Legislatie->Ordonante
si Hotarari...->Ordonante
de Guvern->Ordonanta de urgenta
nr. 150...
Ordonanta de urgenta nr. 150 din 31/10/2002
privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari
sociale de sanatate
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I
nr. 838 din 20/11/2002
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Asigurarile sociale de sanatate
reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii si promovarii
sanatatii populatiei care asigura acordarea unui pachet de servicii
de baza.
(2) Asigurarile sociale de sanatate sunt obligatorii si functioneaza
ca un sistem unitar, pe baza urmatoarelor principii:
a) alegerea libera a casei de asigurari de sanatate;
b) solidaritate si subsidiaritate în colectarea si utilizarea
fondurilor;
c) alegerea libera de catre asigurati a medicului de familie,
a medicului specialist din ambulatoriu si a unitatii sanitare;
d) participarea obligatorie la plata contributiei de asigurari
sociale de sanatate pentru formarea fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate;
e) participarea persoanelor asigurate, a statului si a angajatorilor
la managementul fondului national unic de asigurari sociale
de sanatate;
f) acordarea unui pachet de servicii medicale de baza, în
mod echitabil si nediscriminatoriu, oricarui asigurat;
g) transparenta activitatii sistemului de asigurari sociale
de sanatate.
(3) Pot functiona si alte forme de asigurare a sanatatii în
diferite situatii speciale. Aceste asigurari nu sunt obligatorii.
Art. 2. - (1) Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate,
denumit în continuare fondul, este un fond special care
se constituie si se utilizeaza potrivit prezentei ordonante
de urgenta.
(2) Constituirea fondului se face din contributia de asigurari
sociale de sanatate, denumita în continuare contributie,
suportata de asigurati, de persoanele fizice si juridice care
angajeaza personal salariat, din subventii de la bugetul de
stat, precum si din alte surse - donatii, sponsorizari, dobanzi,
potrivit legii.
(3) Administrarea fondului se face, în conditiile legii,
de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, denumita în
continuare CNAS, si, respectiv, prin casele de asigurari sociale
de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti, inclusiv prin
Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si Casa Asigurarilor de Sanatate
a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii
Judecatoresti, denumite în continuare case de asigurari.
(4) CNAS poate propune Ministerului Sanatatii si Familiei proiecte
de acte normative care au incidenta asupra constituirii si utilizarii
fondului.
Art. 3. - (1) În sensul prezentei ordonante de urgenta,
urmatorii termeni se definesc astfel:
a) serviciile medicale sunt acele servicii si produse furnizate
de catre persoane fizice si juridice, în conditiile prezentei
ordonante de urgenta;
b) furnizorii sunt persoane fizice sau juridice autorizate oficial
si recunoscute de catre Ministerul Sanatatii si Familiei pentru
a furniza servicii sau produse medicale;
c) pachetul de servicii de baza cuprinde serviciile medicale,
serviciile de îngrijire a sanatatii, medicamentele, materialele
sanitare, dispozitivele medicale si alte servicii si produse
la care au dreptul asiguratii si se suporta din fond, în
conditiile contractului-cadru;
d) autorizarea reprezinta un control al calificarii si al respectarii
legislatiei existente în domeniu, efectuat pentru toate
tipurile de furnizori, necesar pentru a obtine permisiunea de
a furniza servicii medicale în Romania;
e) acreditarea este un proces de evaluare externa a calitatii
serviciilor de sanatate, care confera dreptul de a putea intra
în relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate,
fiind o conditie obligatorie pentru încheierea contractului;
f) contractarea este procedura care reglementeaza conditiile
furnizarii serviciilor de catre furnizori pentru cei asigurati
de casele de asigurari;
g) pret de referinta este pretul utilizat în sistemul
de asigurari sociale de sanatate pentru plata medicamentelor,
materialelor sanitare si a dispozitivelor medicale, potrivit
politicii de preturi a Ministerului Sanatatii si Familiei;
h) dispozitivele medicale cuprind materialele sanitare pentru
corectarea vazului, auzului, pentru protezarea membrelor, respectiv
proteze, orteze, dispozitive de mers si alte materiale specifice,
necesare în scopul recuperarii unor deficiente organice
sau fiziologice.
(2) Definitiile care pot exista în alte legi si care sunt
diferite de cele prevazute la alin. (1) nu se aplica în
cazul prezentei ordonante de urgenta.
[sus]
CAPITOLUL II
Asiguratii
SECTIUNEA 1
Persoanele asigurate
Art. 4. - (1) Sunt asigurati, potrivit prezentei
ordonante de urgenta, toti cetatenii romani cu domiciliul în
tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au domiciliul
sau resedinta în Romania. În aceasta calitate au
obligatia platii contributiei de asigurare potrivit prevederilor
prezentei ordonante de urgenta.
(2) Calitatea de asigurat si drepturile de asigurare înceteaza
o data cu pierderea dreptului de domiciliu sau de resedinta
în Romania.
(3) Documentele justificative privind dobandirea calitatii de
asigurat se stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii si
familiei, la propunerea CNAS.
Art. 5. - (1) Calitatea de asigurat se dovedeste cu un document
justificativ - adeverinta sau carnet de asigurat - eliberat
prin grija casei la care este înscris asiguratul. În
termen de un an de la aprobarea prezentei ordonante de urgenta
va fi introdus cardul electronic de asigurat, care se suporta
din fond.
(2) Metodologia si modalitatile de gestionare si de distribuire
ale cardului de asigurat se stabilesc de catre CNAS.
(3) Datele minime care vor fi înregistrate si accesate
pe cardul de asigurat sunt:
a) datele de identitate si codul numeric personal;
b) dovada achitarii contributiei pentru asigurarile sociale
de sanatate;
c) înregistrarea numarului de solicitari de servicii medicale,
prin codul furnizorului;
d) diagnostice medicale cu risc vital;
e) consimtamantul referitor la donarea de tesuturi si organe;
f) grupa sanguina si Rh.
Art. 6. - (1) Urmatoarele categorii de persoane beneficiaza
de asigurare, fara plata contributiei:
a) toti copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani
pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, ucenici sau studenti
si daca nu realizeaza venituri din munca;
b) sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati în
întretinerea unei persoane asigurate;
c) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege
nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate
din motive politice de dictatura instaurata cu începere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în strainatate
ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificarile
si completarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre
regimurile instaurate în Romania cu începere de
la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice,
aprobata prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi,
precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi,
republicata, precum si persoanele prevazute la art. 2 din Legea
nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor
drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor
pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza
alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate
de aceste legi, precum si cele provenite din pensii;
d) persoanele cu handicap care nu realizeaza venituri din munca,
pensie sau alte surse si se afla în îngrijirea familiei;
e) pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii
I.O.V.R. si alte categorii de pensionari;
f) bolnavii cu afectiuni incluse în programele nationale
de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii si Familiei, pana
la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu realizeaza venituri
din munca, pensie sau din alte resurse;
g) femeile însarcinate sau lauzele, daca nu au nici un
venit sau au venituri sub salariul de baza minim brut pe tara;
h) persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul
la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul
minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) persoanele care se afla în executarea masurilor prevazute
în art. 105, 113 si 114 din Codul penal; persoanele care
se afla în perioada de amanare sau întrerupere a
executarii pedepsei privative de libertate, daca nu au venituri.
(2) Sunt asigurate persoanele aflate în una dintre urmatoarele
situatii, pe durata acesteia, cu plata contributiei din alte
surse, în conditiile prezentei ordonante de urgenta:
a) satisfac serviciul militar în termen;
b) se afla în concediu medical, în concediu medical
pentru sarcina si lauzie sau în concediu medical pentru
îngrijirea copilului bolnav în varsta de pana la
7 ani;
c) executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla în
arest preventiv;
d) persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sau,
dupa caz, de alocatie de sprijin.
Art. 7. - (1) Cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene,
precum si cetatenii statelor cu care Romania a încheiat
acorduri, întelegeri, conventii sau protocoale internationale
de cooperare în domeniul sanatatii si stiintelor medicale
beneficiaza de acoperirea serviciilor medicale acordate pe teritoriul
Romaniei, în conditiile prevazute de acordurile, întelegerile,
conventiile sau protocoalele încheiate între Romania
si tara respectiva.
(2) Asigurarea sociala de sanatate este facultativa pentru urmatoarele
categorii de persoane care nu se încadreaza în prevederile
alin. (1):
a) membrii misiunilor diplomatice acreditate în Romania;
b) cetatenii straini si apatrizii care se afla temporar în
tara;
c) cetatenii romani cu domiciliul în strainatate care
se afla temporar în tara.
Art. 8. - (1) Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile
sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care
angajeaza persoane cu contract individual de munca sau conventie
civila, precum si persoanelor fizice, dupa caz.
(2) Persoanele juridice sau fizice la care îsi desfasoara
activitatea asiguratii sunt obligate sa depuna lunar la casele
de asigurari declaratii privind obligatiile ce le revin fata
de fond.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si persoanelor care
exercita profesii liberale sau celor care sunt autorizate, potrivit
legii, sa desfasoare activitati independente.
Art. 9. - În cazul neachitarii în termen a contributiilor
datorate fondului, CNAS, direct sau prin casele de asigurari,
procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru
încasarea sumelor datorate si a majorarilor de întarziere,
potrivit procedurilor instituite de legislatia privind executarea
creantelor bugetare.
[sus]
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile si obligatiile asiguratilor
Art. 10. - (1) Asiguratii au dreptul la un
pachet de servicii de baza care cuprinde servicii medicale,
servicii de îngrijire a sanatatii, medicamente, materiale
sanitare si dispozitive medicale.
(2) Drepturile prevazute la alin. (1) se stabilesc pe baza contractului-cadru
care se elaboreaza de CNAS pe baza consultarii Colegiului Medicilor
din Romania, denumit în continuare CMR, Colegiului Farmacistilor
din Romania, denumit în continuare CFR, si Ordinului Asistentilor
Medicali din Romania, denumit în continuare OAMR, pana
la data de 31 octombrie a anului în curs pentru anul urmator.
Proiectul se avizeaza de Ministerul Sanatatii si Familiei, cu
consultarea obligatorie a ministerelor si institutiilor centrale
cu retea sanitara proprie, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
În cazul nefinalizarii elaborarii contractului-cadru în
termenul prevazut, Ministerul Sanatatii si Familiei elaboreaza
si supune spre aprobare Guvernului proiectul contractului-cadru
pana la data de 30 noiembrie.
(3) Contractul-cadru reglementeaza, în principal, conditiile
acordarii asistentei medicale cu privire la:
a) pachetul de servicii de baza la care au dreptul persoanele
asigurate;
b) lista serviciilor medicale, a serviciilor de îngrijiri,
inclusiv la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale
si a altor servicii pentru asigurati aferente pachetului de
servicii de baza prevazut la lit. a);
c) criteriile si standardele calitatii pachetului de servicii;
d) alocarea resurselor si controlul costurilor sistemului de
asigurari sociale de sanatate în vederea realizarii echilibrului
financiar al fondului;
e) tarifele utilizate în contractarea pachetului de servicii
de baza, modul de decontare si actele necesare în acest
scop;
f) internarea si externarea bolnavilor;
g) criteriile de internare în spital;
h) asigurarea tratamentului spitalicesc, masuri de îngrijire
la domiciliu sau de recuperare;
i) conditiile generale de acordare a tratamentului ambulatoriu;
j) prescrierea si eliberarea medicamentelor, a materialelor
sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor si a ortezelor,
a dispozitivelor de mers si de autoservire;
k) modul de informare a asiguratilor;
l) coplata pentru unele servicii medicale.
(4) Prin contractul-cadru se stabilesc conditiile organizarii
licitatiilor în vederea contractarii unor servicii din
pachetul de servicii de baza.
(5) Prevederile alin. (3) lit. e) se realizeaza prin consultarea
reprezentantilor legali ai furnizorilor de servicii medicale.
(6) CNAS va elabora norme metodologice de aplicare a contractului-cadru,
cu consultarea CMR, CFR si OAMR, pana la 15 decembrie a anului
în curs pentru anul urmator, care se aproba prin ordin
al ministrului sanatatii si familiei si al presedintelui CNAS.
(7) În cazul nefinalizarii normelor metodologice, Ministerul
Sanatatii si Familiei le va elabora si le va aproba prin ordin
în termen de 5 zile de la data expirarii termenului prevazut
la alin. (6).
(8) Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti si Casa Asigurarilor
de Sanatate a Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei vor elabora, cu avizul CNAS, norme proprii de aplicare
a contractului-cadru, adaptate la specificul organizarii asistentei
medicale, care se aproba prin ordin comun al ministrului sanatatii
si familiei si al ministrilor si conducatorilor institutiilor
centrale cu retele sanitare proprii.
Art. 11. - (1) Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii
de baza în caz de boala sau de accident, din prima zi
de îmbolnavire sau de la data accidentului si pana la
vindecare, în conditiile stabilite de prezenta ordonanta
de urgenta.
(2) Asiguratii au urmatoarele drepturi:
a) sa aleaga medicul de familie, medicul specialist din ambulatoriu,
unitatea spitaliceasca ce le va acorda servicii medicale, precum
si casa de sanatate la care se asigura;
b) sa fie înscrisi pe lista unui medic de familie pe care
îl solicita, daca îndeplinesc toate conditiile prezentei
ordonante de urgenta, suportand cheltuielile de transport daca
optiunea este pentru un medic din alta localitate;
c) sa îsi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea
a cel putin 3 luni de la data înscrierii pe listele acestuia;
d) sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale
sanitare si dispozitive medicale în mod nediscriminatoriu,
în conditiile legii;
e) sa li se efectueze cel putin un control profilactic în
fiecare an, în functie de sex si de grupa de varsta careia
îi apartin;
f) sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva
si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce
a bolilor;
g) sa beneficieze de servicii medicale în ambulatorii
si spitale acreditate;
h) sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;
i) sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;
j) sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;
k) sa beneficieze de dispozitive medicale si alte materiale
specifice;
l) sa beneficieze de servicii si îngrijiri medicale la
domiciliu.
Art. 12. - Obligatiile asiguratilor pentru a putea beneficia
de drepturile prevazute la art. 11 sunt urmatoarele:
a) sa se înscrie pe lista unui medic de familie acreditat
potrivit legii;
b) sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari
în starea lor de sanatate;
c) sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite
prin contractul-cadru;
d) sa anunte în termen de 15 zile medicul de familie si
casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate
sau modificarilor referitoare la încadrarea lor într-o
anumita categorie de asigurati;
e) sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
f) sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
g) sa achite contributia datorata fondului si suma reprezentand
diferenta dintre tarifele acceptate la plata de sistemul de
asigurari sociale de sanatate si cele practicate pe piata, denumita
în continuare coplata, în conditiile stabilite prin
contractul-cadru;
h) sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele
justificative ce atesta calitatea de asigurat.
Art. 13. - Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat
beneficiaza de servicii medicale numai în cazul urgentelor
medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic
în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit
prin contractul-cadru.
Art. 14. - Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care
însoteste copilul internat în varsta de pana la
3 ani, precum si pentru însotitorul persoanei cu handicap
de gradul I internate se suporta de catre casele de asigurari
numai daca, potrivit criteriilor stabilite de comun acord de
catre CNAS si de CMR, medicul considera necesara prezenta lor
pentru o perioada determinata.
Art. 15. - Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel
putin o data pe an, prin casele de asigurari, asupra serviciilor
de care beneficiaza, a nivelului de contributie si a modalitatii
de plata, precum si asupra drepturilor si obligatiilor sale.
[sus]
CAPITOLUL III
Servicii medicale suportate din fondul national unic de asigurari
sociale de sanatate
SECTIUNEA 1
Servicii medicale profilactice
Art. 16. - (1) În scopul prevenirii
îmbolnavirilor, al depistarii precoce a bolii si al pastrarii
sanatatii, asiguratii vor fi informati permanent de catre casele
de asigurari asupra mijloacelor de pastrare a sanatatii, de
reducere si de evitare a cauzelor de îmbolnavire si asupra
pericolelor la care se expun în cazul consumului de droguri,
alcool si tutun.
(2) Serviciile medicale profilactice suportate din fond sunt
urmatoarele:
a) monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, indiferent
de statutul de asigurat al femeii;
b) urmarirea dezvoltarii fizice si psihomotorii a sugarului
si a copilului;
c) controalele periodice pentru depistarea bolilor ce pot avea
consecinte majore în morbiditate si mortalitate;
d) servicii medicale din cadrul programului national de imunizari;
e) servicii de planificare familiala, indiferent de statutul
de asigurat al femeii.
(3) Detalierea serviciilor prevazute la alin. (2) si modalitatile
de acordare se stabilesc în contractul-cadru.
Art. 17. - Serviciile medicale stomatologice preventive se suporta
de catre casele de asigurari, astfel:
a) trimestrial, pentru copiii pana la varsta de 18 ani, individual
sau prin formarea de grupe de profilaxie, fie la gradinita,
fie la institutiile de învatamant preuniversitar;
b) de doua ori pe an, pentru tinerii în varsta de la 18
ani pana la 26 de ani, daca sunt elevi, ucenici sau studenti
si daca nu realizeaza venituri din munca.
Art. 18. - (1) Asiguratii în varsta de peste 18 ani au
dreptul la un control medical în fiecare an pentru prevenirea
bolilor cu consecinte majore în morbiditate si mortalitate,
stabilite prin contractul-cadru.
(2) Neefectuarea în mod nejustificat de catre asigurati
a controalelor medicale periodice preventive poate atrage obligatia
de a suporta, dupa caz, unele costuri ale tratamentului curativ
si de recuperare pentru afectiunea nedepistata în timp.
Prin contractul-cadru vor fi prevazute situatiile în care
aceste costuri se suporta de asigurati, precum si stimulentele
pentru asiguratii care efectueaza controalele medicale periodice
preventive.
[sus]
SECTIUNEA a 2-a
Servicii medicale curative
Art. 19. - (1) Asiguratii au dreptul la servicii
medicale pentru vindecarea bolii, pentru prevenirea complicatiilor
ei, pentru recuperarea sau cel putin pentru ameliorarea suferintei,
dupa caz.
(2) Tratamentul medical se aplica de catre medici sau asistenti
medicali si de alt personal sanitar acreditat, la indicatia
si sub supravegherea medicului.
Art. 20. - (1) Serviciile medicale curative ale caror costuri
sunt suportate din fond sunt:
a) serviciile medicale de urgenta;
b) serviciile medicale acordate persoanei bolnave pana la diagnosticarea
afectiunii: anamneza, examen clinic, examene paraclinice si
de laborator;
c) tratamentul medical, chirurgical si unele proceduri de recuperare;
d) prescrierea tratamentului necesar vindecarii, inclusiv indicatiile
privind regimul de viata si munca, precum si igieno-dietetic.
(2) Asiguratii beneficiaza de activitati de suport constand
în acordarea de concediu medical pentru incapacitate temporara
de munca sau îngrijirea copilului bolnav.
(3) Detalierea serviciilor prevazute la alin. (1) si modalitatile
de acordare se stabilesc prin contractul-cadru.
Art. 21. - (1) Asiguratii au dreptul la asistenta medicala primara
si de specialitate ambulatorie, la indicatia medicului de familie.
(2) Asiguratii primesc asistenta medicala de specialitate în
spitale acreditate.
(3) Serviciile spitalicesti se acorda prin spitalizare integrala
sau partiala si cuprind: consultatii, investigatii, stabilirea
diagnosticului, tratament medical si/sau tratament chirurgical,
îngrijire, recuperare, medicamente si materiale sanitare,
dispozitive medicale, cazare si masa.
(4) Asistenta medicala de recuperare se acorda pentru o perioada
si dupa un ritm stabilite de medicul curant în unitati
sanitare acreditate.
(5) Servicii si îngrijiri medicale la domiciliu se acorda
de personal acreditat.
Art. 22. - Serviciile medicale stomatologice se acorda de catre
medicul din cabinetul stomatologic si din serviciul bucomaxilo-facial.
Art. 23. - (1) Tratamentele stomatologice se suporta din fond
în conditiile stabilite prin contractul-cadru.
(2) În cazul copiilor în varsta de pana la 18 ani
tratamentele stomatologice se suporta din fond în conditiile
stabilite în contractul-cadru.
[sus]
SECTIUNEA a 3-a
Medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale si alte
mijloace terapeutice
Art. 24. - Asiguratii beneficiaza de medicamente
cu sau fara contributie personala, pe baza de prescriptie medicala.
Modalitatile de prescriere si eliberare a medicamentelor se
prevad în contractul-cadru.
Art. 25. - (1) Lista cu medicamente de care beneficiaza asiguratii
cu sau fara contributie personala se elaboreaza anual de catre
Ministerul Sanatatii si Familiei si CNAS, cu consultarea CFR,
si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) În lista se pot include numai medicamente prevazute
în Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman.
Art. 26. - (1) Valoarea medicamentelor prescrise pentru tratamentul
afectiunilor persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1) lit.
a) si g) se suporta integral din fond.
(2) Valoarea medicamentelor prevazute la art. 25 alin. (1),
prescrise pentru tratamentul afectiunilor persoanelor care beneficiaza
de asistenta medicala gratuita, în cazul categoriilor
de persoane prevazute la art. 6 alin. (1) lit. c) si d), se
suporta din fond.
(3) Asiguratii au dreptul la materiale sanitare pentru corectarea
vazului, auzului, pentru protezarea membrelor si la alte materiale
de specialitate, în scopul protezarii unor deficiente
organice sau fiziologice, pe baza prescriptiilor medicale, cu
sau fara contributie personala, în conditiile prevazute
în contractul-cadru.
(4) Asiguratii beneficiaza de tratamente fizioterapeutice, pe
baza prescriptiilor medicale, cu sau fara contributie personala,
în conditiile prevazute în contractul-cadru.
(5) Asiguratii beneficiaza de medicamente, materiale sanitare,
dispozitive medicale si de alte mijloace terapeutice la nivelul
pretului de referinta prevazut în normele metodologice
de aplicare a contractului-cadru.
SECTIUNEA a 4-a
Servicii medicale si de îngrijiri la domiciliu
Art. 27. - (1) Asiguratii au dreptul sa primeasca
unele servicii medicale si îngrijiri la domiciliu din
partea unui medic si/sau cadru mediu sanitar, daca este necesar
si indicat de medic.
(2) Conditiile acordarii serviciilor medicale si a îngrijirilor
la domiciliu se stabilesc prin contractul-cadru.
SECTIUNEA a 5-a
Alte servicii speciale
Art. 28. - Cheltuielile de transport sanitar,
necesare pentru realizarea unui serviciu medical pentru asigurat,
se suporta din fond. Asiguratii au dreptul la transport sanitar
în urmatoarele situatii:
a) urgente medicale;
b) cazurile prevazute în contractul-cadru.
SECTIUNEA a 6-a
Servicii medicale care nu sunt suportate din fondul national
unic de asigurari sociale de sanatate
Art. 29. - (1) Serviciile medicale care nu
sunt decontate din fond, costul acestora fiind suportat de asigurat
sau de unitatile care le solicita, dupa caz, sunt:
a) servicii de sanatate acordate în caz de boli profesionale,
accidente de munca si sportive, asistenta medicala la locul
de munca, asistenta medicala a sportivilor;
b) unele servicii medicale de înalta performanta;
c) unele servicii de asistenta stomatologica;
d) servicii hoteliere cu grad înalt de confort;
e) corectii estetice efectuate persoanelor peste 18 ani;
f) unele medicamente, materiale sanitare si tipuri de transport;
g) eliberarea actelor medicale solicitate de autoritatile care
prin activitatea lor au dreptul sa cunoasca starea de sanatate
a asiguratilor;
h) fertilizare in vitro;
i) transplantul de organe si tesuturi, cu exceptia cazurilor
prevazute în contractul-cadru;
j) asistenta medicala la cerere;
k) costul unor materiale necesare corectarii vazului si auzului:
baterii pentru aparatele auditive, ochelari de vedere;
l) cota-parte din costul protezelor si ortezelor;
m) serviciile medicale legate de eliberarea actelor medicale
solicitate de asigurat;
n) unele tratamente de recuperare si de fizioterapie.
(2) Serviciile prevazute la alin. (1) lit. b), c), f), i) si
n) si cota-parte prevazuta la alin. (1) lit. l) se stabilesc
prin contractul-cadru.
[sus]
SECTIUNEA a 7-a
Asigurarea calitatii
Art. 30. - Asigurarea calitatii pachetului
de servicii de baza pentru asigurati revine CNAS prin respectarea
urmatoarelor masuri:
a) acceptarea încheierii de contracte numai cu furnizori
acreditati conform legii, precum si a medicilor, asistentilor
medicali si altor categorii de personal acreditat;
b) existenta unui sistem informational corespunzator asigurarii
unei evidente primare privind diagnosticul si terapia aplicata;
c) respectarea de catre furnizori a criteriilor de calitate
a asistentei medicale si stomatologice, elaborate de catre CMR
si OAMR;
d) utilizarea pentru tratamentul afectiunilor numai a medicamentelor
din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman;
e) utilizarea materialelor sanitare si a dispozitivelor medicale
autorizate, conform legii.
Art. 31. - (1) Criteriile privind calitatea asistentei medicale
acordate asiguratilor se elaboreaza de comisiile de specialitate
ale CMR, se negociaza cu CNAS si se refera la:
a) tratamentul medical;
b) tratamentul stomatologic;
c) actiunile de depistare precoce a îmbolnavirilor;
d) procedeele medicale de recuperare eficace;
e) prescrierea de medicamente, materiale sanitare, dispozitive
medicale si transportul bolnavilor;
f) eliberarea de certificate medicale necesare asiguratilor
pentru a beneficia de ajutoare de boala si de rapoarte necesare
caselor de asigurari pentru îndeplinirea atributiilor
lor.
(2) Criteriile sunt obligatorii pentru toti furnizorii de servicii
medicale care au încheiat contracte cu casele de asigurari.
Art. 32. - În vederea respectarii calitatii serviciilor
medicale furnizate asiguratilor, CNAS si casele de asigurari
organizeaza controlul activitatii medicale împreuna cu
comisiile de specialitate ale CMR, CFR si ale OAMR. Controlul
are la baza criteriile prevazute la art. 30 si 31.
SECTIUNEA a 8-a
Actiuni comune pentru sanatate
Art. 33. - (1) Ministerul Sanatatii si Familiei
proiecteaza, implementeaza si coordoneaza programe nationale
de sanatate în scopul realizarii obiectivelor politicii
de sanatate publica, cu participarea institutiilor cu raspundere
în domeniul realizarii politicii sanitare a statului.
(2) Obiectivele se stabilesc în colaborare cu CNAS, CMR,
CFR, cu reprezentanti ai asociatiilor profesionale stiintifice
medicale, ai clinicilor universitare, unitatilor de cercetare,
organizatiilor neguvernamentale, sindicatelor, patronatelor,
ai ministerelor si institutiilor centrale cu retea sanitara
proprie, precum si cu reprezentanti ai populatiei.
Art. 34. - Unele activitati de învatamant si cercetare
din cadrul spitalelor, din unitatile ambulatorii de specialitate
si din cabinetele medicale sunt suportate de la bugetul de stat,
în conditiile legii.
Art. 35. - (1) Ministerul Sanatatii si Familiei organizeaza
împreuna cu CNAS licitatii la nivel national pentru achizitionarea
medicamentelor si materialelor specifice pentru consumul în
spitale si în ambulatoriu, în vederea realizarii
programelor de sanatate, cu respectarea dispozitiilor legale
în vigoare privind achizitiile publice, inclusiv a celor
referitoare la aplicarea procedurii de licitatie electronica.
(2) Medicamentele ce se acorda în ambulatoriu în
cadrul programelor de sanatate se asigura prin farmaciile apartinand
unitatilor sanitare prin care acestea se deruleaza sau prin
cabinete medicale acreditate, dupa caz.
(3) CNAS este autorizata sa încheie si sa deruleze contracte
de achizitii publice pentru medicamentele si materialele specifice
necesare realizarii programelor de sanatate ale caror cheltuieli
se cuprind în bugetul acesteia.
SECTIUNEA a 9-a
Atributiile Colegiului Medicilor din Romania în domeniul
asigurarilor sociale de sanatate
Art. 36. - CMR are în domeniul asigurarilor
sociale de sanatate urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza criteriile privind calitatea serviciilor medicale
acordate asiguratilor si participa la controlul respectarii
acestora;
b) elaboreaza ghiduri si protocoale de practica medicala;
c) elaboreaza criteriile privind calitatea asistentei stomatologice
acordate asiguratilor si urmareste respectarea acestora;
d) participa la acreditarea personalului medical.
SECTIUNEA a 10-a
Acreditarea furnizorilor de servicii medicale, de dispozitive
medicale, de medicamente si materiale sanitare
Art. 37. - (1) Pot intra în relatie contractuala
cu sistemul de asigurari sociale de sanatate numai furnizorii
de servicii medicale, de dispozitive medicale si de medicamente
acreditati. Medicii, farmacistii, personalul mediu sanitar si
alte categorii de personal se acrediteaza dupa cum urmeaza:
a) medicii si alte categorii de personal cu studii superioare
se acrediteaza de catre comisiile formate din reprezentanti
ai colegiilor judetene ale medicilor, respectiv al municipiului
Bucuresti, ai caselor de asigurari si ai directiilor de sanatate
publica sau ai directiilor medicale ori ai structurilor similare
din ministerele si institutiile centrale cu retele sanitare
proprii, dupa caz, în cadrul acreditarii unitatii sanitare;
b) asistentii medicali se acrediteaza de catre comisiile formate
din reprezentanti ai OAMR, ai caselor de asigurari si ai directiilor
de sanatate publica sau ai directiilor medicale ori structurilor
similare din ministerele si institutiile centrale cu retele
sanitare proprii, dupa caz, în cadrul acreditarii unitatii
sanitare;
c) farmacistii si asistentii de farmacie se acrediteaza de catre
comisiile formate din reprezentanti ai colegiilor judetene ale
farmacistilor, respectiv al municipiului Bucuresti, ai caselor
de asigurari si ai directiilor de sanatate publica sau ai directiilor
medicale ori structurilor similare din ministerele si institutiile
centrale cu retele sanitare proprii, dupa caz, în cadrul
acreditarii farmaciei.
(2) Regulamentul de functionare a comisiilor de acreditare a
furnizorilor de servicii medicale prevazuti la alin. (1) se
aproba de catre Consiliul de administratie al CNAS, în
termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(3) Metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii medicale
prevazuti la alin. (1) se elaboreaza de catre CNAS si structurile
nationale ale CMR, CFR si ale OAMR si se aproba prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei, în termen de 30 de
zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante
de urgenta.
(4) Autorizarea furnizorilor de aparatura medicala si materiale
sanitare se face anual de catre Ministerul Sanatatii si Familiei.
Metodologia de autorizare de aproba prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei. Lista furnizorilor de aparatura medicala
si materiale sanitare autorizati este data publicitatii anual.
[sus]
CAPITOLUL IV
Relatiile caselor de asigurari sociale de sanatate cu furnizorii
de servicii medicale, de dispozitive medicale si de medicamente
Art. 38. - Furnizorii de servicii medicale,
de dispozitive medicale si de medicamente, care sunt în
relatii contractuale cu casele de asigurari, sunt:
a) cabinetele medicale, centrele de diagnostic si tratament,
spitalele si alte unitati sanitare, medicii, personalul mediu
sanitar si alte categorii de personal, personalul sanitar din
serviciile conexe actului medical;
b) farmaciile, distribuitorii si producatorii de medicamente
si materiale sanitare;
c) persoanele fizice si juridice autorizate de Ministerul Sanatatii
si Familiei.
Art. 39. - (1) Relatiile dintre furnizorii de servicii medicale
si casele de asigurari sunt de natura civila, se stabilesc si
se desfasoara pe baza de contract care se încheie anual.
În situatia în care este necesara modificarea sau
completarea clauzelor, acestea sunt negociate si stipulate în
acte aditionale.
(2) Furnizorii de servicii medicale sunt obligati sa prezinte,
la încheierea contractului cu casa de asigurari, asigurari
de raspundere civila în domeniul medical în concordanta
cu tipul de furnizor. Societatile de asigurari care ofera asigurari
de raspundere civila în domeniul medical trebuie sa fie
autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si sa posede
un contract de reasigurare.
Art. 40. - Furnizorii de servicii medicale încheie cu
casele de asigurari contracte anuale pe baza modelelor de contracte
prevazute în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru,
în cuprinsul carora pot fi prevazute si alte clauze suplimentare,
negociate.
Art. 41. - Refuzul caselor de asigurari de a încheia contracte
cu furnizorii pentru serviciile medicale din pachetul de baza,
denuntarea unilaterala a contractului, precum si raspunsurile
la cererile si la sesizarile furnizorilor se vor face în
scris si motivat, cu indicarea temeiului legal, în termen
de 30 de zile.
Art. 42. - (1) Casele de asigurari încheie cu furnizorii
de servicii medicale contracte anuale pentru furnizarea de servicii
si pentru plata acestora, urmarind realizarea echilibrului financiar.
(2) La încheierea contractelor partile vor avea în
vedere interesul asiguratilor si vor tine seama de economicitatea,
eficienta si calitatea serviciilor oferite pe baza criteriilor
elaborate de CNAS, CMR, CFR si OAMR.
Art. 43. - (1) Prevederile contractului-cadru sunt date publicitatii
pentru informarea asiguratilor si a furnizorilor de servicii
medicale.
(2) Contractele de furnizare de servicii medicale cuprind si
obligatiile partilor legate de buna gestionare a fondurilor,
precum si clauze care sa reglementeze conditiile de plata a
serviciilor furnizate pana la definitivarea unui nou contract
între parti, pentru perioada urmatoare celei acoperite
prin contract.
(3) Decontarea serviciilor medicale aferente lunii decembrie
a anului în curs se face în luna ianuarie a anului
urmator.
Art. 44. - Casele de asigurari controleaza modul în care
furnizorii de servicii medicale respecta clauzele contractuale
privind serviciile furnizate, furnizorii avand obligatia sa
permita accesul la evidentele referitoare la derularea contractului.
Art. 45. - (1) Plata furnizorilor de servicii medicale poate
fi:
a) în asistenta medicala primara si de specialitate ambulatorie
prin tarif pe persoana asigurata, tarif pe serviciu medical,
suma fixa negociata pe pachet de servicii medicale, dupa caz;
b) în asistenta medicala din spitale si alte unitati,
în afara celor ambulatorii, prin tarif pe caz rezolvat,
tarif pe zi de spitalizare, tarif pe serviciu medical, dupa
caz;
c) prin tarife pentru anumite servicii, stabilite prin contractul-cadru;
d) prin pret de referinta prevazut în lista medicamentelor
cu sau fara contributie personala;
e) prin pret de referinta prevazut în lista de materiale
sanitare si de dispozitive medicale.
(2) Modalitatea de decontare a serviciilor medicale, medicamentelor,
materialelor sanitare si dispozitivelor medicale se stabileste
prin contractul-cadru.
Art. 46. - Decontarea serviciilor medicale se face în
baza contractelor încheiate între casele de asigurari
si furnizorii de servicii medicale, indiferent de casa de asigurari
la care s-a virat contributia asiguratului, pe baza documentelor
justificative stabilite prin contractul-cadru.
Art. 47. - Asigurarea asistentei medicale si a îngrijirii
la domiciliul bolnavului se contracteaza de casele de asigurari
cu unitati specializate, persoane fizice sau juridice acreditate.
Art. 48. - Asistenta medicala de urgenta prespitaliceasca se
acorda prin servicii medicale specializate, acreditate.
Art. 49. - Serviciile de transport medical se contracteaza cu
unitati specializate acreditate.
[sus]
CAPITOLUL V
Finantarea serviciilor medicale
SECTIUNEA 1
Constituirea fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate
Art. 50. - (1) Fondul se formeaza din:
a) contributii ale persoanelor fizice si juridice;
b) subventii de la bugetul de stat;
c) dobanzi, donatii, sponsorizari si alte venituri, în
conditiile legii.
(2) Colectarea contributiilor se face de catre casele de asigurari
în contul unic deschis pe seama CNAS.
(3) În mod exceptional, în situatii motivate, pentru
acoperirea deficitului bugetului fondului, dupa epuizarea fondului
de rezerva veniturile bugetului fondului se completeaza cu sume
care se aloca de la bugetul de stat.
Art. 51. - (1) Persoana asigurata are obligatia platii unei
contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu
exceptia persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1).
(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub
forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita
profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare
activitati independente;
c) veniturilor din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit
normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea
de angajator si nu se încadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj si alocatiilor de sprijin;
e) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor
din dividende si dobanzi si altor venituri care se supun impozitului
pe venit numai în cazul în care nu realizeaza venituri
de natura celor prevazute la lit. a) - d).
(3) În cazul persoanelor care realizeaza venituri de natura
celor prevazute la alin. (2) lit. c) sub nivelul salariului
de baza minim brut pe tara si care nu fac parte din familiile
beneficiare de ajutor social, contributia lunara de 6,5% datorata
se calculeaza asupra sumei reprezentand o treime din salariul
de baza minim brut pe tara.
(4) Contributiile prevazute la alin. (2) si (3) se platesc astfel:
a) lunar, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. a) si d);
b) trimestrial, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. b) si
c) si la alin. (3);
c) anual, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. e).
Art. 52. - (1) Persoanele juridice sau fizice la care îsi
desfasoara activitatea asiguratii au obligatia sa calculeze
si sa vireze casei de asigurari o contributie de 7% datorata
pentru asigurarea sanatatii personalului din unitatea respectiva;
acestea au obligatia sa anunte casei de asigurari orice schimbare
care are loc în nivelul veniturilor;
(2) Persoanele juridice sau fizice prevazute la alin. (1) au
obligatia platii contributiei de 7% raportat la fondul de salarii
realizat.
(3) Nerespectarea prevederilor art. 51 alin. (1) si ale art.
52 alin. (1) duce la diminuarea pachetului de servicii de baza,
potrivit prevederilor art. 13. Diminuarea pachetului de servicii
de baza are loc dupa 3 luni de la ultima plata a contributiei
si se stabileste pe baza de documente justificative, stabilite
prin contractul-cadru.
Art. 53. - (1) Pentru beneficiarii indemnizatiei de somaj si
ai alocatiei de sprijin contributia se calculeaza si se vireaza,
o data cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza,
de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi.
(2) Persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa îsi
asigure sanatatea potrivit prevederilor prezentei ordonante
de urgenta, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari
în a carei raza teritoriala îsi au domiciliul veniturile
impozabile, în vederea stabilirii si achitarii contributiei
de 6,5%, potrivit prezentei ordonante de urgenta.
(3) Pentru cetatenii straini care se asigura facultativ contributia
la fond se calculeaza prin aplicarea cotei de 13,5% la valoarea
a doua salarii de baza minime brute pe tara pentru un pachet
de servicii stabilit prin contractul-cadru.
(4) Persoanele care au obligatia de a se asigura si nu pot dovedi
plata contributiei sunt obligate, pentru a obtine calitatea
de asigurat, sa achite contributia legala pe ultimii 3 ani,
începand cu data primei solicitari de acordare a serviciilor
medicale, calculata la salariul de baza minim brut pe tara,
potrivit normelor elaborate de CNAS si aprobate prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei.
Art. 54. - (1) Contributia datorata pentru persoanele prevazute
la art. 6 se suporta astfel:
a) de catre bugetul de stat, pentru persoanele prevazute la
art. 6 alin. (2) lit. a) si c);
b) de catre bugetul asigurarilor sociale de stat, pentru persoanele
prevazute la art. 6 alin. (2) lit. b);
c) de catre bugetul asigurarilor de somaj, pentru persoanele
prevazute la art. 6 alin. (2) lit. d).
(2) Contributiile pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit.
a) si b) se stabilesc prin aplicarea cotei de 6,5% asupra sumei
reprezentand valoarea a doua salarii de baza minime brute pe
tara.
(3) Contributiile pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit.
c) se stabilesc prin aplicarea cotei de 6,5% asupra indemnizatiei
de somaj sau, dupa caz, asupra alocatiei de sprijin.
Art. 55. - (1) Angajatorii si asiguratii care au obligatia platii
contributiei în conditiile prezentei ordonante de urgenta
si care nu o respecta datoreaza majorari pentru perioada de
întarziere, egale cu majorarile aferente pentru întarzierea
achitarii debitelor catre bugetul de stat.
(2) În cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a
contributiilor datorate fondului, CNAS, direct sau prin casele
de asigurari, procedeaza la aplicarea masurilor de executare
silita pentru încasarea sumelor cuvenite bugetului fondului
si a majorarilor de întarziere, potrivit legii.
(3) CNAS aproba norme privind desfasurarea activitatii de executare
silita a creantelor datorate fondului.
(4) Angajatorii, indiferent de forma de proprietate, vor depune
la banca sau la trezorerie, dupa caz, o data cu documentatia
pentru plata salariilor si a altor venituri pentru salariati,
documentele pentru plata contributiilor datorate fondului, platile
efectuandu-se simultan sub control bancar, respectiv trezorerie.
[sus]
SECTIUNEA a 2-a
Utilizarea si administrarea fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate
Art. 56. - Veniturile fondului colectate de
casele de asigurari se utilizeaza pentru:
a) plata serviciilor medicale, a medicamentelor, a materialelor
sanitare si dispozitivelor medicale, în conditiile stabilite
prin contractul-cadru;
d) cheltuieli de administrare, functionare si de capital în
limita a maximum 3% din sumele colectate;
c) fondul de rezerva în cota de 1% din sumele constituite
la nivelul CNAS.
Art. 57. - (1) Veniturile fondului nu pot fi utilizate pentru:
a) investitii pentru construirea si consolidarea de unitati
sanitare;
b) achizitionarea aparaturii medicale de înalta performanta;
c) persoanele fara venituri sau cu venituri sub salariul de
baza minim brut pe economie, care necesita activitati de prevenire,
de diagnostic, de terapie si de reabilitare în cazul afectiunilor
transmisibile, prevazute în programele nationale elaborate
de Ministerul Sanatatii si Familiei;
d) masuri profilactice si tratamente instituite obligatoriu
prin norme legale.
(2) Cheltuielile prevazute la alin. (1) se suporta de la bugetul
de stat.
Art. 58. - (1) Bugetul fondului se aproba de catre Parlament,
la propunerea Guvernului, ca anexa la legea bugetului de stat.
(2) Repartizarea pe domenii de asistenta se aproba conform legii.
(3) Bugetele de venituri si cheltuieli ale caselor de asigurari
se aproba de ordonatorul principal de credite în conditiile
legii si, dupa caz, cu avizul ministerelor si al institutiilor
centrale cu retele sanitare proprii.
Art. 59. - (1) Disponibilitatile caselor de asigurari la data
intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta se
vireaza în contul CNAS.
(2) Sumele ramase neutilizate la nivelul caselor de asigurari
la sfarsitul fiecarui an se vireaza în contul CNAS si
se utilizeaza pentru destinatiile prevazute la art. 56.
(3) Sumele ramase la nivelul CNAS la sfarsitul anului se reporteaza
în anul urmator si se utilizeaza potrivit art. 56.
(4) Fondul de rezerva ramas neutilizat la finele anului se reporteaza
în anul urmator cu aceeasi destinatie.
(5) Utilizarea fondului de rezerva se stabileste prin legile
bugetare anuale.
CAPITOLUL VI
Organizarea caselor de asigurari de sanatate
SECTIUNEA 1
Constituirea caselor de asigurari de sanatate
Art. 60. - (1) CNAS este institutie publica,
autonoma, de interes national, cu personalitate juridica, în
coordonarea Ministerului Sanatatii si Familiei, care administreaza
si gestioneaza sistemul de asigurari sociale de sanatate în
vederea aplicarii politicilor si programelor în domeniul
sanitar ale Ministerului Sanatatii si Familiei si are sediul
în municipiul Bucuresti, calea Calarasi nr. 248, sectorul
2.
(2) CNAS are ca principal obiect de activitate asigurarea functionarii
unitare si coordonate a sistemului de asigurari sociale de sanatate
din Romania si are în subordine casele de asigurari de
sanatate judetene, Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului
Bucuresti, Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, Casa Asigurarilor de
Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritatii Judecatoresti.
(3) CNAS functioneaza pe baza statutului propriu aprobat de
consiliul de administratie. Casele de asigurari functioneaza
pe baza statutului propriu, care respecta prevederile statutului-cadru
aprobat de Consiliul de administratie al CNAS. Pentru anul 2003
statutul se elaboreaza de Consiliul de administratie al CNAS
si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(4) Statutele prevazute la alin. (3) trebuie sa contina prevederi
referitoare la:
a) denumirea si sediul casei de asigurari respective;
b) relatiile CNAS cu alte case de asigurari si cu oficiile teritoriale,
precum si cu asiguratii;
c) structura, drepturile si obligatiile organelor de conducere;
d) modul de adoptare a hotararilor în consiliul de administratie
si relatia dintre acesta si conducerea executiva a casei de
asigurari;
e) alte prevederi.
Art. 61. - (1) Casele de asigurari sunt institutii publice,
cu personalitate juridica, cu bugete proprii, în subordinea
CNAS.
(2) Casele de asigurari colecteaza contributiile si gestioneaza
bugetul fondului aprobat, cu respectarea prevederilor prezentei
ordonante de urgenta, asigurand functionarea sistemului de asigurari
sociale de sanatate la nivel local.
Art. 62. - Pe langa CNAS functioneaza consilii de experti pentru
elaborarea proiectelor de acte normative care se aproba de catre
Ministerul Sanatatii si Familiei, cu consultarea obligatorie
a ministerelor si institutiilor centrale cu retele sanitare
proprii.
[sus]
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea administrativa
Art. 63. - Casele de asigurari pot înfiinta
oficii de asigurari de sanatate fara personalitate juridica,
la nivelul oraselor, al municipiilor, respectiv al sectoarelor
municipiului Bucuresti, în baza criteriilor stabilite
prin ordin al ministrului sanatatii si familiei.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile caselor de asigurari de sanatate
Art. 64. - (1) Atributiile CNAS sunt urmatoarele:
a) administreaza fondul prin presedintele CNAS, împreuna
cu casele de asigurari, si prezinta Ministerului Sanatatii si
Familiei rapoarte trimestriale si anuale privind executia bugetara;
b) elaboreaza, implementeaza si gestioneaza procedurile si formularele
unitare, avizate de Ministerul Sanatatii si Familiei, pentru
administrarea sistemului de asigurari sociale de sanatate;
c) elaboreaza si actualizeaza Registrul unic de evidenta a asiguratilor;
d) elaboreaza si publica raportul anual si planul de activitate
pentru anul urmator;
e) îndruma metodologic si controleaza modul de aplicare
a dispozitiilor legale de catre casele de asigurari;
f) raspunde pentru activitatile proprii sistemului de asigurari
sociale de sanatate în fata Parlamentului, Guvernului,
Ministerului Sanatatii si Familiei si fata de asigurati;
g) elaboreaza proiectul contractului-cadru, care se prezinta
de catre Ministerul Sanatatii si Familiei spre aprobare Guvernului;
h) negociaza împreuna cu CMR criteriile privind acordarea
asistentei medicale din cadrul sistemului de asigurari sociale
de sanatate;
i) participa anual la elaborarea listei de medicamente eliberate
cu sau fara contributie personala, pe baza prescriptiilor medicale,
pentru persoanele asigurate;
j) administreaza bunurile mobile si imobile din patrimoniul
propriu în conditiile legii;
k) asigura organizarea sistemului informatic si informational
unic integrat pentru înregistrarea asiguratilor si pentru
gestionarea si administrarea fondului. Indicatorii folositi
în raportarea datelor în sistemul de asigurari de
sanatate sunt unitari si se stabilesc de catre Ministerul Sanatatii
si Familiei, la propunerea CNAS si CMR;
l) negociaza si contracteaza cu institutii abilitate de lege
colectarea si prelucrarea datelor privind unele servicii medicale
furnizate asiguratilor, în vederea contractarii si decontarii
acestora de catre casele de asigurari;
m) acorda gratuit informatii, consultanta si asistenta în
domeniul asigurarilor sociale de sanatate persoanelor asigurate,
angajatorilor si furnizorilor de servicii medicale;
n) participa la licitatii nationale organizate de Ministerul
Sanatatii si Familiei pentru achizitia de medicamente si materiale
specifice pentru realizarea programelor de sanatate;
o) încheie si deruleaza contracte de achizitii publice
pentru medicamente si materiale specifice pentru realizarea
programelor de sanatate;
p) reglementeaza în mod unitar sistemul de asigurari de
raspundere civila;
r) alte atributii prevazute de acte normative în domeniul
sanatatii.
(2) Realizarea atributiilor ce revin CNAS, potrivit prezentei
ordonante de urgenta, este supusa controlului Ministerului Sanatatii
si Familiei.
Art. 65. - Atributiile caselor de asigurari sunt urmatoarele:
a) sa colecteze contributiile pentru fond;
b) sa administreze bugetele proprii;
c) sa înregistreze, sa actualizeze datele referitoare
la asigurati si sa le comunice CNAS;
d) sa elaboreze si sa publice raportul anual si planul de activitate
pentru anul urmator. Acestea se avizeaza de directiile de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti, respectiv de directiile
medicale ale ministerelor cu retele sanitare proprii, dupa caz;
e) sa utilizeze toate demersurile legale pentru a optimiza colectarea
contributiilor si recuperarea creantelor restante la contributii
pentru fond;
f) sa furnizeze gratuit informatii, consultanta, asistenta în
problemele asigurarilor sociale de sanatate si ale serviciilor
medicale persoanelor asigurate, angajatorilor si furnizorilor
de servicii medicale;
g) sa administreze bunurile casei de asigurari, conform prevederilor
legale;
h) sa negocieze, sa contracteze si sa deconteze serviciile medicale
contractate cu furnizorii de servicii medicale în conditiile
contractului-cadru;
i) sa monitorizeze numarul serviciilor medicale furnizate si
nivelul tarifelor acestora;
j) sa organizeze licitatii în vederea contractarii unor
servicii din pachetul de servicii, pe baza prevederilor contractului-cadru;
k) alte atributii prevazute de acte normative în domeniul
sanatatii.
[sus]
SECTIUNEA a 4-a
Organele de conducere
Art. 66. - (1) CNAS are urmatoarele organe
de conducere:
a) adunarea reprezentantilor;
b) consiliul de administratie;
c) presedintele;
d) 2 vicepresedinti;
e) directorul general.
(2) Persoanele care fac parte din organele de conducere ale
CNAS trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie cetateni romani si sa aiba domiciliul pe teritoriul
Romaniei;
b) sa aiba calitatea de asigurat;
c) sa nu aiba cazier judiciar sau fiscal.
Art. 67. - (1) Adunarea reprezentantilor se constituie pe o
perioada de 4 ani si cuprinde:
a) reprezentanti ai asiguratilor delegati de consiliile judetene
si de Consiliul General al Municipiului Bucuresti în numar
de unu pentru fiecare judet si doi pentru municipiul Bucuresti.
Desemnarea acestor reprezentanti se face în termen de
15 zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante
de urgenta;
b) 29 de membri numiti astfel: 2 de catre Presedintele Romaniei,
3 de catre primul-ministru, la propunerea ministrului sanatatii
si familiei, 3 de catre Senat, la propunerea comisiei de specialitate,
3 de catre Camera Deputatilor, la propunerea comisiei de specialitate,
5 de catre asociatiile patronale reprezentative la nivel national,
5 de catre organizatiile sindicale reprezentative la nivel national,
7 reprezentanti ai ministerelor si institutiilor centrale cu
retele sanitare proprii, respectiv cate un reprezentant al Ministerului
de Interne, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Justitiei,
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe
si Serviciului de Telecomunicatii Speciale, si un reprezentant
al Consiliului National al Persoanelor Varstnice.
(2) Sunt reprezentative la nivel national asociatiile patronale
si organizatiile sindicale care îndeplinesc conditiile
prevazute de Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv
de munca, republicata.
(3) Pe locurile devenite vacante ca urmare a demisiei, revocarii
din cauze prevazute de lege sau a decesului se numesc noi membri,
alesi în aceleasi conditii, pana la expirarea mandatului
în curs.
Art. 68. - (1) Adunarea reprezentantilor se întruneste
în sedinta o data pe an, la convocarea consiliului de
administratie, sau în sedinte extraordinare, la convocarea
presedintelui CNAS, a consiliului de administratie sau a unui
numar de cel putin 30 de membri ai adunarii reprezentantilor.
(2) Adunarea reprezentantilor poate adopta hotarari daca sunt
prezente doua treimi din numarul membrilor. Pentru adoptarea
hotararilor este necesar votul favorabil al majoritatii membrilor
prezenti.
Art. 69. - Adunarea reprezentantilor are urmatoarele atributii:
a) propune modificarea Statutului CNAS;
b) îi alege si îi revoca pe cei doi membri în
consiliul de administratie;
c) analizeaza repartizarea bugetului aprobat de catre cei în
drept si recomanda ordonatorului principal de credite cu delegatie
luarea masurilor necesare pentru modificarea acestuia, în
conditiile legii;
d) analizeaza modul de utilizare a fondului, costurile sistemului,
serviciile acordate si tarifele practicate la contractarea pachetului
de servicii de baza si recomanda masurile legale pentru folosirea
cu eficienta a fondurilor si de respectare a drepturilor asiguratilor.
Art. 70. - (1) Consiliul de administratie al CNAS se constituie
din 17 membri, cu un mandat pe 4 ani, dupa cum urmeaza:
a) 5 reprezentanti ai statului, dintre care unul este numit
de Presedintele Romaniei si 4 de primul-ministru, la propunerea
ministrului sanatatii si familiei, a ministrului muncii si solidaritatii
sociale, a ministrului finantelor publice si a ministrului justitiei;
b) 5 membri numiti prin consens de catre asociatiile patronale
reprezentative la nivel national;
c) 5 membri numiti prin consens de catre confederatiile sindicale
reprezentative la nivel national;
d) 2 membri alesi de catre adunarea reprezentantilor din randul
membrilor sai.
(2) Prevederile art. 67 alin. (3) se aplica si în cazul
consiliului de administratie.
Art. 71. - (1) Presedintele consiliului de administratie este
presedintele CNAS si îndeplineste si functia de secretar
de stat în cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei.
Presedintele CNAS este numit de primul-ministru dintre membrii
consiliului de administratie, la propunerea Ministerului Sanatatii
si Familiei.
(2) Consiliul de administratie are 2 vicepresedinti alesi de
consiliul de administratie prin vot secret. Vicepresedintii
consiliului de administratie sunt si vicepresedintii CNAS.
(3) Presedintele, vicepresedintii si directorul general al CNAS
se suspenda de drept din functiile detinute anterior, pe perioada
executarii mandatului, cu exceptia celor prevazute la art. 75
alin. (1).
Art. 72. - (1) Consiliul de administratie functioneaza în
mod legal în prezenta a cel putin 11 membri.
(2) Hotararile consiliului de administratie se adopta cu votul
a cel putin doua treimi din numarul membrilor prezenti.
(3) Principalul rol al consiliului de administratie este de
a elabora si a realiza strategia nationala în domeniul
asigurarilor sociale de sanatate.
Art. 73. - Presedintele CNAS se deleaga în conditiile
legii, prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, ca ordonator
principal de credite pentru administrarea si gestionarea fondului
si reprezinta CNAS în relatiile cu tertii si pe asigurati
în raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, componente
ale sistemului asigurarilor sociale de sanatate.
Art. 74. - (1) Conducerea executiva a CNAS este asigurata de
catre directorul general.
(2) Ocuparea postului de director general se face prin concurs,
pe o perioada de 4 ani, si se numeste prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei.
(3) Organizarea concursului si criteriile de selectie sunt stabilite
de ministrul sanatatii si familiei si de presedintele CNAS.
Art. 75. - (1) Pe timpul executarii mandatului presedintele
si vicepresedintii sunt numiti pe o perioada de 4 ani. Acestia
nu pot exercita pe durata mandatului nici o alta functie sau
demnitate publica, cu exceptia functiilor didactice din învatamantul
superior.
(2) Membrii Consiliului de administratie al CNAS, pe perioada
exercitarii mandatului, nu sunt salariati ai CNAS, cu exceptia
presedintelui si a vicepresedintilor, si nu pot ocupa functii
în structurile executive ale caselor de asigurari. Acestia
nu pot exercita activitati la societati comerciale sau la alte
unitati care se afla în relatii contractuale cu casele
de asigurari.
(3) Salarizarea presedintelui si a vicepresedintilor CNAS se
stabileste dupa cum urmeaza:
a) pentru presedinte, la nivelul indemnizatiei prevazute de
lege pentru functia de secretar de stat;
b) pentru vicepresedinti, la nivelul indemnizatiei prevazute
de lege pentru functia de subsecretar de stat.
(4) Indemnizatia prevazuta la alin. (3) reprezinta unica forma
de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei respective
si constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si
obligatiilor care se determina în raport cu venitul salarial.
(5) Salariul si celelalte drepturi de personal ale directorului
general al CNAS se stabilesc la nivelul corespunzator prevazut
de lege pentru functia de secretar general din minister.
(6) Membrii Consiliului de administratie al CNAS, cu exceptia
presedintelui si vicepresedintilor, beneficiaza de o indemnizatie
lunara de pana la 20% din indemnizatia presedintelui CNAS, în
conditiile prezentei efective la sedintele consiliului de administratie.
Art. 76. - (1) Consiliul de administratie al CNAS are urmatoarele
atributii:
a) aproba statutul propriu al CNAS si statutul-cadru al caselor
de asigurari;
b) aproba propriul regulament de organizare si functionare;
c) stabileste atributiile vicepresedintilor, la propunerea presedintelui;
d) avizeaza strategia sistemului de asigurari sociale de sanatate
cu privire la colectarea si utilizarea fondului;
e) avizeaza proiectul bugetului fondului si îl supune
aprobarii ordonatorului principal de credite cu delegatie, în
conditiile legii;
f) avizeaza, în conditiile legii, repartizarea pe case
de asigurari a bugetului fondului;
g) avizeaza utilizarea fondului de rezerva;
h) aproba programul de investitii;
i) aproba încheierea de conventii de cooperare si finantare
de programe cu organisme internationale;
j) analizeaza semestrial stadiul derularii contractelor si împrumuturilor;
k) avizeaza rapoartele de gestiune anuale, prezentate de presedintele
CNAS, contul de încheiere a exercitiului bugetar, precum
si raportul anual de activitate;
l) avizeaza în baza raportului Curtii de Conturi bilantul
contabil si descarcarea gestiunii anului precedent pentru CNAS
si pentru casele de asigurari;
m) avizeaza proiectul contractului-cadru si al normelor metodologice
de aplicare a acestuia;
n) avizeaza lista medicamentelor de care beneficiaza asiguratii
cu sau fara contributie personala;
o) avizeaza criteriile privind calitatea asistentei medicale
acordate asiguratilor;
p) aproba regulamentul de organizare si functionare a comisiilor
de acreditare si avizeaza criteriile de acreditare a personalului
medical si a furnizorilor de servicii medicale;
q) aproba criteriile de recrutare si modalitatile de formare
a personalului din sistemul de asigurari sociale de sanatate;
r) aproba planul anual de activitate pentru îndeplinirea
prevederilor programului de asigurari sociale de sanatate;
s) aproba programul anual de activitate pentru realizarea programului
de asigurari sociale de sanatate;
t) analizeaza structura si modul de functionare ale caselor
de asigurari;
u) aproba organigramele CNAS si ale caselor de asigurari teritoriale;
v) alte atributii acordate prin acte normative în vigoare.
(2) Consiliul de administratie se întruneste lunar, la
convocarea presedintelui CNAS. Consiliul de administratie se
poate întruni si în sedinte extraordinare, la cererea
presedintelui sau a cel putin unei treimi din numarul membrilor
sai.
(3) În exercitarea atributiilor ce îi revin, Consiliul
de administratie al CNAS adopta hotarari, în conditiile
prevazute la art. 72 alin. (2).
Art. 77. - (1) Atributiile principale ale presedintelui CNAS
sunt urmatoarele:
a) exercita atributiile prevazute de lege, în calitate
de ordonator principal de credite cu delegatie, pentru administrarea
si gestionarea fondului;
b) organizeaza si coordoneaza activitatea de audit în
sistemul de asigurari sociale de sanatate, potrivit atributiilor
specifice ale CNAS si ale caselor de asigurari;
c) participa ca invitat la sedintele Guvernului în care
sunt dezbatute aspecte referitoare la sanatatea populatiei;
d) numeste, sanctioneaza si elibereaza din functie personalul
CNAS;
e) prezideaza sedintele adunarii reprezentantilor;
f) alte atributii stabilite prin Statutul CNAS.
(2) În exercitarea atributiilor ce îi revin, precum
si pentru punerea în aplicare a hotararilor consiliului
de administratie, presedintele CNAS emite decizii care devin
executorii dupa ce sunt aduse la cunostinta persoanelor interesate.
Deciziile cu caracter normativ emise în aplicarea prezentei
ordonante de urgenta se publica în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 78. - (1) Personalul CNAS si al caselor de asigurari este
constituit din functionari publici si personal contractual în
conditiile legii.
(2) Salariul si celelalte drepturi ale personalului prevazut
la alin. (1) sunt cele stabilite de actele normative în
vigoare aplicabile institutiilor publice.
Art. 79. - Organele de conducere ale caselor de asigurari sunt
consiliul de administratie si presedintele - director general.
Art. 80. - (1) Consiliul de administratie al caselor de asigurari
de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti este alcatuit
din 9 membri, desemnati dupa cum urmeaza:
a) unul de consiliul judetean, respectiv de Consiliul General
al Municipiului Bucuresti;
b) unul de prefect, la propunerea directiei de sanatate publica
judetene, respectiv a Directiei de Sanatate Publica a Municipiului
Bucuresti;
c) 3 de asociatiile patronale reprezentative la nivel national,
desemnati prin consens;
d) 3 de confederatiile sindicale reprezentative la nivel national,
desemnati prin consens;
e) presedintele, care este directorul general al casei de asigurari.
(2) Consiliul de administratie al Casei Asigurarilor de Sanatate
a Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
este alcatuit din 5 membri, desemnati dupa cum urmeaza:
a) unul de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei;
b) unul din partea confederatiilor reprezentative ale sindicatelor;
c) unul din partea asociatiilor reprezentative ale patronatelor;
d) unul din partea Ministerului Sanatatii si Familiei;
e) presedintele Casei Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Consiliul de administratie al Casei Asigurarilor de Sanatate
a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii
Judecatoresti se constituie potrivit dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 56/1998, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 458/2001.
(4) Mandatul membrilor consiliilor de administratie ale caselor
de asigurari este de 4 ani. Membrii consiliilor de administratie
ale caselor de asigurari beneficiaza de o indemnizatie lunara
de pana la 20% din salariul directorului general al casei de
asigurari respective, în conditiile prezentei efective
la sedintele consiliului de administratie.
(5) Pe perioada mandatului membrii consiliului de administratie
pot fi revocati din functii de catre cei care i-au numit, iar
pe functiile ramase vacante sunt numiti noi membri, pana la
expirarea mandatului în curs.
(6) Atributiile consiliilor de administratie ale caselor de
asigurari sunt stabilite de catre CNAS, în concordanta
cu prevederile prezentei ordonante de urgenta.
(7) Consiliul de administratie ia hotarari prin vot, în
prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor.
(8) Sedintele consiliului de administratie sunt publice, cu
exceptia cazurilor în care membrii consiliului decid prin
vot ca acestea sa se desfasoare cu usile închise. Problemele
legate de buget se vor discuta întotdeauna în sedinte
publice.
Art. 81. - (1) Directorii generali ai caselor de asigurari sunt
numiti pe baza de concurs, prin decizie a presedintelui CNAS
sau, dupa caz, prin ordin al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei, respectiv în conditiile
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 56/1998, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 458/2001. Directorul general devine
membru de drept al consiliului de administratie al casei de
asigurari si presedintele acestuia.
(2) Directorul general al casei de asigurari este ordonator
de credite, în conditiile legii.
(3) Directorul general se numeste pentru un mandat de 4 ani,
dupa validarea concursului, si se suspenda de drept din functiile
detinute anterior, cu exceptia functiilor didactice din învatamantul
superior. Directorul general este salarizat în conformitate
cu prevederile legale în vigoare.
(4) Atributiile principale ale directorului general sunt:
a) aplica normele de gestiune, regulamentele de organizare si
de functionare si procedurile administrative unitare;
b) organizeaza si coordoneaza activitatea de control al executiei
contractelor de furnizare de servicii medicale;
c) organizeaza si coordoneaza activitatea de urmarire si control
al colectarii contributiilor la fond;
d) propune programe de actiuni de îmbunatatire a disciplinei
financiare, inclusiv executarea silita, potrivit legii;
e) stabileste modalitatea de contractare, cu respectarea contractului-cadru;
f) organizeaza împreuna cu alte structuri abilitate controale
privind respectarea drepturilor asiguratilor si propune masuri
în caz de nerespectare a acestora;
g) supravegheaza si controleaza organizarea si functionarea
sistemului de asigurari de sanatate la nivel teritorial si prezinta
anual rapoarte, pe care le da publicitatii;
h) numeste, sanctioneaza si elibereaza din functie personalul
casei de asigurari.
[sus]
SECTIUNEA a 5-a
Serviciul medical al casei de asigurari
Art. 82. - (1) În cadrul CNAS functioneaza
serviciul medical, care este condus de un medic-sef.
(2) La nivelul caselor de asigurari functioneaza un serviciu
medical, în raport cu numarul asiguratilor, care este
condus de un medic-sef.
(3) Functia de medic-sef al CNAS si al caselor de asigurari
se ocupa prin concurs organizat de CNAS, în conditiile
legii.
(4) Functia de medic-sef al CNAS este echivalenta cu cea de
director general adjunct. Functia de medic-sef al CNAS se salarizeaza
potrivit legii.
Art. 83. - (1) Serviciul medical al CNAS urmareste interesele
asiguratilor cu privire la calitatea serviciilor acordate de
catre furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive
medicale aflati în relatii contractuale cu casele de asigurari.
(2) Criteriile privind acordarea serviciilor medicale pentru
asigurati se elaboreaza de catre serviciul medical al CNAS împreuna
cu CMR, se actualizeaza ori de cate ori este nevoie si se prevad
în clauzele contractelor de furnizare de servicii.
(3) Atributiile serviciului medical sunt stabilite prin statut.
SECTIUNEA a 6-a
Obligatiile caselor de asigurari
Art. 84. - Obligatiile CNAS sunt urmatoarele:
a) sa asigure logistica functionarii unitare si coordonate a
sistemului asigurarilor sociale de sanatate;
b) sa urmareasca colectarea si folosirea cu eficienta a fondului;
c) sa foloseasca mijloace adecvate de mediatizare pentru reprezentarea,
informarea si sustinerea intereselor asiguratilor pe care îi
reprezinta;
d) sa acopere potrivit principiilor prezentei ordonante de urgenta
nevoile de servicii de sanatate ale persoanelor, în limita
fondurilor disponibile.
Art. 85. - Obligatiile caselor de asigurari sunt urmatoarele:
a) sa verifice acordarea serviciilor medicale, conform contractelor
încheiate cu furnizorii de servicii medicale;
b) sa deconteze furnizorilor contravaloarea serviciilor medicale
contractate si prestate asiguratilor, în maximum 30 de
zile de la data raportarii, în caz contrar urmand a suporta
penalitatile prevazute în contract;
c) sa acorde furnizorilor de servicii medicale sume care sa
tina seama si de conditiile de desfasurare a activitatii în
zone izolate, în conditii grele si foarte grele, pentru
care sunt stabilite drepturi suplimentare, potrivit legislatiei;
d) sa informeze furnizorii de servicii medicale asupra conditiilor
de contractare si a negocierii clauzelor contractuale;
e) sa informeze furnizorii de servicii medicale asupra conditiilor
de furnizare a serviciilor medicale si despre orice schimbare
în modul de functionare si de acordare a acestora, cu
cel putin 30 de zile înainte de aplicarea modificarii;
f) sa asigure confidentialitatea datelor în conditiile
prezentei ordonante de urgenta;
g) sa verifice prescrierea si eliberarea medicamentelor în
conformitate cu reglementarile în vigoare;
h) sa transmita situatiile statistice si alte activitati raportate
de furnizorii de servicii medicale catre institutiile interesate,
respectiv directiilor de sanatate publica si centrelor de statistica,
cu respectarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. k);
i) sa raporteze CNAS, la termenele stabilite, datele solicitate
privind serviciile medicale furnizate, precum si evidenta asiguratilor
si a documentelor justificative utilizate;
j) sa furnizeze, la solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei,
prin directiile de sanatate publica, datele de identificare
a persoanelor asigurate, numai pentru bolile cu declarare nominala
obligatorie, conform legislatiei în vigoare.
[sus]
CAPITOLUL VII
Controlul
SECTIUNEA 1
Controlul de gestiune
Art. 86. - Controlul de gestiune al CNAS si
al caselor de asigurari se face anual de catre Curtea de Conturi.
Art. 87. - Auditul intern se va exercita conform legii.
SECTIUNEA a 2-a
Controlul serviciilor
Art. 88. - CNAS împreuna cu CMR, CFR
si OAMR organizeaza controlul serviciilor medicale care se acorda
asiguratilor potrivit prezentei ordonante de urgenta.
SECTIUNEA a 3-a
Controlul Ministerului Sanatatii si Familiei
Art. 89. - Ministerul Sanatatii si Familiei,
ca autoritate nationala în domeniul sanatatii publice
si ordonator principal de credite, are urmatoarele atributii:
a) asigura, raspunde, coordoneaza si controleaza, dupa caz,
organizarea activitatii de asistenta medicala - primara, secundara
si tertiara -, asistenta de urgenta, curativa, de recuperare
medicala, asistenta medicala la domiciliu care se acorda prin
unitatile sanitare publice si private;
b) stabileste principalele obiective de etapa pe termen mediu
si lung în domeniul sanatatii populatiei si al reformei
în sistemul sanitar;
c) asigura supravegherea si controlul respectarii legislatiei
de catre toate unitatile publice si private care au responsabilitati
în domeniul sanatatii publice, de personalul din sistemul
sanitar, inclusiv de catre sistemele de asigurari sociale si
private, colaborand în acest scop cu CNAS, CMR, CFR si
OAMR, cu autoritatile publice locale si cu alte institutii abilitate;
d) aplica masurile corespunzatoare în situatiile în
care se constata de catre organele abilitate nerespectarea prevederilor
legale.
[sus]
SECTIUNEA a 4-a
Arbitrajul
Art. 90. - (1) CNAS împreuna cu CMR si
OAMR organizeaza Comisia centrala de arbitraj care solutioneaza
litigiile dintre furnizorii de servicii medicale si casele de
asigurari.
(2) Comisia centrala de arbitraj este formata din 4 arbitri,
dintre care 2 delegati numiti de catre CNAS si cate un delegat
numit de CMR si OAMR.
(3) Presedintele Comisiei centrale de arbitraj va fi un arbitru
acceptat de parti.
Art. 91. - (1) Arbitrii pot fi medici, juristi sau economisti,
acreditati si înregistrati de Ministerul Sanatatii si
Familiei.
(2) Regulamentul de activitate al arbitrilor se elaboreaza de
catre CNAS, împreuna cu CMR si OAMR, si se avizeaza de
catre Ministerul Justitiei.
Art. 92. - Hotararile Comisiei centrale de arbitraj sunt obligatorii
pentru toate partile ale caror litigii se solutioneaza de catre
aceasta si se completeaza în mod corespunzator cu prevederile
Codului de procedura civila.
CAPITOLUL VIII
Raspunderi si sanctiuni
Art. 93. - Încalcarea prevederilor prezentei
ordonante de urgenta atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala
sau penala, dupa caz.
SECTIUNEA 1
Infractiuni
Art. 94. - Fapta persoanei care dispune utilizarea
în alte scopuri sau nevirarea la fond a contributiei retinute
de la asigurati constituie infractiunea de deturnare de fonduri
si se pedepseste conform prevederilor art. 3021 din Codul penal.
Art. 95. - Completarea declaratiei prevazute la art. 8 alin.
(2) cu date nereale, avand ca efect denaturarea evidentelor
privind asiguratii, stadiul de cotizare sau contributiile fata
de fond, constituie infractiunea de fals intelectual si se pedepseste
conform prevederilor art. 289 Cod penal.
[sus]
SECTIUNEA a 2-a
Contraventii
Art. 96. - Constituie contraventii urmatoarele
fapte:
a) nedepunerea la termen a declaratiei prevazute la art. 8 alin.
(2);
b) nevirarea contributiei datorate conform art. 52 alin. (1)
de catre persoanele fizice si juridice angajatoare;
c) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control ale
caselor de asigurari documentele justificative si actele de
evidenta necesare în vederea stabilirii obligatiilor la
fond;
d) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control ale
caselor de asigurari documentele financiar-contabile justificative
si actele de evidenta financiar-contabila privind modul de utilizare
a sumelor decontate din fond.
Art. 97. - Contraventiile prevazute la art. 96 se sanctioneaza
dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit. a) si c), cu amenda de la 5.000.000
lei la 10.000.000 lei;
b) cele prevazute la lit. b) si d), cu amenda de la 30.000.000
lei la 50.000.000 lei.
Art. 98. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
se fac de catre organele de control ale caselor de asigurari.
Art. 99. - Amenzile contraventionale aplicate conform prezentei
ordonante de urgenta constituie venituri la fond.
Art. 100. - (1) Contraventiilor prevazute la art. 96 le sunt
aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal
ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din
minimul amenzii prevazute la art. 97, agentul constatator facand
mentiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal.
(3) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta referitoare
la obligatiile fata de fond se completeaza cu prevederile Legii
nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
[sus]
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
Art. 101. - (1) Organele de conducere ale CNAS
si ale caselor de asigurari se constituie în termen de
30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrarii în
vigoare a prezentei ordonante de urgenta vor fi organizate concursurile
pentru ocuparea functiei de director general al CNAS si de presedinte
- director general al caselor de asigurari.
(3) Pana la ocuparea prin concurs a functiilor prevazute la
alin. (2) atributiile functiilor respective vor fi îndeplinite
de cei aflati în functia de director general al CNAS,
precum si de director general al casei de asigurari respective
la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 102. - (1) Membrii Consiliului de administratie al CNAS
si ai consiliilor de administratie ale caselor de asigurari,
precum si personalul angajat al acestor case de asigurari, indiferent
de nivel, nu pot detine functii de conducere în cadrul
Ministerului Sanatatii si Familiei, directiilor de sanatate
publica, unitatilor sanitare, cabinetelor medicale, functii
alese sau numite în cadrul CMR, colegiilor judetene ale
medicilor, respectiv al municipiului Bucuresti, CFR, colegiilor
judetene ale farmacistilor, respectiv al municipiului Bucuresti,
organizatiilor centrale si locale ale OAMR sau functii în
cadrul societatilor comerciale cu profil de asigurari, farmaceutic
sau de aparatura medicala.
(2) Membrii Consiliului de administratie al CNAS si ai consiliilor
de administratie ale caselor de asigurari care, fie personal,
fie prin sot, sotie, afini sau rude pana la gradul al doilea
inclusiv, au un interes patrimonial în problema supusa
dezbaterii consiliului de administratie nu pot participa la
dezbaterile consiliului de administratie si nici la adoptarea
hotararilor.
(3) Persoanele care la data intrarii în vigoare a prezentei
ordonante de urgenta se afla în una dintre incompatibilitatile
prevazute la alin. (1) vor opta pentru una dintre functiile
ocupate în termen de 30 de zile.
(4) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, vor asigura numirea persoanelor desemnate în
adunarea reprezentantilor. La nivel national întrunirea
adunarii reprezentantilor va fi asigurata de catre CNAS.
(5) În cazul în care consiliile judetene, respectiv
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, nu pot desemna
prin vot delegati în adunarea reprezentantilor, presedintii
consiliilor judetene numesc persoanele în cauza în
termen de 5 zile de la data sedintei organizate în acest
scop de consiliul judetean.
Art. 103. - (1) CNAS gestioneaza si administreaza bunurile mobile
si imobile dobandite, în conditiile legii, din activitati
proprii, subventii, donatii sau din alte surse.
(2) Autoritatile publice centrale sau locale pot transmite,
în conditiile prevazute de lege, bunuri mobile si imobile
în administrarea CNAS si a caselor de asigurari.
Art. 104. - Structurile actuale de asigurari de sanatate apartinand
ministerelor si institutiilor centrale cu retele sanitare proprii
îsi adapteaza organizarea si functionarea la prevederile
prezentei ordonante de urgenta, cu pastrarea specificului activitatii
acestor autoritati publice, în termen de 30 de zile de
la data intrarii în vigoare a acesteia.
Art. 105. - În teritoriile neacoperite cu medici sau cu
personal sanitar, pentru asigurarea serviciilor medicale consiliile
locale pot acorda stimulente în natura si în bani.
Art. 106. - Persoanele care prin faptele lor aduc prejudicii
sau daune sanatatii altei persoane raspund potrivit legii si
sunt obligate sa suporte cheltuielile ocazionate de asistenta
medicala acordata. Sumele reprezentand aceste cheltuieli vor
fi recuperate prin grija caselor de asigurari si constituie
venituri ale fondului.
Art. 107. - Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare
la data publicarii în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, cu exceptia prevederilor art. 6 alin. (1) lit. e) si h),
art. 50 alin. (2) si (3), art. 51 alin. (2) si (3), art. 53
alin. (2) si (3), art. 54 alin. (2) si (3), art. 56 si art.
59 alin. (1), referitoare la reducerea contributiei de asigurari
sociale de sanatate si scutirea de la obligatia platii acesteia
de catre unele categorii de persoane, care intra în vigoare
la data de 1 ianuarie 2003.
Art. 108. - (1) Pe data intrarii în vigoare a prezentei
ordonante de urgenta se abroga Legea asigurarilor sociale de
sanatate nr. 145/1997, publicata în Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare.
(2) Pana la data de 1 ianuarie 2003 raman aplicabile prevederile
Legii nr. 145/1997 referitoare la colectarea si utilizarea fondurilor
de asigurari sociale de sanatate.
[sus]
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul apararii nationale,
George Cristian Maior,
secretar de stat
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul justitiei,
Alexe Ivanov Costache,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat
Bucuresti, 31 octombrie 2002.
Nr. 150.
[sus]
|