu urmatorul titlu:
"SECTIUNEA 12
Controlul activitatilor legate de deseuri"
17. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14. - Unitatile specificate la art. 12 si 13 sunt
supuse periodic controalelor autoritatilor competente în
a caror raza teritoriala îsi desfasoara activitatea."
18. Dupa articolul 14 se introduce articolul
141 cu urmatorul cuprins:
"Art. 141. - (1) Primarii unitatilor administrativ-teritoriale
si persoanele autorizate de acestia vor controla:
a) generarea, colectarea, stocarea, transportul si tratarea
deseurilor menajere si de constructie si implementarea planului
de gestiune a acestora;
b) eliminarea deseurilor de productie si a celor periculoase
si implementarea planului local de gestiune a acestora;
c) facilitatile si instalatiile pentru stocarea si neutralizarea
deseurilor menajere si de constructie si cele pentru eliminarea
deseurilor industriale si periculoase.
(2) Autoritatile teritoriale de protectie a mediului inspecteaza
si iau masuri pentru respectarea de catre cei implicati în
gestionarea deseurilor a legislatiei de mediu în vigoare
si a conditiilor de autorizare impuse conform legii, tin evidenta
si comunica celor interesati informatiile legate de deseuri.
(3) Autoritatea centrala de protectie a mediului inspecteaza
si ia masuri pentru respectarea de catre cei implicati în
gestionarea deseurilor a legislatiei de mediu în vigoare
si a conditiilor de autorizare impuse conform legii pentru investitiile
si activitatile ce se desfasoara pe un teritoriu mai mare decât
un judet.
(4) Directiile de igiena si sanatate publica vor exercita controlul
sanitar al activitatilor de neutralizare a deseurilor periculoase.
(5) Autoritatile vamale, cele de control al frontierei si reprezentanti
ai autoritatii de protectie a mediului controleaza împreuna
cu alte autoritati publice centrale si locale si iau masuri
pentru asigurarea conformitatii încarcaturilor cu documentele
însotitoare si pentru respectarea prevederilor legale
referitoare la îndeplinirea conditiilor de import, export
si tranzit ale deseurilor."
[sus]
19. Dupa articolul 141 se introduce capitolul II1 cu
urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL II1
Gestionarea deseurilor
SECTIUNEA 1
Colectarea, transportul, tratarea si eliminarea deseurilor
Art. 142. - În functie de proprietati, compozitie, valoare
si de alte calitati deseurile sunt tratate si transportate astfel
încât sa nu împiedice utilizarea lor ulterioara
si rationala.
Art. 143. - Depozitarea si eliminarea deseurilor în amplasamentele
de prospectiuni geologice sau de exploatari miniere ale zacamintelor
subterane vor fi astfel efectuate încât sa nu aduca
daune calitatii acestor amplasamente si sa nu provoace daune
suplimentare calitatii exploatarii, apelor subterane si peisajului.
Art. 144. - (1) Amplasamentele destinate amenajarilor pentru
gestionarea deseurilor si construirea instalatiilor pentru eliminarea
deseurilor sunt stabilite conform planurilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism si dispozitiilor cuprinse în
legile funciare si în Codul silvic.
(2) Conditiile generale privind stabilirea amplasamentelor,
amenajarea acestora, functionarea instalatiilor pentru tratarea
si eliminarea deseurilor se stabilesc prin hotarâre a
Guvernului.
Art. 145. - Pentru cazurile în care activitatile de tratare
si eliminare a deseurilor pe un amplasament trebuie sa se întrerupa
din diverse motive operatorul activitatii are obligatia de a
prezenta autoritatii de protectie a mediului o evaluare a impactului
activitatii asupra mediului si de a întocmi un plan de
închidere si urmarire postînchidere a amplasamentului,
pentru a fi aprobat de autoritatea de protectie a mediului,
în scopul reconstructiei ecologice a zonei.
Art. 146. - Instalatiile, metodele si tehnologiile, amplasamentele
si amenajarea acestora pentru tratarea, valorificarea si eliminarea
deseurilor trebuie astfel construite si exploatate încât
sa nu afecteze mediul si sanatatea populatiei.
Art. 147. - În cazul eliminarii deseurilor prin depozitare
finala într-un depozit de deseuri operatorul responsabil
de aceasta eliminare are obligatia sa informeze autoritatile
competente în momentul în care se atinge circa 75%
din capacitatea proiectata a acestuia, pentru a se demara actiunea
de deschidere a unui nou depozit.
Art. 148. - (1) Deseurile depuse în depozite temporare
sau deseurile de la demolarea ori reabilitarea constructiilor
sunt tratate si transportate de detinatorii de deseuri, de cei
care executa lucrarile de constructie sau de demolare ori de
o alta persoana, pe baza unui contract.
(2) Primaria indica amplasamentul pentru eliminarea deseurilor
precizate la alin. (1), modalitatea de eliminare si ruta de
transport pâna la acesta.
Art. 149. - (1) În termen de 12 luni de la data intrarii
în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de
urgenta consiliile locale adopta:
a) taxe, în conditiile legii, pentru diverse servicii
privind gestionarea deseurilor;
b) reglementari referitoare la procedurile si conditiile privind
colectarea, inclusiv colectarea selectiva, transportul, transferul,
neutralizarea, utilizarea si eliminarea deseurilor menajere
si a deseurilor de constructie si de la demolari nepericuloase
din perimetrul pe care îl administreaza.
(2) Primariile vor permite detinatorilor de deseuri sa îsi
transporte deseurile menajere si de constructie pâna la
amplasamentele de eliminare corespunzatoare.
Art. 1410. - Deseurile rezultate din activitatea de transport
international de calatori se îndeparteaza si se retin
la punctele de iesire din tara."
20. Articolele 15 si 16 se abroga.
21. Dupa titlul sectiunii I a capitolului III se introduce
articolul 181 cu urmatorul cuprins:
"Art. 181. - (1) Autoritatile competente întocmesc
lista cuprinzând deseurile periculoase în termen
de 90 de zile de la data intrarii în vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante de urgenta. Lista se elaboreaza
pe baza categoriilor sau tipurilor generice de deseuri periculoase,
prezentate în anexa nr. I C, si a constituentilor acestor
deseuri, prezentati în anexa nr. I D, constituenti care
fac ca aceste deseuri sa fie periculoase atunci când au
proprietatile descrise în anexa nr. I E. Lista cuprinzând
deseurile periculoase, precum si actualizarea periodica a acesteia
se vor aproba prin hotarâre a Guvernului.
(2) Deseurile periculoase se identifica si se înregistreaza
la fiecare loc de producere, de descarcare sau de depozitare.
(3) Unitatile care produc, valorifica, colecteaza sau transporta
deseuri periculoase trebuie sa asigure conditiile necesare pentru
depozitarea separata a diferitelor categorii de deseuri periculoase,
în functie de proprietatile fizico-chimice, de compatibilitati
si de natura substantelor de stingere care pot fi utilizate
pentru fiecare categorie de deseuri în caz de incendiu.
Se interzice amestecul diferitelor categorii de deseuri periculoase,
precum si al deseurilor periculoase cu deseuri nepericuloase,
cu exceptia situatiilor mentionate la alin. (4).
(4) În scopul îmbunatatirii securitatii operatiunilor
de valorificare si eliminare, amestecul de deseuri periculoase
cu alte deseuri, substante sau materiale se poate face numai
cu acordul autoritatilor competente si doar în situatiile
în care sunt respectate conditiile precizate la art. 5.
(5) În situatiile în care deseurile periculoase
sunt deja amestecate cu alte deseuri, substante sau materiale,
separarea trebuie sa fie efectuata daca este fezabila din punct
de vedere tehnic si economic si daca este necesara pentru respectarea
prevederilor art. 5."
22. La articolul 19, partea introductiva va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 19. - Producatorii de deseuri, precum si proiectantii
specializati în conceptia si proiectarea activitatilor
ce pot genera deseuri au urmatoarele obligatii:"
23. La articolul 19, dupa litera n) se introduc
literele o), p) si r) cu urmatorul cuprins:
"o) sa tina evidenta deseurilor si operatiunilor cu deseuri
în conformitate cu prevederile prezentei ordonante de
urgenta;
p) sa permita accesul autoritatilor de inspectie si control
la metodele, tehnologiile si instalatiile pentru tratarea, valorificarea
si eliminarea deseurilor tehnologice, precum si la documentele
care se refera la deseuri;
r) sa prevada si sa realizeze masurile restrictive necesare
care trebuie sa fie luate dupa închiderea amplasamentelor
si încheierea activitatilor."
24. Dupa articolul 19 se introduce articolul
191 cu urmatorul cuprins:
"Art. 191. - Producatorii de deseuri sunt obligati sa implementeze
Planul national de gestiune a deseurilor care este stabilit
conform art. 8 alin. (1)."
25. La articolul 21, alineatul (1) va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Producatorii si detinatorii de deseuri
au obligatia sa asigure valorificarea sau eliminarea deseurilor
prin mijloace proprii sau prin predarea deseurilor proprii unor
unitati autorizate, în vederea valorificarii sau eliminarii
acestora; livrarea si primirea deseurilor de productie, deseurilor
menajere, deseurilor de constructie si de la demolari si deseurilor
periculoase, în vederea eliminarii lor, trebuie sa se
efectueze numai pe baza de contract."
26. La articolul 22, alineatul (1) va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Operatorii de transport specializati pentru
transportul urban de deseuri trebuie sa fie autorizati de autoritatile
de protectie a mediului, dupa notificarea activitatii de transport,
de catre autoritatile administratiei publice locale. În
cazul în care se efectueaza transporturi interurbane sau
internationale de deseuri operatorul de transport rutier trebuie
sa detina si licenta de transport pentru marfuri periculoase,
emisa de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei."
[sus]
27. La articolul 23, litera b) va avea urmatorul
cuprins:
"b) sa asigure instruirea personalului pentru încarcarea,
transportul si descarcarea deseurilor în conditii de siguranta
si pentru interventie în cazul unor defectiuni sau accidente;"
28. La articolul 27, literele a) si c) vor
avea urmatorul cuprins:
"a) sa depuna separat deseurile si deseurile de ambalaje
reciclabile acolo unde exista recipiente special destinate acestui
scop;
................................................................................
c) sa valorifice deseurile combustibile si degradabile biologic,
rezultate în gospodariile din mediul rural, iar pe cele
nerecuperabile sa le depuna în depozitul final de deseuri
al localitatii."
29. La articolul 28, partea introductiva va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 28. - Persoanele fizice autorizate sa desfasoare
activitati independente si persoanele juridice din a caror activitate
rezulta deseuri, precum si cele care transporta, elimina, importa,
exporta si executa tranzit de deseuri, pe lânga obligatiile
mentionate în cuprinsul sectiunilor 1-3 din prezentul
capitol mai au si urmatoarele obligatii:"
30. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29. - Importul în România de deseuri
de orice natura, în stare bruta sau prelucrata, este interzis,
cu exceptia anumitor categorii de deseuri ce constituie resurse
secundare de materii prime utile, în conformitate cu reglementarile
dispuse prin acte normative propuse de autoritatea publica centrala
de protectie a mediului si aprobate de Guvern."
31. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34. - (1) În scopul stimularii investitiilor
în domeniul gestionarii deseurilor, al extinderii activitatilor
de gestionare a deseurilor, prin utilizarea instrumentelor economice
si a pârghiilor specifice economiei de piata, Guvernul
poate stabili facilitati fiscale pentru cei care gestioneaza
deseuri si, în mod deosebit, pentru cei care valorifica
deseuri.
(2) La propunerea autoritatii centrale de protectie a mediului
se vor aloca anual, prin legea bugetului de stat, resurse destinate
pentru construirea si functionarea unor instalatii si aplicarea
de tehnologii destinate tratarii si eliminarii deseurilor pentru
care procesarea în sistem centralizat este avantajoasa
economic si rezolva probleme de mediu la nivel regional sau
chiar national.
(3) Prin hotarâre a Guvernului se pot nominaliza agenti
economici care fac dovada ca au astfel de facilitati cu echipamente
adecvate si care nu mai reclama costuri excesive pentru import."
32. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35. - Consiliile locale hotarasc, în conditiile
legii, asigurarea cu prioritate a unor terenuri, în vederea
realizarii depozitelor si instalatiilor de valorificare si eliminare
a deseurilor pentru localitati, ce constituie cauza de utilitate
publica."
33. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37. - Guvernul analizeaza si garanteaza, prin Ministerul
Finantelor Publice, în limita plafonului de îndatorare
publica externa aprobat si a prevederilor legii bugetului de
stat, împrumuturile si finantarile externe destinate realizarii
unor proiecte importante sau de interes general în domeniul
gestionarii deseurilor."
34. Titlul capitolului VI va avea urmatorul
cuprins:
"CAPITOLUL VI
Atributii si raspunderi ale autoritatilor administratiei
publice centrale si locale"
35. La articolul 38, alineatul (1) va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 38. - (1) În conformitate cu prevederile prezentei
ordonante de urgenta autoritatea competenta careia îi
revin atributii si responsabilitati în ceea ce priveste
regimul deseurilor este Ministerul Apelor si Protectiei Mediului.
Alte autoritati publice cu atributii în domeniul gestionarii
deseurilor sunt: Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul
Industriei si Resurselor, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
Ministerul de Interne, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul
Administratiei Publice, consiliile locale si judetene."
36. La articolul 39, partea introductiva si
literele a), c), g) si h) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 39. - Ministerul Apelor si Protectiei Mediului are
urmatoarele atributii si raspunderi:
a) elaboreaza, împreuna cu alte autoritati ale administratiei
publice centrale si locale, Strategia nationala pentru gestionarea
deseurilor si Planul national pentru gestionarea deseurilor;
................................................................................
c) avizeaza reglementarile specifice în domeniul gestionarii
deseurilor, elaborate de celelalte autoritati publice;
................................................................................
g) organizeaza, împreuna cu celelalte autoritati publice
centrale si locale si cu organizatiile neguvernamentale, programe
de instruire si educare a populatiei în domeniul gestionarii
deseurilor;
h) reglementeaza, împreuna cu celelalte autoritati publice,
activitatea de import, export si tranzit al deseurilor."
37. La articolul 40, partea introductiva si
litera b) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 40. - Ministerul Sanatatii si Familiei are urmatoarele
atributii:
................................................................................
b) elaboreaza strategia si programul de gestionare a deseurilor
rezultate de la unitatile sanitare de asistenta medicala, de
cercetare medicala si învatamânt medical de stat
si privat si asigura conditiile de aducere la îndeplinire
a acestora;"
[sus]
38. La articolul 41, alineatul (1) partea
introductiva, literele a), b), precum si alineatul (2) vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Ministerul Industriei si Resurselor are
urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategii si programe sectoriale de gestionare
a deseurilor industriale, de reconstructie ecologica si urmareste
aducerea la îndeplinire a acestora de catre agentii economici;
b) participa la elaborarea reglementarilor specifice pentru
gestionarea diferitelor tipuri de deseuri industriale, precum
si pentru operatiunile de reciclare si de valorificare a acestor
deseuri, cu avizul autoritatii publice centrale de protectie
a mediului;
................................................................................
(2) Ministerul Afacerilor Externe reglementeaza importurile
si exporturile de deseuri prin eliberarea licentelor de import-export
pentru deseurile supuse licentierii."
39. La articolul 42, partea introductiva si
literele b) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 42. - Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei are urmatoarele atributii:
................................................................................
b) participa, împreuna cu alte autoritati publice, la
elaborarea reglementarilor specifice pentru gestionarea deseurilor
menajere;
c) organizeaza si realizeaza, împreuna cu autoritatile
administratiei publice locale, sisteme de gestionare a deseurilor
menajere, integrate în planurile de urbanism general si
amenajare a teritoriului, si urmareste realizarea proiectelor
din acest domeniu;"
40. La articolul 42, dupa litera d) se introduc
literele e), f) si g) cu urmatorul cuprins:
"e) participa la elaborarea planurilor sectoriale de gestionare
a deseurilor provenite din activitatile de transport si auxiliare
si urmareste realizarea acestora de catre agentii economici
aflati în subordinea sau în coordonarea sa;
f) participa la elaborarea reglementarilor specifice privind
gestionarea deseurilor provenite din activitatile de transport
si auxiliare;
g) participa la elaborarea de reglementari specifice pentru
controlarea activitatii de transport al deseurilor."
41. La articolul 43, partea introductiva si
litera b) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 43. - Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
are urmatoarele atributii:
................................................................................
b) participa la elaborarea de reglementari specifice privind
gestionarea deseurilor provenite din agricultura si din industria
alimentara."
42. Articolul 44 se abroga.
43. La articolul 45, partea introductiva va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 45. - Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
are urmatoarele atributii:"
44. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46. - Ministerul de Interne sprijina autoritatile
publice în îndeplinirea atributiilor si raspunderilor
ce le revin pentru aplicarea si respectarea prevederilor prezentei
ordonante de urgenta si a altor prevederi legale referitoare
la deseuri."
45. La articolul 47, litera a) va avea urmatorul
cuprins:
"a) elaboreaza strategia si programul de gestionare a deseurilor
provenite din domeniul militar si asigura conditiile necesare
pentru realizarea acestora;"
46. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48. - Ministerul Administratiei Publice are urmatoarele
atributii:
a) participa la elaborarea planurilor de gestionare a deseurilor
în domeniul serviciilor publice de gospodarie comunala;
b) urmareste îndeplinirea obiectivelor din Planul national
de gestionare a deseurilor si sprijina administratia publica
locala pentru aplicarea acestora."
47. La articolul 49, partea introductiva va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 49. - Primarii si consiliile locale au urmatoarele
obligatii si atributii:"
48. Dupa partea introductiva a articolului 49 se introduce punctul
1 cu urmatorul cuprins:
"1. urmaresc si asigura îndeplinirea prevederilor
din planurile de gestionare a deseurilor, elaborate în
conformitate cu prevederile art. 8, si asigura curatenia localitatilor
prin:"
49. La articolul 49, litera a) va avea urmatorul
cuprins:
"a) sistemul de colectare, inclusiv asigurarea etapizata
a colectarii selective, transport, neutralizare, valorificare,
incinerare si depozitare finala;"
50. La articolul 49, dupa litera h) se introduc
punctele 2, 3 si 4 cu urmatorul cuprins:
"2. aproba studii si prognoze orientative privind gestionarea
deseurilor;
3. hotarasc asocierea cu alte autoritati ale administratiei
publice locale, precum si colaborarea cu agentii economici,
în scopul realizarii unor lucrari de interes public privind
gestiunea deseurilor;
4. actioneaza pentru refacerea si protectia mediului."
51. Dupa articolul 49 se introduce articolul
491, cu urmatorul cuprins:
"Art. 491. - Consiliile judetene au urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea consiliilor locale, în vederea
realizarii serviciilor publice de interes judetean privind gestionarea
deseurilor;
b) acorda consiliilor locale sprijin si asistenta tehnica în
elaborarea planurilor locale de gestiune a deseurilor;
c) adopta planurile privind gestiunea deseurilor;
d) hotarasc asocierea cu alte autoritati ale administratiei
publice judetene pentru realizarea unor lucrari de interes public
privind gestiunea deseurilor;
e) analizeaza propunerile facute de consiliile locale, în
vederea elaborarii de prognoze pentru refacerea si protectia
mediului;
f) urmaresc si asigura respectarea de catre consiliile locale
a prevederilor prezentei ordonante de urgenta."
52. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50. - În scopul îndeplinirii atributiilor
si responsabilitatilor în domeniul gestionarii deseurilor,
pentru coordonarea activitatilor si promovarea unor actiuni
eficiente în acest domeniu, precum si pentru realizarea
unei bune colaborari între autoritatile competente responsabile
de gestionarea deseurilor, în cadrul Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului se constituie Directia generala de deseuri
si substante chimice periculoase."
53. La articolul 51, partea introductiva a
punctului 1 si litera b) vor avea urmatorul cuprins:
"1. cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru
persoanele fizice si de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei
pentru persoanele juridice, pentru:
................................................................................
b) nerespectarea prevederilor Planului national de gestionare
a deseurilor;"
54. La articolul 51, dupa litera d) a punctului
1, se introduc literele e)-l), cu urmatorul cuprins:
"e) neexecutarea la termenele stabilite a lucrarilor, dotarilor
si masurilor destinate reducerii cantitatii de deseuri produse,
colectarii si colectarii selective, transportului, valorificarii
si eliminarii deseurilor;
f) realizarea de lucrari si desfasurarea de activitati care
au ca obiect deseurile, fara aprobarile legale;
g) producerea de deseuri prin formarea unor stocuri de materii
prime, materiale auxiliare, produse, subproduse si ambalaje,
care depasesc necesitatile de productie, de consum si de desfacere;
h) transportul si eliminarea deseurilor fara asigurarea masurilor
de protectie a sanatatii populatiei si a mediului;
i) omiterea prezentarii publice a proiectelor de investitii
pentru eliminarea finala a deseurilor;
j) acceptarea la depozitare a deseurilor urbane si periculoase
fara a fi supuse unor operatiuni de tratare;
k) nerespectarea prevederilor acordului si/sau autorizatiei
de mediu pentru instalatiile si tehnologiile de eliminare finala
a deseurilor;
l) neanuntarea autoritatii teritoriale de protectie a mediului
si a comisiei de aparare împotriva dezastrelor despre
producerea unor accidente la instalatiile de eliminare finala
a deseurilor."
[sus]
55. La articolul 51, punctul 2 se abroga.
56. La articolul 51, punctul 3 va avea urmatorul
cuprins:
"3. cu amenda de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru
neîndeplinirea atributiilor si responsabilitatilor ce
revin primarilor si consiliilor locale, dupa caz, conform art.
49;"
57. La articolul 51, dupa punctul 3 se introduce
punctul 4 cu urmatorul cuprins:
"4. cuantumul amenzilor contraventionale se reactualizeaza
prin hotarâre a Guvernului."
58. La articolul 53, dupa litera e) a alineatului
(1) se introduc literele f)-h) cu urmatorul cuprins:
"f) introducerea în tara a unor deseuri în
scopul depozitarii finale;
g) acceptarea de catre detinatorii de depozite, la depozitare,
a unor deseuri care au fost importate fara acord sau autorizatie
de mediu;
h) continuarea activitatii de eliminare finala a deseurilor
dupa expirarea termenului de suspendare a autorizatiei de catre
autoritatea teritoriala de protectie a mediului."
59. La articolul 54 se introduce punctul 3
cu urmatorul cuprins:
"3. conditiile pentru transportul deseurilor."
60. Anexa nr. I A va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA Nr. I A
SEMNIFICATIA
unor termeni în sensul prezentei ordonante de urgenta
• ciclu de viata al produsului - intervalul de timp cuprins
între data de fabricatie a unui produs si data când
acesta devine deseu;
• colectare - strângerea, sortarea si/sau regruparea
(depozitarea temporara) a deseurilor, în vederea transportului
lor;
• deponii - material rezultat prin decopertarea solului
în urma excavatiilor;
• deseu - orice substanta sau orice obiect din categoriile
stabilite în anexa nr. I B, pe care detinatorul le arunca,
are intentia sau obligatia de a le arunca;
• deseuri menajere - deseuri provenite din activitati
casnice sau asimilabile cu acestea si care pot fi preluate cu
sistemele de precolectare curente din localitati;
• deseuri asimilabile cu deseuri menajere - deseuri provenite
din industrie, din comert, din sectorul public sau administrativ,
care prezinta compozitie si proprietati similare cu deseurile
menajere si care sunt colectate, transportate, prelucrate si
depozitate împreuna cu acestea;
• deseuri periculoase - deseurile mentionate la art. 181
alin. (1), care se încadreaza la categoriile sau tipurile
generice de deseuri periculoase, prezentate în anexa nr.
I C, si constituentii acestor deseuri, prezentati în anexa
nr. I D, constituenti care fac ca aceste deseuri sa fie periculoase
atunci când au una sau mai multe dintre proprietatile
descrise în anexa nr. I E;
• detinator - producatorul de deseuri sau persoana fizica,
persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati independente
ori persoana juridica care are deseuri în posesia sa.
Se considera detinator si persoana care transporta deseuri,
pe toata durata transportului, pâna la livrarea lor, pentru
tratare ulterioara, unei alte persoane;
• eliminare - orice operatiune prevazuta în anexa
nr. II A;
• gestionare - colectarea, transportul, valorificarea
si eliminarea deseurilor, inclusiv supravegherea zonelor de
depozitare dupa închiderea acestora;
• operator - orice persoana fizica sau juridica învestita
cu atributii si responsabilitati în activitati autorizate
în domeniul gestiunii deseurilor;
• producator - orice persoana fizica, persoana fizica
autorizata sa desfasoare activitati independente sau persoana
juridica din a carei activitate rezulta deseuri (producator
initial) si/sau care a efectuat operatiuni de pretratare, de
amestecare sau alte operatiuni care genereaza schimbarea naturii
ori a compozitiei acestor deseuri;
• reutilizare - orice operatiune prin care ambalajul care
a fost conceput si proiectat pentru a realiza în cadrul
ciclului sau de viata un numar minim de parcursuri sau rotatii
este reumplut sau reutilizat pentru acelasi scop pentru care
a fost conceput;
• reciclare - operatiunea de reprelucrare într-un
proces de productie a deseurilor pentru scopul original sau
pentru alte scopuri;
• titularul proprietatii - administratorul sau detinatorul
cu titlu al unei proprietati ori arendasul care detine proprietatea
în urma unui contract de arendare sau de locatie. Prevederile
prezentei ordonante de urgenta cu privire la detinatorii proprietatii
se vor aplica în egala masura responsabililor cu întretinerea
drumurilor publice, proprietarilor cailor ferate, detinatorilor
micilor porturi si ai zonelor de recreare în aer liber;
• tranzit - transportul pe teritoriul national de la o
granita la alta, cu stationari de scurta durata, exclusiv cu
caracter tehnic si fara modificarea cantitatii confirmate prin
sigiliul vamal;
• tratare - totalitatea proceselor fizice, chimice si
biologice care schimba caracteristicile deseurilor, în
scopul reducerii volumului si caracterului periculos al acestora,
facilitând manipularea sau valorificarea lor;
• valorificare - orice operatiune mentionata în
anexa nr. II B;
• zona construibila - suprafata pentru care s-a elaborat
si s-a aprobat un plan de urbanizare, un plan de constructie
pentru o cladire sau un magazin, dar si o suprafata în
perimetrul careia constructiile sunt sistate pe durata elaborarii
planului de urbanizare sau a planului de constructie."
[sus]
61. Anexa nr. I B va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA Nr. I B
CATEGORII
de deseuri
1. reziduuri de productie sau de consum nespecificate la pozitiile
urmatoare;
2. produse în afara specificatiilor tehnice;
3. produse cu termenul de valabilitate expirat;
4. materiale împrastiate sau distruse într-un accident,
inclusiv orice material, echipament etc., contaminat în
urma accidentului;
5. materiale provenite de la constructii, demolari, amenajari
în spatii construite etc.;
6. materiale contaminate sau impurificate în urma unei
actiuni voluntare (de exemplu: reziduuri de la operatiunile
de curatare, materiale de ambalare, containere etc.);
7. obiecte consumabile si parti ale acestora (de exemplu: baterii
consumate, catalizatori epuizati etc.);
8. substante devenite improprii utilizarii (de exemplu: acizi
contaminati, solventi contaminati, amestec de saruri epuizate
etc.);
9. reziduuri de la procesele industriale (de exemplu: zguri,
blazuri etc.);
10. reziduuri de la procesele de combatere a poluarii (namoluri
de scruber, pulberi din filtrele de desprafuire, filtre uzate
etc.);
11. reziduuri de fabricatie/finisare (de exemplu: aschii de
la strunjire sau frezare etc.);
12. reziduuri de la extractia si prelucrarea materiilor prime
(de exemplu: reziduurile de la exploatarile miniere sau petroliere
etc.);
13. materiale contaminate (de exemplu: uleiuri contaminate cu
PCB etc.);
14. toate materialele, substantele sau produsele a caror utilizare
este interzisa de lege;
15. produse pe care detinatorul nu le mai utilizeaza (de exemplu:
reziduuri din agricultura, menajere, din birouri, activitati
comerciale etc.);
16. materiale, substante sau produse contaminate care rezulta
din actiunile de remediere a solului;
17. toate materialele, substantele sau produsele incluse în
categoriile de mai sus."
62. Anexa nr. I C va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA Nr. I C
CATEGORII SAU TIPURI GENERICE
de deseuri periculoase
A. Deseuri care prezinta una dintre proprietatile descrise în
anexa nr. I E si care constau în:
1. deseuri anatomice, deseuri spitalicesti sau alte deseuri
clinice;
2. componente farmaceutice, medicinale sau veterinare;
3. conservanti pentru lemn;
4. biocide si substante fitofarmaceutice;
5. reziduuri de substante refolosite ca solventi;
6. substante organice halogenate, neutilizate ca solventi, cu
exceptia materialelor polimerizate inerte;
7. amestecuri de saruri ce contin cianuri;
8. uleiuri minerale si substante uleioase;
9. amestecuri sau emulsii de uleiuri si hidrocarburi, cu/în
apa;
10. substante continând PCB (bifenilpoliclorurati) sau
PCT (trifenilpoliclorurati);
11. gudroane rezultate de la rafinare, distilare sau de la orice
alt tratament pirolitic;
12. cerneluri, coloranti, pigmenti, vopsele, grunduri, lacuri;
13. rasini, latex, plastifianti, cleiuri/adezivi;
14. substante chimice rezultate din activitati de cercetare,
dezvoltare sau învatamânt, care nu sunt identificate
sau/si sunt noi si ale caror efecte asupra omului sau mediului
nu sunt cunoscute (de exemplu, reziduuri de laborator), dar
se presupune ca sunt periculoase;
15. materiale pirotehnice sau alte materiale explozibile;
16. substante sau materiale folosite la procesarea filmelor
fotografice;
17. orice material contaminat cu un produs din grupa dibenzofuranilor
policlorurati;
18. orice material contaminat cu un produs din grupa dibenzo-para-dioxinelor
policlorurate.
B. Deseuri care contin unul dintre constituentii cuprinsi în
anexa nr. I D si care au proprietatile descrise în anexa
nr. I E, constând în:
19. sapun, grasimi, ceara de natura animala sau vegetala;
20. substante organice nehalogenate, neutilizabile ca solventi;
21. substante anorganice, fara metale sau compusi metalici;
22. cenusa si/sau zgura;
23. sol, nisip, argila, inclusiv material din dragare;
24. amestecuri de saruri fara cianuri;
25. prafuri si pulberi metalice;
26. catalizatori uzati;
27. lichide sau namoluri continând metale ori compusi
metalici;
28. reziduuri rezultate din tehnologiile de reducere a poluarii
(praful retinut în sacii filtrelor de aer), cu exceptia
celor prevazute la pct. 29, 30 si 33;
29. namoluri de la scrubere;
30. namoluri de la statiile de tratare a apei;
31. reziduuri de decarbonatare;
32. reziduuri de schimbatori de ioni;
33. namoluri de la statiile de epurare, netratate sau improprii
pentru folosinta agricola;
34. reziduuri de la spalarea/curatarea rezervoarelor si/sau
a echipamentelor;
35. echipamente contaminate;
36. containere contaminate (de exemplu, butelii de gaz) al caror
continut include unul sau mai multe componente cuprinse în
anexa nr. I D;
37. acumulatori, baterii sau alte tipuri de celule electrice;
38. uleiuri vegetale;
39. materiale rezultate din colectarea selectiva a deseurilor
menajere si care prezinta una dintre caracteristicile mentionate
în anexa nr. I E;
40. orice alte deseuri care contin unul dintre constituentii
cuprinsi în anexa nr. I D si oricare dintre proprietatile
înscrise în anexa nr. I E."
[sus]
63. Anexa nr. I D va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA Nr. I D
CONSTITUENTI
ai deseurilor cuprinse la lit. B din anexa nr. I C, care fac
ca
aceste deseuri sa fie periculoase atunci când au proprietatile
descrise în anexa nr. I E
1. beriliu; compusi ai beriliului;
2. compusi ai vanadiului;
3. compusi ai cromului hexavalent;
4. compusi ai cobaltului;
5. compusi ai nichelului;
6. compusi ai cuprului;
7. compusi ai zincului;
8. arseniu; compusi ai arseniului;
9. seleniu; compusi ai seleniului;
10. compusi ai argintului;
11. cadmiu; compusi ai cadmiului;
12. compusi ai staniului;
13. antimoniu; compusi ai antimoniului;
14. teluriu; compusi ai teluriului;
15. compusi ai bariului, cu exceptia sulfatului de bariu;
16. mercur; compusi ai mercurului;
17. taliu; compusi ai taliului;
18. plumb; compusi ai plumbului;
19. sulfuri anorganice;
20. compusi anorganici ai fluorului, cu exceptia fluorurii de
calciu;
21. cianuri anorganice;
22. urmatoarele metale alcaline sau alcalino-pamântoase:
litiu, sodiu, potasiu, calciu, magneziu în forma necombinata;
23. solutii acide sau acizi în forma solida;
24. solutii bazice sau baze în forma solida;
25. azbest (praf si fibre);
26. fosfor; compusi ai fosforului, cu exceptia fosfatilor minerali;
27. carbonili ai metalelor;
28. peroxizi;
29. clorati;
30. perclorati;
31. azide;
32. PCB (bifenilpoliclorurati) si/sau PCT (trifenilpoliclorurati);
33. compusi farmaceutici sau veterinari;
34. biocide si substante fitofarmaceutice;
35. substante infectioase;
36. creozoturi;
37. izocianati; tiocianati;
38. cianuri organice;
39. fenoli; compusi ai fenolului;
40. solventi halogenati;
41. solventi organici, cu exceptia solventilor halogenati;
42. compusi organohalogenati, cu exceptia materialelor polimerizate
inerte si a altor substante care sunt cuprinse în prezenta
anexa;
43. compusi aromatici; compusi organici policiclici si heterociclici;
44. amine alifatice;
45. amine aromatice;
46. eteri;
47. substante cu caracter exploziv, cu exceptia celor cuprinse
în alt punct din anexa;
48. compusi organici cu sulf;
49. orice compus din familia dibenzofuranilor policlorurati;
50. orice compus din familia dibenzo-para-dioxinelor policlorurate;
51. hidrocarburi si compusi ai acestora cu oxigen, azot sau
sulf, care nu au fost cuprinsi la alt punct din prezenta anexa."
[sus]
64. Anexa nr. I E va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA Nr. I E
PROPRIETATI
ale deseurilor care fac ca acestea sa fie periculoase
H1. explozive - substante si preparate care pot exploda sub
efectul unei scântei sau care sunt mai sensibile la foc
ori la frecare decât dinitrobenzenul;
H2. oxidante - substante si preparate care produc reactii puternic
exoterme în contact cu alte substante, mai ales cu cele
inflamabile;
H3.A. foarte inflamabile:
- substante lichide si preparate care au punctul de aprindere
sub 210C (inclusiv lichide extrem de inflamabile);
- substante si preparate care se pot încalzi si apoi se
pot aprinde în contact cu aerul la temperatura mediului
ambiant, fara adaos de energie suplimentara;
- substante solide si preparate care iau foc cu usurinta la
contactul cu o sursa de aprindere si care continua sa arda sau
sa se consume si dupa îndepartarea sursei de aprindere;
- substante gazoase si preparate care sunt inflamabile în
aer la presiune normala;
- substante si preparate care, în contact cu apa sau cu
aerul umed, produc gaze usor inflamabile în cantitati
periculoase;
H3.B. inflamabile - substante si preparate lichide care au punctul
de aprindere egal sau mai mare de 210C si mai mic sau egal cu
550C;
H4. iritante - substante si preparate necorosive care, prin
contact imediat, prelungit sau repetat cu pielea sau cu mucoasele,
pot cauza inflamatii;
H5. nocive - substante si preparate care, daca sunt inhalate
sau ingerate ori daca penetreaza pielea, pot constitui riscuri
limitate pentru sanatate;
H6. toxice - substante si preparate care, daca sunt inhalate
sau daca penetreaza pielea, pot provoca vatamari serioase, acute
sau cronice ale sanatatii si chiar moartea;
H7. cancerigene - substante si preparate care, daca sunt inhalate
sau ingerate ori daca penetreaza pielea, pot induce cancer sau
un risc crescut de incidenta a acestuia;
H8. corosive - substante si preparate care pot distruge tesuturile
vii la contactul cu acestea;
H9. infectioase - substante cu continut de microorganisme viabile
sau toxinele acestora, care sunt cunoscute ca producând
boli omului sau altor organisme vii;
H10. teratogene - substante si preparate care, daca sunt inhalate
sau ingerate ori daca penetreaza pielea, pot induce malformatii
congenitale neereditare sau cresterea incidentei acestora;
H11. mutagene - substante si preparate care, daca sunt inhalate
sau ingerate ori daca penetreaza pielea, pot produce defecte
genetice ereditare sau cresterea incidentei acestora;
H12. substante si preparate care, în contact cu apa, cu
aerul sau cu un acid, produc gaze toxice sau foarte toxice;
H13. substante si preparate capabile ca, dupa depozitare, sa
produca pe diferite cai alta substanta (de exemplu, levigat),
care poseda una dintre caracteristicile prezentate mai sus;
H14. ecotoxice - substante si preparate care prezinta sau pot
prezenta riscuri imediate sau întârziate pentru
unul sau mai multe sectoare ale mediului."
65. Anexa nr. II A va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA Nr. II A
OPERATIUNI
de eliminare a deseurilor
1. depozitarea pe sol si în subsol (de exemplu: depunerea
în depozite de gunoi);
2. tratarea prin contact cu solul (de exemplu: biodegradarea
deseurilor lichide sau a namolurilor depozitate pe sol);
3. injectarea în subteran (de exemplu: injectarea deseurilor
pompabile în puturi, saline sau în straturi geologice);
4. descarcarea pe suprafete (de exemplu: descarcarea de deseuri
lichide sau de namoluri în depresiuni, iazuri sau lagune);
5. depozitarea pe teren special amenajat (de exemplu: dispunerea
în celule etanse separate, acoperite si izolate unele
de celelalte si de mediu);
6. evacuarea deseurilor solide în apele interioare de
suprafata si subterane;
7. evacuarea în mari/oceane, inclusiv îngroparea
în subsolul marin;
8. tratament biologic nespecificat la alt punct din prezenta
anexa, din care rezulta în final compusi sau amestecuri
care sunt eliminate prin intermediul oricarei operatiuni enumerate
la pct. 1-12;
9. tratament fizico-chimic nespecificat la alt punct din prezenta
anexa, din care rezulta în final compusi sau amestecuri
care sunt eliminate prin intermediul oricarei operatiuni enumerate
la pct. 1-12 (de exemplu: evaporare, uscare, calcinare etc.);
10. incinerare pe sol;
11. incinerare pe mare;
12. stocare permanenta (de exemplu, introducerea de containere
cu deseuri într-o mina);
13. amestecare, înainte de a se încadra în
oricare dintre operatiunile mentionate la pct. 1-12;
14. reambalare înainte de a se încadra în
oricare dintre operatiunile mentionate la pct. 1-13;
15. stocarea înainte de efectuarea oricarei operatiuni
mentionate la pct. 1-14, cu exceptia depozitarii temporare,
înaintea colectarii, pe zona de producere."
66. Anexa nr. II B va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA Nr. II B
OPERATIUNI
de valorificare a deseurilor
1. utilizarea ca material combustibil sau ca mijloc de producere
a energiei;
2. reciclarea sau recuperarea substantelor organice care nu
sunt utilizate ca solventi;
3. reciclarea sau recuperarea metalelor sau compusilor metalici;
4. reciclarea sau recuperarea altor materiale anorganice;
5. regenerarea acizilor sau bazelor;
6. valorificarea produselor folosite la captarea poluantilor;
7. valorificarea produselor din catalizatori;
8. rerafinarea uleiurilor uzate sau alte reutilizari ale acestora;
9. recuperarea sau regenerarea solventilor;
10. împrastierea pe sol, în beneficiul agriculturii
sau pentru reconstructie ecologica, inclusiv operatiunile de
compostare si alte procese de transformare biologica;
11. utilizarea deseurilor obtinute în urma oricarei operatiuni
mentionate la pct. 1-10;
12. schimb de deseuri între detinatori, pentru a fi supuse
uneia dintre operatiunile mentionate la pct. 1-11;
13. stocarea de deseuri în scopul de a fi supuse uneia
dintre operatiunile mentionate la pct. 1-12, exclusiv depozitarea
temporara înaintea colectarii, în zona de producere."
Art. II. - Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 78/2000, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
lege, va fi republicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat în sedinta din 26
iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor în
sedinta din 28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 18 iulie 2001.
Nr. 426.
[sus]
|