Legislatie->Legi->Legi
in domeniul evaluarii...->Legea
nr. 245 din 29 ... Legea nr. 608
din 31 octombrie 2001 privind evaluarea conformitatii produselor
Publicat in Monitorul Oficial, Partea
I nr. 712 din data 08 noiembrie 2001
Parlamentul Romaniei adopta
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabileste cadrul legal
unitar pentru elaborarea reglementarilor tehnice, evaluarea
conformitatii si supravegherea pietei pentru produsele introduse
pe piata si/sau utilizate în Romania, din domeniile reglementate,
prevazute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Produsele din domeniul reglementat se introduc pe
piata si se utilizeaza numai daca satisfac cerintele esentiale,
daca conformitatea lor a fost evaluata conform procedurii de
evaluare aplicabile si daca sunt marcate potrivit prevederilor
reglementarilor tehnice specifice, aplicabile, în vigoare.
Art. 3. - Se excepteaza de la prevederile prezentei legi grupele
de produse din categoria tehnicii militare, armamentului si
echipamentelor speciale care privesc apararea si siguranta nationala,
produsele din domenii reglementate prin legi, carora, din motive
întemeiate, nu le sunt aplicabile principiile stabilite
prin prezenta lege, precum si produsele din domeniile reglementate,
stabilite prin conventii si acorduri internationale la care
Romania este parte.
Art. 4. - În sensul prezentei legi, termenii de specialitate
se definesc dupa cum urmeaza:
a) acord european privind evaluarea conformitatii - acord care
se încheie între Uniunea Europeana si fiecare dintre
tarile asociate si care prevede recunoasterea reciproca a rezultatelor
aplicarii procedurilor de evaluare a conformitatii;
b) acreditare - procedura prin care organismul national de acreditare,
recunoscut conform legii, atesta ca un organism sau un laborator
este competent sa efectueze sarcini specifice;
c) autoritate competenta - organ al administratiei publice centrale
responsabil cu reglementarea unui domeniu;
d) cerinta esentiala - cerinta care are în vedere, în
special, protectia sanatatii, securitatea utilizatorilor, protectia
proprietatii si a mediului, astfel cum este prevazuta în
actele normative în vigoare;
e) certificare a conformitatii - actiune a unei terte parti
care dovedeste existenta încrederii adecvate ca un produs,
identificat corespunzator, este conform cu un anumit standard
sau cu un alt document normativ;
f) certificat de conformitate - document emis pe baza regulilor
unui sistem de certificare si care indica existenta încrederii
adecvate ca un produs, identificat corespunzator, este conform
cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
g) declaratie de conformitate - procedura prin care un producator
sau un reprezentant autorizat al acestuia da o asigurare scrisa
ca un produs este conform conditiilor specificate;
h) document normativ - document care prevede reguli, linii directoare
sau caracteristici pentru activitati ori pentru rezultatele
acestora; termenul este generic si include standarde, specificatii
tehnice, coduri de buna practica si reglementari;
i) domeniu reglementat - ansamblul activitatilor economice si
al produselor asociate acestora, pentru care se emit reglementari
tehnice specifice privind conditiile de introducere pe piata
si de utilizare;
j) desemnare - procedura prin care o autoritate competenta confirma
ca un laborator, un organism de certificare sau de inspectie
satisface conditiile pentru a efectua o procedura de evaluare
a conformitatii, prevazuta de o reglementare tehnica;
k) evaluare a conformitatii - activitatea al carei obiect este
determinarea în mod direct sau indirect a faptului ca
sunt îndeplinite conditiile specificate;
l) inspectie - evaluare a conformitatii prin observare si rationament,
însotite, dupa caz, de masurare, încercare sau comparare;
m) importator - orice persoana fizica sau juridica cu sediul
în Romania, care introduce pe piata un produs provenit
dintr-o alta tara;
n) introducere pe piata a unui produs - actiunea de a face disponibil,
pentru prima data, contra cost sau gratuit, un produs din domeniul
reglementat, în vederea distribuirii si/sau utilizarii;
o) încercare - operatiune tehnica ce consta în determinarea
uneia sau mai multor caracteristici ale unui produs, în
concordanta cu o procedura specificata;
p) marcaj de conformitate - simbol care se aplica de producator
sau de reprezentantul autorizat al acestuia, înainte de
introducerea pe piata si/sau de utilizare, pe un produs, pe
ambalajul acestuia si/sau pe documentele însotitoare si
care are semnificatia conformitatii produsului cu toate cerintele
aplicabile, prevazute în reglementarile tehnice:
CE - marcaj european de conformitate;
CS - marcaj national de conformitate;
q) notificare - procedura prin care autoritatea competenta informeaza
autoritatea ce gestioneaza Registrul organismelor notificate
cu privire la organismele desemnate pentru a evalua conformitatea
produselor conform prevederilor din reglementarile tehnice specifice;
r) organism de certificare - organism independent fata de clientul
lui si alte parti interesate, care aplica regulile unui sistem
de certificare în scopul evaluarii, certificarii si supravegherii
conformitatii;
s) organism notificat - laborator de încercari, de etalonare,
organism de certificare sau organism de inspectie, persoana
juridica cu sediul în Romania, care a fost desemnat de
o autoritate competenta sa efectueze evaluarea conformitatii
într-un domeniu reglementat si care este înscris
în Registrul organismelor notificate;
t) producator - persoana responsabila pentru proiectarea si
realizarea unui produs, în scopul introducerii pe piata,
în numele sau; responsabilitatile producatorului se aplica
oricarei persoane fizice sau juridice care asambleaza, ambaleaza
sau eticheteaza produse în vederea introducerii pe piata
sub nume propriu;
u) reprezentant autorizat al producatorului - persoana juridica
împuternicita de producator sa actioneze în numele
acestuia;
v) standard european armonizat - standard european adoptat sub
incidenta unui mandat al Comisiei Europene si care transforma
cerintele esentiale de securitate în specificatii tehnice
pentru produsele din domeniul reglementat;
w) securitate - stare a unui produs, proces sau serviciu în
care riscul de a pune în pericol persoanele sau de a provoca
pagube mediului si/sau proprietatii este limitat la un nivel
acceptabil;
x) supravegherea pietei - ansamblul masurilor, resurselor si
structurilor institutionale adecvate prin care autoritatile
competente asigura si garanteaza în mod impartial ca sunt
îndeplinite prevederile reglementarilor tehnice aplicabile,
indiferent de originea produselor introduse pe piata si cu respectarea
principiului liberei concurente.
[sus]
CAPITOLUL II
Reglementari tehnice
Art. 5. - (1) În scopul asigurarii securitatii
vietii si sanatatii populatiei, precum si al protejarii mediului
si a proprietatii, autoritatile competente elaboreaza reglementari
tehnice, cu respectarea principiilor internationale privind
libera circulatie a bunurilor în comertul intern si international.
(2) Reglementarile tehnice se aproba prin hotarari ale Guvernului.
Art. 6. - Reglementarile tehnice prevad, în principal:
a) definirea domeniilor reglementate prevazute în anexa
nr. 1;
b) grupele de produse din domeniile reglementate pentru care
se aplica evaluarea conformitatii;
c) grupele de produse din domeniile reglementate pentru care
nu se aplica evaluarea conformitatii;
d) cerintele esentiale;
e) procedurile pentru evaluarea conformitatii produselor;
f) continutul dosarului tehnic si documentele ce atesta conformitatea
cu cerintele esentiale;
g) cerintele minime pentru evaluarea organismelor desemnate
sa realizeze evaluarea conformitatii produselor cu cerintele
esentiale;
h) regulile de aplicare a marcajului de conformitate, daca este
cazul;
i) cerintele privind supravegherea pietei.
Art. 7. - (1) Reglementarile tehnice vor face referire la standardele
europene armonizate, adoptate la nivel national, care confera
prezumtia de conformitate cu cerintele esentiale.
(2) În scopul adoptarii standardelor europene armonizate
autoritatile competente asigura mijloacele financiare din fonduri
alocate de la bugetul de stat.
Art. 8. - Autoritatile competente vor publica în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, lista cuprinzand standardele
adoptate prevazute la art. 7.
CAPITOLUL III
Evaluarea conformitatii
Art. 9. - Principiile pe care se bazeaza procesul
de evaluare a conformitatii sunt:
a) competenta si impartialitate;
b) transparenta si credibilitate;
c) independenta fata de posibila predominare a oricaror interese
specifice;
d) asigurarea confidentialitatii si pastrarea secretului profesional;
e) reprezentarea intereselor publice;
f) contributia la promovarea principiului liberei circulatii
a produselor.
Art. 10. - Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia,
înainte de introducerea pe piata si/sau de utilizarea
produselor din domeniul reglementat, are obligatia sa asigure:
a) proiectarea si realizarea produselor, respectand cerintele
esentiale;
b) întocmirea si detinerea dosarului tehnic, în
forma, scopul si pe perioada prevazute de reglementarile tehnice;
c) aplicarea procedurilor pentru evaluarea conformitatii produselor
cu cerintele esentiale, prevazute de reglementarile tehnice;
d) întocmirea declaratiei de conformitate, detinerea rapoartelor
de încercare, a certificatelor sau a altor documente ce
atesta conformitatea, dupa caz;
e) aplicarea marcajului de conformitate, dupa caz.
Art. 11. - În cazul în care nici producatorul, nici
reprezentantul autorizat al acestuia nu are sediul în
Romania, detinerea documentelor care atesta conformitatea si
prezentarea acestor documente, la cererea autoritatilor responsabile
cu supravegherea pietei, se afla în sarcina importatorului.
Art. 12. - Conformitatea produselor cu cerintele esentiale este
atestata prin declaratia de conformitate întocmita de
producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, prin
rapoartele de încercare sau prin certificatele de conformitate
emise de laboratoare ori de organisme de certificare sau inspectie,
alese de producator, conform procedurilor de evaluare, si prin
marcajul de conformitate, potrivit reglementarilor tehnice aplicabile.
Art. 13. - Evaluarea conformitatii produselor din domeniul reglementat
cu cerintele esentiale prevazute în reglementarile tehnice,
daca procedura de evaluare impune interventia unui organism
independent fata de clientii lui si alte parti interesate, se
face de catre organisme desemnate de autoritatile competente.
Art. 14. - Cerintele minime, ce trebuie îndeplinite de
organismele prevazute la art. 13, pentru a fi recunoscute de
catre autoritatea competenta, în vederea desemnarii, sunt:
a) disponibilitate de personal si echipamente;
b) independenta si impartialitate în relatiile directe
si indirecte;
c) personal competent tehnic pentru evaluarea conformitatii;
d) asigurarea confidentialitatii, pastrarea secretului profesional
si integritatea;
e) detinerea unei asigurari de raspundere civila, pentru cazul
în care raspunderea nu revine statului prin lege.
Art. 15. - Organismele desemnate trebuie sa îndeplineasca
permanent toate cerintele initiale care au stat la baza deciziei
privind desemnarea.
Art. 16. - Organismele desemnate sa realizeze procedurile de
evaluare a conformitatii, potrivit prevederilor reglementarilor
tehnice, trebuie sa fie în prealabil acreditate de organismul
national de acreditare.
Art. 17. - (1) Desemnarea organismelor se face în baza
certificatului de recunoastere emis de autoritatea competenta.
(2) Certificatul de recunoastere contine cel putin urmatoarele
informatii:
a) denumirea autoritatii competente care a decis desemnarea;
b) datele de identificare a organismului desemnat, inclusiv
numarul de înregistrare al acestuia în Registrul
organismelor notificate;
c) domeniul pentru care se face desemnarea;
d) data emiterii.
Art. 18. - (1) Organismele se considera desemnate si actioneaza
conform prevederilor reglementarilor tehnice de la data publicarii
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, de catre autoritatea
competenta a listei cuprinzand organismele notificate.
(2) Lista cuprinzand organismele notificate va fi actualizata
ori de cate ori va fi necesar.
Art. 19. - (1) Procedurile pentru evaluarea conformitatii depind
de gradul de complexitate al produsului si de riscul estimat
la utilizarea acestuia.
(2) Reglementarea tehnica prevede, pentru fiecare categorie
de produse din domeniul reglementat, una sau o combinatie adecvata
a urmatoarelor proceduri:
a) controlul intern;
b) examinarea de tip;
c) conformitatea cu tipul;
d) asigurarea calitatii productiei;
e) asigurarea calitatii produsului;
f) verificarea produsului;
g) verificarea unitatii de produs;
h) asigurarea calitatii.
Art. 20. - (1) În perioada de tranzitie, pana în
momentul semnarii acordului european privind evaluarea conformitatii,
marcajul national de conformitate a produselor cu cerintele
esentiale prevazute în reglementarile tehnice romane,
specifice, aplicabile, este marcajul de conformitate CS. Elementele
de identificare a marcajului de conformitate CS sunt prevazute
în anexa nr. 2.
(2) În aceasta perioada de tranzitie se recunoaste marcajul
european de conformitate CE, în conditiile prevazute de
reglementarile tehnice aplicabile produsului. Elementele de
identificare a marcajului de conformitate CE sunt prevazute
în anexa nr. 3.
Art. 21. - Marcajul de conformitate se aplica, conform reglementarilor
tehnice aplicabile produsului, în mod vizibil, usor lizibil
si de nesters, direct pe produs, pe instructiunile ce însotesc
produsul sau pe o placa de marcaj atasata produsului astfel
încat sa nu poata fi detasata.
Art. 22. - (1) Marcajul de conformitate CS este urmat de numarul
de identificare al organismului desemnat care a evaluat conformitatea
produsului, atunci cand aceasta cerinta este prevazuta în
reglementarile tehnice aplicabile produsului.
(2) Marcajul de conformitate CE este urmat, dupa caz, de numarul
de identificare al organismului desemnat care a evaluat conformitatea
produsului, numar atribuit acestuia de Comisia Europeana.
Art. 23. - Este interzisa aplicarea de marcaje care pot fi confundate
cu marcajele de conformitate prevazute de prezenta lege.
[sus]
CAPITOLUL IV
Notificarea nationala
Art. 24. - Notificarea nationala este efectuata
de autoritatile competente care au desemnat si care au obligatia
de a solicita înscrierea organismelor desemnate în
Registrul organismelor notificate.
Art. 25. - (1) Certificatul de recunoastere se retrage de catre
autoritatea competenta atunci cand organismul desemnat nu mai
îndeplineste una dintre cerintele initiale ce au stat
la baza emiterii certificatului de recunoastere si a desemnarii.
(2) Retragerea certificatului de recunoastere impune retragerea
notificarii, precum si radierea din Registrul organismelor notificate
si respectarea prevederilor art. 18 alin. (1) si (2).
(3) Retragerea notificarii nu afecteaza valabilitatea certificatelor
de conformitate emise de organismul notificat anterior datei
retragerii notificarii.
Art. 26. - Registrul organismelor notificate este gestionat
de autoritatea care coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii
si evaluarii conformitatii produselor.
CAPITOLUL V
Supravegherea pietei
Art. 27. - Supravegherea pietei este în
responsabilitatea si în subordonarea autoritatilor competente,
care asigura un sistem eficient si efectiv de supraveghere si
control atat pentru produsele din domeniile reglementate, cat
si pentru evaluarea conformitatii produselor din aceste domenii.
Art. 28. - Autoritatile competente nominalizeaza în reglementarile
tehnice structurile responsabile cu supravegherea pietei.
Art. 29. - Structurile responsabile cu supravegherea pietei
trebuie sa detina resursele si autoritatea necesare pentru exercitarea
activitatilor de supraveghere, sa asigure competenta si integritatea
profesionala a personalului lor si sa actioneze independent
si nediscriminatoriu.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 30. - Încalcarea prevederilor prezentei
legi atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala
sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
Art. 31. - (1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite
în astfel de conditii încat, potrivit legii penale,
sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte si se sanctioneaza
astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. a), cu amenda de
la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata
si/sau interzicerea utilizarii si introducerii pe piata a produselor
neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. b), c) si d), cu
amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea
comercializarii pana la o data stabilita de organul de control
al autoritatii competente împreuna cu producatorul, reprezentantul
autorizat al acestuia sau cu importatorul, dupa caz, pentru
eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. e), cu amenda de
la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata
si/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate
sau marcate incorect;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 50.000.000
lei la 100.000.000 lei si retragerea certificatului de recunoastere.
(2) Sanctiunile prevazute în prezenta lege se aplica de
catre organul de control împuternicit de autoritatea competenta
si nominalizat în reglementarile tehnice.
(3) Cuantumul amenzilor va fi reactualizat prin hotarare a Guvernului.
Art. 32. - Contraventiilor prevazute la art. 31 alin. (1) le
sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor.
[sus]
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 33. - Ministerul Industriei si Resurselor
este autoritatea care coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii
si evaluarii conformitatii produselor. În acest scop în
cadrul Ministerului Industriei si Resurselor se înfiinteaza
o structura corespunzatoare.
Art. 34. - (1) În termen de 3 luni de la data publicarii
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei
legi, Ministerul Industriei si Resurselor va elabora norme metodologice
de aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) În termen de 6 luni de la data publicarii în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi, Autoritatea
Nationala pentru Protectia Consumatorilor împreuna cu
Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei vor supune spre aprobare Guvernului modificarile corespunzatoare,
potrivit prevederilor prezentei legi, ale Hotararii Guvernului
nr. 168/1997 privind regimul produselor si serviciilor care
pot pune în pericol viata, sanatatea, securitatea muncii
si protectia mediului înconjurator, publicata în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 8 mai 1997.
Art. 35. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta
lege.
Art. 36. - (1) Prezenta lege intra în vigoare la 6 luni
de la data publicarii în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) Pe data intrarii în vigoare a prezentei legi orice
dispozitie contrara se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat în
sedinta din 1 octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor
în sedinta din 2 octombrie 2001, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 31 octombrie 2001
Nr. 608.
ANEXA Nr. 1
DOMENII REGLEMENTATE*)
___________
*) Lista cuprinzand domeniile reglementate va fi completata,
dupa caz, prin hotarare a Guvernului.
1. Echipamente de joasa tensiune
2. Recipiente sub presiune
3. Jucarii
4. Materiale si produse pentru constructii
5. Compatibilitatea electromagnetica
6. Masini industriale
7. Echipamente de protectie personala
8. Aparate de cantarit cu functionare neautomata
9. Aparatura medicala activa implantabila
10. Arzatoare cu combustibili gazosi
11. Cazane pentru apa calda
12. Explozibili utilizati în scopuri civile
13. Aparatura medicala
14. Medii potential explozive
15. Ambarcatiuni de agrement
16. Ascensoare
17. Echipamente de refrigerare
18. Echipamente sub presiune
19. Echipamente terminale de telecomunicatii
20. Echipamente medicale de diagnosticare in vitro
21. Echipamente terminale de radio si telecomunicatii
22. Ambalaje si deseuri de ambalaje.
ANEXA Nr. 2
MARCAJUL CS
Marcajul de conformitate CS este format din
literele C si S, cu forma prezentata în figura urmatoare:
MARCAJ CS
NOTA:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman, corp 36;
- diametrul cercului - š 20 mm;
- litera "C" simbolizeaza cerinta esentiala;
- litera "S" simbolizeaza securitate.
În cazul în care marcajul trebuie sa fie marit sau
micsorat, este necesar sa se respecte proportiile prezentate
în figura de mai sus.
Componentele C si S ale marcajului de conformitate CS trebuie
sa aiba aceeasi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie
sa fie mai mica de 5 mm.
ANEXA Nr. 3
MARCAJUL CE
Marcajul de conformitate CE consta din initialele
"CE" avand urmatoarea forma:
MARCAJ CE
În cazul în care marcajul trebuie
sa fie marit sau micsorat, este necesar sa se respecte proportiile
prezentate în figura de mai sus.
Componentele C si E ale marcajului de conformitate CE trebuie
sa aiba aceeasi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie
sa fie mai mica de 5 mm.
[sus]
|