Legislatie->Ordonante
si Hotarari...->Ordonante
de Guvern->Ordonanta de urgenta
nr. 107...
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 107/24.10.2003
pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2002 privind
asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I
nr. 747 din 26/10/2003
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Legea nr. 346/2002
privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale,
publicata în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 454 din 27 iunie 2002, cu modificarile ulterioare, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - Asigurarea pentru accidente de munca si boli
profesionale reprezinta o asigurare de persoane, face parte
din sistemul de asigurari sociale, este garantata de stat si
cuprinde raporturi specifice prin care se asigura protectia
sociala a salariatilor împotriva diminuarii sau pierderii
capacitatii de munca si decesului acestora ca urmare a accidentelor
de munca si a bolilor profesionale."
2. Litera c) a articolului 3 va avea urmatorul
cuprins:
"c) constituirea resurselor de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale din contributii diferentiate în
functie de risc, suportate de angajatori sau de persoanele fizice
care încheie asigurare, potrivit prevederilor prezentei
legi;"
3. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Sunt asigurate obligatoriu prin efectul
prezentei legi:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza unui contract
individual de munca, indiferent de durata acestuia, precum si
functionarii publici;
b) persoanele care îsi desfasoara activitatea în
functii elective sau care sunt numite în cadrul autoritatii
executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului,
precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei
mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate,
în conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute
la lit. a);
c) somerii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale
în cadrul cursurilor organizate potrivit legii;
d) ucenicii, elevii si studentii, pe toata durata efectuarii
practicii profesionale.
(2) Prevederile prezentei legi nu se aplica personalului militar
si civil angajat pe baza de contract si personalului asigurat
în sistemul propriu al Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului Administratiei si Internelor, Serviciului Roman
de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului
de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale,
precum si celui din structurile militarizate ale Ministerului
Justitiei."
[sus]
4. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Se pot asigura în conditiile prezentei
legi, pe baza de contract individual de asigurare, persoanele
care se afla în una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b) comanditati, administratori sau manageri;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
e) persoane angajate în institutii internationale;
f) proprietari de bunuri si/sau arendasi de suprafete agricole
si forestiere;
g) persoane care desfasoara activitati agricole în cadrul
gospodariilor individuale sau activitati private în domeniul
forestier;
h) membri ai societatilor agricole sau ai altor forme de asociere
din agricultura;
i) alte persoane interesate, care îsi desfasoara activitatea
pe baza altor raporturi juridice decat cele mentionate anterior.
(2) Continutul contractului individual de asigurare se stabileste
în normele metodologice de aplicare a prezentei legi."
5. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Are calitatea de asigurator, potrivit prezentei
legi, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale, denumita în continuare CNPAS.
(2) Atributiile specifice de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale se exercita de casele teritoriale de pensii.
(3) Atributiile specifice de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale, în calitate de prestatori de servicii,
pot fi realizate, în conditiile prezentei legi, si de
asociatii profesionale de asigurare, constituite în acest
scop pe sectoare de activitate ale economiei nationale.
(4) Asociatiile profesionale de asigurare functioneaza pe baza
de statut propriu, cu respectarea prevederilor prezentei legi
si ale Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii
si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare."
6. Alineatul 2 al articolului 9 va avea urmatorul
cuprins:
"(2) Calitatea de asigurat se dobandeste, iar raporturile
de asigurare se stabilesc la data: încheierii contractului
individual de munca, stabilirii raporturilor de serviciu în
cazul functionarilor publici, validarii mandatului pentru persoanele
care desfasoara activitati în functii elective, numirii
în cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti,
depunerii adeziunii în cazul membrilor cooperatori, începerii
practicii profesionale pentru someri, ucenici, elevi si studenti
sau încheierii contractului individual de asigurare, dupa
caz."
7. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10. - (1) În vederea încheierii asigurarii
pentru accidente de munca si boli profesionale si a stabilirii
cotei contributiei datorate, angajatorul are obligatia de a
comunica asiguratorului, printr-o declaratie pe propria raspundere,
domeniul de activitate conform Clasificarii Activitatilor din
Economia Nationala - CAEN, numarul de angajati, fondul de salarii,
precum si orice alte informatii solicitate în acest scop.
(2) Modelul si continutul declaratiei prevazute la alin. (1)
se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei
legi.
(3) Declaratia se depune la sediul asiguratorului, în
termen de 30 de zile de la data dobandirii personalitatii juridice
sau a începerii raporturilor de munca ori de serviciu
între parti, dupa caz.
(4) În cazul modificarii uneia sau mai multor informatii
din declaratia prevazuta la alin. (1), angajatorul are obligatia
sa anunte asiguratorul în termen de 15 zile."
8. Articolul 11 se abroga.
[sus]
9. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12. - Persoana asigurata potrivit art. 6, o data
cu încheierea contractului individual de asigurare, are
obligatia de a depune o declaratie de venituri si de a comunica,
în termen de 15 zile, asiguratorului orice modificare
intervenita cu privire la situatia si statutul ei."
10. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14. - În cazul în care din culpa angajatorului
sau a persoanei asigurate nu s-a platit contributia de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale, costul prestatiilor
si al serviciilor de asigurare prevazute de prezenta lege se
suporta de angajator sau de persoana asigurata."
11. Alineatul (1) al articolului 15 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 15. - (1) În cazul bolilor profesionale, declarate
în conditiile legii, în timpul activitatii profesionale,
dreptul la prestatiile si serviciile de asigurare se mentine
si ulterior încetarii raporturilor de munca/serviciu si
a contractelor individuale de asigurare."
12. Litera d) a articolului 19 va avea urmatorul
cuprins:
"d) indemnizatie pentru trecerea temporara în alt
loc de munca si indemnizatie pentru reducerea timpului de munca;"
13. Alineatele (1)-(3) ale articolului 20 vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Baza de calcul al indemnizatiilor pentru
incapacitate temporara de munca sau pentru reducerea timpului
de munca se calculeaza ca medie a veniturilor salariale brute
realizate de catre salariat în ultimele 6 luni anterioare
manifestarii riscului, respectiv a veniturilor stipulate în
contractele individuale de asigurare, pe baza carora s-a stabilit
contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
(2) În cazul în care stagiul de cotizare este mai
mic de 6 luni, baza de calcul al indemnizatiilor pentru incapacitate
temporara de munca sau pentru reducerea timpului de munca o
constituie venitul salarial brut din ultima luna de activitate,
respectiv venitul stipulat în contractul individual de
asigurare, pe baza caruia s-a stabilit contributia de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale.
(3) Pentru calculul indemnizatiilor pentru incapacitate temporara
de munca sau pentru reducerea timpului de munca se utilizeaza
numarul de zile lucratoare din luna în care se acorda
concediul medical sau, dupa caz, se solicita alte drepturi de
asigurari sociale."
14. Alineatul (2) al articolului 22 va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Contravaloarea biletelor pentru tratament balnear
prescris de medicul asiguratorului celor care se afla în
incapacitate temporara de munca, ca urmare în exclusivitate
a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, se suporta
integral din contributiile de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale."
15. Alineatul (1) al articolului 25 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Pentru reabilitarea medicala si recuperarea
capacitatii de munca asiguratii beneficiaza de programe individuale
de recuperare, stabilite de medicul specialist al asiguratorului,
în functie de natura si de diagnosticul bolii."
[sus]
16. Alineatul (2) al articolului 26 va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Dreptul la prestatii si servicii pentru reabilitarea
medicala si recuperarea capacitatii de munca se suspenda în
cazul în care asiguratii nu urmeaza sau nu respecta programul
individual de recuperare."
17. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Unitatile prestatoare de servicii medicale
se stabilesc de asigurator, care încheie cu acestea contracte
de prestari de servicii medicale pentru reabilitarea medicala
si recuperarea capacitatii de munca a asiguratilor care au suferit
accidente de munca si boli profesionale.
(2) Tarifele pentru prestarea serviciilor medicale se stabilesc
între partile contractante, pe baza prevederilor existente
în contractele-cadru din sistemul asigurarilor sociale
de sanatate."
18. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate
temporara de munca reprezinta 80% din media veniturilor salariale
brute realizate în ultimele 6 luni.
(2) În cazul asiguratilor prevazuti la art. 6, cuantumul
indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca reprezinta
80% din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni."
19. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35. - Indemnizatia pentru incapacitate temporara
de munca în cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale
se suporta în primele 3 zile de incapacitate de catre
angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din contributia
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale."
20. Alineatul (3) al articolului 37 va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Prelungirea concediului medical peste 180 de zile
se face pentru cel mult 90 de zile, în functie de evolutia
cazului si de rezultatele actiunilor de recuperare, conform
procedurilor stabilite de CNPAS."
21. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39. - În situatia în care medicul expert
al asigurarilor sociale din sistemul public de pensii decide
încadrarea într-un grad de invaliditate, indemnizatia
se va acorda pana la sfarsitul lunii urmatoare celei în
care s-a dat avizul de pensionare, fara a se depasi durata maxima
de acordare a concediului medical, prevazuta la art. 37."
22. Denumirea sectiunii a 4-a a capitolului
IV va avea urmatorul cuprins:
"Indemnizatia pentru trecerea temporara
în alt loc de munca
si indemnizatia pentru reducerea timpului de munca"
[sus]
23. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Compensatia pentru atingerea integritatii
reprezinta o suma fixa în bani si se acorda integral,
o singura data, fara a afecta celelalte drepturi sau indemnizatii
la care este îndreptatit asiguratul, si nu este luata
în baza de calcul pentru determinarea acestor drepturi.
(2) Cuantumul compensatiei pentru atingerea integritatii se
stabileste în functie de gravitatea leziunii, în
limita unui plafon maxim de 12 salarii medii brute pe economie,
comunicate de Institutul National de Statistica.
(3) Criteriile si grilele pe baza carora se acorda compensatia
pentru atingerea integritatii se stabilesc de catre CNPAS prin
normele metodologice de aplicare a prezentei legi."
24. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46. - (1) În cazul decesului asiguratului,
ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale,
beneficiaza de despagubire în caz de deces o singura persoana,
care poate fi, dupa caz: sotul supravietuitor, copilul, parintele,
tutorele, curatorul, mostenitorul, în conditiile dreptului
comun, sau, în lipsa acesteia, persoana care dovedeste
ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
(2) Cuantumul despagubirii în caz de deces este de 4 salarii
medii brute pe economie, comunicate de Institutul National de
Statistica."
25. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47. - Cererea pentru obtinerea despagubirii în
caz de deces se depune la sediul asiguratorului, însotita
de actele din care rezulta dreptul solicitantului, potrivit
prezentei legi."
26. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49. - Plata despagubirii în caz de deces se
face în termen de 15 zile de la data comunicarii deciziei
prevazute la art. 48."
27. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Daca în urma controalelor medicale
periodice personalul din structurile de medicina muncii, care
asigura servicii medicale angajatorului, constata ca exista
riscul unei îmbolnaviri profesionale, acesta are obligatia
de a semnala de îndata cazul asiguratorului.
(2) Declararea bolilor profesionale se realizeaza conform prevederilor
Legii protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, iar un exemplar din formularul de
declarare a bolii respective va fi înaintat CNPAS de catre
autoritatea competenta."
28. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53. - (1) Pentru constatarea cazului asigurat si
stabilirea drepturilor de asigurare, asiguratorul are acces
si recurge la procesul-verbal de cercetare întocmit, potrivit
legii, de autoritatea competenta care efectueaza cercetarea
accidentelor soldate cu incapacitate temporara de munca, invaliditate
si deces.
(2) Asiguratorul verifica si decide asupra modalitatii în
care a fost efectuata cercetarea accidentului care a determinat
incapacitatea temporara de munca.
(3) În scopul realizarii atributiilor prevazute la alin.
(2) asiguratorul poate participa direct la cercetarea accidentului
sau poate efectua o ancheta proprie, dupa caz."
29. Dupa articolul 54 se introduce un nou articol,
articolul 541, cu urmatorul cuprins:
"Art. 541. - Pana la stabilirea caracterului de munca al
accidentului sau caracterului profesional al bolii, conform
documentelor prevazute la art. 54, contravaloarea serviciilor
medicale acordate va fi suportata din bugetul Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate, urmand ca decontarea
sa se realizeze ulterior din contributiile de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale, dupa caz."
[sus]
30. Articolul 60 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60. - Angajatii au dreptul, fara ca acest lucru sa
atraga consecinte asupra lor, de a sesiza Inspectia Muncii,
asiguratorul sau comitetele de sanatate si securitate în
munca asupra neluarii de catre angajator a unor masuri de prevenire
a accidentelor de munca si a bolilor profesionale."
31. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62. - Asiguratorul coordoneaza activitatea de prevenire
a accidentelor de munca si a bolilor profesionale la nivel national
si realizeaza obiectivele de prevenire prin servicii proprii,
cu personal specializat sau cu persoane fizice/juridice abilitate
conform legii."
32. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63. - Personalul tehnic al asiguratorului, care desfasoara
activitati de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale, precum si personalul medical specializat în
medicina muncii au urmatoarele atributii:
a) acorda consultanta si asistenta tehnica si medicala de medicina
muncii cu privire la masurile si mijloacele de prevenire;
b) initiaza elaborarea de studii si analize si asigura documentatia
privind riscurile si conditiile de munca din unitati, în
vederea fundamentarii unor masuri de prevenire;
c) propun finantarea unor proiecte sau programe de cercetare
pentru fundamentarea stiintifica a masurilor de prevenire necesare;
d) elaboreaza si propun angajatorilor instructiuni de prevenire
si proceduri de lucru specifice unor locuri de munca;
e) verifica modalitatea de efectuare a cercetarii accidentelor
de munca ce au avut ca urmare incapacitatea temporara de munca;
f) controleaza aplicarea si respectarea masurilor de prevenire
convenite cu angajatorii;
g) elaboreaza si propun forme si mijloace de educare si informare
în masa pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor
profesionale;
h) tin evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
i) propun asiguratorului majorari sau reduceri ale contributiei
pentru stimularea activitatii de prevenire;
j) acolo unde este cazul, pot propune asiguratorului încheierea
unor contracte cu angajatorii, în scopul îmbunatatirii
activitatii de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale."
33. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68. - CNPAS administreaza, gestioneaza, coordoneaza
si controleaza întreaga activitate de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale."
34. Articolul 69 se abroga.
35. Articolul 70 se abroga.
36. Articolul 71 se abroga.
37. Articolul 72 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 72. - În vederea realizarii activitatii de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, CNPAS
are, în principal, urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si controleaza activitatea în acest domeniu,
desfasurata de casele teritoriale de pensii;
b) poate cofinanta programe si proiecte de prevenire a accidentelor
de munca si a bolilor profesionale;
c) aplica masuri pentru îmbunatatirea serviciilor si prestatiilor
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
d) elaboreaza criteriile si metodologia care stau la baza calculului
contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale;
e) îndruma si controleaza activitatea de prevenire a accidentelor
de munca si a bolilor profesionale;
f) controleaza modul de acordare a prestatiilor si serviciilor
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
prevazute de prezenta lege;
g) controleaza modul de acordare a stimulentelor pentru încurajarea
aplicarii masurilor de prevenire si reducere a nivelului de
risc, stabilit prin normele metodologice de aplicare a prezentei
legi;
h) poate organiza la nivel national, la propunerea caselor teritoriale
de pensii sau a asociatiilor profesionale de asigurare, activitatea
de recuperare functionala, protezare, reorientare si reconversie,
în vederea reintegrarii profesionale pentru persoanele
care au suferit accidente de munca si boli profesionale;
i) organizeaza evidenta cazurilor asigurate, precum si a costurilor
de asigurare la nivel national;
j) emite si retrage autorizatia de functionare a asociatiilor
profesionale de asigurare;
k) finanteaza la nivel national studii de cercetare aplicativa
în vederea elaborarii de solutii, dispozitive si metode
de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
l) organizeaza instruirea, formarea si perfectionarea personalului
din domeniul asigurarii pentru accidente de munca si boli profesionale;
m) face propuneri privind cheltuielile ce se finanteaza din
veniturile provenite din contributiile de asigurari pentru accidente
de munca si boli profesionale;
n) urmareste executia veniturilor si cheltuielilor activitatii
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
si prezinta ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei
rapoarte trimestriale si anuale privind executia bugetara;
o) coordoneaza activitatea de management al securitatii si sanatatii
în munca."
[sus]
38. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 73. - Conducerea activitatii de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale este asigurata de presedintele
CNPAS si de un consiliu tripartit."
39. Articolul 74 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 74. - (1) Activitatea de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale este organizata la nivel de directie
generala în cadrul CNPAS.
(2) Conducerea executiva a activitatii de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale este asigurata de un director
general cu rang de înalt functionar public, numit în
conditiile legii de catre presedintele CNPAS.
(3) Ocuparea functiei de director general se face în conditiile
legii.
(4) Salarizarea directorului general se face la nivelul salariului
stabilit de lege pentru functia de secretar general din ministere."
40. Articolul 75 se abroga.
41. Articolul 76 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 76. - (1) Consiliul tripartit este format din 9 membri:
a) 3 reprezentanti ai Guvernului, dintre care presedintele CNPAS
si directorul general prevazut la art. 74 alin. (2) - membri
de drept, iar al treilea, un reprezentant al Agentiei Nationale
de Administratie Fiscala, desemnat de Ministerul Finantelor
Publice;
b) 3 reprezentanti ai salariatilor, desemnati prin consens de
confederatiile sindicale reprezentative la nivel national, conform
Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata,
cu modificarile ulterioare;
c) 3 reprezentanti ai patronilor, desemnati prin consens de
confederatiile patronale reprezentative la nivel national, conform
Legii nr. 130/1996, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) Membrii consiliului tripartit îsi desfasoara activitatea
în baza unui mandat pe o durata de 4 ani.
(3) Presedintele CNPAS este si presedintele consiliului tripartit.
(4) Indemnizatia de sedinta pentru membrii consiliului tripartit,
cu exceptia presedintelui CNPAS si a directorului general, este
egala cu 10% din indemnizatia lunara a unui secretar de stat.
(5) Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului tripartit
ca urmare a participarii la sedinte nu poate depasi, într-o
luna, 20% din indemnizatia lunara a unui secretar de stat."
42. Articolul 77 se abroga.
43. Articolul 78 se abroga.
44. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79. - (1) În îndeplinirea atributiilor
prevazute la art. 72, în structura organizatorica a CNPAS
se înfiinteaza structuri specializate pentru urmarirea
si asigurarea:
a) activitatii de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale;
b) activitatii de reabilitare medicala, reabilitare socio-profesionala
si tratament medical;
c) evidentei contributiilor, prestatiilor si serviciilor acordate
si a costurilor de asigurare.
(2) Organizarea structurilor prevazute la alin. (1) se aproba
prin hotarare a Guvernului de modificare a Statutului CNPAS."
[sus]
45. Articolul 80 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80. - Prin Statutul CNPAS se stabilesc atributiile,
organizarea si functionarea la nivel central si teritorial a
structurilor care asigura desfasurarea activitatii de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale, precum si atributiile
consiliului tripartit."
46. Dupa articolul 80 se introduce un nou articol,
articolul 801, cu urmatorul cuprins:
"Art. 801. - (1) La nivelul caselor teritoriale de pensii,
pentru activitatea de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale se constituie consilii tripartite consultative.
(2) Componenta, atributiile, organizarea si functionarea consiliilor
tripartite consultative se stabilesc prin Statutul CNPAS.
(3) Membrii desemnati în consiliile tripartite consultative
nu beneficiaza de indemnizatie de sedinta."
47. Articolul 81 se abroga.
48. Articolul 82 se abroga.
49. Articolul 83 se abroga.
50. Articolul 87 se abroga.
51. Articolul 89 se abroga.
52. Articolul 90 se abroga.
53. Articolul 91 se abroga.
54. Articolul 92 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 92. - Asociatiile profesionale de asigurare au obligatia
de a supune anual aprobarii CNPAS situatia financiara si bugetul
de venituri si cheltuieli."
55. Articolul 93 se abroga.
56. Articolul 94 se abroga.
57. Articolul 95 se abroga.
58. Articolul 96 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 96. - (1) Datoreaza contributii de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale urmatorii:
a) angajatorii, pentru asiguratii prevazuti la art. 5 si 7;
b) asiguratii prevazuti la art. 6.
(2) Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale în cazul somerilor se suporta integral din
bugetul asigurarilor pentru somaj, se datoreaza numai pe perioada
în care acestia urmeaza cursuri de recalificare si de
reconversie profesionala si se stabileste în cota de 1%
aplicata asupra cuantumului drepturilor acordate pe perioada
respectiva.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), angajatorii
nu datoreaza contributii pentru persoanele prevazute la art.
5 lit. d)."
[sus]
59. Alineatul 3 al articolului 99 va avea urmatorul
cuprins:
"(3) Pentru prima perioada de functionare a sistemului
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
tarifele si clasele de risc se pot modifica si la un interval
de timp mai scurt de 4 ani, dar numai o singura data."
60. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101. - (1) Baza lunara de calcul la care persoanele
prevazute la art. 5 si 7 datoreaza contributia de asigurari
pentru accidente de munca si boli profesionale o reprezinta
fondul total de salarii brute lunare realizate.
(2) În situatia în care într-o unitate exista
activitati încadrate în mai multe clase de risc,
baza lunara de calcul o reprezinta fondul total de salarii brute
lunare realizate corespunzator activitatilor încadrate
în fiecare clasa de risc.
(3) Cotele de contributie datorate de angajatori în functie
de clasa de risc sunt stabilite de la 0,5% la 4%, aplicate asupra
fondului total de salarii brute lunare realizate.
(4) Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale nu se aplica asupra sumelor reprezentand:
a) prestatii de asigurari sociale care se suporta din fondurile
asigurarilor sociale sau din fondurile angajatorului si care
se platesc direct de catre acesta, potrivit legii;
b) drepturile platite potrivit dispozitiilor legale în
cazul desfacerii contractelor individuale de munca, al încetarii
calitatii de functionar public sau de membru cooperator, altele
decat cele acordate potrivit legii pentru perioada de preaviz;
c) diurnele de deplasare si de delegare, indemnizatiile de delegare,
detasare si transfer, precum si drepturile de autor;
d) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit;
e) premii si alte drepturi exceptate prin legi speciale."
61. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102. - (1) Contributia datorata de persoanele fizice
prevazute la art. 6 este unica, în valoare de 1%, aplicata
asupra venitului lunar asigurat, indiferent de activitatea prestata.
(2) Baza lunara de calcul pentru aceste contributii o reprezinta
venitul lunar prevazut în contractul individual de asigurare,
care nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe
tara."
62. Articolul 105 se abroga.
63. Articolul 106 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106. - Contributiile de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale, dupa calculare si retinere, se
vireaza pana la data de 20 a lunii urmatoare celei pentru care
se efectueaza plata drepturilor salariale."
64. Articolul 107 se abroga.
65. Articolul 108 se abroga.
66. Articolul 109 se abroga.
67. Articolul 111 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 111. - (1) Neplata contributiei de asigurare de catre
asiguratii prevazuti la art. 6 la termenul stabilit atrage neacordarea
drepturilor la prestatii si servicii de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale, pana la achitarea contributiilor
datorate si a dobanzilor si penalitatilor aferente.
(2) Neplata contributiei de asigurare de catre asiguratii prevazuti
la art. 6 pe o perioada de 3 luni consecutive constituie pentru
asigurator motiv de reziliere a contractului individual de asigurare."
68. Articolul 112 se abroga.
[sus]
69. Articolul 113 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 113. - (1) Asiguratorul poate sa aprobe anual majorari
sau reduceri ale cotelor contributiilor de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale.
(2) Nivelul majorarii sau al reducerii cotelor se stabileste
în principal dupa urmatoarele criterii:
a) numarul accidentelor de munca si al bolilor profesionale
pe o perioada de referinta;
b) gravitatea consecintelor accidentelor de munca si a bolilor
profesionale;
c) volumul cheltuielilor pentru prestatii si servicii de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale;
d) existenta locurilor de munca încadrate în conditii
deosebite sau speciale."
70. Denumirea capitolului IX va avea urmatorul
cuprins:
"Veniturile si cheltuielile asigurarilor
pentru accidente
de munca si boli profesionale"
71. Articolul 114 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 114. - Veniturile pentru asigurarile de accidente
de munca si boli profesionale se constituie din:
a) contributii de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale datorate de persoanele juridice, precum si de persoanele
fizice care încheie asigurare;
b) dobanzi si penalitati de întarziere;
c) alte venituri, potrivit legii."
72. Articolul 115 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 115. - (1) Veniturile din contributiile de asigurari
pentru accidente de munca si boli profesionale datorate de persoanele
fizice si juridice, în conditiile prezentei legi, se prevad
distinct la partea de venituri a bugetului asigurarilor sociale
de stat.
(2) Veniturile prevazute la art. 114 sunt destinate în
exclusivitate pentru finantarea prestatiilor si serviciilor
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
prevazute de prezenta lege, precum si pentru finantarea organizarii
si functionarii sistemului de asigurare reglementat de prezenta
lege."
73. Articolul 116 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 116. - (1) Cheltuielile pentru prestatiile si serviciile
de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale
si cheltuielile pentru organizarea si functionarea acestui sistem
se prevad distinct la partea de cheltuieli a bugetului asigurarilor
sociale de stat.
(2) Cheltuielile pentru prestatii si servicii de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale se efectueaza pentru:
a) reabilitarea medicala si recuperarea capacitatii de munca;
b) reabilitarea si reconversia profesionala;
c) indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca;
d) indemnizatia pentru trecerea temporara în alt loc de
munca si indemnizatia pentru reducerea timpului de munca;
e) compensatiile pentru atingerea integritatii;
f) despagubirile în caz de deces;
g) rambursarile de cheltuieli;
h) activitatea de prevenire a accidentelor de munca si bolilor
profesionale.
(3) Cheltuielile pentru organizarea si functionarea sistemului
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
se efectueaza în limita a pana la 3% din veniturile ce
reprezinta contributii de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale, care se prevad a se încasa în
anul bugetar."
74. Articolul 117 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 117. - (1) Excedentele anuale rezultate în
cazul în care veniturile depasesc cheltuielile sistemului
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
se reporteaza în anul urmator, utilizandu-se pentru finantarea
cheltuielilor prevazute la art. 116 alin. (2).
(2) Eventualele deficite înregistrate pe parcursul executiei
si deficitul anual rezultat în cazul în care veniturile
sunt depasite de cheltuielile sistemului de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale se acopera din disponibilitatile
înregistrate în anul precedent de sistem."
[sus]
75. Articolul 118 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 118. - (1) Executia de casa a fondurilor aferente
sistemului de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale
se realizeaza prin Trezoreria Statului.
(2) Disponibilitatile sistemului de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale se pastreaza în Trezoreria
Statului si sunt purtatoare de dobanzi."
76. Articolul 119 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 119. - Disponibilitatile fondului initial pentru
functionarea sistemului de asigurare înregistrate la data
de 31 decembrie 2003, asa cum au fost constituite conform Legii
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002,
cu modificarile ulterioare, se preiau de catre CNPAS spre administrare."
77. Articolul 120 se abroga.
78. La articolul 124 alineatul 1, literele
a), b) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"a) nedepunerea la termen a declaratiei prevazute la art.
10 si 12;
b) nerespectarea obligatiei de comunicare prevazute la art.
10 si 51;
c) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control informatiile
solicitate potrivit art. 58."
79. Alineatul (1) al articolului 125 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 125. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac prin proces-verbal de catre personalul împuternicit
din cadrul CNPAS sau de catre autoritatile publice abilitate
potrivit legii."
80. Dupa alineatul (2) al articolului 125 se
introduce un nou alineat, alineatul (3), care va avea urmatorul
cuprins:
"(3) Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare."
81. Articolul 127 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 127. - Sumele încasate din amenzile contraventionale,
aplicate conform prezentei legi, se fac venit la bugetul de
stat."
82. Literele a) si e) ale articolului 129 vor
avea urmatorul cuprins:
"a) modul de calcul al contributiei de asigurari pentru
accidente de munca si boli profesionale, precum si majorarea
sau micsorarea cotei de contributie;
............................................................................................
e) modul de stabilire si de plata a prestatiilor si serviciilor
cuvenite beneficiarilor de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale;"
83. Dupa articolul 133 se introduce un nou
articol, articolul 1331, cu urmatorul cuprins:
"Art. 1331. - (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu
de prestatii si servicii pentru accidente de munca si boli profesionale
se recupereaza de la beneficiari în termenul general de
prescriptie de 3 ani.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) se recupereaza de la beneficiari
în baza deciziei organului competent, care constituie
titlu executoriu. Sumele ramase nerecuperate de pe urma beneficiarilor
decedati nu se mai urmaresc."
84. Articolul 134 se abroga.
[sus]
85. Articolul 135 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 135. - Prezenta lege intra în vigoare la data
de 1 ianuarie 2005, cu exceptia prevederilor referitoare la
constituirea fondului initial pentru functionarea sistemului
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
care intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2003."
86. Articolul 136 se abroga.
87. Articolul 137 se abroga.
88. Articolul 138 se abroga.
89. Articolul 139 se abroga.
90. Articolul 140 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 140. - (1) În perioada 1 ianuarie 2003 - 31
decembrie 2004 contributiile de asigurari pentru accidente de
munca si boli profesionale sunt destinate exclusiv constituirii
fondului initial necesar pentru functionarea sistemului de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale.
(2) Cota de contributie datorata de angajatori si de persoanele
fizice care încheie contracte individuale de asigurare
este de 0,5%, indiferent de clasa de risc.
(3) Începand cu data de 1 ianuarie 2004, CNPAS va administra
fondurile sistemului de asigurari pentru accidente de munca
si boli profesionale prin structurile înfiintate pentru
acest scop."
91. Dupa articolul 140 se introduce un nou
articol, articolul 1401, cu urmatorul cuprins:
"Art. 1401. - Perioada de suspendare a contractului individual
de munca în cazul concediului pentru incapacitate temporara
de munca datorata producerii unui accident de munca sau boala
profesionala se considera vechime în munca."
92. Articolul 141 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 141. - Pana la data de 31 decembrie 2004 Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Sanatatii
vor elabora si vor aproba normele metodologice de aplicare a
prezentei legi, care se vor publica în Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I."
Art. II. - (1) Statutul Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale se
modifica si se completeaza prin hotarare a Guvernului, pana
la data de 31 decembrie 2003, potrivit dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta.
(2) Dupa data modificarii si completarii Statutului Casei Nationale
de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, potrivit dispozitiilor
alin. (1), aceasta preia prin protocol, de la Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, activitatile corespunzatoare
functionarii si organizarii sistemului de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale, precum si personalul aferent
acestor activitati.
(3) Personalul preluat de Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi
de Asigurari Sociale va fi transferat, potrivit legii, de la
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si de la
unitatile subordonate sau aflate în coordonarea ori sub
autoritatea acestuia.
(4) Pana la modificarea si completarea Statutului Casei Nationale
de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, în conditiile
dispozitiilor alin. (1), Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei, prin structurile proprii, va asigura logistic si
organizatoric desfasurarea activitatilor necesare gestionarii
fondului initial.
(5) Contributiile pentru fondul initial aferent anului 2003
se colecteaza pana la data de 31 decembrie 2003 de catre casele
teritoriale de pensii si se vireaza la Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei.
[sus]
Art. III. - Angajatorii existenti
la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta
sunt obligati sa depuna declaratia prevazuta la art. I pct.
7 la sediul asiguratorului, în termen de 30 de zile de
la data intrarii în vigoare a normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 346/2002, cu modificarile ulterioare.
Art. IV. - În cuprinsul
Legii nr. 346/2002, cu modificarile ulterioare, sintagmele "Fondul
National de Asigurare pentru Accidente de Munca si Boli Profesionale",
respectiv "Fondul National", precum si "fondurile
teritoriale de asigurare pentru accidentele de munca si boli
profesionale" si "fondurile teritoriale" se înlocuiesc
corespunzator cu sintagmele "Casa Nationala de Pensii si
Alte Drepturi de Asigurari Sociale", respectiv "CNPAS"
si "casele teritoriale de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale", respectiv "casele teritoriale de pensii".
Art. V. - Pe data de 1 ianuarie
2005 se abroga prevederile referitoare la accidente de munca
si boli profesionale din cap. V "Alte drepturi de asigurari
sociale" din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. VI. - Legea nr. 346/2002
privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale,
cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile
aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea
acesteia de catre Parlament, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul interimar al sanatatii,
Ionel Blanculescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 24 octombrie 2003.
Nr. 107.
[sus]
|